Spring naar bijdragen

Zaterdag 18 november 2023


Beatrix

Aanbevolen berichten

Goedemorgen :rose:

De grootste winst is toch echt het zalig slapen. Weliswaar kort, maar wel echt goed:D

Natuurlijk zijn er nog veel meer voordelen van het niet meer drinken, maar nu merk ik toch dat door dat veel beter slapen ik de dag ook veel positiever en helder start !!

Ik sleep mezelf niet meer de dag door, maar ik ben fris, goed gemutst en geniet van koffie, mooi muziekje op de achtergrond en dadelijk de krant !!

DAGPACT

Beatrix

Link naar opmerking
Deel via andere websites

DAGPACT

Beatrix
Dune

goedemorgem frummers,

gisteravond een mooi en helder bericht gepost, teruglezend ben ik best trots… 

inmiddels een week verder en gelukkig nog geen beest gezien of gehoord, had hem wel al verwacht. Misschien durft ie niet om een hoekje te piepen want ik sta op scherp…. Hoe dat echt werkt weet ik niet. Maar ben nieuwsgierig naar de komende strijd. Want die ga ik winnen.

fijne dag allemaal, ik een dagje werken voor de boeg komt goed goed fris als ik ben moet dat kunnen. Eind van de dag even naar het graf van mijn lief. Kaarsje opsteken en hem vertellen hoe het gaat. Hij is trots op mij, dat weet ik zeker 

nu eerst even langs de koffiekar van Yvonne :lips:

bewerkt door Dune
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Wat @Beatrix ook zegt: dat slapen. Heerlijk! Vannacht een gebroken nacht door ziek kind dat uiteindelijk bij ons in bed heeft geslapen. Wordt ze eigenlijk te groot voor, maar ook wel weer gezellig. En ondanks alles vanmorgen fris en helder wakker om acht uur. Zo eerst maar even een stukje hardlopen en dan kijken wat te doen de rest van de dag.

@Dune Goed bezig! Werkse vandaag!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemiddag allen.

Ik keek hier even bij vandaag en zag wat jij (@Dune) vanmorgen schreef betreffende een mooi helder bericht dat je gisteravond gepost had. Werd ik toch wel
ietwat nieuwsgierig door. Ik denk dat je het berichtje bedoelt waar je even wat met 'ons' wilt delen.
Dat berichtje straalt zelfverzekerdheid en strijdlust uit. Maar ik vraag me af, hoe zelfverzekerd en strijdlustig het ook klinkt, hoe ga je dat dan doen? Tot de tanden bewapend klinkt goed, maar waarmee heb je je bewapend? En mocht de trek (het beest) er ineens zijn, heb je dan nog de tijd en tegenwoordigheid van geest om die bewapening in stelling te brengen en te gebruiken?
Het lijkt me gewoon niet zo'n goed idee om zomaar te gaan zitten wachten op het beest waarvan je verwacht dat ie komt, en dán pas in actie te komen. Is het niet verstandiger/veiliger om te voorkomen dat dat 'beest' sowieso de kop nog een keer opsteekt? Door bij voorbaat omstandigheden/situaties die in het verleden trek opriepen te vermijden of op z'n minst te veranderen.
Als je 'het beest' zo min mogelijk voedingsbodem geeft, het gras voor de voeten wegmaait, is de kans groter dat je niet hoeft te vechten omdat ie niet verschijnt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het wel met je eens Koh, immers; de mens die lijdt het meest door het lijden dat hij vreest, enz enz
Maar waar ik wel wat moeite mee heb, en wat ik hier vaker lees is dat men drank, zucht, verslaving wil
gaan benoemen als een beest, een gremlin, een duivel enz enz
Het is wijzelf, een deel van ons hier die verslaafd zijn, zucht hebben en er strijd/oorlog van maken.
Terwijl we, als we dat erkennen, het veel minder een strijd hoeft te zijn.
We vechten tegen onszelf immers?
De enige regel; de eerste niet nemen
kunnen we wel op eigen manier en hier samen met andere frummers, elders met fam. vrienden, hulpverleners,
gestalte geven. En daarover is er hier al zo veel geschreven, dat nieuwkomers eigenlijk naast het delen van hun proces,
elders veel kunnen lezen/leren van dat van de rest hier. Boeken lezen, films kijken, meditatie, mindfulness, sporten, kortom
alles wat voor jou werkt om gezonder te gaan leven en jouw pad zonder drank waardevoller te maken.
En als dat lukt leggen we dat ook niet neer bij een engel, fee, heks, paragnost, redder, enz. nee dan zijn we fier dat we een
deel van onze schaduwkanten hebben omgebogen naar een kant van ons die we respecteren en waar we dankbaar voor zijn, toch?
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, noem het zoals je het wilt noemen: trekmomenten. 
Ze kunnen komen, zomaar opeens, ook als je al een hele poos niet gedronken hebt..... 
Ik denk dat het goed is daar op voorbereid te zijn, is dat misschien wat Dune bedoelt? 
En ja het beest zit in jezelf, ik denk dat @Dune dat ook best zo voelt. 
Het is maar net hoe je het allemaal verwoorden wilt. 
Ik vind dat Dune er hartstikke goed mee omgaat nu, dikke pluim hoor. 

                                        post-1140-0-60294100-1386307394_thumb.jpg

 

Hoe is het nu met jou @Maja na alle hectiek van de afgelopen dagen en tijd? 
Wat zul je moe zijn. 
Ook voor jou een dikke pluim hoor. 
                                      post-1140-0-71792600-1397799721_thumb.jpg

Trouwens, met dit sombere doornatte weer kunnen we allemaal wel een pluimpje gebruiken..... 
En een lekker bakje. 
High Tea in DoetinchemKoffiekan van glas 1,8LTaylor Swoden Abel 30IAS - Glazen waterkoker klein  met LED en theefilter - 1 Liter - Warmhoudfunctie - Zwartpost-1140-0-84218000-1388215736_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei lady jane:

[...] waar ik wel wat moeite mee heb, en wat ik hier vaker lees is dat men drank, zucht, verslaving wil
gaan benoemen als een beest, een gremlin, een duivel enz enz
Het is wijzelf, een deel van ons hier die verslaafd zijn, zucht hebben en er strijd/oorlog van maken.
Terwijl we, als we dat erkennen, het veel minder een strijd hoeft te zijn.
We vechten tegen onszelf immers?
De enige regel; de eerste niet nemen
[...]

 

Ja lady jane, dat is wel zo, maar ik wilde niet meteen het beeld dat (in dit geval) Dune heeft van haar drankprobleem helemaal onderuitschoffelen. Maar een stapje verder laten kijken, laten kijken naar het eigen aandeel, de eigen inbreng in het probleem, dus i.p.v. wachten tot de trek komt, analyseren wat die trek zou kunnen oproepen. En dáár wat mee/tegen doen.

 

1 uur geleden zei lady jane:

[...] En daarover is er hier al zo veel geschreven, dat nieuwkomers eigenlijk naast het delen van hun proces,
elders veel kunnen lezen/leren van dat van de rest hier. [...]
 

Om wat je hier zegt ben ik blij dat ik ruim 15 jaar geleden op dit forum terecht kwam en niet nu. Als ik voor m'n herstelproces alleen had moeten terugvallen op wat hier op het forum in het verleden geschreven was met geen of weinig weerwoord, had ik er niet veel aan gehad. Het was juist de interactie met forumgenoten die er toen veel meer was, die me "in progress" hield. Ik kon me soms beledigd, gekwetst, niet begrepen voelen en dan was ik misschien een tijdje kwaad, maar ik leerde gaandeweg wel andere zienswijzen als mogelijkheden te zien.
De (soms knallende) meningsverschillen (om het maar netjes uit te drukken :)) hebben me enorm geholpen om m'n oogkleppen ook eens af te zetten, ook al deden ze (die meningsverschillen) met enige regelmaat ook wel zeer.

Eerlijk gezegd had ik het met alleen het forum niet gered, maar zonder forum ook niet.

Maar ja, 15 jaar geleden waren de social media nog niet zo in zwang als nu. Ik denk dat veel van de activiteit van dit forum daarheen is 'weggelekt'..

 

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kohtje, ik ben volop in therapie en training, ik analyseer, ik leer, ik lees ik schrijf en erken dat de trek gaat komen, ook al werk ik met man en macht. Ik ben voorbereid op dat moment want hoe je ook ploetert ik kan de trek wel mannen maar niet uitschakelen in de vorm van dat deze niet zal komen. Ik heb een escape plan beschreven en uitgeprint op mijn koelkast gehangen.

En natuurlijk noemt iedereen dit anders, het beest duivel en weet ik wat ook al blijft het een deel van jezelf. Ik ken mannen die hun piemel een naam geven, maar snappen toch ook dat het bij hun zelf hoort :D

misschien een dolle vergelijking maar anyway ik weet wat ik doe waar ik mee bezig ben waar mijn winst is te halen en mijn doelen scherp voor ogen. Dus links of rechtsom als het maar werkt denk ik dan….

@Yvonne :lips:

bewerkt door Dune
Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei Kohtje:

De (soms knallende) meningsverschillen (om het maar netjes uit te drukken :)) hebben me enorm geholpen om m'n oogkleppen ook eens af te zetten, ook al deden ze (die meningsverschillen) met enige regelmaat ook wel zeer.

