Spring naar bijdragen

Maandag 6-5-2024


Aanbevolen berichten

misschien wil hij wel testen? Hij kan zich hier ook onmogelijk echt gelukkig bij voelen.
Geen puber meer officieel, maar ook nog geen volwassene. sterkte ermee, stel me voor hoe zwaar dit voor je moet zijn:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

49 minuten geleden zei Rosee:

Jongste zoon weer behoorlijk lastig. Heb steeds meer het idee dat hij een vorm van autisme heeft. Destijds (jaren geleden) is hij gediagnosticeerd met adhd/odd. Maar ik herken eigenlijk steeds meer kenmerken van autisme. Weet niet goed wat ik ermee moet en of het überhaupt wel zo is. Hij weet ook niet dat ik dit vermoed trouwens.  Sowieso reageert hij zich de hele tijd op me af waardoor ik op eieren loop. 

@Rosee, dit zijn etiketjes, meestal is er sprake van een combi, in combinatie met verlaat puberen.
Misschien doordat hij zich niet begrepen voelt?
Geen idee hoe je hier mee om moet gaan.
Deels hem accepteren zoals hij is, deels jouw eigen grenzen bewaken.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei lady jane:

misschien wil hij wel testen? Hij kan zich hier ook onmogelijk echt gelukkig bij voelen.
Geen puber meer officieel, maar ook nog geen volwassene. sterkte ermee, stel me voor hoe zwaar dit voor je moet zijn:rose:

Dat zou je idd denken, dat hij hier ook niet gelukkig mee kan zijn. Het gekke is dat ik die indruk niet heb, hoor hem ook vaak lachen en hij lijkt er zelf niet zo mee te zitten. Hij kan het ook goed met zijn broer vinden sinds die uit huis is, ze spreken regelmatig af (ben daar heel blij mee want ze hebben elkaar jaren het leven zuur gemaakt en was bang dat ze elkaar nooit meer wilden zien) verder houdt hij echt van zijn rust en heeft een ijzeren discipline en structuur. Maar ik geloof dat ik er meer mee zit dan hij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Rosee:

hoor hem ook vaak lachen en hij lijkt er zelf niet zo mee te zit.......verder houdt hij echt van zijn rust en heeft een ijzeren discipline en structuur.

@Rosee, wat versta jij onder kenmerken van autisme bij jouw zoon?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Robertohij kan niet tegen onverwachte dingen, daar wordt hij heel gestrest van. Hij moet van te voren precies weten waar hij.aan toe is. Als hij een afspraak heeft is hij al urenlang bezig met voorbereiden. Hij vindt het moeilijk om zich sociaal staande te houden (zie ik dan) heeft weinig vrienden, is het liefst op zichzelf. Als hij teveel prikkels heeft wordt hij heel boos.  Met eten is hij enorm kieskeurig,  het moet simpel en herkenbaar zijn, owee als er per o geluk een klein stukje ui of blaadje van kruiden inzitten. En hij is introvert maar kan dan ineens weer heel uitbundig zijn (wist niet dat dat met autisme te maken had maar las dat fat ook een kenmerk kan zijn)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Smaragdie:

Fijn jou te lezen @Oskar en leuk dat je met de jongens naar de zee bent geweest. Heerlijk. Ik ga morgen naar Zandvoort.

Aardappel gratin vanuit de oven. Bietjes met een beetje zout en mayo erover heen. En ook de zalm uit de oven in folie met knoflook, lente uitje citroen, veel andere kruiden zodat het lekker intrekt.

@ikkanhet nog niet gelezen. Hoop dat je het een beetje trekt allemaal, niet makkelijk allemaal! En dat is een understatement.

Fijne avond allen.

Heb gelukkig best een goeie dag vandaag lieverd. Bekijk het gewoon per dag :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei Rosee:

@Robertohij kan niet tegen onverwachte dingen, daar wordt hij heel gestrest van. Hij moet van te voren precies weten waar hij.aan toe is. Als hij een afspraak heeft is hij al urenlang bezig met voorbereiden. Hij vindt het moeilijk om zich sociaal staande te houden (zie ik dan) heeft weinig vrienden, is het liefst op zichzelf. Als hij teveel prikkels heeft wordt hij heel boos.  Met eten is hij enorm kieskeurig,  het moet simpel en herkenbaar zijn, owee als er per o geluk een klein stukje ui of blaadje van kruiden inzitten. En hij is introvert maar kan dan ineens weer heel uitbundig zijn (wist niet dat dat met autisme te maken had maar las dat fat ook een kenmerk kan zijn)

@Rosee, ik lees hier een combi tussen mijn buurman (tweede deel, etiketje adhd) en ikzelf (eerste deel, etiketje autistisch).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Robertoik probeer hem te accepteren zoals hij is, alleen die boosheid, daar kan ik echt niet mee omgaan. Dat heeft zoveel impact op alles. Het verpest zoveel. Kan daar gewoon niet tegen. Het is bijvoorbeeld niet te doen om hem mee te nemen op vakantie. Dat doe ik dus ook niet meer, wat voor soort vakantie ik ook uitkies. Voel me daar schuldig over maar ik heb dat opgegeven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Rosee:

@Robertoik probeer hem te accepteren zoals hij is, alleen die boosheid, daar kan ik echt niet mee omgaan.

