smart Geplaatst 25 december 2016 Rapport Share Geplaatst 25 december 2016 Vetgedrukt is makkelijk zelf aan te passen Had: even de B hierboven indrukken. Lijkt me lekker trouwens..... en geen al te moeilijk recept! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lidia Geplaatst 25 december 2016 Rapport Share Geplaatst 25 december 2016 (bewerkt) Ik kwam toevallig hier terecht en had ineens zin om wat te schrijven, dat zit zo: het is 1e kerstdag en ik wilde dit jaar er eens helemaal niets aan doen, behalve het een beetje gezellig aankleden. Dat heb ik wel eens meer gedaan en bevalt goed, als je niet in winkels komt, krijg je er ook niet veel van mee en ga je jezelf niet zielig en alleen zitten voelen. Bovendien wordt overmorgen mijn verjaardag bij buren gevierd (zo doe je dat) en heb ik lekkere volledig kant en klare koude schotels besteld. Nou is het probleem dat ik niet vaker dan 1 x p/wk de auto pak om boodschappen te doen en me dan wel eens verkijk op de hoeveelheid, want kleine eter. Dus ik kwam niet uit en omdat ik geen eten wil weggooien heb ik 3 dagen geleden de sperzieboontjes maar alvast gekookt. Maar ja............wat kun je nu met koude sperziebonen? Gedacht aan op de kachel zetten en kaasschnitsel met die kleine aardappeltjes uit mijn tuin, evt. gebakken of borrelboutjes met rijst en sajoer boontjes (heb 15 jaar elke dag Indonesisch gekookt), maar had geen zin met de vijzel aan de gang te gaan. Te veel werk. Ik kwam er niet uit, tot ik na de klok rond geslapen te hebben, het ineens wist ik het : het winterrecept van sajoer (soep) met bruine bonen, want ik heb 2 kleine blikjes en weet niet wat er precies mee te doen. Dit recept kun je variëren, hoewel de kruiden bij Indonesisch eten precies moeten worden gevolgd. Maar wie controleert dat? Ik had ook winterwortels gekocht voor hutspot en er ligt nog een aangebroken rookworst die op moet en een goed uitziend stuk spitskool en zelfs een halve ui en een aangebroken pakjes spekjes, dus hier it comes, alternatieven zet ik er tussen haakjes achter, hoeveelheden e.d. kun je zelf invullen naar smaak en wat je hebt. halve liter sterke bouillon aan de kook brengen met: 1 eetlepel gesnipperde ui 2 gesn. teentje knoflook 2 tl. sambal terasi (sambal oelek met terasi of gewoon sambal oelek als je dat niet hebt) 1 tl laos 1/2 eetl. tamarinde (citroensap) 2 tl javaanse suiker (bruine suiker) 1 salamblad (laurier) zout even zachtjes laten koken en dan toevoegen in deze volgorde: 2 aard. in stukjes 1 winter wortel in stukjes grof gesn. spitskool (prei) 2 eetl. fijngesn. selderie (had ik in de vriezer) restjes vlees, in dit geval de rookworst en de spekjes uitgelekte bruine bonen 2 eetl. fijngesn. selderie (had ik in de vriezer) de gare boontjes (was ik vergeten, terwijl het daar nu juist om ging) Het is klaar als de aard en wortel gaar zijn. Je kunt er rijst bij eten. EET SMAKELIJK 25 december 2016 bewerkt door lidia Lika reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 25 december 2016 Rapport Share Geplaatst 25 december 2016 Lekker Indisch! Koude sperciebonen doen het ook goed in soort van aardappelsalade, met tonijn, uitje wat mayo. Leuk om te experimenteren met wat je in huis hebt. Hachee...heeeeeel simpel...inderdaad uien en vlees in olie/boter bakken, paar lepels bloem erop en ff meebakken, bouillon erbij. Wat het hache maakt is een blaadje laurier, kruidnagel meestoven. En een scheutje azijn. En laten pruttelen tot het gaar is. Wil je er goulash van maken laat je deze kruiden weg, maar doe je kummel (karwijzaad) en paprikapoeder mild en pitig...en bouillon knofje en pruttelen, laatste kwartier verse paprika erbij. Smakelijk! Bij mij pruttelt een grote pan uiensoep..hmmmm. Lika reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JaNina Geplaatst 25 december 2016 Rapport Share Geplaatst 25 december 2016 Hmmmm niks voor mij tussen, al die dooie dieren in het eten Hier zoete aardappelsoep. Uien en knof zacht fruiten, verse gember en rood pepertje erbij, citroengras (dat moet je er voor het pureren weer uit vissen) Zoete aardappel in stukken erbij, groente bouillon, kwartier koken. Pureren