Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Heel herkenbaar Erik en oh zo belangrijk!
In een grijs verleden een 2 weekse workshop gevolgd zo in Poona.

Wat jij omschrijft wordt veel in lichaamsgerichte workshops gebruikt

en bio-danza lijkt daar ook op. Misschien zoiets in je buurt zoeken?

Geplaatst

De hele nacht over dansen gedroomd en een droom waarin ik naakt was en me heel open en kwetsbaar voelde waar ik me eerst ongemakkelijk voelde maar raakte gewend. Begrijp heel goed waar die dromen vandaan komen :-)

Wow Poona dat is zeker een bestemming op mijn bucketlist. Was jij er in de tijd van OSHO LJ zoals een familielid van mij die daar vaak verhalen over had? Ik herken wat je schrijft LJ in de basis zijn alle lichaamsgerichte workshops wat dat betreft hetzelfde of het nu knuffelworkshop biodanza tantra.....is. De docent heeft vooral biodanza ervaring en eigenlijk was het dat precies, heb eerder bij haar een biodanza les gedaan en dat was hetzelfde als dit. Precies wat ik zocht en ja ik ga dit zeker doen. Er is elke maand een avond met de groep van gisteren, vind een vaste groep ook wel fijn. Dit is in Utrecht. Is maar 40 minuten rijden dus prima te doen.

Leuk om te lezen dat ook een draadje die nauwelijks meer over drank gaat toch graag gelezen wordt.

Geplaatst

Voor mij gaat jou zoektocht wel over mijn drankgebruik, of beter gezegd mijn dranggedrag en verslavingsgedrag.

Ik schrijf ergens aan mezelf iets als: als ik de onderliggende thema's niet aanpak dan ben ik kansloos. Niet kansloos om de drank aan te pakken, maar kansloos om er niet een ander destructief gedrag voor in de plaats te kiezen. Mijn onderliggende thema's aanpakken is voor mij dus een must.

Jij bent daarin voor mij een voorbeeld.

Geplaatst (bewerkt)

@Meya

Als ik terugkijk dacht ik eerst dat destructie een neveneffect van drank en drugs is en drank en drugs mijn doel. Steeds meer begin ik te beseffen dat destructief gedrag een extreme vorm van zelfafwijzing is en dat dit was wat ik aan het doen was feitelijk. En is het niet drank dan zijn er andere manieren om jezelf stuk te maken. Nu kan ik zeggen dat ik heel soms een dergelijke bui heb die ik dan maar laat overwaaien zonder er iets mee te doen maar die zelfafwijzing is niet meer nodig. Hoeveel teksten ik hier niet geschreven heb over zelfliefde hoe doe je dat......en opeens is het er althans zoveel meer als eerst.

Een kennis van me schreef dit vandaag op sociale media.

Op mijn levenspad kom ik stukken van mijzelf tegen. Als pakketjes liggen ze op mijn weg en het is aan mij of ik ze open maak, om te kijken wat het mij wil laten zien. Of dat ik ze laat liggen, ze terugkomen als obstakels en uitdagingen waar ik in situaties tegenaan blijf lopen.

Vandaag de dag ben ik dapper genoeg om alle pakketjes open te kunnen maken. Sommige pakketjes zijn groot, andere klein. Ieder pakketje blijkt een waardevol stukje te zijn van mijn gehele puzzel, om het verleden achter te laten, de toekomst met een open mind in te gaan en te leven in het nu.

Suprise pakjes openmaken, dapper genoeg zijn om dit meteen te doen en ze niet te ontwijken en ze voor mijn voeten te krijgen steeds zoals jarenlang gebeurde. Ging het gewoon proberen die biodanza, knuffelworkshop, tantra introductie, hypnotherapie.....Nu zeg ik niet dat iedereen aan de biodanza of knuffelen moet.....maar denk eens wat zou je willen doen wat net buiten je comfortzone ligt. En het tweede is, waar ik vroeger heel serieus iets aanging probeer ik het nu meer spelenderwijs te houden. Lichtvoetig en wat minder zwaar op de hand.

