Spring naar bijdragen

Tuinperikelen


Primula

Aanbevolen berichten

Goed idee, munt, maar volgens mij wel een woekeraar, voor thee wel heel lekker.
Ik heb na mijn werk vandaag ook kruiden gekocht. Wil een piepklein kruidentuintje maken:
Heb vandaag alleen geurende kruiden gkocht, even aaien en mmmmm...
Oregano, tijm, kerrie, rozemarijn en nog iets, maar dat weet ik nu even niet zo snel....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

klopt Primula munt is een vreselijke woekeraar, daarom wil ik het dit keer ook in een kuip of pot, en niet in de tuin zelf, want dan is binnen de kortste keren alles munt, had ik vorig jaar met framboos haha, maar kan alles al buiten?i.v.m ijsheiligen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaby:
De muntzaadjes heb ik gewoon gekocht bij de H*M*. Je koop het in een zak waar ook al aarde inzit. Het idee is dat je de zaadjes dan in dat zakje aarde kant en klaar opkweekt. Ik heb dat niet gedaan. Heb de aarde in een potje gedaan en daarin gezaaid. Het was niet duur: 1,95 of zoiets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hopsa....de tomaatjes zijn er weer af..die liggen te wachten voor de sla.(morgen)
de snijbonen groeien zo'n 2 cm per dag...dus die gaat lekker.
de knoflook is gepoot en de plantenbakjes ontdaan van dode bloemetjes.
nu weer even binnen zitten want het is me veel te heet op het balkon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Katten in de tuin:
Ja, ik spaar ook koffiedik en gooi dat soms neer.
Vorige zomer had 1 poes de gewoonte in mijn prieeltje zijn/haar handtekening (geur) achter te laten.
Toen heb ik drie plantjes gekocht en deze bij de ingang neergezet. Dat hielp. Deze waren echter niet goedkoop ja en nu moet ik even opzoeken hoe die heten:
Dat kan ik zo snel niet vinden maar dat komt nog wel.

Nu opeens heeft er ook eentje mijn schuur ontdekt....
Jakkes!
Daarvoor heb ik een busje Ecostyle kattenschrik gekocht.
Dus: wat gestrooid bij de ingang schuur.
Maar wat denk je??
Dat is nog ERGER dan kattenpies!
Dus nu spuit ik ook nog met een neutralizer.
Gelukkig poepen ze niet in mijn tuin.....

De tuinslang schijnt nog het allerbeste te zijn.
Maar wie gaat er nu met de tuinslang in de aanval zitten?
Ik niet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaby, ik heb gewoon peterselie en munt in de supermarkt gekocht, ze verkopen het daar in een potje met grond en heb het vervolgens in kuipen gezet. Het woekert inderdaad enorm.

Leuk primula, een prieeltje. Lijkt me heerlijk om te zitten. Misschien dat ik ook toch wel een kleine groententuin ga maken, begreep dat sperziebonen pas na ijsheiligen de grond in mogen. Die vind ik wel lekker, dus ik denk dat ik het ga proberen en dan lekker lui 'de laag bij de grond' bonen, hoef ik geen bouwwerk te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Josje: Bij mij mislukken sperziebonen.
Maar ik zweer bij stokbonen.
Ik zet ieder jaar een rozenprieeltje op (wel steeds op een andere plek)
Lekker de hoogte in. Scheelt ook weer ruimte.
Maar dat is voor jou niet van toepassing he?

Bonen mogen pas de grond in als deze goed verwarmd is. Dus vrij laat.
En geen verse mest geven!
Toedeloe!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Primula, kerrieplantje????
waar koop je dat, tuincentrum?
of bestaat er zaad van?
Ik heb ooit een grote stenen kuip gehad als vijver
na de verhuizing stond ie leeg en heb ik er een kruidentuintje van gemaakt,
omdat ie best diep is, 40/50 cm doet alles het er erg goed in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had het beloofd geloof ik.

Hier een foto van mijn groentetuin

Voor wortels en sla, dan tuinbonen, dan peulen, pronkbonen en helemaal achteraan op de composthoop een pompoen.
Het wordt al wat, alles net gewied en water gegeven.


En hier de kas met tomatenplanten en een paprika (midden)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn ervaring met plantjes uit de supermarkt is is dat ze sneller dood gaan dan die uit het tuincentrum.