en cocosmelk erbij, en veel verse koriander, of als je dat niet lekker vind peterselie. kruidenthee67 en Lika reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lika Geplaatst 25 december 2016 Rapport Share Geplaatst 25 december 2016 (bewerkt) Dit is de omgekeerde kilokiller voor mij, maar deze draad is nu al favoriet. Mhmmmmmmm Haddock dank voor het ophalen! Voor 1 keer sluit ik in jouw stijl af;-) De allesetendeenervangenietende 25 december 2016 bewerkt door Lika kruidenthee67 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lidia Geplaatst 25 december 2016 Rapport Share Geplaatst 25 december 2016 Kruidenthee, aan salade had ik ook gedacht, maar dat vind ik eigenlijk geen eten voor de winter, tenminste niet als hoofdmaal. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 25 december 2016 Rapport Share Geplaatst 25 december 2016 Ja, snap ik Lidia, Of je zou m lauw moeten doen, met lekker warm brood erbij? Maarre...zo n indisch getint soepje, niet te versmaden.. Sorry Janina... Zoete aardappel ook heerlijk! Ik verwerk die vaak in mijn vegetarische bloemkoolcurry Ook met kokos, sereh....pepertje...en heel veel koriander yum yum... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lidia Geplaatst 25 december 2016 Rapport Share Geplaatst 25 december 2016 Over salade gesproken, er is een makkelijke, goedkope, snelle en oergezonde die ik hier even wil delen, hoewel hij vast al bekend is. haring/bieten/aardappelsalade Koop zo'n pakje bieten (handig om in voorraad te hebben, want blijft heel lang goed en is bere goedkoop) Kook 3 middelgrote aardappels Koop zoute haringen gewoon bij de Lidl - 1 x 3 of de Duitse concurrent 2 x 2 . Snijdt alles in handzame stukjes, maar gebruik het pakje bieten niet helemaal, dat is te veel. Hussel als de aard. nog warm zijn dit door elkaar met 1 eetlepel mayo en 3 dikke yoghurt of kwark, de uitjes die bij de haring zitten, een paar klein gesneden augurken, peper en zout naar smaak en klaar. Kun je van te voren maken, dan trekken de smaken goed in. Dit is een maaltijdsalade, maar kan ook bij de BBQ als het ooit weer bijpassend weer is. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
haddock Geplaatst 25 december 2016 Rapport Share Geplaatst 25 december 2016 Leuk dat het zo aanslaat. Mijn meissie is niet gek op vis, maar als ik sambal goreng udang maak staat ze vooraan! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 25 december 2016 Rapport Share Geplaatst 25 december 2016 ik heb de runderlappen uit de vries gehaald Had, ga morgen voor jouw recept. haddock reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Yvonne Geplaatst 25 december 2016 Rapport Share Geplaatst 25 december 2016 Ik sluit me bij Janina aan: voor ons ook al jaren geen vlees meer. En reken maar dat je ook dan heerlijke maaltijden kunt maken. Moet wel eerlijk vertellen dat wij af en toe nog wel vis eten... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 25 december 2016 Rapport Share Geplaatst 25 december 2016 Hou me aanbevolen voor nog wat vegetarische recepten. Wat variatie daarin zou leuk zijn! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lika Geplaatst 25 december 2016 Rapport Share Geplaatst 25 december 2016 Ken je het boek de Dikke Vegetariër? Fantastisch. Soort bijbel voor mij en ik ben niet eens vegetarisch (wel dik)! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
haddock Geplaatst 25 december 2016 Rapport Share Geplaatst 25 december 2016 ik heb de runderlappen uit de vries gehaald Had, ga morgen voor jouw recept. Lekkere salade met olijven en kappertjes erbij, rijst, klaar ben je, Jane! Debepaaldnietvegetarische Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 25 december 2016 Rapport Share Geplaatst 25 december 2016 alleen de feta nog kopen deooknietviesvanvleeseter Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 25 december 2016 Rapport Share Geplaatst 25 december 2016 oh nee, ontdek net een blik met 500 gr in de koelkast derijkerdanzedachtbofkont Lika reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lidia Geplaatst 25 december 2016 Rapport Share Geplaatst 25 december 2016 (bewerkt) De haring/bieten/aardappel salade die ik vandaag hier neergezet heb kan natuurlijk ook voor vegetariërs die (af en toe) wel vis eten. Bovendien is de Sajoer normaal gemaakt met een restje vlees en vormen de bonen de hoofdbron van eiwitten. Het bleek een blikje kidney bonen te zijn, ook lekker. Maar het was wel voor een heel gezin, hoef voorlopig niet te koken, dat heb je met restjes, het lijkt wel te jongen. 