Spring naar bijdragen

Goed eten als je stopt met drinken


Vie

Aanbevolen berichten

Aha..

Hachee is dus gewoon wat ik ken als draadjesvlees..

Ik gooi er nog wat champignons bij, wortel..en soms ontbijtkoek...maar t lijkt t zelfde..

Bastaardzuiker erbij..idee..ken ik niet..maar goed

Morgen eens proberen..vandaag werd het een blik tomatensoep van het enige merk soort dat ik te pruimen vind uit blik..

Tenminste..als ik mijn smaak niet kwijt ben want ik ben verkouden aan het worden

Dacht trouwens ook dat er vetjes aan moesten zitten..( die ik er dan tijdens het eten weer af pulk)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 227
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Zelfgemaakte Filet Americain.

1 pond rundvlees. Dat kan biefstuk, bieflappen, rosbief maar ook ( extra)mager rudergehakt zijn.

2 eetlepels mayonaise .

2 eetlepels Cury.

2 eetlepels olijfolie.

3 th. l. citroensap.

twee th. l. mosterd.

Zout en peper naar smaak.

Het vlees in hele kleine blokjes snijden en alle ingredienten erbij doen. Dan in een keukenmachine of met een mixer met messen fijn maken.

Je kan er ook nog Ui, augurk of kappertjes doorheen doen.

ik vind het zelf erg lekker om er wat ui overheen te doen voordat ik het eet.

Als je ui van te voren er overheen doet wordt de Filet wat vochtiger en de ui glazig.

Vind ik persoonlijk niet zo lekker.

Smakelijk.:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Muesli met chia.

500gram of meteen 1 kg basismuesli(ES)

extra hazel-/ walnoten of amandelen

sesamzaad en zonnebloepitten geroosterd toevoegen;

eventueel amaranth (soort zaad ook) gepoft in droge koekepan

allemaal mengen en in grote afsluitbare bak bewaren.

Per dag:

1/2 kopje chia weken in veel water (1:9)

in een schaal knippen: abrikozen; dadels; pruimen; gedroogd fruit; en rozijnen

daar 3 opscheplepels muesli bij doen en met melk of sojamelk in de week zetten

of 1 min. in de magnetron, dan is het zo zacht genoeg.

de chia na min. 10 minuten erbij doen

en voor het lekkere 2 of 3 grote lepels Griekse of turkse yoghurt, dat maakt het lekker romig.

Hier kun je wel 3 x van eten, want het is best machtig.

En vanmiddag kwam ik koud en hongerig thuis en toen heb ik van een opscheplepel

van dit mengsel, gemengd met wat volkoren pannenkoekmeel; 1/2 theelepel kaneel,

1 ei geklutst en wat melk een beslag gemaakt en de lekkerste pannekoek ooit gebakken.

Beetje appel/perenstroop erop en ik had een gigmaal aan ééntje.

de extra toevoegingen hoeven natuurlijk niet allemaal; je kunt ook tutti frutti kopen en knippen. Maar als je van dit soort eten houdt (ik zomers alleen) dan loont het wel bij

het bestellen van de chia te kijken wat ze nog meer voor spotprijzen verkopen.

Zonnepitten kun je neutraal roosteren; en je kunt ook een deel uit de pan halen en bij de rest wat ketchap asin of manis toevoegen, dat is ook heerlijk over slades,m door rijst enz.

Het wordt dan één harde bonk als het afkoelt, maar dat kun je makkelijk losduwen weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: Jaap
Hache, zo maak ik het

Mooie lappen runderlappen, met zo min mogelijk witte vet stukken.
Uien
bouillon
beetje basterdsuiker bruin
kruidnagel
laurierblad
beetje azijn
peper en zout

Vlees en uien klein snijden
Vlees aanbraden, ui erin even fruiten
blussen met een beetje boullion
scheutje azijn erin en peper en zout en laurierblad
3 kruidnagelen en schepje suiker.

lekker sudderen, uurtje of 2 in braadpan op zacht vuur
in de gaten houden of het niet te droog wordt, dan wat water erbij.
Nog even proeven of het lekker is.


Eten met aardappelen of rijst
quote>



p.s ipv suiker kan je een flinke eetlepel appelstroop pakken. ( extra ijzer)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De pannekoeken haal ik kant en klaar bij de toko!!

Ingrediënten voor de roti vulling:

2 kilogram drumsticks, of 2 per persoon (niet gemarineerd)

1 ui gesnipperd

1bundel kouseband

2 teentjes knoflook

2 eelepels kerrie (masala)

1 eetlepel sambal (of madam janet peper)

1 blikje tomatenpuree

2 bouilonblokjes

olie en boter

4 grote aardappelen

1 ei per persoon

Bereidingswijze voor vulling roti:

Was de kip in water met azijn en verwijder het vel. Was de kip hierna weer in schoon water. Maak de kip droog. Verhit olie in een grote braadpan of wok en voeg wat boter toe Bak de kip in porties bruin. Bak de ui, knoflook mee. Bestrooi het geheel met kerriepoeder(ongeveer 3 eetlepels). Voeg de tomatenpuree en bouillonblokjes toe. Voeg de gehalveerde aardappelen toe. Voeg er zoveel water aan toe dat alles onder staat en laat 1 a 2 uur zachtjes gaar worden.

Kook de eieren hard, pel ze en doe ze in de pan bij de kip en aardappels

De kouseband kook ik altijd apart.... eerst beetgaar koken (in stukjes van 2 cm) en daarna met 1 ui en 2 tenen knoflook 1 tomaatje, en een theelepel masala bakken.

Om alles te neutraliseren kan je er gekookte witte kool bij doen. (alleen even gaar koken met wat zout)

Dit gerecht smaakt het lekkerst als het een dag van te voren gemaakt wordt en je kan het zo pittig maken als je zelf wilt...let wel..een halve madam janet is erg pittig voor een pan kip en aardappels

Schep van alles wat op je opgepiepte pannekoek en scheur steeds een randje pannekoek eraf en gebruik dat alsje bestek....roti eet je met je handen!!!

Eet smakelijk!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gamba's met koude macaronisalade en krieltjes

benodigdheden: voor 4 personen

1 groot pak ingevroren gamba's ( uit supermarkt)

1 spaanse peper

5 teentjes knoflook

olijfolie

pakje verse selderijblad

macaronie ( net zoveel als je nodig hebt....ik had een half pak voor 4 personen en ik had over)

blikje zalm

bakje cherrytomaatjes

uitje

mayo

verse peper ( uit een molentje bv)

krieltjes

peterselie (vers bakje)

zout/peper

komt ie:

de knoflook en spaanse peper in de vijzel fijn stampen ( of superklein snijden)....een koffiekopje olijfolie erbij doen en wat zout.

dat meng je door je inmiddels ontdooide garnalen ( dat gaat het snelst in de gootsteen in lauw water..+- 15 minuten)

die zet je weg en laat je een uurtje trekken.

dan kook je je macaroni beetgaar...die giet je af en laat je koud worden.

maak dan in een schaal het mengsel van de zalm...tomaatjes ( doormidden gesneden)..en de helft van de peterselie...schepje mayo en veel verse peper.

roer daar de afgekoelde macaroni in en zet het koud weg.

Bak je krieltjes en doe er ( als ze bijna klaar zijn ) zout/peper en de rest van de peterselie bij

als je macaroni en krieltjes klaar zijn dan pas bak je de gamba's.

ik heb het in een grillpan gedaan.

geen boter of olie erbij want daar hebben ze al een tijd in gelegen.

om en om bakken ( ongeveer 4 minuutjes per kant)

lekker de gamba's op je bord met de salade en de krieltjes en eten maar!!!!!!

EET SMAKELIJK!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

courgette soep...

Cougettesoep eenvoudig recept.

1 pot kippenbouillon + 2 kipbouillontabletten

2 kleine of 1 grote courgette

2 uien (middelmaat)

2 tenen knoflook

1 prei (niet te groot)

Verse selderij

2 aardappels

2 gekookte eieren

1 laurierblad

Kookroom, en naar smaak zout (meestal niet, even proeven), peper, nootmuskaat en heel veel kerrie.

Zeef de bouillon(zoveel water toevoegen als op pot staat) en warm dit op met de grof gesneden uien, laurierblad, bouillontabletten.

Na een half uur toevoegen: knoflook, grof gesneden aardappels (schone eieren even 8-10 minuten mee laten koken) Als de aardappels gaar zijn de grof gesneden courgette, selderij en prei toevoegen. Na totaal +/- 1 uur laurierblad verwijderen, gepelde eieren toevoegen en dit alles met de staafmixer fijn maken. Op smaak brengen met de kruiden en binden met de room, fijn gesneden stukjes kip toevoegen.

Eet smakelijk.

Uitgebreid recept.

Bouillon trekken van 2 a 3 kippenpoten met laurierblad, uien, zout, peper en bouillontabletten

Als dit gaar is de bouillon zeven en afmaken zoals ander recept na een half uur etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Spanakopita (Griekse spinazietaart)

Ingrediënten;

3 eetlepels olijfolie

1 grote ui, fijngesneden

1 bosje lente-ui, fijngesneden

4 teentjes knoflook, fijngesneden

30 gr verse peterselie, fijngesneden

800 gr, diepvriesspinazie, ontdooit en uitgelekt.

3 eieren, licht geklopt

300 gr feta, verbrokkeld

10 velletjes filodeeg

4 eetlepels olijfolie

Bereidingswijze;

Voorbereiding: 30 minuten | Bereiding: 50 minuten

1.De oven voorverwarmen op 180°C/gasstand 4. Een ronde ovenschaal van 23 cm licht invetten.

2.In een grote koekenpan op een middelhoog vuur 3 eetlepels olie verhitten. Ui, lente-ui, knoflook sauteren tot ze zacht en lichtbruin zijn.

Van het vuur halen en apart zetten om af te koelen.

3.In een middelgrote kom eieren en feta vermengen. Het spinaziemengsel en peterselie toevoegen.

Hou 2 fillodeegvellen apart. 1 vel filodeeg in de ingevette ovenschaal leggen en licht met olie insmeren.

Een ander vel filodeeg erop leggen, insmeren met olijfolie, en het proces voor de volgende 2 vellen herhalen.

De vellen moeten over de rand van de bakvorm vallen.

Spinazie en kaasmengsel over de ovenschaal verdelen en het overhangende filodeeg over de vulling vouwen.

Met olie insmeren en de laagjes filodeeg op dezelfde manier als zojuist erop leggen. Overhangend filodeeg naar binnen vouwen om de taart te sluiten.

Verkreukel de achtergehouden vellen en leg deze losjes op de taart, bestrijk met olie.

4.In 30-40 minuten in de voorverwarmde oven goudbruin bakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Up it is....

Madelief komt weer op de dagdraad binnenvallen met een gerecht waarvan je denkt... mag ik komen eten?!

Stom, zou hier nog een recept posten en dat ga ik nu doen! Ter intro... het is ubersimpel maar zo lekker en als je vrienden over de vloer krijgt en je wilt eens wat anders op tafel zetten waarvan iedereen zegt... sow das best lekker maarrrrrr ook geen uren in de keuken wilt staan... Probeer het dan eens... Het is een ovenschotel en redelijk machtig dus serveer het met een lekkere frisse salade 'on the side' en wit stokbrood oid...

Men neme;

Voorgekookte aardappels, beetje kruimig is het lekkerst omdat die de smaak van de andere ingrediënten opnemen. Voorgekookte schijfjes van de supermarkt zijn eigenlijk te glazig. Zelf kook ik zelf de piepers (of patatten voor de Belgen;-)) en snijd ze in plakken.

Eieren... Hardgekookt en in plakken gesneden en als dat niet lukt, gewoon lekker brokkelen maar verdeel het eigeel en 't witte goed. Ook het eigeel, de dooier neemt een stuk smaak aan.

Dan het belangrijkste! Chorizo! Mijn voorkeur gaat uit naar de grove variant en niet Chorizo Pamplona (fijn) die in de meeste supermarkten te vinden is. De Chorizo is de truck van het gerecht. De smaken van de worst trekken in het ei en de aardappel. Wees niet te zuinig met de worst al is een pak a 100-150 gram voor 3-4 personen ook genoeg. De smaak van de worst komt in heel het gerecht terug...

De volgorde in de ovenschaal is aardappel, ei, worst enz. Eindig met aardappel.

Om het smaakvol af te toppen.... Crème Fraîche (ja Creamefreshjjj http://www.southparkstudios.co...0883/cafeteria-fraiche )

Maak het wat dunner door melk toe te voegen zodat het wat beter zakt in de ovenschotel maar wel de toplaag blijf vormen. Voor de kleur kun je paprikapoeder toevoegen en voor de smaak wat cayennepeper maar dit hoeft niet.

Ongeveer een half uur in de oven op 200-220 graden. Bij een doorzichtige ovenschaal zie je de smaken uit de worst bubbelen en trekken naar de aardappel en ei. Het is sowieso klaar wanneer de top een beetje bruin wordt.

Als je dit alles netjes op een laag legt en daarna snijd kun je het serveren als een tortilla. Moet dat? neuhj in zijn geheel niet. Opscheppen, snijden en smullen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Jane!

Wat leuk dat je het al gegeten hebt! Ik heb meerdere varianten geprobeerd, met courgette, een uitje erbij, tomaat enz maar vind het nog steeds het lekkerst met de beschreven ingrediënten! En juist met ei;-)

Vanavond nog 1 keertje koken (biefstukje, kastanjechampions, paprika en stokbrood) en dan 3 weken niet koken joehoe! Franse maal vers van de markt, 3 keer per dag... Misschien sta ik zelf wel een keer achter de kachel daar maar meestal is er een kok.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Route-99 soep voor 4 grote kommen.

1 zakje noodles kip

1 rode en gele paprika

1 ui en/of prei

1 bol knoflook

lepeltje sambal

paar lepels pindakaas en wat sojasaus

of K&K pindasaus

min. 1 liter water

eventueel een kipfileetje in stukjes geknipt erin

Alles in stukjes in een pan en 10 minuten pruttelen; als het te dik wordt wat

extra water.

Dochter sopt er 2 volkorenboterhammen in

voor mij is 2 kommen een maaltijd.

En ik gebruik er ook wel eens gewone goedkope eiernoodles voor met een bouillonblokje

niemand die dat merkt en dan lijkt het wel drinkbare bami, maar lekkerrrrrrrrrrr:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hier wat tips over postelein.

Dit heb ik gewoon van internet geplukt

en staat bij mij onder mijn recepten;)

Hoef ik niet alles uit te typen...

Maar zoals je ziet kan er heel veel met postelein. :D

Postelein is volop verkrijgbaar in de maanden mei, juni, juli, augustus en september. Een kleinere aanvoer vindt plaats in de maanden april en oktober. Postelein is knapperig vers het lekkerst. In de koelkast daarom niet langer dan twee dagen bewaren. Beslist niet in een gesloten verpakking. Zorgvuldig wassen, goed uit laten lekken en voor het koken (grof) snijden.

Basisrecept: 1 1/2 tot 2 kg postelein met aanhangend water 5 tot 10 minuten koken. Afgieten en goed uit laten lekken. Voeg een klontje boter toe en bind eventueel met maïzena of aardappelmeel. Verder te bereiden met Bechamelsaus, kaassaus en/of met paneermeel gratineren onder de grill.

Hoeveel per persoon? Postelein is een tere groente die bij het koken snel slinkt. Reken daarom op 300-400 gram per persoon als u de groente gekookt wilt serveren. Maakt u een salade dan is 125-175 gram per persoon voldoende.

Invriezen: Postelein kunt u het beste invriezen in de maanden juni, juli en augustus. De blancheertijd* is 1,5 minuut.

Lekkere combinaties: Postelein vormt een uitstekende combinatie met riblappen, klapstuk, lever en niertjes. Postelein past goed bij braadlappen, rollade, gehakt, karbonade, blinde vinken, kalfs- en varkenslappen, saucijzen en slavinken.

POSTELEIN FLAN:

1,5 kg postelein, 2 1/2 dl room, 50 g boter, 30 g bloem, 2 dl melk, 3 eieren, zout, nootmuskaat. Postelein blancheren, maak een roux van de boter en de bloem; melk, zout, room toevoegen. Vermeng het geheel met de postelein. Eieren loskloppen en toevoegen. Het geheel in een beboterde bakvorm en afgedekt au bain marie 20-30 minuten zachtjes laten koken tot de massa is gestold.

POSTELEINSOEP:

500 g postelein, 45 g boter, 40 g bloem, 1/4 l bouillon, 1/4 l posteleinvocht, peper, zout, scheutje room, scheutje witte vermout. Maak de groente schoon, smelt iets van de boter en laat de postelein onder het omscheppen even slinken. Haal de postelein uit de pan en laat ze op een zeef goed uit lekken

POSTELEINSTAMPPOT:

1 kg aardappelen in pureevorm mengen met 1 kg postelein en serveren met uitgebakken spek, verse worst, piccalilly, uitjes en augurken.

POSTELEINSALADE:

300 g postelein,1 komkommer mengen met yoghurt dressing.

VOORJAARSSALADE:

300 g postelein, radijs, geraspte appel rozijnen, wortel mengen met olie/azijndressing.

GEKRUIDE POSTELEIN:

1-1/2 kg postelein, 15 g boter,1 ui, 1 tomaat, mes punt paprika poeder, mespunt knoflookpoeder, zout, peper. Was de postelein en kook ze 1-2 minuten met aanhangend water. Giet de groente af en snijd ze eventueel klein. Smelt de boter, bak de kleingesneden ui lichtgeel. Voeg vervolgens de gesneden tomaat, postelein en kruiden toe. Schep alles ongeveer 5 minuten om op matig vuur. Giet de postelein af en dien direct op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Zoals beloofd:

Citroen-gembersiroop

5 cm verse gember, geschild

rasp en sap van 2 biologische citroenen

500 gr. kristalsuiker (kun je natuurlijk ook stevia of zoetmiddel voor gebruiken)

Snijd de gember in grove stukken. Breng 750 ml water met de gember, citroenrasp en suiker tegen de kook aan. Laat 10 min. zachtjes doorkoken, roer het citroensap erdoor tot alle suiker is opgelost. Laat afkoelen. Schenk de siroop door een zeef bekleed met kaas-of theedoek voor een heldere siroop. Schenk de sirooo in een schone fles of pot.

Voor het drinken aanlengen met water met of zonder bubbels. Hoeveelheid water naar smaak.

Drink ze

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...