Spring naar bijdragen

De logica van het forum......?


Shahire

Aanbevolen berichten

De aanleiding dat ik dit draadje start is vanwege een mail

Een mail van iemand die nog niet zolang bezig is om AdB te worden

Een mail die mij tot nadenken zette en eigenlijk nog wel

Zo van:

‘Oh, zò kan iemand het ook opvatten en zien’ - ‘Oh, zou dat bij mensen ook zò kunnen overkomen’

Eigenlijk ben ik gewoon benieuwd hoe jullie dit zien en er tegenaan kijken

Zouden we soms harder moeten zijn tegen iemand die de ‘mist’ ingaat?

Ik weet het niet…misschien wel, misschien niet

De een heeft nu eenmaal een andere aanpak nodig dan de ander, I know

Hoort misschien liever: 'stommerd, hoe kon je? je bent hier toch om AdB te worden!'

De roep onderaan de mail was ‘waar zit de logica van heel het forum??’

(zodoende heb ik deze draad ietwat deze titel gegeven)

Het volgende wil ik eens voorleggen:

Zou het kunnen zijn dat het forum ook verkeerde signalen uitstraalt?

In boodschappen zoals:

‘Je faalde, je kon het niet? Geen probleem, volgende keer beter…..’

Kan dit bij mensen niet als een soort bevestiging overkomen van

‘drink maar, het word je vergeven?’

‘ach je hebt gedronken, maar je gaat de goede kant op dus het kan geen kwaad’

‘jammer van je drinken maar vandaag dan maar weer opnieuw hè’

m.a.w: drink maar gewoon door

Mijn eerste eigen reactie hierop was:

Niet afschuiven op het forum want je neemt tenslotte zelf de eerste

Jij maar ook niemand anders dan jij moet dat eerste glas laten staan!

Toch hebben mij dit soort uitspraken/postings, die ik zelf overigens ook wel doe

mij toch even tot nadenken gezet

Want als je net stopt, wat verrekte moeilijk is, kun je dan in dit soort postings ook wat anders lezen?

Dat drinkgedrag als je wilt stoppen toch getolereerd wordt?!

Ik ben benieuwd of jullie hier wel eens bij stil staan….

Ik nu dus wel even.

Sha :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sha,

al en paar dagen was ik aan het denken om een topic te starten genaamd "het grote smoezenboek".

Omdat idd vaak het en ander afgedaan wordt al, ok volgende keer beter.

Maar wat je ook al zegt wat voor de ene werkt werkt dan weer niet voor de andere.

En wat ik ook wel denk, als je hier langer schrijft, dan zie je dat de zogenaamde "zachte aanpak" ook wel best een "groffe" aanpak kan zijn.

Als je de mensen dan leert kennen bedoel ik.

Dat er ook op veel al "grappenmakend" wordt op gereageerd maar wel , als je dus de mensen kent, met een heel serieuze ondertoon.

Maar ik snap je statement.

Want als "nieuweling", tja, dan ken je hier dus niemand en "lees", "hoor" je alleen de eerste "laag" zeg maar.

Moet dat anders?

Hmm dat weet ik niet...

Miss is het dan ook aan de "nieuweling" om een beetje vol te houden toch?

Maar ik ga miss dat "smoezentoppic" toch maar es maken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier wil ik ff heel kort op reageren: In het begin ben ik ook een keer 'de mist in gegaan' en heb dit opgebiecht op het forum. De lieve reacties die ik toen kreeg (inderdaad in de trant van: kom op, niet te streng zijn voor jezelf, ga opnieuw beginnen met stoppen) hebben mij heel goed gedaan. Het mopperen deed ik namelijk al heel erg op mezelf...ik ben blij dat de reacties toen 'mild' en opbouwend waren, in plaats van 'te streng'.

Liefs,

Hopeful

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat niemand een "aanpak"nodig heeft. We zijn allemaal alci's geen therapeuten.

Als iemand gedronken heeft probeer ik bijna altijd toch wat mee te leven met die ander, bovendien kan ik morgen zelf een zwak moment hebben. Dan sta ik knap voor joker als ik de dag van te voren tegen iemand gezegd zou hebben "wat ben je stom zeg dat je gedronken hebt". Wie ben ik om een ander hard te confronteren omdat ie gedronken heeft. Ik heb daar helemaal geen recht op. Ik heb het zelf jarenlang gedaan. Nee ik houd er van om op een zachte manier te zeggen dat het toch beter is om opnieuw te beginnen, en dat het jammer is dat het gebeurd is. Op ons mieter hebben we zelf jarenlang gehad dat hoeven we hier niet te hebben.

Als iemand op z'n bek is gegaan hoeven wij het er nog eens niet dik bovenop te leggen dat ie niet goed bezig is geweest, die persoon heeft het al zwaar genoeg denk ik.

Waar ik meer moeite mee heb is als mensen hier met een zatte kop komen en dan echt een hoop onzin zouden neer schrijven of anderen pijn doen met rotopmerkingen. Ik denk dat ik dan moeite zou hebben om niet op een rot manier terug te reageren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien is het ook de manier waarop het gebracht wordt door degene die toch dat glaasje heeft genomen.

Als zich men zich al een smoes heeft aangemeten, zoals het was een feestje of het was een speciale dag en dan moet het kunnen.

Daar heb ik echt helemaal niets mee...

Degene die op voorhand al spijt hebben, daar hoef je echt niet tegen te zeggen dat ze stom zijn, die begrijpen dat wel.

In beide gevallen is steun natuurlijk wel belangrijk, maar een smoes aandragen vind ik gewoon je kop in het zand steken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ja, weet je wat het is, als ik bepaalde dingen lees op momenten dat ik het zelf erg moeilijk heb dan zakt bij mij de moed ook wel eens in de schoenen, en dan moet ik heel veel moeite doen om niet alsnog ergens alcohol weg te halen.

Dus soms stuiten zulke berichten wel eens tegen mijn borst, zo van, het was feest dus het mocht, aan de andere kant gun ik iedereen ook zijn plezier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie topic Sha, de logica van het forum.

Ik trek dat voor mezelf door naar een helpende hand

uitreiken naar de alcoholist die nog lijdt.

Die hand zal ik altijd uitsteken, als iemand de wens heeft

heeft te stoppen met drinken.

Zelfs als iemand voor de tigste keer terugvalt,

zonder oordeel en liefdevol zal ik steunen.

Want als alcoholist ben je ziek, en sta je machteloos

tegenover alcohol.

Mensen die kunnen minderen zijn niet ziek, geen alcoholist,

en ik ben blij voor hen.

Voor mij geldt de Responsibility pledge van de AA.

Ik ben medeverantwoordelijk voor het herstel van

de nog drinkende alcoholist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk vind ik bovenstaande postings geen kwestie

van hard of zacht, want die kun je net zo interpreteren als je uitkomt.

Wat ik (net als Dhen) zacht vind op de langere termijn, ervaart een ander misschien als hard en/of konfronterend.

Ik haal de rose en witte liefde maar weer eens aan.

Met rose liefde prijs je iemand de hemel in

en met witte houd je die persoon met beide voeten op aarde.

Wat iemand nodig heeft kan ik niet beoordelen, wat ik kan geven wel.

Dus eigenlijk denk ik dat dit forum zo divers is en moet blijven

zodat iedereen kan selecteren waarmee hij/zij het beste verder kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Poeh dat vind ik nu toch een moeilijk onderwerp. Wat is nu een harde aanpak, en dan

reist bij mij gelijk de vraag, durven sommigen dan nog wel te zeggen dat ze drinken. ik zou me voor kunnen stellen dat sommigen zich terug gaan trekken en niet meer zeggen dat ze gedronken hebben.

Ik denk dat het op de eerste plaats heel belangrijk is, dat mensen zich hier prettig, veilig en zeker kunnen voelen. Dat men gewoon heel eerlijk durf te zeggen dat men gedronken heeft. En natuurlijk kunnen er ook figuren zijn die hier komen en eigenlijk de zaak niet serieus nemen. Die mogen van mij hard geconfronteerd worden met hun gedrag, maar iemand die het erg moeilijk heeft met stoppen of minderen (minderen vind ik, zoals iedereen weet, een heel groot risico) moet daarover kunnen vertellen.

Maar goed, iedereen kan reageren op zijn of haar manier, en dan hoop ik dat iedereen datgene eruit pikt waardoor ze op een goeie manier adb. kunnen worden.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik eerst maar denken wat lopen ze toch te wauwelen over ‘aanpak’ :huh:

Waren het mijn eigen woorden in de tekst hihi

Had dus ‘benadering’ moeten zijn maar goed…..

Foutje en bedankt zullen we maar zeggen :D

In ieder geval heb ik gelezen hoe jullie er tegenaan kijken, kan ik ook weer wat mee voor mezelf vind ik

Ik was begonnen om op iedereen persoonlijk te reageren

Want ik heb alle postings goed gelezen die jullie hier hebben neergezet

maar ik denk dat ik het beter wat korter kan houden

Ik vind ook dat iedereen hier moet kunnen komen en zich veilig moet voelen, dat even op de eerste plaats!