26 december 2016 bewerkt door lidia Lika reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JaNina Geplaatst 26 december 2016 Rapport Share Geplaatst 26 december 2016 Kruidenthee, lijkt eiercurry je wat? Kook 8 biologische eitjes netaan hard. Fruit ui en verse gember zachtjes aan. Voeg 3 eetl rode currypasta toe en fruit even mee. Voeg toe: citroengras (later weer eruit vissen) en blik of pak tomaten in blokjes, plus blikje cocosmelk. Kwartiertje pruttelen. Eieren halveren en toevoegen samen met verse koriander of peterselie. Heerlijk met bruine rijst. Zal binnenkort mijn onovertroffen recept voor bonensoep ook even opschrijven. Lika en kruidenthee67 reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 26 december 2016 Rapport Share Geplaatst 26 december 2016 Ik heb de dikke vegetariër.. Maar op een of andere manier kan ik er niet goed mee vooruit. Tips? Ja lekker eiercurry, lijkt op kerrie telor! Vandeweek maar weer eens maken. Met lekkere sajoer of sambalboontjes. Ja, die bonensoep laat maar komen! Graag, gek op peulvruchten. (omnivoor ) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lika Geplaatst 26 december 2016 Rapport Share Geplaatst 26 december 2016 Bij thuiskomst zal ik mijn favorieten uit de dikke vegetariër voor je opsnorren Thee! Janina, die eiercurry. Ik maken! Ook bulgur past er goed bij, denk ik. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JaNina Geplaatst 27 december 2016 Rapport Share Geplaatst 27 december 2016 Nou daar komt ie dan, m'n roemruchte bonensoep! Dikke winterwortel in blokjes smoren in water met scheutje olie. Daar bovenop flink veel gesneden prei, even roeren en meesmoren. uien in stukjes erbij, en steeds een scheutje water erbij, al roerend en smorend. Knof erbij en paprikapoeder, niet te zuinig. Kwak sambal erbij en half uurtje laten pruttelen terwijl je steeds kleine beetjes water toevoegt. Nu capucijners erbij, en aanvullen met groentebouillon. Zout en peper erbij, paar minuutjes laten pruttelen, niet te lang! eet met veel verse peterselie en een scheutje plantaardige room. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. kruidenthee67 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bolletje Geplaatst 27 december 2016 Rapport Share Geplaatst 27 december 2016 Heb van Jane een prutje gekregen die ze gemaakt heeft van een recept van Haddie. Weet bij God niet wat het is maar het ruikt mmmmmmmmmmmmmmmmmmmjammie. Bedankt Had. en een stevige pakkerd van mij. De uitelkaargeklapteweetnietvanophoudendevreethommel. haddock reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
haddock Geplaatst 27 december 2016 Rapport Share Geplaatst 27 december 2016 Hahaha, goed zo, eet er maar lekker van, meid! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 27 december 2016 Rapport Share Geplaatst 27 december 2016 Stiffado dus Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kore Geplaatst 28 december 2016 Rapport Share Geplaatst 28 december 2016 Leuk dit draadje! Ik ga die hachee van Haddock ook maken. Ik ben als alleenwonende en etende dol op eenvoudig te maken, maar wel lekkere recepten. Hier is er één van mij voor een super-eenvoudige, voordelige, alcoholvrije en toch heerlijke tiramisu: Slagroom stijfkloppen, zoveel je denkt nodig te hebben met wat amandelessence (bij de bakproducten) en suiker of steviadruppels naar smaak. Heel sterke koffie of van poederkoffie maken en ook hier wat amandelspul in, mag wel wat meer tot het lekker naar amaretto ruikt. In een schaal laagjes met koffie doordrenkte lange vingers en slagroom scheppen en enkele uren in koelkast of diepvries op laten stijven. Bestrooien met gezeefde cacao. mmmmmmmm JaNina reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden