Spring naar bijdragen

Tuinperikelen


Primula

Aanbevolen berichten

Bij een tuincentrum waar ik al jaren kom, en vaak voor
kruiden, maar nooit gezien dus. Vanavond ga ik m uitproberen,
weet alleen nog niet waarin, ff gogglen maar.
Tomatenplanten vind ik ook moeilijk, maar als ze er goed uitzien,
dan kun je misschien toch wel oogsten. Voor alle zekerheid stutten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

stutten heeft geen zin...de plant lijkt wel af te sterven.
straks hangen er alleen nog tomaatjes aan?
de tomaatjes zijn overigens erg lekker.
ik heb hier 1 tuincentrum die redelijk in de buurt is ( om te fietsen)
dat is overvecht....ik zal eens kijken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tomatenplantjes wel ''dieven'' natuurlijk,
heb uiteindelijk muntzaadjes gekocht ,kon geen plantje vinden, en aardbeienplantjes, nu nog wat leuke 'hanging baskets' vinden, heb nu van die plastic dingen,maar vindt die eigenlijk foeilelijk, iemand een idee waar ze leuke hebben? zou het nl niet weten, alleen nog maar plastic gezien. ben wel blij met m'n nieuwe hobby, ga nu ook nieuw vijvertje maken, dus voldoende te doen de komende tijd i.p.v drinken :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier komen de muntplantjes op, kleine ienie mini plantjes. De bieslook komt ook goed op en de wortelen moet ik uit elkaar gaan zetten. Heb nu 7 zelfgekweekte citroenplantjes, erg leuk!
Wist niet dat je Stevia als plant ergens kunt kopen. Heb er hier zoetjes van voor in de koffie:D We verkopen het in de winkel ook in gedroogde blaadjes en vloeibaar, maar gebruik zelf alleen de zoetjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren naar de Hortus in Leiden geweest. Er was plantjesmarkt. Een paar wilde zaden en bosaardbeien gehaald. En natuurlijk de paddenstoelklont. Shi take

Leuke planten hebben ze daar in de tuin en in de kassen.

Jane, dieven is de spruiten verwijderen die uit de oksels komen. Dan krijg je een betere oogst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ok Jaap, bedankt,
net zoals toppen van sommige plantjes dus,
weer wat geleerd.
en mijn kruidentuintje met kippengaas eromheen
blijft katervrij en doet het geweldig met veel bewateren natuurlijk!
shi takes zijn lekker, leuk dat je die zelf kunt kweken/laten groeien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha tuinliefhebbers!
Zou de regen dan nu echt gaan komen??
Jaap: wat leuk paddestoelen. Daar heb ik nu nog nooit aan gedacht om dat eens uit te proberen..
En Gaby: Reuze! dat je zo in de tuin bezig bent!

Mij helpt het om van een rusteloos gevoel af te komen. Gewoon lekker fysiek bezig zijn in de buitenlucht.
Heb nu trouwen een beetje last van m'n rug.
Me een beetje te veel als polderjongen gedragen denk ik.

Gisteravond een tijdlang met mijn fonteintje bezig geweest....
Ik had gistermiddag bezoek van dochter, man, kleinkinderen.
Had speciaal voor de laatsten mijn fonteintje, dat ik een paar weken geleden geplaatst had, aangezet.
Een aardigheid....

Maar sneaky schoonzoon: had er stiekum sop in gedaan.....
Allemaal schuim! En voordat ik dat weer weghad.....

Toedeloe!

aanpassing: type foutjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lachen dat schuim. Dat heb ik vroeger ook gedaan. In het winkelcentrum waren fonteinen en dan kochten we een pak goedkoop wasmiddel. Hoppa. En als het waaide lag het overal.

Was toch niet in een vijver hoop ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was net in de intratuin en heb me een beetje laten gaan... Heb nu laag bij de grond boontjes gekocht, dat kon ook Bol! ;) Rucola sla, bloemkool en rode paprika. De courgette had ik al. Dus ik ga zo maar eens even een plek bepalen en bekijken welke grond in moet gebruiken. Heb al wel koeiemest gekocht. Maar eens kijken of ik dit van de grond krijg. Zou goed voor me zijn, want na mijn laatste sollicitatie, kom ik niet echt tot iets. Moet mijn zinnen weer even verzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grondsoort maakt meestal niet veel uit.

Ik heb zeeklei. Die is heel stevig, vochtig en vet. Compost erdoor en hij wordt wat makkelijker bewerkbaar. De grond is van nature vrij vruchtbaar

Zand is arm, los van structuur, en snel droog. Compost erdoor en de grond houdt meer water vast. Beetje mest kan geen kwaad.

Veen is arm en zuur, wel vaak nat. Het zijn eigenlijk net niet verteerde planten. Dit is een lastige grondsoort. Ik zou er zand door mengen.

Verder hangt het van je planten af. Courgette wil veel mest. Peulvruchten minder. Kool en sla er iets tussenin geloof ik.

Pas met koemest wel op. Als ie te vers is gaan je planten er van dood. Wat goed werkt is bemeste tuinaarde door je grond mengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Jaap, bedankt joh, ik heb hier zandgrond, Veluwe he? Composthoop zijn we wel mee bezig, maar is volgens mij nog niet klaar om te gebruiken. Kun je compost kopen? Of is dat duur bij een tuincentrum?

Dus in eerste instantie zou ik compost en bemeste tuinaarde door de zandgrond moeten mengen, als ik het goed begrijp?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja,

Volgens mij verkopen ze wel compost, maar ik vind dat zelf zonde, als je nu al een composthoop hebt heb je eind van de zomer compost. Van compost kan je eigenlijk nooit te veel gebruiken. Dat is heel veilig.

Als je aan mest kan komen, een paar weken op een hoop laten liggen. Dan zijn de agressieve stoffen er wel uit. En met bemeste tuinaarde kan eigenlijk ook niet veel mis gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Josje, Rucola kun je het best apart vd rest zetten als je genoeg ruimte hebt,
het woekert noagl, is winterhard en neem je hele tuin over. Mijn zus nam hele
draagtassen voor ons mee om er maar vanaf te zijn, wel heerlijk hoor, maar uiteindelijk heeft ze het verwijderd. Misschien ook een aparte grote bak?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Even een update.
Alles groeit als een dolle. En geweldig die regen he.

Ik heb al 4 kroppen sla geoogst. Nu nog eten. En tuinbonen kan ik iedereen aanraden. Het is ook nog best een sierlijke plant. Er zitten nu allemaal witte bloemen aan. Als dat allemaal bonen worden heb ik een goede oogst. Tomaten en paprika's bloeien ook.

Een appelboom had ik al, daar zitten wel 100 appels aan. Dat wordt weer appeltaart.

Kortom ik heb er nog lol aan en het wieden valt me tot nu mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...