Birdie Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden Hi, Ik ben Birdie. Ik ben een vrouw van 68, sinds januari van dit jaar ben ik met pensioen. Ik heb sinds april vorig jaar een nieuwe relatie; we wonen niet samen. In januari bleek hij terugval te hebben na 2 jaar niet gedronken te hebben. Ik ben 20 jaar getrouwd geweest; mijn ex-man was verslaafd aan alcohol. Destijds dacht ik dat we het samen konden aanpakken, maar moest uiteindelijk inzien dat zijn manier van leven mij sloopte. Een scheiding was het gevolg. Dat was 13 jaar geleden. Vorig jaar ontmoette ik een leuke man. Hij dronk niet; zijn reden was dat hij het niet meer wilde, hij was er lange tijd te makkelijk mee om gegaan. Ik voelde geen rode vlag en besloot het een kans te geven. Afgelopen december 2025 vielen we wel wat dingen op die ik koppelde aan een druk jaar. Begin januari belde hij me huilend op dat hij gedronken had, veel spijt had en hard knokte om die moeilijke dagen door te komen. Ik kwam in een rollercoaster terecht; alle nare herinneringen van mijn vorige relatie kwamen naar boven. Na mijn scheiding had ik met mezelf afgesproken: dit nooit meer. Ik heb hem 3 weken niet willen zien. Ik vroeg mij af waarom ik die triggers niet gezien heb; ik was geen onbekende op dat gebied. Hij zegt dat hij uit de donkere periode is, hij gaat naar meetings. Zelf weet ik niet zo goed hoe ik de draad moet oppakken. Ik probeer vertrouwen in onze relatie te krijgen maar mijn onzekerheid blijft. Erover praten met hem lukt niet. Ik wil hem vertrouwen maar in mijn achterhoofd voel ik angst; angst hoe lang het duurt eer hij weer terugvalt. Angst eraan te denken dat dit straks mijn leven zal bepalen. Is er iemand die een beetje licht kan brengen...?
bumperjim Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden 2 minuten geleden zei Birdie: Ik probeer vertrouwen in onze relatie te krijgen maar mijn onzekerheid blijft. Erover praten met hem lukt niet. Waarom lukt dat niet?
Birdie Geplaatst 2 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 2 uur geleden Hij zegt dat hij de moeilijke periode te boven is en vooruit wil kijken, terwijl ik nog bezig ben met het verwerken van alles
Quinn Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden Ho @Birdie goed dat je wat steun zoekt. Het enige wat ik hierover kan zeggen is dat ik van mijn ontelbare fouten inmiddels heb geleerd dat je het tempo van de onschuldige partij moet volgen. Dus als jij nog niet zover bent, heeft hij zich maar aan te passen. Sterkte.
Birdie Geplaatst 2 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 2 uur geleden Dank je wel Quinn. De ander proberen te begrijpen maar tegelijkertijd bij je eigen gevoel blijven en grenzen bewaken vind ik het moeilijkste
Etty Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden @Birdie wat een lastige situatie. Wat zou jou licht brengen?
Birdie Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 1 uur geleden Hi Etty, Wat zou licht brengen? Misschien heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt en kan ik daarvan leren, iets positief uit halen? Etty reageerde hierop 1
bumperjim Geplaatst 24 minuten geleden Rapport Geplaatst 24 minuten geleden 1 uur geleden zei Birdie: Hij zegt dat hij de moeilijke periode te boven is en vooruit wil kijken, terwijl ik nog bezig ben met het verwerken van alles OK dus 2 drooggestaan en teruggevallen, en nu pas 2 maanden droog en is hij uit de zorgen? Struisvogel, let op uw ei 😜 Niet over willen praten is voor mij een rode vlag.
Etty Geplaatst 4 minuten geleden Rapport Geplaatst 4 minuten geleden Niet over willen praten is voor mij ook wat moeilijk. Het zou wel fijn zijn als hij in ieder geval wel jouw zorgen wil horen. Er moet weer vertrouwen komen en dat is iets waar jullie samen aan moeten werken, en daar hoort bij dat het bespreekbaar moet zijn. Wel op een prettige manier, dat er wederzijds begrip is, zonder verwijt, oordeel, schaamte. Misschien is hij bang voor verwijten? Positief vind ik wel dat hij er zelf mee kwam en het heeft aangepakt en naar meetings gaat, en spijt heeft. Hij is natuurlijk niet je ex, en jij bent jaren wijzer. Je geeft je grenzen aan, zoals bijvoorbeeld hem drie weken niet zien. Je woont op jezelf, dat betekent ook dat het minder bepalend kan zijn voor je leven. Als hij weer een donkere periode heeft, dan kan het zijn dat hij weer terugvalt. Er is geen garantie. Alleen jij kan bepalen of je dat risico wilt lopen. Misschien de moeite waard om dit met een therapeut te bespreken?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden