Spring naar bijdragen

Mijn man stopt met drinken


Aanbevolen berichten

Hallo , 

ik ben nieuw hier .. mijn man stopt met drinken en het voelt alsof ik nu ook een heel andere levenswijze moet aanpassen .. vind beetje ik gestraft word omdat hij te ver is gegaan .. is dit herkenbaar voor nog mensen ? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn vrouw drinkt nooit alcohol en ik wel (stukken minder dan vroeger) dus dit hoeft niet een probleem te zijn op zich. Maar het samen bezopen worden is dus over begrijp ik.

Jij kan nu 2 dingen doen:

- ofwel je in je eentje bezuipen zonder hem

- ofwel ook stoppen/minderen iig als hij er bij is

Sowieso vind ik het uit solidariteit ("Liefde is...") wel zo aardig om in het begin ook niks te drinken, want het is al lastig genoeg om te stoppen zonder dat iemand naast je keihard door blijft drinken. Dat is een beetje het idee van getrouwd zijn, als jij in een rolstoel terechtkomt moet hij ook duwen 😁

Hoeveel drink je zelf? Evenveel als hij?

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Tammydm voor de context; toen ik zelf uit de kliniek kwam, netjes clean en alles, hielp het mij zeker dat er geen drank in huis was en dat mijn partners niet naar alcohol roken. Ik zeg niet dat ik bij de eerste vleug naar een fles had gegrepen, maar dit droeg wel bij aan het niet drinken. Het gevoel dat we dit, het clean blijven, samen deden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan me voorstellen dat je het ongezellig vindt. Vaak is dat een gewoonte van vele jaren.

Aan de andere kant zul je wel merken dat hij wat beter in zijn vel zal zitten, of andere voordelen die jij misschien ook wel ziet zitten. Ik zou zeggen: probeer het ook eens uit, misschien bevalt het je wel. Doe eens gek en ga gezonder leven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet niets. Als je man het makkelijker heeft als jij ook niet drinkt zou het wel aardig en steunend zijn. Je kunt ook voor een middenweg gaan en zelf niet meer elke avond drinken, maar wel af en toe. 

Misschien helpt het voor jezelf op de dagen dat je niet drinkt als je de focus niet legt op dat jij niet mag drinken, maar op hoe goed en knap het is dat hij stopt. En hoe attent en helpend het is dat je hem daar op die manier in steunt. Als je zelf niet afhankelijk bent van alcohol is dat waarschijnlijk een kleine opoffering voor een groter doel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom hier Tammy
misschien ben je hier onbewust toch wel voor jezelf ook?
Zoals ik je schrijven inschat lijk jij zelf ook al afhankelijk.
Misschien niet zo erg als je man, maar als je zo in de stress
schiet bij het idee dat je solidair met hem zou "horen" te zijn,
dat zegt dan ook wel iets over jouw gebruik, denk je niet?
Dan kun je zijn traject zien als jouw toekomst als je niet op tijd ingrijpt.
Dus, wat let je? Probeer het eens, meedoen. Stel dat het meevalt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 6-6-2024 om 16:49 zei Quinn:

Binnenkort komt hij weer thuis? Is dat na een opname misschien? Als je dat zeggen wilt natuurlijk. 

Neen , hij is bij zijn familie.. en word van hen opgevolgd en gaat daar ook een psycholoog.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@TammydmLastig!  

