Spring naar bijdragen

Mijn eerste concert zonder alcohol


Nok

Aanbevolen berichten

Dag allemaal, ik ben een vrouw van 49 en nieuw op dit forum. Ik ben sinds 3 weken gestopt met alcohol. De rede is dat ik het gewoon zat was om katers te hebben en beschikbaar wil zijn voor mijn kinderen. Daarnaast heb ik bijna altijd een schuldgevoel als ik drink. Ik denk dat ik niet extreem drink maar wel bij alle feestjes en gelegenheden. En thuis tijdens het koken, even zitten in de zon, dat soort dingen. Ik heb een half jaar proberen te minderen met een app, maar dat lukt me helaas niet. Altijd een excuus om toch te drinken. Ik heb nu van de een op de andere dag besloten om te stoppen en nu al vier boeken uitgelezen over dit onderwerp. Dat helpt mij om niet chagrijnig te zijn maar eigenlijk opgelucht en blij te zijn dat ik aan mezelf werk en me gezonder ga voelen. Waar ik wel tegenaanloop is mijn omgeving. Ik heb een leuke en vrij grote sociale kring en iedereen drinkt. Sommige vinden het knap dat ik ben gestopt en geen probleem en anderen vinden het heel irritant. Die groepsdruk vind ik het lastigst. Volgende week ga ik naar een concert met een ander koppel en dat zijn echte drinkvrienden. Ik vraag me nu af, hoe is onze vriendschap zonder drank? Kan het dan nog overeind blijven? Volgende week is voor mij echt een uitdaging. Ik heb het onze vrienden nog niet durven zeggen dat ik ben gestopt. Ik vind het ook echt een dilemma hoe dit aan te pakken, ze gaan het niet leuk vinden. Moet ik het vooraf doen of tijdens het concert? iemand tips? Dank alvast voor het lezen. Ik heb zin om me aan te sluiten bij dit forum. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De mensen die het echt een probleem vinden zijn meestal zelf verslaafd. Een alcoholist gaat niet graag in zn eentje naar de 🏈🏈.

Een "normale" vriend gaat je echt niet zitten beoordelen omdat je niet meer drinkt, wat maakt dat nou uit 😁

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het enige dat ik kan bedenken dat ik vervelend en/of irritant vond toen ik nog dronk was dat een "mededrinker" als ie zou (willen) stoppen met drinken tegen mij zou zeggen dat ik ook moest stoppen met drinken. Als zo iemand het bij zichzelf hield en mij niet bij zijn/haar stoppen betrok, dan kon het mij werkelijk geen fluit schelen. Misschien dat ik hooguit stiekem ietwat jaloers was toen ik begon in te zien dat ik zelf ook beter kon stoppen, en voordat ik zover was was ik misschien hooguit ietwat blij dat ik niet in zijn/haar schoenen stond.. maar er is feitelijk niets irritants/vervelends aan iemand die niet drinkt als ik wel drink. Normaal gesproken, Droog gesproken..
Laat je niet gek maken door wat ánderen van jouw stoppen vinden maar doe eens gek en voel en zie de voordelen die je zélf ondervind van stoppen met drinken.
Vriendschap die alleen op drank is gebaseerd heeft meer weg van een excuus (om zelf te kunnen/mogen drinken) dan van een relatie.

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Nok:

Ik heb het onze vrienden nog niet durven zeggen dat ik ben gestopt. Ik vind het ook echt een dilemma hoe dit aan te pakken, ze gaan het niet leuk vinden. Moet ik het vooraf doen of tijdens het concert? iemand tips?

