Spring naar bijdragen

Dinsdag 11 maart 2014


rosa45

Aanbevolen berichten

Erik, Ineke, het gaat mij niet om een welles/nietes discussie; integendeel. Jullie gaan beide aan mijn punt voorbij (definieer ziekte) dat juist bedoeld is om aan te tonen dat een dergelijke discussie zinloos is.

 

Hoe moeilijk het kan zijn Ineke? Lees de artikelen die je zelf aanhaalt:

 

 

Gezien de vele verschillende ziektes is een eenduidige definitie echter niet goed mogelijk en is een scherpe afbakening tussen ziekte en gezondheid niet altijd duidelijk.[1] Daarbij speelt ook een rol dat het begrip ten dele cultureel is bepaald, wat bijvoorbeeld blijkt uit de medicalisering van de samenleving.

 

 

De Wereldgezondheidsorganisatie-definitie van gezondheid als "Een toestand van volkomen lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welbevinden" sluit eigenlijk het bestaan van gezonde mensen uit.

Zo moeilijk dus.

 

Wat Erik doet in zijn stukje op de vorige draad is praten over ziekte als zijnde iets dat afwijkt van het "normale", en onderbouwt daarmee de rest van het verhaal. (even kort door de bocht).

Maar dan is het ontbreken van b.v. een vinger, ook een ziekte. Een ongeneeslijke ziekte zelfs.  En wat dan te denken van b.v. homoseksualiteit? Zou er ook onder vallen en ga zo maar door.

 

Iedereen die kletst over alcoholisme als zijnde een ziekte omdat dat zo mooi uit komt, verzuimt om "ziekte" te definiëren. En dat maakt de bewering bij voorbaat zinloos.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

HoiHoi

 

Ben ik hier op de ziekenboeg?

 

Wat maakt het uit hoe het heet.

Het is belangrijker een uitweg te vinden!

 

Ik noem het een aandoening (klinkt minder ziekjes)

Echter wel een aandoening die tot ziekte en in het

ergste geval de dood kan leiden.

Een progressieve aandoening is het.

Een aandoening die gedurende het drinkersleven

meestal erger wordt en niet minder.

Dus actie en kappen met die bende. :)

 

Een groet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik laat maar even in het midden of ik een ziekte of een aandoening heb.

Dat ik een zwakte heb is me wel duidelijk, een gevolg van mijn ziekte of aandoening.

Ik kan de zwakte onder controle (proberen te) krijgen,

maar om te voorkomen dat ik terugval, wat heel goed mogelijk is bij een zwakte,

probeer ik te doorgronden wat mijn ziekte of aandoening inhoudt.

Als ik hier zicht op krijg, kan ik mijn zwakte beter aanpakken.

En ja, ik heb een lange weg afgelegd en nog te gaan. Maar mijn zwakte is daardoor niet meer zo latent aanwezig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erik, Ineke, het gaat mij niet om een welles/nietes discussie; integendeel. Jullie gaan beide aan mijn punt voorbij (definieer ziekte) dat juist bedoeld is om aan te tonen dat een dergelijke discussie zinloos is.

 

.....................

 

Iedereen die kletst over alcoholisme als zijnde een ziekte omdat dat zo mooi uit komt, verzuimt om "ziekte" te definiëren. En dat maakt de bewering bij voorbaat zinloos.

 

Door het gebruik van woorden als kletsen geef je al een waardeoordeel aan de discussie. Ik zou me kunnen verdedigen dat het niet zomaar kletsen is en niet zinloos en dan heb je welles/nietes.

 

Hier is het goed uitgelegd vind ik het scheelt me in elk geval zoeken in mijn verpleegkunde boeken; het gaat vooral om het begrip syndroom omdat dit een diagnostische term is en ziekte feitelijk een lekenterm. Ik kan zelf vinden dat ik ziek ben om de simpele redenen van ik voel me ziek dus ik ben ziek. Een arts heeft als taak om signs en symptoms te herkennen in patronen. Patronen die karakteristiek zijn voor een bepaald afgebakend patroon. Dat patroon heeft een naam en daarmee stelt de arts een diagnose.

Wanneer de klachten van de patiënt én de objectief waarneembare tekens in een door de arts identificeerbaar patroon vallen, dan is er sprake van een syndroom. Syndromen worden in medisch vakliteratuur omschreven en een naam toegewezen.

 

Over de signs en symptoms is het e.e.a behoorlijk helder. Lees hier over gewenning, afhankelijkheid doordrinken na het bewustzijn van schade.....Op basis van deze objectief waarneembare tekenen zijn er genoeg criteria om een syndroom alcoholisme te classificeren. En de classicificatie uit de DSM-IV wordt behoorlijk uniform gedeeld als de standaard in diagnostiek. Daarmee heeft alcoholisme een erkenning als afgebakend syndroom.

 

Interessant in de discussie zwakte of ziekte.....vind ik de neurobiologische kant. Hoe het beloningssysteem werkt, hoe het kan dat er statistisch zulke sterke aanwijzingen zijn van overerving van alcoholisme.

 

Ik bedoel dit dynamisch kwetsbaarheid model;

 

middel - beloningssysteem - stress (biologisch, psychisch, sociaal)

genetica - beloningssysteem - verslaving

 

Stress gaat hier over draagkracht en draaglast. Zie wiki

 

Ik kan wel even doorgaan met citeren uit mijn 500p dikke boek over verslavingen uit mijn verpleegkunde opleiding......maar kort gezegd ben ik van mening dat er een afgebakend domein aan criteria bestaat waaruit een syndroom alcoholisme te halen is. Dat is de naam voor de reeks patronen die wij allen kennen. We kennen nog lang niet alles van de biologische component maar alles wat we leren kennen laat zien dat er aanwijzingen zijn dat het veel minder een kwestie van zwakte is en meer een kwestie van gevoeliger zijn voor verslavingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh mensen,

wat een moeilijke discussie.

wat het ook is (ziekte,weet ik veel), het is erg lastig om er van af te komen.

Dus is verslaving, dan niet het goede woord!?

 

En verder..geloof ik, dat ik toch echt geslaagd ben,

Kreeg, net een mailtje van het studiebureau waarin stond;

Prima Rapilos, fijn om te lezen dat het zo goed gaat.

(Had wat verplichte werkstukken van mijn examen ingestuurd)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi A3,

 

Ik kan je goed volgen.

 

Om het even helemaal bij mezelf te houden.

Ik ben niet zo van de diepgaande analyses.

 

Aandoening- ziekte- zwakte.

Feitelijk ben ik daar weinig mee bezig.

 

Wel met stoppen en gestopt blijven.

Beetje standvastigheid.

 

Dus toch een beetje de tweede categorie. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Erik,

Je bracht me van de week echt aan het twijfelen, door te zeggen, dat het gesprek wat ik gevoerd heb voor mijn examen, helemaal niet door Helpende gedaan mogen worden.

 

Ludwig,

Ik ga er toch maar van uit dat ik geslaagd ben.

Was eerst bang, dat het misschien door derde niet goed gekeurd zou worden, omdat het niveau te hoog zou zijn.

 

Hoe dan ook;

Nog 6 opdrachten.

1 praktijkexamen.

2 theorie examens, (Rekenen, en Loopbaan en burgerschap)

 

WE ZULLEN DOORGAAN!

Nog effe, en ik krijg er nog zin in ook :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wouw, een examen burgerschap.

 

Gefeliciteerd Rapilos,

Het is voor mij al weer heel wat jaartjes geleden dat ik me met opleidingen en zo inliet. Krijg er bijna weer zin in. En dan kies ik ook

voor een opleiding met burgerschap.

 

Niet vergeten, volgende week stemmen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Loopbaan en Burgerschap, zit tegenwoordig standaard in de M.B,O, opleidingen geloof ik,

Men kwam erachter, dat de inburgeringscursus voor Buitenlandse mensen, door de Nederlanders zeer slecht gemaakt werd.

Toen hebben ze standaard ingevoerd, dat iedereen met een beetje opleiding, dit ook moest maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Erik,

Je bracht me van de week echt aan het twijfelen, door te zeggen, dat het gesprek wat ik gevoerd heb voor mijn examen, helemaal niet door Helpende gedaan mogen worden.

 

 

Bij ons is dat zo, maar dat je het gesprek met goed resultaat volbracht hebt zegt over jou dat je meer capaciteiten hebt dan ADL zorg verlenen. Een gesprek met client (familie) arts......is best lastig vind ik. Sorry wilde je niet aan het twijfelen brengen.

 

En Nederlands en burgerschap. Je haalt een heel trauma naar boven. Wat een verschrikkelijk niveau had de les en wat zijn er schrikbarend veel leerlingen die er moeite mee hebben. Praktijkvoorbeeld; kat in de zak kopen. Volgens de stagair die voor de klas stond (zelf van Surinaamse afkomst) was dit in de nacht boodschappen doen! :face-icon-small-shocked:  Ik maar herhalen dat het een miskoop doen was maar nee ze had het uit een boekje en ik had het fout. Zo zonde van mijn tijd die lessen. De docente bood ook haar excuses aan dat ik moest komen en examen moest doen met mijn HBO en universiteit achtergrond. Ik ben anderen maar gaan helpen met uitleg omdat de stagaire zo slecht was dat het een schande was dat zij voor onze klas stond die al zo zwak was. 10/25 surinaams 5/25 marokaans 4/25 Oost Europa en dan nog 6 mensen die Nederlands als enige moedertaal hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof dat ik Jane maar eens om advies moet vragen. Hoe ze die schitterende plaatjes er zo in plakt.

 

Ah, dus nu moeten we allemaal inburgeren omdat anders de buitenlanders ons land beter kennen dan wijzelf. Het is me wat.

Oei, nu betrap ik mij toch op een wij / zij gedachte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...