Spring naar bijdragen

erik stelt zich voor


erik

Aanbevolen berichten

Het punt alcohol komt nu langzaam aan de orde bij mijn vader. Hij heeft 3 weken niet gedronken in ZH. Hij gaf aan dat hij 3 glazen dronk maar dat was 2  a 3 halve liter blikken 8 procent een glas wijn en 1 of 2 borrels. Kortom 9-12 standaard glazen per dag. Eerder in mijn draad noemde ik dit al, hij drinkt 365 dagen per jaar toch stevig alhoewel nooit dronken en net wat minder onmatig als ik maar toch. Hij gaf in ziekenhuis aan lifestyle te willen aanpassen ivm diabetes type 2 en de tumor die weg is en snel willen revalideren. Ik noem alcohol en dan vooral bier als onderdeel van die lifestyle.....De manier waarop hij reageert is alsof ik in de spiegel kijk van een tijd terug. Zelf op de IC was hij naar de verpleging al de hele tijd "grapjes" aan het maken over een biertje willen.

En bezoek neemt vaak wijn mee nu hij weer thuis is. Nu al 4 flessen. Zo vreemd voor iemand met een grote wond die moet genezen. Zo gewoon is drank in onze maatschappij dat we zelfs op ziekenbezoek wijn meenemen. Ik vind het bizar.

Volgend verhaal gaat weer over mij hoor. Dit is een van de punten die nu speelt in het kader van waar laat ik los en waar bemoei ik me mee...ik kies ervoor om het te noemen aan mijn moeder en en dan is het aan haar/hun er iets mee te doen of niet. Als ik wat zeg is het zo contraproductief. Maar op je handen zitten is moeilijk.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Erik,

Klinkt behoorlijk lastig.

Maar je kan inderdaad niet iemand helpen die niet geholpen wil worden. Super dat je oefent in het loslaten. Lijkt mij de beste oplossing.

Opvallend ook, hoe nuchter het drankgebruik vanuit de omgeving er toch wel anders uit ziet. En hoe je dan de verslavingsproblemen en patronen kan herkennen. Fijn is iets anders.

Veel sterkte dus!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ow Erik wat een dilemma....

Jij bent al meerdere keren mijn voorbeeld geweest in respectvol optreden naar andersdenkenden. Bij dit dilemma wil ik niet met je ruilen; ik zou niet weten wat ik zou mogen zeggen. Behalve familie ben je ter zake deskundig en daarmee heb je 2 petten op.

 

Wát je ook verkiest om te zeggen, het gaat hier op het forum om jóu. Zolang jij je niet van de wijs laat brengen door de keuzes van je ouders, en de cursus in loslaten met succes afrondt, ga je goed toch? Je bent een intelligente man en een krachtig persoon. Dat lees ik tenminste door al je postings heen. Ik leer van jou en blijf je graag lezen. Veel wijsheid komende tijd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Werkbegeleidster heeft de vervelende eigenschap dat ze dwars door je heen kan kijken. Nu noemde ik afgelopen weken dingen over mijn ouders in het kader van het ziek zijn van mijn vader en heel kort hoe dingen gingen in ons gezin. Dit bracht ze in verband met zaken rondom mijn studie en begeleiding en ze had zo gelijk dat ik geen verweer meer had. Zat te trillen en mijn stem was helemaal emotioneel. Ze deed iets aanraken waar ik het besef nog niet van had maar het klopt wel. Kan het nog niet eens goed onder woorden brengen.

 

Ik wil juist niet op mijn werk alles laten blijken, ik wil profesioneel afstand tussen werk en prive maar in de zorg heb je nu eenmaal collega's die alles zien en aanvoelen. Zit nu achter de laptop te denken van wat gebeurde er precies.....weet wel dat het heel bevrijdend voelde en ik ga er ook voortaan maar niet omheen. Hier op mijn draad kan ik het ook dat open en eerlijk zijn en met mensen in het echt inmiddels ook en op mijn werk moet ik maar vertrouwen op die ene begeleider en haar respect voor privacy.

 

Het begon vanmiddag al, client had een gesprek met psycholoog en familie. Ik kan niet veel schrijven maar er is een verstoorde familie verhouding en familie wil een richting op die anders als client wil. Client is mentaal de underdog tov familie. Psycholoog liet zich leiden door familie. Client had geen kans om voor haar belang op te komen. Het was 2 tegen 1 waar die client al niet tegen zus opkan. Precies zoals ik in familiegesprek tegenover ouders, psycholoog, psychiater en ik. Dat heb ik als zo unfair ervaren. We zaten daar voor familie gesprek (vader moeder en ik) En in die verstoorde rolverhoudingen in het gezin had vader moeder en ik een aandeel. Maar in het gesprek kreeg ik overal de schuld van. Er werd alleen naar mijn aandeel gekeken. Zo was het voor die client ook vandaag en waar ik normaal me niet persoonlijk betrokken laat raken riep ik er spontaan uit; dit is net het familiegesprek samen met mijn ouders en ik waar ik geen kans had. In een therapie moet er als er machtsverhoudingen zijn ruimte zijn voor de client die alleen met de psycholoog over haar toekomst heeft, zonder de familie. Het oordeel van de psycholoog heeft verstrekkende gevolgen voor client. Waarschijnlijk was dit het laatste puzzelstukje voor begeleider om dingen met elkaar te verbinden een 1+1 te doen. Daaruit kwamen haar conclusies later op de avond waar ik me zo door liet raken. Normaal ben ik niet zo een flapuit op mijn werk maar dit vond ik zo onrechtvaardig en herkende ik op zo een persoonlijk niveau.

 

Wie weet kan ik aankomende weken de woorden vinden om het eens op te schrijven. Voor nu voelt het bevrijdend en wat onwennig en kwetsbaar. Hoogtijd om maar echt open te zijn, ook in de werkbegeleiding. Hoop dat het prive blijft tussen begeider en mij want mijn werkgever vertrouw ik voor geen cent.

 

Practisch betekent het dat ik de komende maanden evenwicht moet vinden tussen wel met adb bezig zijn want nuchter is noodzaak maar me zo min mogelijk moet laten afleiden.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ow Erik wat ben je oprecht. Wat ben je waardevol. Wat een knappe werkbegeleider heb jij, eentje die jou als collega wel ziet zitten............ anders was zij wel naar een leidinggevende gestapt.

 

Je vindt dat je jouw evenwicht moet vinden tussen nuchter zijn en afgeleid zijn. Ik vraag me af wat je bedoelt en hoe je dat wilt doen. Het klinkt mij in de oren alsof je weer meer wilt focussen op je eigen proces. Klopt dat?

 

Hoe dan ook, je gaat hard. Je doet kopwerk. Dank daarvoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies, dat bedoel ik. Bedoel als belangrijkste wat dit forum betreft dat ik me liet triggeren. Liet me op het forum raken, frusteren, boos en verdrietig maken en ben daar (te)veel mee bezig en energie aan kwijt. Energie en tijd die ik ook kan steken in goed voor mezelf zorgen of kan besteden aan leuk contact met andere mensen. Het is toch bezopen om energie besteden aan wat ons negatief raakt en hierdoor zelfs uit het oog verliezen wat/wie er echt toe doet (waaronder ik zelf).

 

En ik voel me betrokken bij veel draadjes, veel mensen en dit allemaal volgen en lezen en reageren kost simpelweg veel tijd.

 

Voor nu even focus op mezelf, mijn studie, ontspanning ook en leuke dingen doen met leuke mensen. Af en toen dit forum maar wil het iets minder aandacht aan geven want kom daardoor minder toe aan dingen die ook belangrijk zijn. Studie is nu het meest urgent!

 

Evenwicht; alle doelen een portie aandacht en niet doorslaan in het ene en het andere verwaarlozen. Dat en zo makkelijk afgeleid zijn, zo lastig vinden om focus te houden.

 

Ja mijn begeleider is heel bijzonder. Zelf heeft ze een behoorlijk extreem karakter, lastig om te omschrijven maar ze is in elk geval heel betrokken. En te vertrouwen voel ik aan. Mijn werkgever vertrouw ik niet met integer omgaan met persoonlijke verhalen.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Dit draadje wil ik vaker gaan updaten op de manier waarop andere op de wie is wie draad ook doen. Kort wat me bezig houd zo van tijd tot tijd. Vind gericht schrijven voor en over mezelf belangrijker dan de dagdraad nu voor mezelf. En ik lees en reageer liever op een paar draadjes van een paar mensen dan me verliezen in alles. Daarom ga ik deze draad weer actiever oppakken.

 

Dit draadje is al uit 2007 en staat vol met verhalen waar ik mezelf nu niet meer in herken gelukkig. Heb er iets dubbels mee met mijn draad. Het is wat het is (geweest) maar ik heb er moeite mee dat de verhalen uit 2012 er zo uitvoerig in staan. Verhalen die een beeld over me schetsen waar ik niet blij mee ben en waarbij ik denk wat zullen mensen over me denken dan. Het is inmiddels ook weer 3 jaar terug en voltooid verleden tijd, al jaren. Toch speelt het mee met het bijhouden van mijn draad. Ik heb liever dat mijn draad verstopt zit ergens onderaan op de zoveelste pagina. Ik kan ook veel verwijderen maar daar heb ik prinipieel moeite mee. Daarom bij deze, ik laat het staan als afgesloten hoofdstuk. Het huidige hoofdstuk is 07-01 tot heden en de rest moet nog geleeft en beschreven worden.

 

Gisteren frummers ontmoet met wandelen en een hele leuke dag gehad. Nu weer verder aan mijn studie. Waar ik dacht dat ik op de goede weg zat krijg ik een mail van begeleider die heel scherp is en niet tevreden is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit draadje wil ik vaker gaan updaten op de manier waarop andere op de wie is wie draad ook doen. Kort wat me bezig houd zo van tijd tot tijd. Vind gericht schrijven voor en over mezelf belangrijker dan de dagdraad nu voor mezelf. En ik lees en reageer liever op een paar draadjes van een paar mensen dan me verliezen in alles. Daarom ga ik deze draad weer actiever oppakken.

 

Eric, je schrijft over zaken die mij ook bezig houden... Hoe veel/vaak te reageren, op welke draadjes...

Wat voelt prettig, waarbij voel ik balans. Mezelf strakke regels opgelegd als ik me weer te veel liet meeslepen, alleen maar op vaste tijdstippen in de week schrijven blablabla. Uiteindelijk werkte het niet. Momenteel kijk ik wanneer ik voel 'he even lekker reageren', en kijk ik in hoeverre tijd en energie het toe laat. Nog maar kort gelee dit 'besluit' genomen. Als dat betekent dat ik een aantal dagen niet kom, of soms enorm veel, ook goed. Maar net als jij dus een zoektocht hoe om te gaan met onmatigheid (hahaha hoezo verslaafd??)

 

Ook wat wel of niet plaatsen/ laten staan op je eigen draad. Brrr te open, of te kwetsbaar, of te veel info.. of of of

Ook dat heb ik maar los gelaten. Ten eerste zullen de meeste mensen, net als ik, meestal een draad niet helemaal terug lezen. Ten tweede laat het zien dat je niet alleen een avatar bent, maar een mens! Een mooi mens, Eric. Blijf vooral zoals je bent 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Erik,

Ik kijk er al naar uit je vaker te lezen hier!

Je dubbel gevoel over dit draadje zou je ook kunnen oplossen door een nieuw draadje te maken voor jezelf. Eentje voor nu. Volgens mij is het goed om het verleden te laten zakken als je er klaar mee bent. Wat je eruit nodig had, heb je mee genomen en dus nog steeds bij. Wat je niet nodig had, mag gerust naar de achtergrond. Denk ik dan.

Jammer dat de reactie op je werkstuk niet positief was. Heb je tenminste feedback gekregen waar je mee verder kan? Je doet zoveel voor die studie dat ik je echt toe wens dat het ook opbrengt!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is idd iets waar ik klaar mee ben. Zou het fijn vinden te vernemen dat het goed met die Wit Russische gaat maar verder is het iets van toen en niet van nu. Zit ook wel wat in een nieuw draadje maar ergens kwam ik op deze site elke keer als erik terug elke keer hetzelfde profiel een nieuw hoofdstuk......weet het nog niet.

 

Werkstuk is een kwestie van gewoon weer verder schrijven. Kijk alleen nu wel al erg uit naar klaar zijn en in rust meer oppakken voor mezelf en mijn persoonlijke ontwikkeling. daar werk ik nu ook aan en met werken op palliatief kom je jezelf hard tegen maar wil graag meer tijd vrij hebben om ergens lid van te worden, leuke dingen doen met mensen. Volgens mij kom ik als persoon verder als ik daar wat meer ruimte in vind om in je investeren.

 

Net een uur uit mijn werk. Een vrij jonge man is zo ziek en zwak. Net niet ziek genoeg voor een acute ZH opname maar eigenlijk te slecht voor wat wij kunnen bieden aan zorg. Het is weer eens zo'n avond dat ik mijn werk in mijn hoofd wat naar huis meeneem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gyps, keep calm and be honest. Mooie uitspraak en bewonderingswaardig hoe jij dat zelf altijd in de praktijk brengt, wat er ook te schrijven is je doet het gewoon heel open en eerlijk. Dat is een van de dingen die ik zo waardeer in jou draadje.

