Spring naar bijdragen

Tuinperikelen


Primula

Aanbevolen berichten

En vruchtbare grond....
Zelf zet ik ze liever in de volle grond, maar pas op het is nog een beetje vroeg.
Ze kunnen niet tegen de vorst. Ja dat zou je niet denken met dit weer he?
Maar de IJsheiligen moeten nog komen....
Gaby: koop iets vrolijks ook raad ik je aan. Iets bloeiends! En geen (paas) geel hoor!
Tomaten fleuren je pas in de zomer op!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha, ja ik heb een best wel grote tuin, zo'n 900 m2 daar staat het huis dan ook op. We willen in de toekomst een onderhoudsarme tuin, want ik ben nu alleen al druk met het 'gewone' onderhoud als gras maaien en snoeien, blad opruimen, paden vrijhouden, vegen en nu dan de potplanten water geven.

Heb vaak zuid-europese potplanten gekocht, ze overwinteren dan in de garage, maar elk jaar gaan er weer een aantal dood ws. doordat het toch vriest in de garage, dus daar houd ik mee op voor dit jaar. Heb nu nog 2 oleanders staan, een olijf en een 'echte' laurier. Wel jammer, want ik ben dol op tropische planten, maar ja we leven nu eenmaal in Nederland, dus misschien ga ik over op planten die in ons land geschikt voor ons klimaat voorkomen.

En jij primula?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier in de tuin:

Een zelfgekweekte kastanje in een grote bak, olijvenboompje, pruimenboom, Hortensia in pot, een grasmat met daarop een trampoline en verder net allelei groentes gezaaid met de kinderen. Ook nog een zaadmengsel gezaaid met bloemen waar vlinders op af moeten gaan komen...Verder veel lege potten waar ik nog planten in moet doen:$ Na de Pasen dus...
Ik vind tuinieren best leuk, mits ik het in lekker weer kan doen.
Hier ook een voortuin, maar onderhoudsarm. Daar staan wat Hortensia's.
Verder wonen we aan het water, een luxe! Zie soms zelfs ijsvogeltjes! Gaaf!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hortensia's ben ik ook gek op, elk jaar kan ik het niet laten er weer 1 of 2 te kopen, ik word er zo vrolijk van, zulke mooie kleuren. Toch doen ze het in de volle grond ook niet altijd goed. Ze groeien wel, maar bloeien niet. Heb er nu 2 in een pot van vorig jaar, benieuwd of deze wel bloeien dit jaar.

Bloemen heb ik ook gezaaid Eks, deze komen al op. Wil nog bloemenzaad speciaal voor bijen kopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had ook graag wat groentje geplant maar mijn tuintje is maar heel klein en de helft ervan staat maar in de zon :(. Blijkbaar doen maar weinig groenten het goed in de schaduw.
Heb wel wat aardbeitjes geplant :)

Dus eigenlijk vraag ik me af of iemand weet wat voor groenten je in pot kan kweken. Misschien is dat gemakkelijker omdat ik ze dan kan verplaatsen in de tuin. Tomaatjes lukt dat wist ik al..zouden ajuinen ook lukken en aardappelen? Zal wel een kleine oogst worden :D

En ben nog op zoek naar plantjes/ bloemen die het goed doen in de schaduw. Momenteel staat er enkel schildersverdriet..

Shoot!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaby,
Volgens mij kan je een een knoflook, wat al wat uitloopt gewoon in een pot zetten.

En hortensias kan je denk ik ook wel oppotten, zolang ze niet bloeien.
Hebben wij ook eens gedaan, en is gewoon goed gegaan.

Vandaag op het balkon in een grote pot een tomatenplant en een paprikaplantje gezet.
Daarbij ook nog 3 soorten kruiden.
Leuk, ben benieuwd of het wat gaat doen.

Verder 3 hangpotten, twee met petunias en een met een aardbei.
Bij de voordeur, een grote pot met geraniums.
Wordt het toch nog gezellig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het oppotten van Hortensia's gaat prima hoor. Je kunt ze ook wat ondersteuning geven door ze Hortensiamest te geven.

Knoflookteentjes kunnen prima in de volle grond worden gezet, in een pot kan ook. Er hoeft niet persé een groene uitloper aan te zitten. Wel moet het een verse teen zijn, niet al te uitgedroogd dus:P
Hier ook tenen gepoot en ze komen al op:)

Weet je wat ook leuk is? Avocado pitten zaaien! Je haalt de pit uit de vrucht en stopt ze in de aarde. Ik plant ze vaak als logé bij een andere huiskamerplant in de pot. De ontkieming duurt best een tijdje, vandaar. Als hij uitkomt schep ik het plantje er voorzichtig uit. Hij kan in de tuin, maar is niet winterhard. De plant heeft mooie langwerpige bladeren en groeit snel. Hier nu 3 pitten gezaaid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt voor de adviezen :)

advocado? komen daar dan ook echt....?

bedoel had vroeger een kiwi plant, lelijk ding, nooit ene kiwi aangezeten,

heb daarentegen nu frambozen, binnen de kortste keren staat je tuin er mee vol, ook niet mooi, maar wel lekker :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Josje: antwoord op je bericht van 21-04:
Mijn tuin is dus niet zo groot, maar de zonligging is heerlijk.
Het is een beetje een pijpela, maar dat probeer ik wat te verbreken.
Achterin heb ik een prieeltje staan en daar zit ik vaak.
Als het erg warm is of als het regent b.v.
Dan heb ik een mooi uitzicht naar de tuin toe.
Maar het fijnste vind ik gewoon maar lekker bezig te zijn....
En dat heb ik de laatste dagen volop gedaan...
(Ook al had ik gedronken... pffff)
Op mijn terras staat een Choysia Ternata tegen de muur.
Die doet het daar erg goed.
Hij staat nu in volle bloei en geurt heerlijk....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...