Dit toch even n.a.v jouw laatste posting Bol.

Dat er ook zeker geen misverstanden komen dat ik het forum zou willen veranderen

of whatever

Als ik naar mezelf kijk vond ik het ook prettig dat er ondanks mijn misstap toch ondersteunend en opbouwend werd gereageerd.

Voor vele nieuwe AdB-ers (Hopefull bv) kan dit dan ook juist het duwtje zijn om juist door te zetten, herkenbaar voor mij.

Als je elkaar inderdaad al wat langer kent leer je ook wel een beetje hoe je elkaar moet ‘lezen’ en wat Nien zegt, nieuwe mensen lezen soms alleen de ‘bovenlaag’ terwijl wij die al wat langer schrijven wel degelijk de ondertoon erin horen (hopen we dan hè ;)).

Toch kan ik me ook wel indenken dat mensen die hier pas komen dit anders ervaren.

Wat uiteraard geen reden kan en mag zijn om het eerste glas toch te pakken want dat is het namelijk nooit!

Als ik nu na al die tijd nog maandelijks een misstap zou maken dan…..

ja had ik best wel ‘harder’ benaderd kunnen/mogen worden.

Want ik kom hier toch om AdB te worden?!

Dan had ik mijn ‘ballen’ uit de kast moeten trekken en eens echt moeten laten zien dat het me menens zou zijn.

En dan zou het onterecht van mij zijn (vind ik zelf dan) als ik een ander zou aanvallen die me daar op aan zou spreken lijkt me.

Het zal ook zeker per persoon verschillend zijn, het ‘ruiken en snuiven’ wat Had zo mooi zegt.

En nee Bol, we zijn geen therapeuten maar we willen denk ik wel alles doen wat in onze macht ligt om iemand te helpen bij het AdB worden.

Zodoende kwam ik ook met mijn posting, ik had namelijk niet echt stil gestaan dat iemand de goed bedoelde teksten die wij vaak gebruiken ook anders kan opvatten tijdens het lezen.

Ik weet voor mezelf nu in ieder geval een stuk beter hoe ik wil en ga reageren

Door het gewoon even stil staan bij dit en jullie ‘zicht’ hierop ben ik ook weer een stuk wijzer geworden.

Nooit te oud om te leren hè :D

Liefs Sha :present:

(en dan te bedenken dat ik bijna een uur over dit stukje heb gedaan, omdat ik het enorm moeilijk vond om nu eigenlijk precies uit te leggen wat ik wilde zeggen/bedoel)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dhen, ik vind het jammer dat je het nu zo op de persoon speelt. Je klinkt in mijn oren wat verbitterd.

Ik heb zelf zo vaak geprobeerd om helemaal te stoppen. En dan dronk ik er toch weer wat.

Het is dus heel herkenbaar voor mij als iemand weer wat drinkt.

Nu ik geen enkel voordeel meer zie van drinken en geen drang meer heb, is het voor mij heel gemakkelijk geworden. Toch hoop ik dat mensen altijd weer opstaan als ze vallen, je mag altijd een nieuwe kans. De motivatie zal uit mensen zelf moeten komen, die kan ik ze niet geven. Door helder te blijven kan er wel iets groeien, zoals ik hier vaak zie. Een helder bewustzijn. Een weten door eigen ervaring.

Ik kan alleen mijn ervaringen delen, niet om een ander over te halen, maar omdat ik het zelf fijn vind om hier te blijven schrijven. Voor mezelf. Als ik iets terug verwacht, zal ik altijd teleurgesteld worden. Ik kan beter de ruimte geven om ieder zijn eigen pad te laten lopen. En dat lees ik met belangstelling.

Zoals ik wel vaker heb geconstateerd kan het lastig zijn, stoppers en matigers bij elkaar. Als iemand trek heeft en hier komt voor steun, kan ik me voorstellen dat het vervelend is als iemand net zit te vertellen dat eentje wel weer kan en ook nog eens heerlijk smaakt. Ja je loopt overal tegen alcohol aan, maar daar kwamen ze net niet hier voor.

Ik merk dat ik het zelf lastiger vind om minderaars aan te moedigen nu ik zelf een echte stopper ben. Het voelt niet als waar voor mij als ik zeg: wat goed dat je er 3 gedronken hebt!

En toch, als ik hier niet als minderaar en stopper had mogen komen, had ik toch een heleboel gemist waar ik veel aan heb gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...