@Cathy56 (smart)

Mijn buitenkant is nonchalant en stoïcijns. Hier op ADB ben ik vrij open maar op mijn werk sta ik bekend als iemand die zich nergens druk over maakt en altijd relaxt is. Verre van!

Ik heb deze week een eerste sessie hypnotherapie gedaan en die therapeut is behalve hypnotherapeut begeleider van hooggevoelige mensen (HSP) Daar herken ik mij al jaren in maar die kant van mij laat ik niet snel aan de buitenwereld zien. In die sessie het gehad over contact met ouders en vrij dominante vader en het gepest zijn jaren lang vooral. Het afweermechanisme van doen alsof niks mij kan raken, verbergen ook dat ik vaak alleen was en mij eenzaam voelde. De overtuiging mogen loslaten dat een dergelijk imago nodig is om mij te handhaven. Dit probeer ik toe te passen in het dagelijks leven hier en vooral ook buiten deze ADB site.

Hypnotherapie was bijzonder deze week. Ging over innerlijk kind. Dat jongetje van een jaar of 9 dat onzeker is, zich anders en gevoeliger voelt als andere kinderen. Veel alleen is en niet begrijpt waarom hij geen aansluiting vind bij anderen en waarom hij het slachtoffer van zoveel pesten is. Zichzelf niet goed genoeg vind omdat ik niet adrem genoeg ben. Serieus en nogal nadenkend en doorvoelend over van alles en niet heel snel met reacties op mensen. Geen antwoord op dat gepest. Het ontstaan van het afweermechanisme dat alles me onberoerd laat......

Het bijzondere van hypnotherapie is dat je er behalve als psychotherapie gesprek rationeel over praat ook direct in de beleving gaat. Waar ik normaal analyserend en in mijn hoofd kan zitten ipv bij mijn gevoel kon ik nu opeens in mijn verbeelding een vragend jongetje zien. Ik kon hem zeggen dat het goed is zoals hij is. Ik bij hem blijf en er voor hem ben en hem erg waardeer hoe hij is als hij zijn gevoelige echte zelf is. Ik ben bij hem hij mag zijn afweermechanisme loslaten. Het jongetje kon op zijn beurt, mij zeggen dat ik me niet zo zorgen hoef te maken, dat hij zelf zal aangeven wat hij nodig heeft en ik kreeg het gevoel dat mijn innerlijk kind niet het zorgenkind is waar ik het altijd voor hield. Hij is sterker en veerkrachtiger als ik in mijn bezorgdheid dacht. Daarna dat kind een plek in mij gegeven en koos voor bij mijn hart waarbij de kleur rood naar voren kwam. Via die kleur kan ik in focus (meditatie) het gevoel van die sessie terughalen. Voel me sindsdien rustig en ontspannen sinds die ontmoeting en dat spelen samen op die grasheuvel in mijn verbeelding.

@LJ

Heb op de middelbare school nog een spreekbeurt gehouden over osho, notabene bij godsdienst. De broer van mijn opa en zijn vrouw zijn altijd osho aanhangers geweest en veel in poena geweest. Hij was een spiritueel man en erg bezig met zelfbewustzijn en aan zichzelf werken. Zo een andere man als de lijn opa-vader. Vind het jammer dat hij overleden is en hem niks meer kan vragen. Hij heeft dezelfde genen maar is een hele andere weg gegaan als het supermangedrag van opa en vader. Ik had zelf graag die tijd meegemaakt in de jaren 70-80.

bewerkt door erik
Geplaatst

Mooi Erik....ik zie ook steeds beter

wat er onder dat gebruik zit.

Vandaar dat dat interview met Jan Geurtz

over zelfafwijzing me opviel.

En inderdaad, niet nieuw, maar wel weer vanuit een andere hoek.

Dat werkt bij mij.

De kennis is er allemaal wel...nu komt het aan op ernaar handelen.

Dat is ook weer een proces, vraagt tijd, inzet, geduld....en vooral mededogen. 

Dank voor het delen.