@Rosee, die boosheid herken ik wel, zowel bij mijn buurman als een voormalige vriend.
Beide ADHD (combi autisme, ptss), boosheidsaanvallen en multi verslaafd.

Mijn buurman heeft mij ooit zeer ernstig gevloerd.
Mijn voormalige vriend heeft  mijn raam ingegooid en zijn hond mishandeld in mijn bijzijn.
Van beide incidenten heb ik melding gemaakt bij de politie.
Met beide ben ik gekapt, na een paar jaar heb ik het contact met mijn buurman weer hersteld.
Zijn boosheid is meer destructief, op zichzelf gericht.

Die vriend was al een paar jaar in therapie.
Die ging soms naar de kroeg met het voornemen om iemand in elkaar te rammen.
Beiden hadden een rugzakje uit hun verleden.

Met een buurman of vriend kun je kappen.
Met een zoon niet, hoe lastig hij ook is.
Daar kun je alleen maar leren mee om te gaan.

 

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Artax:

Ben je autistisch??

Is deze vraag aan mij gesteld Artax?

Diagnose in 2015 op eigen verzoek via huisarts bij ATN, in eerste instantie kon ik daar niets mee.
In 2021 ben ik lid geworden van de NVA.
En las ik in hun magazine een recensie over het werkboek GRIP.
Over autisme en verslavingsgevoeligheid.
Dat was voor mij een eyeopener.

Ik had al contact met VNN en heb dit werkboek aan hun voorgelegd om mee aan de slag te gaan.
Dat heb ik samen met mijn hulpverleenster vrij intensief gedaan.
Dat heeft helaas niet tot het gewenste resultaat geleid.

Ik heb nu een collega hulpverlener waarbij o.a. mijn autistische kenmerken besproken worden.
Die kenmerken moet je altijd vertalen naar de persoon in de praktijk.

O.a. in mijn bijdragen op dit forum en reacties daarop herken ik mijn autistische kenmerken.
Die bespreek ik wekelijks met mijn  hulpverlener.

ps in de praktijk lopen kenmerken van autisme, adhd, pdd-nos, ptss, hsp en hoogbegaafdheid door elkaar.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

34 minuten geleden zei Roberto:

@Rosee, wat versta jij onder zwaar autistisch?

Zelf denk ik hierbij aan klassiek autisme met een mogelijke verstandelijke beperking.

Hij kan niet naar school, geen opleiding doen of alleen wonen. Is helemaal in  zijn eigen wereld en praat ook amper. Kan totaal niet tegen prikkels en zonder zich het liefst af met zijn telefoon. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Rosee je brschrijft mijn zoon op die leeftijd. Hij heeft trainingen gehad in finan cien structuur regels manieren enz. Is nu 31 en woont als een soort v kluizenaar al 13 jaar op zichzelf. Is wel eenzaam in mijn ogen maar heeft wer en online vrienden via gamen. Soms komen ze bij elkaar en hij is daar ook wel bij geweest. Allemaal nerds bij elkaar die elkaar accepteren en niks verwachten. Hij doet het goed. Maar blijft mn zorgenkind/man.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei Rosee:

@Robertovoor de duidelijkheid: dit gaat over zijn halfbroer, de zoon van zijn vader en zijn vrouw. Dus niet over mijn zoon.  Maar misschien dat t erfelijk kan zijn, weet dat eigenlijk niet. 

@Rosee, dat had ik allang door.  Idem de reactie van LJ.
Vermoedelijk zit er een erfelijke kant aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei lady jane:

Hij doet het goed.

Jouw jongste gaat het ook goed doen hoor. En als moeder mag je je zorgen maken, dat heet ook liefde gelukkig.
Na de puberteit is onze relatie heel goed geworden en zoon gaf me zelfs terug dat hij het fijn vindt met mij te
praten. Over van alles en nog wat. Ook over de moeilijke jaren. Met zijn vader kan dat niet zei hij. Dat vond ik erg jammer
want ze lijken zo op elkaar en mannen hebben mannen nodig. En ik kan niet vader en moeder zijn. Dat zul jij ook wel
hebben misschien? @Rosee Of kan jouw jongste wel bij zijn vader terecht voor wezenlijke dingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...