Ja, daar kan ik heel goed inkomen, maar wat ik me ook nog herinner uit die jaren is dat velen door juist die bikkelharde ruzies al heel snel afhaakten omdat de sfeer dan niet te harden was zoals men dan aangaf... 
Afijn @Kohtje, feit blijft dat het in die tijd inderdaad een heel stuk drukker was dan nu. 
De 'wie is wie' draad bestond, maar ging bij de meesten niet verder dan een introductie. 
Nu wordt daar veel meer gebruik van gemaakt dan toen. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei Dune:

 [...] Ik heb een escape plan beschreven en uitgeprint op mijn koelkast gehangen.

[...]

In het kader van de hier vaak geschreven slogan: "zelluf maar niet alleen" zou je dat escape plan hier kunnen delen.
Ten eerste natuurlijk om anderen daarmee op ideeën te kunnen brengen, maar ten tweede óók om eventuele hiaten door anderen te kunnen laten opvullen.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Yvonne:

 De 'wie is wie' draad bestond, maar ging bij de meesten niet verder dan een introductie. 
Nu wordt daar veel meer gebruik van gemaakt dan toen. 
 

Toen de 'wie is wie' draad steeds 'belangrijker' werd begon bij mij het overzicht uit zicht te raken. De dagdraad is en vooral wás voor mij de plek waar m'n herstel zich ontwikkelde.
In de dynamiek van 'huiskamergesprekken' kon ik gewoon meedoen, in de soort van dagboeken die bij 'wie is wie' ontstonden voelde en voel ik me meer een 'inbreker'.... een beetje meeschrijven in iemands dagboek, dat doe je toch niet??:wacko:;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Yvonne:

Ik vind dat Dune er hartstikke goed mee omgaat nu, dikke pluim hoor. 

dat zeer zeker, mijn geschrijf ging niet persé over een persoon, maar riep meer iets op van zonde als je een synoniem gebruikt
het er op lijkt niet de verantwoordelijkheid te nemen voor hoe te handelen in momenten van verleiding. Dat heb ik best vaak gezien
dat het beest dan de schuld krijgt of een van de andere benamingen. En ik ben dus ook wel benieuwd naar dat escape plan, want
juist dat is verantwoordelijkheid nemen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Straks een etentje met ons volleybalteam. Zin in en zie er tegen op.
Vorige week moest ik weg bij een verjaardag omdat ik er helemaal
raar van werd. De arts had gezegd niet te veel prikkels opzoeken.
En ik heb een beetje een hekel aan die uitdrukking, maar nu weet ik
wat het inhoudt. Ik leek te dissocieren, helemaal draaierig.
Gelukkig was ik al eerste al een paar uur met zus alleen geweest, dus
toch een fijne dag gehad. Nu vlak bj huis, dus kan weg wanneer het nodig is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Troosteloos weer geweest.Wat is er dan gezelliger dan met z'n allen in een kroeg.Cola is mijn alternatief geworden, omdat de coffeine toch die extra pep geeft, die ik wel even nodig had.Druk en klein, dacht even niet lekker te worden van al die natte mensen, maar even een paar keer goed adem halen.Ben blij met ze en hun ook met mij.Ben toch serieus weer wat op mannenjacht.Zitten wat vrijgezellen bij, dus wie weet.Het alleen zijn gaat me steeds meer  opbreken.Ben wel toe aan een gezellig maatje om de rest van mijn leven mee te slijten.Ben altijd zo verlegen als wat.Met drank had ik altijd wel een grote mond, maar dan kom je toch meestal de verkeerde mannen tegen, die mij leuk vinden voor erbij.Jaja.Ik zoek een metgezel die nu eens 100 procent voor mij gaat.Dat ben ik ondertussen wel waard, vind ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hay iedereen!

Ook weer even melden hier op het draadje. Een doorweekte sinterklaas gehad echt drijfnat maargoed hij is weer in het land en we waren erbij haha. Beetje laat voor het dagdraadje maargoed het gaat nog steeds redelijk okay ups en downs maar dag 13. 

Hoe is het gegaan @lady jane???

@Spirit dat ben je zeker waard! Zonder drank leren ze jou echte ik kennen met drank een andere versie.  

@Dunetruste benieuwd naar je plan! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik ben pas n kwartier thuis, dus ik heb het goed volgehouden.
Af en toe benauwd en duizeling, wat een geroezemoes en alles weerkaatst tegen muren en plafonds.
Een keer even weggelopen, maar het was reuzegezellig dus ik ben wel blij dat ik ben gebleven.
En het eten was echt sjiek en meer dan genoeg. Nu pas aan de koffie, lekker rustig thuis.
Het was lang geleden dat de hele bubs kompleet was, ik denk van voor de coronatijd nog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...