 Mijn partner en ik hebben hetzelfde drinkgedrag tegenwoordig.  We voelen ons beter en prima zonder, en de verleiding is er af en toe toch, maar beperkt tot samen een fles.  Zou hij in mijn ogen te ver gaan en zich misdragen onder invloed bijvoorbeeld, en zou hij daar heel graag mee willen stoppen en mij willen vragen niets te drinken waar hij bij is, dan voel ik een volmondig : ja, ik doe mee.   Ik zou dan niet in termen denken van straf of dwang. Ik ken de voordelen van helemaal niet drinken en zie daar niet tegenop, en ik weet uit ervaring hoe erg het is om heel erg veel te drinken en daar geen controle over te hebben, en me kapot te schamen voor de dringen die ik deed onder invloed.  Ik ken het wanhopige verlangen om mezelf daarvan te bevrijden. Het belang daarvan om weer te kunnen leven.   Als je daar geen ervaring mee hebt is dat heel lastig voor te stellen misschien, en zul je misschien eerder denken dat hij een bewuste keuze heeft gemaakt om te ver te gaan, en daarmee ook voor de gevolgen die die keuze heeft voor jou: dat je nu niet meer kunt drinken. Dat hij jou dit aandoet. Ik denk zelf dat dit niet zo is. Dat hij er niets aan kon doen maar nu wel stappen zet om de situatie te veranderen, dankzij het te ver gaan.  Misschien vind je hem wel slap en ben je boos op hem. Wrokkig. Kan ik me wel voorstellen.  

 Zoals het lijkt wordt er nogal wat van jou gevraagd en wil je dat helemaal niet. Kan interessant zijn om te onderzoeken bij  jezelf. Tegen jou zeggen dat je dit hoort te doen in een  relatie gaat je niet helpen denk ik.  Wie is er voor jou? Heb je negatieve ervaringen met in een zorgrol geduwd worden? Het kan best zijn dat je er uiteindelijk toch voor kiest om een tijdje niet te drinken om hem een makkelijker opstart te geven, maar stil staan bij wat het allemaal bij jezelf oproept is helemaal ok lijkt me. Als dat opgeruimd is kan het ook geen giftige invloed gaan hebben op jullie dynamiek.  Dat je gaat verzuren en hij een smoes heeft om weer aan de zuip te gaan.

 Mee stoppen garandeert natuurlijk niks. Ik ga misschien iets heel stoms zeggen, maar misschien werkt het soms zelfs verzwakkend naar een partner.  Wordt het te symbiotisch en het stoppen afhankelijk van de niet verslaafde partner.    Toen we nog rookten stopten we steeds samen, en begonnen ook weer samen, door elkaar op te jutten. Of ruzie te zoeken. We dachten dat het alleen samen kon, vanwege de verleiding.   Mijn partner was het toen zó zat, dat hij zei: ook al blijf jij je hele leven doorroken, ik stop. Voor mezelf. Hij hield vol en na een paar maanden stopte ik ook, 28 jaar geleden.  

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 8-6-2024 om 08:11 zei Etty:

@TammydmLastig!  

 Mijn partner en ik hebben hetzelfde drinkgedrag tegenwoordig.  We voelen ons beter en prima zonder, en de verleiding is er af en toe toch, maar beperkt tot samen een fles.  Zou hij in mijn ogen te ver gaan en zich misdragen onder invloed bijvoorbeeld, en zou hij daar heel graag mee willen stoppen en mij willen vragen niets te drinken waar hij bij is, dan voel ik een volmondig : ja, ik doe mee.   Ik zou dan niet in termen denken van straf of dwang. Ik ken de voordelen van helemaal niet drinken en zie daar niet tegenop, en ik weet uit ervaring hoe erg het is om heel erg veel te drinken en daar geen controle over te hebben, en me kapot te schamen voor de dringen die ik deed onder invloed.  Ik ken het wanhopige verlangen om mezelf daarvan te bevrijden. Het belang daarvan om weer te kunnen leven.   Als je daar geen ervaring mee hebt is dat heel lastig voor te stellen misschien, en zul je misschien eerder denken dat hij een bewuste keuze heeft gemaakt om te ver te gaan, en daarmee ook voor de gevolgen die die keuze heeft voor jou: dat je nu niet meer kunt drinken. Dat hij jou dit aandoet. Ik denk zelf dat dit niet zo is. Dat hij er niets aan kon doen maar nu wel stappen zet om de situatie te veranderen, dankzij het te ver gaan.  Misschien vind je hem wel slap en ben je boos op hem. Wrokkig. Kan ik me wel voorstellen.  

 Zoals het lijkt wordt er nogal wat van jou gevraagd en wil je dat helemaal niet. Kan interessant zijn om te onderzoeken bij  jezelf. Tegen jou zeggen dat je dit hoort te doen in een  relatie gaat je niet helpen denk ik.  Wie is er voor jou? Heb je negatieve ervaringen met in een zorgrol geduwd worden? Het kan best zijn dat je er uiteindelijk toch voor kiest om een tijdje niet te drinken om hem een makkelijker opstart te geven, maar stil staan bij wat het allemaal bij jezelf oproept is helemaal ok lijkt me. Als dat opgeruimd is kan het ook geen giftige invloed gaan hebben op jullie dynamiek.  Dat je gaat verzuren en hij een smoes heeft om weer aan de zuip te gaan.

 Mee stoppen garandeert natuurlijk niks. Ik ga misschien iets heel stoms zeggen, maar misschien werkt het soms zelfs verzwakkend naar een partner.  Wordt het te symbiotisch en het stoppen afhankelijk van de niet verslaafde partner.    Toen we nog rookten stopten we steeds samen, en begonnen ook weer samen, door elkaar op te jutten. Of ruzie te zoeken. We dachten dat het alleen samen kon, vanwege de verleiding.   Mijn partner was het toen zó zat, dat hij zei: ook al blijf jij je hele leven doorroken, ik stop. Voor mezelf. Hij hield vol en na een paar maanden stopte ik ook, 28 jaar geleden.  

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 6-6-2024 om 16:40 zei bumperjim:

Mijn vrouw drinkt nooit alcohol en ik wel (stukken minder dan vroeger) dus dit hoeft niet een probleem te zijn op zich. Maar het samen bezopen worden is dus over begrijp ik.

Jij kan nu 2 dingen doen:

- ofwel je in je eentje bezuipen zonder hem

- ofwel ook stoppen/minderen iig als hij er bij is

Sowieso vind ik het uit solidariteit ("Liefde is...") wel zo aardig om in het begin ook niks te drinken, want het is al lastig genoeg om te stoppen zonder dat iemand naast je keihard door blijft drinken. Dat is een beetje het idee van getrouwd zijn, als jij in een rolstoel terechtkomt moet hij ook duwen 😁

Hoeveel drink je zelf? Evenveel als hij?

Hallo , ik bijna nooit zat hoor ! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Tammydm:

 

Mooi gezegd .. dank u ! 
ik ga natuurlijk wel steunen en niet thuis drinken voor zijn neus .. maar we met vrienden zijn zo ik toch graag nog iets kunnen drinken .. kijk ik nu van vrijdag al niks gedronken en heb daar geen moeite mee .. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Tammydm, Wat goed van je man dat hij de intentie heeft om te stoppen! Ikzelf ben nu ook al een aantal weken gestopt en ben van plan dit door te zetten. Mijn man heeft door dat ik het nu serieus meen en doet zoveel mogelijk met mij mee. Als hij kookt en we normaal een glaasje bij het koken zouden doen heeft hij nu Corona alcoholvrij voor ons gekocht. Voor de "moeilijke" momentjes. Niet dat dat alternatief persé moet maar ik vind het wel lief dat hij hierover nadenkt. En als ik een frisje neem dan doet hij ook mee. Dat betekent echt veel voor mij. Hij geeft mij hiermee het gevoel dat hij mij steunt en het een goede beslissing vind. Hij neemt hiermee ook het gevoel weg dat ik hem tekort doe omdat ik nu niet meer "gezellig' mee doe. In plaats daarvan doet hij nu "gezellig" met mij mee. Als we bezoek hebben of we gaan uit, dan drinkt hij wel en dat is ook helemaal oké.

Beetje rekening houden met elkaar is denk ik genoeg. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...