Kerrie is toch een mengsel van kruiden? Fengriekzaad, komijn, kurkuma, koriander en nog wat zit daar in.
En dat in een plant die wil ik ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha die Jaap.
Wat leuk dat je 2 foto's hebt geplaatst. Ziet er goed uit hoor!
Ik heb (nog steeds) geen digitale camera....

Ik heb het moeilijk, en ging daarom naar de tuin.
Wat blijkt"?

Had een zakje zaad (helaas al open) op m'n tuintafel laten liggen.
Daar wilde ik mee aan de slag: meisjesogen.
Maar het waait nogal hard he?
Zakje gevonden, maar... leeg!

Waar nu mijn meisjesogen op gaan komen??

Ja Jane en Jaap: in een tuincentrum zag ik een kerrieplantje!
= helichrysum italicum.
Kijk maar even op www.natuur-wereld.be/kruiden/kerrieplant

Nou ik ga er weer uit.
Ben rusteloos...

Hoop op een reactie op dit draadje.
Toedeloe!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Primula en alle anderen,

Vandaag voor het eerst op het tuindraadje. Het helpt mij geweldig om in de tuin te prutten als ik niet goed in mijn vel zit. Wel gelukkig een onderhoudsarme tuin, want lichamelijk kan ik niet alles. Mijn man is sinds een jaar met pensioen en hij doet het zware werk.
Katten in de tuin zijn een nationale ramp. Mijn voortuintje is niet omheind, dus het enige wat daar helpt is, alle lege plekken met bodembedekkers beplanten. Als ik op een stuk iets nieuws zaai, dan zet ik er saté prikkers in, met de scherpe kant omhoog. Dat helpt.
Mijn achtertuin heeft wel een schutting en aan alle kanten daar bovenop nog gaas, maar de katten komen evengoed. De kat van de buren poepte en pieste elke dag in mijn tuin en had bovendien mijn sering als krabpaal gebruikt en alle nieuwe loten afgebroken. Ik ben toen zo boos geworden, dat ze een soort bewegingsmelder hebben gekocht en die hebben gericht op de hoek waar de kat meestal mijn tuin in ging. Iedere keer dat hij daar langs kwam spoot dat ding water. Vorig jaar hielp dat, maar dit jaar heeft hij weer een andere manier gevonden.
Aan de andere kant hebben mijn buren daar een serre en weten de katten op de één of andere manier daarop te komen. Ze komen dan via mijn klimhortensia toch weer in mijn tuin. Ik word er gek van!
In de winter voeren wij de vogels uitgebreid en ook zomers hebben wij veel vogels in de tuin. Ik ben niet van plan om tafeltje-dekje te spelen voor de buurkatten. In de klimhortensia zit nu een merelnest. Ik hoop dat de vogels het redden.
Heeft iemand nog andere ideeën. Buren verderop hebben schrikdraaad geplaatst, maar dat vind ik ook zowat.

Lytse

:angry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stevia is het enige echt gezonde natuurlijk zoetmiddel,
erg duur in druppelvorm maar je doet er wel lang mee,
ik heb het plantje ook eens gehad van mijn zus, maar deed daar zelden wat mee,
gedroogde blaadjes doe je niet in cake of brood ofzo he.
En leuk Prima, die meisjesogen, ja dat zijn aagjes he, die willen overal wel
een kijkje nemen;),
ik ga achter zo'n kerrieplantje aan, lijkt me heel bijzonder, en mijn kater poept in mijn kruidenbak
dus er is weer plaats, als ik de mest heb verwijderd en er gaas langs gespannen heb.
thnx meis, lekker verse kerrie, veheug me nu al.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Primula, spannend toch om te kijken waar het op komt. Als de zaadjes een goed plekje vinden komen ze wel.
Al wat minder rusteloos? Hoop het.
Ik ga es kijken voor die kerrie. Lijkt me ook wel wat.

Jane ik ben ook niet zo heel gestructureerd kwa proces, werken enzo. Maar uiteindelijk komt er altijd wel wat uit. Eerst waren de rijen bijv in de andere richting. Ik wou eerst ook dingen door elkaar zetten, maar las dat dat niet zo handig is. En de rest van de tuin staan alle planten wel door elkaar en is er bijna geen grond zichtbaar. Maar bij groente schijnt dat niet te kunnen. Ik had ook net gewied, vlak voor de foto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

waar heb je die gevonden Jane4?
het lijkt mij ook erg lekker voor door het eten of kan dat niet?
mijn tomatenplant vind het niet fijn bij mij......de tomaatjes doen het goed hoor, maar de plant begint het te begeven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...