Het klinkt alsof je iets op moet biechten. Ik zou het ze niet officieel gaan vertellen hoor, als ze vragen wat je wil drinken zeg je gewoon cola graag. En als ze vragen waarom je geen alcohol wil dan is het nog vroeg genoeg om er iets over te zeggen, niet te dramatisch over doen. 'Ik wil me morgen fris voelen' is een prima antwoord toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @Nok en goed bezig al. Goed voor jezelf zorgen zorgen belangrijkst, dan zorg je ook beter voor anderen. En die vrienden, tja, als het enige dat je samen hebt, drinken is, wil jij dan nog wel vrienden met hen zijn? Draai het om; wat heb jij nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel voor de reacties, wat fijn zeg. Ik ben het helemaal eens dat je iemand die niet drinkt niet hoeft te veroordelen maar bij deze ene vriendin ben ik daar wel een beetje ongerust over. Omdat wij altijd samen doorzakken en ze mensen die niet drinken ook echt saai vind. Maar het slaat natuurlijk nergens op dus ik begrijp goed de vraag, wat is de vriendschap dan waard. Ze zou graag een medestander hebben denk ik. En nuchtere mensen zien natuurlijk ook hoe dronken de ander dan doet, dat is misschien ook ongemakkelijk. Maar ik moet het inderdaad luchtig bekijken en niet te dramatisch inschieten. Het is mijn keuze. En ik weet het nog niet precies wat het me gaat brengen maar ik wil er wel voor gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Nok, je hebt de juiste keuze gemaakt.
Standhouden en voor jezelf kiezen, beschouw ik als "gezond egoisme"
iets wat veel vooral vrouwen nog te leren hebben in deze wereld. We zijn
zo "sociaal" opgevoed dat anderen vaak voor moesten gaan.
Niet drinken is niet saai, teveel drinken wel; heb je ooit mensen interessant
gevonden als ze dronken waren? (ik mezelf vroeger wel, dacht ik haha, maar
oh oh oh wat was ik toen goed in het mezelf voor de gek houden).
Wat een valkuil kan zijn nu is wel dat je je weer terig naar drinken aanpast, zgn
om weer gezellig mee te kunnen doen, maar hen dus eigenlijk als achterdeurtje
gebruikt om de "gemakkelijke" weg terug naar meedoen in te slaan.
Niet drinken en voor jezelf kiezen is niet gemakkelijk in het begin, je moet als het ware
elke dag opnieuw kiezen voor de 0. Gelukkig wordt het makkelijker, zeker als je
in een jaar vakantie, feestdagen en alles waarvoor je eerder "bezweek" nuchter en
helder hebt meegemaakt. Dat vergroot je trots en motivatie giga is mijn ervaring. succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Lady Jane. Je heb helemaal gelijk over dat sociale stuk. Ik denk dat ik wil voldoen aan de verwachtingen van deze vriendin. Maar mijn besluit staat vast om niet te bezwijken dus lijkt me een mooie kans om hierin te groeien. Het is inderdaad niet gemakkelijk omdat echt alle situaties "normaal" met alcohol zijn, het zit zo verweven in mijn leven. Gelukkig heb ik een man die mij volledig steunt en meedenkt en zelf nu ook veel minder drinkt. Fijn om te lezen dat het makkelijker wordt. Geen idee of een concert nuchter ook leuk kan zijn, we gaan het zien!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voordat je naar dat concert kun kun je het beste even wat warming up oefeningen doen.
Dat maakt o.a. serotonine vrij.
En vervolgens niet toekijken maar gaan dansen.
Na ongeveer een half uur kun je dan helemaal in trance komen.
Als jij jezelf durft los te laten.
Zonder gebruik van middelen.
En daarna kun je goed slapen.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Kane zonder drank is wel een uitdaging. We hebben dit lang geleden geregeld met hotel zodat we lekker kunnen indrinken en daarna op stap haha. Ik ben zo bang dat ik heel moe wordt maar goed we gaan het zien. Ook of ik durf los te laten, ik ga het proberen en ik zal een warming up doen!😀

Ik had afgelopen weekend een ander feest. Ik stond heel leuk te praten met een oude bekende, echt heel gezellig. Toen iemand anders noemde dat ik helemaal niet dronk en ik dit beaamde schaamde de oude bekende zich en zei "sta je nou de hele tijd met zo'n dronken persoon te praten". Het viel wel mee het was echt gezellig haar weer te zien, dus dat zei ik ook.

Maar ze ging naar toilet en kwam nooit meer terug. 🙈

Best jammer.

We gingen op tijd weg (23:30) en de dronken gastvrouw was boos dat we al gingen. Ja normaal blijven we plakken. Oh jee.

Even wennen dit hoor. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

37 minuten geleden zei Nok:

[....] Toen iemand anders noemde dat ik helemaal niet dronk en ik dit beaamde schaamde de oude bekende zich en zei "sta je nou de hele tijd met zo'n dronken persoon te praten". [....]

Deze snap ik niet. Waarom zou iemand zich schamen wanneer jij nuchter met een dronken iemand praat?

 

 

41 minuten geleden zei Nok:

We gingen op tijd weg (23:30) en de dronken gastvrouw was boos dat we al gingen. Ja normaal blijven we plakken. Oh jee.

Even wennen dit hoor. 

Deze snap ik dan weer wel, gezien vanuit de dronken gastvrouw. Want zoals ik in een berichtje hierboven al schreef: als jij weggaat gaat er een stukje van haar excuus om te drinken weg. Dat bedoelde ik met die vriendschap (gedeeltelijk) gebaseerd op drank.
Had die gastvrouw eigenlijk wel door dat jij niet dronk?

(*dronken (gastvrouw) moet ik eigenlijk misschien wel tussen aanhalingstekens plaatsen. Als we (net) gestopt zijn hebben we nog wel eens de neiging om alle nuances tussen (licht) aangeschoten en ladderzat weg te vagen en als iemand dan maar één glaasje wijn of bier of borrel dan is ie al dronken.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die oude bekende zei zelf, "ik schaam me dood dat je de hele tijd met zo'n dronken vrouw zit te praten". Voor mij hoeft ze zich niet te schamen maar dat had ze dus blijkbaar zelf. In de zin van, heb ik raar gedaan, of wat heb ik allemaal gezegd. 

De gastvrouw was wel degelijk dronken ben ik bang, kon niet meer op haar benen staan. ik denk dat ze het niet eens meer weet dat ze boos werd. En nee ze wist niet dat ik niet dronk want ik heb haar nauwelijks gesproken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okee, @Nok, inderdaad even wennen dus, maar niets om je echt zorgen om te maken, toch? In elk geval niet gaan drinken omdat je bang bent dat je raar of vervelend over zal komen. Want wat is er nou normaler dan géén alcohol nuttigen? ;):)
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nuchter ontsnappen aan zo'n dronken gastvrouw lijkt me eigenlijk meer een opluchting, dan spijt dat je niet langer was gebleven.

Je hoeft toch niet te voldoen aan de verwachtingen van alle anderen? 

En nee, misschien is dat concert wel geen bal aan en ben je moe en wil je naar huis. Ja jammer dan. De volgende dag weer fris op en iets leuks gaan doen.

Ik ben vorig jaar naar een concert geweest van Iggy Pop. Nou dan moet je echt wel drinken hoor, werd mij gezegd. Dat heeft mij juist gesterkt om het niet te doen. Geweldig concert, de alcohol absoluut niet gemist. De naborrel werd wel al snel vervelend, dus ik vond het fijn dat ik zelf naar huis kon. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dochter gaat inmiddels een jaar zonder drank naar concerten en zelfs festivals.
Ze ligt nu wel vroeger in haar tentje en gaat wat minder vaak maar geniet volop hoor.
Het was wel een hele omschakeling maar minder zwaar dan waar ze bang voor was.
Net als met eten, je proeft beter; de sfeer, de muziek, de teksten, dus ja wel wat 
selectiever geworden, ook naar de mede festivalbezoekers. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vroeger was ik een echte kroegtijger en discoganger.
Toen ik radicaal gestopt was met alcohol ben ik daar gewoon mee doorgegaan.
Met tonic, glaasje jus of gewoon een glas water.
Lekker nuchter op de dansvloer uit mijn dak gaan.
Mijn record was bijna non-stop drie uur dansen op house-music, met alleen glaasjes water.

Als om drie uur 's nachts de TL- verlichting aanging zag ik allemaal rood aangelopen koppen om mij heen.
En was ik de enige die op de wc voor een laatste plasje nog in de spiegel durfde te kijken zonder te schrikken.
 

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Nok:

Wat was eigenlijk voor jullie de rede om te stoppen? Is dat moeilijk geweest? En hoe lang nu al nuchter?

Lastig om hier een antwoord op te gegeven.
Mijn reden om te stoppen is de overheersende rol van alcohol in mijn leven.
Voor mij is stoppen nooit moeilijk geweest.
Wel gestopt blijven.
Op dit moment zit ik nog in een terugval.
A.s. maandag weer een ambulante detox.

Omdat ik regelmatig voor een periode gestopt ben ken ik gelukkig de voordelen.
Sowieso ga ik altijd voor 0,0, niet minderen of af en toe bij gelegenheid.
Ook geen flauwekul met alcoholvrije drankjes.
Gewoon thee drinken of verse sapjes.
Of water met wat muntblaadjes en/of verse fruitstukjes.


 

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Nok:

Haha ja, dan zie je het pas goed. Wat was eigenlijk voor jullie de rede om te stoppen? Is dat moeilijk geweest? En hoe lang nu al nuchter?

De reden om te stoppen is dat alcohol alles opslokt. Alle tijd, energie, mensen, alles. Maar op korte termijn haalt het voor mij scherpe randen weg, maakt alcohol het leven iets draaglijker. Ik heb perioden zonder gekund, het kan, ik kan het ook. Maar voor nu is het voor mij elke dag vechten, elke dag het eerste glas zolang mogelijk uitstellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dus alcohol krijgt een te dominante plek. Dat is een gedeeld probleem. Die op korte termijn verlichting geeft en op de lange termijn alles behalve.

Bedankt voor jullie openheid. Ja het is een proces met ups en downs.

Elke dag zonder alcohol is er weer één denk ik dan maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...