 

Voor een deel schaam ik me er wel voor en het helpt dat ik er van jullie geen veroordelingen over krijg. Ik ben er niet trots op dat ik dacht alles even te kunnen kopen zonder aan de ander te denken. Daar is het te speciaal voor, daar is de ander en ik zelf te speciaal voor. Wat ik er van geleerd heb als ik terug kijk is dat het een periode met een tekort aan respect voor de ander en voor mezelf was. Als ik mezelf en de ander niet respecteer, de moeite waard vind....dan is er ruimte voor verslavingsgedrag in wat voor vorm dan ook. Als ik me zo voel als nu, dan kijk ik er op terug van hoe kon ik dat doen? Maar het resultaat van alles is uiteindelijk Erik zoals ik nu ben. En dit is mijn draad. Ga hier verder schrijven.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Meya heel mijn draad lezen is echt best veel werk. Het zegt denk ik meer iets over mij, dat ik denk bij delen van mijn draad, wat zullen mensen wel niet denken van me. Want de praktijk wijst uit dat mensen heel anders reageren. Erg :) met je reactie

 

@Agnieta, ja er zit een patroon in mijn komen en gaan hier. Heeft vooral te maken met dat het mis gaat in de zomervakantie vaak. Daarom was deze vakantie dit jaar zo belangrijk. Dat was het eerste jaar dat ik niet meer wilde drinken op reis en niet de eerste de beste gelegenheid aangreep om een drink excuus te hebben. Ja dat heeft heel veel te maken met de mensen die ik hier ontmoet heb, Mijn vraag was ook vooral of ik kies om te schrijven met alle verhalen van vroeger of een schone lei wil. Kies ervoor om verder hier te gaan, ook met de hele berichten geschiedenis kan ik die oude punten afsluiten. Voel me alsof ik namelijk klaar ben met veel wat er staat. Nu anders ben. 2015 is anders in de zin van niet meer willen ipv niet meer mogen (vul de verslavingen maar in) Er zit nog wat schaamte her en der maar ook dat gaat wel over en zoveel om me te schamen deed ik niet vind ik zelf.

 

Om terug te komen op de huidige tijd....gisteren een moment van samenkomst op het werk waar we met het team en meerdere artsen de heftigheid en complexiteit van het ziekteproces van een client bespraken van een man van net 50. Het is best wel emotioneel op het werk nu, Mooi werk heb ik toch, bedacht ik me gisteren, maar vooral in het kiezen van woorden ligt het zo nauw. Leer veel bij in heel nauwgezet observeren en gesprekken voeren op dit moment. Meer kan ik er niet over schrijven.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Erik,

Ik vind het knap dat je ervoor kiest om toch hier verder te schrijven!

Hopelijk geraak je ook de schaamte voorbij. Volgens mij is dat een gevoel wat je geen stap verder brengt. En ook misplaatst: elke mens heeft zijn eigen weg nodig om te komen waar hij staat. Bij de ene zitten daar meer kronkels in dan bij de andere. So what? Dat iemand op pad gaat op zich is super knap! Dat iemand ondanks vele kronkels niet opgeeft is nog meer bewonderenswaardig. Denk ik dan...

Bijkomende moeilijkheid op je werk is waarschijnlijk je beroepsgeheim. Zelfs als je de behoefte hebt om er met iemand over te praten, mag je niet... Anderzijds: ik heb geen idee zelfs in welke regio je werkt. Dus als je af en toe wat kwijt wil in pb? Zo lang je geen namen noemt, kan ik er met geen mogelijkheid achter komen over wie het gaat...

Veel sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Het voelt best wel speciaal om te kunnen schrijven nu dat ik woensdag mijn verslagen voor mijn studie allemaal heb ingeleverd. Beoordeling door mijn directe begeleider is goed op alle punten met de maximum score op alle aspecten. Ben vooral blij met dat ik echt een product heb ingeleverd waar zo een beetje alles inzit wat ik kan leveren op basis van mijn evaring en kennis. Het product is wel zo een beetje het maximale wat ik kan. Niet vaak hebben ze voor een MBO verzorging opleiding denk ik een 80 pagina's tellend rapport gezien dat zo diepgaand alle opdrachten behandeld. Mijn begeleider is nog meer perfectionist als ik.

 

Maar moeheid overvalt me zo dat ik helemaal niet heel blij kan zijn. Slaap alleen maar en moet vanavond nog werken. Nog nooit, zelfs voor een zomervakantie niet, heb ik zo uitgekeken naar vrije dagen. LadyJane had een paar maanden terug een tip voor sauna bonnen via de krant bestellen. Daar heb ik er nog van liggen en aankomend weekend ga ik 2 dagen sauna doen (Elysium) en heb een hotelletje met ontbijt geboekt. Zo luxe ben ik nooit voor mezelf maar eigenlijk kost het ook niet zoveel. Ga heeeeeel lui doen komend weekend en eigenlijk wil ik in mijn draad inhoudelijk nog wat schrijven over het proces tot het verslag maar dat doe ik nadat ik rust gevonden heb.

 

Voor nu; heb een groep mensen van ADB met voornaam genoemd in mijn voorwoord. Eigenlijk ben ik jullie allen en deze plek heel dankbaar. Met drank was ik nooit zo gegroeid op mijn werkplek, had ik never nooit profesioneel en emotioneel kunnen groeien in het verzorgen van palliatieve clienten. Zo twee jaar terug denk ik alweer had ik met LJ een discussie over mijn aanstaande nieuwe werkplek. Dat mensen die nog maar een paar maanden te leven hebben het zeker verdienen dat iemand optimaal functioneert. Geen kater, geen verdoving van emoties maar helemaal helder en helemaal mijzelf in contact met een client in de laatste fase van het leven. Daarom ben ik gestopt en een keer was ik weer begonnen maar sinds 07-01 gestopt gebleven. Pas later ben ik gestopt omdat ik het verdien. Het besef dat ik de moeite waard ben om niet te drinken kwam pas maanden later.

 

Op mijn werk zien de clienten dat ik anders ben, collega's, werkbegeleiders zien dat, mensen om me heen zien het. Er wordt over gesproken alsof ik als een wonder plots de knop om heb in werk, studie en prive. Maar jullie weten en ik weet dat niet drinken van groot belang was in de knop omzetten. Niet alles is te danken aan niet drinken. Want door niet drinken kreeg ik dit niet allemaal cadeau. Afgelopen weken heb ik dagen van negen uur in de ochtend tot 2 uur in de nacht gewerkt aan schrijven om om 9 uur weer verder te gaan. Heb mijn innerlijke drive weer terug. Vind nu mijn werk ook weer leuk en geniet hoe goed het gaat.

 

Komende maanden wil ik in het teken laten staan van meer aan mezelf toekomen. Ik heb achterstallig onderhoud in vrienden clubs opbouwen, lid worden ergens van, met mensen eens afspreken voor een wandeling. Eens toekomen aan een belofte van ik ga je nog een keer opzoeken. Ik woon in een kamer van 5x5 waar ik woon, slaap studeer en alles doe. Ik heb hier maanden alleen in bivakkeert omdat die scriptie af moest. Nu wil ik weer weg uit dit hok, op reis en andere plekken en mensen leren kennen en met bekende mensen het contact weer wat aanhalen. 

 

En ergens in het nieuwe jaar heb ik een eindgesprek, heb in samenspraak met begeleider op veel punten de opdrachten wat anders aan moeten pakken als gebruikelijk. Dat maakt het spannend want hoe vind de opleiding onze niet traditionele aanpak. School kijkt heel formeel na weet ik. Maar aan de andere kant, als het werk alles met maximale score beoordeelt en er een duimdik rapport ligt dat goed is.....eigenlijk weet ik dat de uitkomst goed is maar het is toch wel afwachten.

 

En voor nu een nieuw hoofdstuk op deze draad en heb ook net wat meer tijd om ondersteunend bij mensen te zijn op hun draad. Afgelopen weken heb ik ook deze site wat minder aandacht kunnen geven. Nu heb ik weer veel meer tijd.....maar eerst ff uitrusten nu.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat heerlijk Erik, alles ingeleverd! Zal wel een pak van je hart zijn. Mooi om te lezen hoe je je innerlijke drive weer hebt terug gevonden, hoe alles beter gaat als je niet drinkt.

En dat je moe bent.... Niet vreemd, laatste loodjes wegen het zwaarst, en je bent ondertussen non stop keihard aan de slag met jezelf. Moe maar voldaan dan maar? Komt denk ik snel genoeg, je voldaan en tevreden voelen. En vooral ENORM bijtanken dit weekend jij! Mooi, zo'n beloning voor jezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...