• 4 weeks later...
Geplaatst

ow Erik wat mooi

Wat fijn dat het zijn met je innerlijke kind je verder heeft gebracht. Dank je wel voor je openheid. Er is moed voor nodig om je kwetsbaarheid zo te laten zien; wat ben je toch een moedige man! Ik leer veel van jou.

Geplaatst

Fijn dat je weer wat deelde.

Ben nu even niet zo geduldig om er op te reageren maar ik herken wel grote stukken uit wat je schrijft.

Mooi te zien hoe je ermee bezig bent :rose:  :rose::heart:  

• 3 weeks later...
Geplaatst (bewerkt)

Vorige week in een kleinere groep gedeeld over mijn laatste echte verslavingsverhaal. Omdat ik open en eerlijk zo belangrijk vind deel ik het ook hier.

Ik trainde vaak in de sportschool en gespierder worden was mijn doel alleen heb ik niet veel aanleg denk ik. Dit ging veel verder als een hobby. Ik heb eerder in mijn draad geschreven over mijn vrouwelijke en mannelijke kanten. Ik ben niet zo goed in het volledig accepteren in de vrouwelijke kanten. Daar zit een serieus stuk non-acceptatie op, bovendien heb ik altijd het gevoel dat mijn vrouwelijke kant veel verder sterkt dan bij andere mannen die ik ken. Het krachthonk in de sportschool was het (over)compenseren van het zorgzame deel en ik die van vrouwelijke kleuren houd, veel meer en makkelijker contact met vrouwen heb.....de vraag hoe vrouwelijk voel ik mij soms is de non-acceptatie.

En daar had ik een nogal rigoureus maar zeer effectief middel voor gevonden. Ik ben denk ik een jaar of 4 geleden begonnen met anabolen omdat ik wilde groeien en dat bleek op gevoelsniveau zeer effectief om geen last te hebben van mijn vrouwelijke kanten. Ik merkte met mijn eerste kuur dat de androgene werking van een kuur precies het middel is waar alle twijfel en dubbele gevoelens over hoe mannelijk of vrouwelijk ik mij voel in een keer weg is. In een keer ben ik puur mannelijk in al mijn denken en doen. Die bijwerking werd het hoofddoel om anabolen te nemen. Het deed veel dingen, het was samen met wat andere middelen super effectief met afvallen en ja ik ben nogal obsessief als het gaat om vet kwijtraken en daarbij horend middelen gebruik. Het deed samen met blowen mij over seksuele grenzen heen stappen. Anabolen zijn werkzaam om mijn zijn te veranderen in een mannetje dat ik niet ben en niet meer wil zijn. En het is een korte termijn oplossing want in een nakuur lig ik helemaal met mijn identiteit overhoop en voel mij nog vrouwelijker als ik normaal al ben want dan giert oestrogeen door mijn lijf en heb ik 0 aan eigen testosteron. Ik wil die hormonale rollercoaster niet meer. Ik wil niet meer een imago ophouden van nonchalant en ongeraakt in emoties en mijn mannetjes gedrag in de sportschool. Ik ervaar deze verslaving als het minst maatschappelijk geaccepteerd. En je komt er tegelijkertijd het meest makkelijk mee weg. Niemand ziet die spuit in je bil of die pilletjes en iedereen ziet dat je gezond sport gezond eet en er gespierder en sterker gaat uitzien. Maar niemand ziet hoe je in de war raakt van zoveel hormonale disbalans. Agressief werd ik er niet van in tegenstelling tot veel spierbundels maar wel emotioneel heel onstabiel.

Het gaf me een tool om een stuk non acceptatie in mezelf te realiseren. Het om zeep helpen van alles wat vrouwelijk was gaf rust tot die kant alsnog gezien wilde worden. Ik volg hypnotherapie wat tegelijkertijd ook begeleiding/psychotherapie voor HSP is. Hier komt het verhaal van ik op de kleuterschool die altijd elke dag naar de verkleedhoek ging en een jurk en hoge hakken aandeed, het spelen en later contact met meisjes/vrouwen en nauwelijks mannelijke vrienden terug. En het wennen aan helemaal mijn zorgzame kwaliteiten te benutten in de zorg die ik vaak zag als vrouwelijke kanten. Ook volg ik vaker alternatieve workshops met dingen als mannen en vrouwencirkels en lichaamswerk workshops waar mannelijke en vrouwelijke energie centraal staan. Elke keer wringt dit dat ik niet in een hokje pas en ook niet wil passen. Doordat ik minder eenzaam ben de laatste maanden en iets van een basis van een veilige ruimte gevonden heb bij mensen die ik vertrouw en mij uitdagen juist echt mezelf te zijn is er een drive om dat stuk non-acceptatie te manifesteren. Maar ben ik in godsnaam mee bezig met aan de ene kant zelfontwikkeling en zelfacceptatie en toch zo een cruciaal onderdeel als Hoe mannelijk of vrouwelijk voel ik me via hormonen zo grondig om zeep te helpen.

Gisteren voor heel veel geld een doos vol rotzooi naar de apotheek gebracht. Daarna voelde ik mij zo opgelucht en het gaf zoveel rust. Maar zelfs nu zie ik op tegen alles wat ik overhoop haal waar het juist rustig is afgelopen jaren (door hormonale onderdrukking). Maar ik ga het open minded maar aan.....Onderzoeken wie en hoe ik wil zijn puur als mezelf. Ik ga avonden, lezingen en workshops rondom man vrouw thema's bewust opzoeken. Ik ben nu van die middelen af sinds juni en dat betekent dat ik zo sinds September hormonaal weer in balans ben en zo voel ik mij nu ook.

Zo dat was weer een lang verhaal en mijn laatste verslaving los van wat iedereen heeft met zijn laptop en mobiel en dat soort dingen. Dit was de laatste waar ik mij voor schaam en ik stiekem deed. Ik haat stiekem zo grondig inmiddels........

bewerkt door erik
Geplaatst

Wauw erik, wat een verhaal. Fijn dat je het hier ook deelt. Anabolen zijn echt killing voor je persoonlijkheid, heel knap dat je ze weggedaan hebt. Jezelf ontdekken en jezelf durven/mogen zijn. Het is wel een terugkerend thema hè? Geen idee of het je helpt of juist totaal niet, maar google anders eens op gender fluid. We zijn als maatschappij echt veel te strak in het onderscheid mannelijk - vrouwelijk.

Geplaatst (bewerkt)

Een kennis noemde het ook al op fluïde wijze omgaan met het begrip gender. Het puur persoonlijk invulling geven aan....Ja eens dat we er een te strakke 2deling van maken. De 5 geslachten die de native Americans hebben past al beter.

Ja wie ben ik en mezelf ontdekken. Voel me soms net een puber op ontdekkingstocht maar ben 39....Ja het speelt nu en ik weet de uitkomst niet. Vind het fijn om er vooral open in te staan en vooringenomenheid los te laten. Er mag alles uitkomen......Als ik maar gelukkig ben met mezelf.

3480bc-white-z1-t-i-am-genderfluid-check

bewerkt door erik
Geplaatst (bewerkt)

Onderzoeken wie en hoe ik wil zijn puur als mezelf. Ik ga avonden, lezingen en workshops rondom man vrouw thema's bewust opzoeken.

Erik,

Dit is het eerste stukje wat ik van jou lees, heel bijzonder.

Mijn gedachte daarbij:

Sitting silently

Doing nothing

Spring comes

And the grass grows by itself

Of op z'n Hollands gezegd: accepteer jezelf zoals je bent.

Ga niet opzoek naar een hokje waar je wel of niet inpast.

bewerkt door Roberto
Geplaatst

Mensen beschrijven met de kernmerken 'man' en 'vrouw' is ongeveer net zo smurf als een regenboog proberen te beschrijven met de woorden 'zwart' en 'wit'.

Ik heb zelf een rok in de kast hangen en pumps in mijn maat. Erg goede zet dat je die anabolen er uit hebt gemikt.

Geplaatst

Mensen beschrijven met de kernmerken 'man' en 'vrouw' is ongeveer net zo smurf als een regenboog proberen te beschrijven met de woorden 'zwart' en 'wit'.

Wat prachtig.

Geplaatst (bewerkt)

Merkte vandaag na het schrijven de rest van de dag schaamte. In plaats van het beeld dat het beter gaat en bezig ben met nieuwe dingen proberen en te groeien schrijf ik over aan klooien op een manier waar ik niet trots op ben. Waar ik van weet dat het voor iedereen slecht is maar voor iemand die zoekende is naar zijn persoonlijkheid helemaal. Ik wil schrijven over hoe mijn laatste sessie bij hypnotherapie was waar ik veel geleerd heb, daar ben ik trots op en hierop niet bepaald.

Opzich is het al jaren geleden dat ik twijfelde over het uiten van mijn zorgzame en kwetsbare kanten en het een punt is of men iets als vrouwelijks ziet. Maar en ik merk dat ik het niet goed kan uitleggen.....het is altijd onrust en complex bij mij. Bij veel mannen is het allemaal zoveel simpeler heb ik het idee.

Of op z'n Hollands gezegd: accepteer jezelf zoals je bent.

Ga niet opzoek naar een hokje waar je wel of niet inpast.

Hier draait het dus weer om. Net als met daten het zoeken, streven in plaats van het er laten zijn en acceptatie in plaatst van zelfafwijzing. Net als met daten waar ik gek werd van mijn gezoek en hoe ongelukkig ik er van werd. Stop toch eens met streven en zoeken en laat zijn wat er is......en wat er komt als ik het manipuleren (de anabolen in dit geval) los laat en hoe dit zich ontwikkeld als ik niet streef, niet grijp en niet iets wil veranderen maar het echt mag zijn zoals ik ben. Bor Meya Quinn allemaal schrijven jullie over wees maar gewoon jezelf.....

Ga snel weer over hypnotherapie schrijven maar dit verhaal moest even vond ik ook al schaam ik me ervoor. Anders zou ik er een draad van maken met alleen de successtory.......

bewerkt door erik
Geplaatst (bewerkt)

En Meya.....jou uitdrukking ga ik onthouden. Thnx  ;)

.....denk niet wit denk niet zwart denk niet zwart wit maar iedere kleur van je :heart: 

bewerkt door erik
Geplaatst (bewerkt)

Vorige week in een kleinere groep gedeeld over mijn laatste echte verslavingsverhaal. Omdat ik open en eerlijk zo belangrijk vind deel ik het ook hier.

.....

Erik,

Waarom zou je je schamen voor je openheid en eerlijkheid?

Daar kun toch ook gewoon trots op zijn.

ps

Ik ben wel nieuwsgierig naar die laatste sessie hypnotherapie

bewerkt door Roberto
Geplaatst

Voor mij ben je echt heel erg wel degelijk een successtory erik, ook inclusief fouten en wat er zoals bij hoort. Ben ook inderdaad benieuwd naar je hypnotherapie.

Geplaatst

Wauw,wat een verhaal.

Train je nog?

Morgen begin ik....nee krachttrainen zit al maanden in het slop. Dat dansen doe ik wel bijna wekelijks en dat duurt zo 2 uur non stop.

Geplaatst

Ik fantaseer heel graag met je mee Etty dat het een plek krijgt in de geschiedenisboeken en niet meer in de actualiteit. En in het hier en nu, daar ben ik in aanwezig en ook ik kan kiezen om vrij te leven buiten de mal. Just my 2 cents.....mijn bijdrage dat we in gaan zien van hoe gek het eigenlijk is. Een mooie strip hierover. LINK

Ondertussen ben ik zelf aan het schrijven over mijn hypnotherapie maar dat vergt eerst voor mezelf dingen op een rij hebben. En het m/v thema rustig zijn beloop laten hebben zonder dat ik wil forceren. Het inzicht van de hypnotherapie vraagt nu meer mijn aandacht. Dat komt zodra ik het wat duidelijker heb voor mezelf.

Heel erg bedankt jullie allemaal voor de steun :lips::rose::heart:

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...