Spring naar bijdragen

Hoi hoi!


Salmon

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Na wat mee lezen op het forum besloten om mij te registreren en even voor te stellen.

Ik vrouw, 40, moeder van een dochter van 18 en een lieve man aan mijn zijde, zit nu op dag 8 van het stoppen met drinken.

Tot nu toe weinig "slechte" dagen maar wel veel "slechte" momenten die op de een of andere manier wel goed te doorstaan zijn. Ik heb besloten om te stoppen toen ik vorige week last had van een virusje waardoor ik voor het eerst in jaren eens geen drankje pakte na het werk. De bedoeling was niet om te stoppen maar ik was benieuwd of ik ook zonder kon en wat het met mijn lichaam zou doen.

Nou.... ik ben mij rot geschrokken. Drie dagen pijn in het hele lichaam inclusief (dit was na het ziek zijn ;)) verhoging en een maag die op alles protesteerde. De laatste paar jaar vroeg ik mij weleens af ook ik een drankprobleem zou hebben ontwikkeld, nu heb ik mijn antwoord!

Fysiek gaat het heel goed, veel klachten zijn over. Mentaal vind ik het zwaar. Mijn concentratie is erg slecht, ik laat alles uit mijn handen vallen en heb erg last van onrust en paniek. Dat laatste is mij niet onbekend, gediagnosticeerd op mijn 16e met een angststoornis, en op de een of andere manier voel ik mij mentaal sterk en kan ik het handelen.

Ik heb mijn werkgever ingelicht en die bood mij aan om halve dagen te werken de eerste week maar werken is op dit moment ook een afleiding. De energie en onrust die ik voel probeer ik te benutten door 'savonds uitgebreider te koken en niet voor de tv te gaan hangen maar wat actiever te zijn. Tevens mediteer ik ieder ochtend, doe af en toe eens wat yoga en gebruik wat homeopathisch waar ik veel baat bij heb.

Ik ben het type van geen rem hebben, 1 drankje is nooit genoeg. Doordeweeks kan dit resulteren tot 3 drankjes maar in het weekend of bij gelegenheden flink wat meer. Na zeker 15 jaar in dit patroon ben ik er helemaal klaar mee. In die 15 jaar grapte ik altijd dat ik alcohol zo goed kan verdragen omdat mijn ouders elkaar hebben leren kennen op de AA (waargebeurd verhaal) maar nu ik terug kijk vind ik het eigenlijk meer zorgelijk dan grappig.

Mijn man is superlief, heeft doordeweeks ook niet gedronken en vraagt meerdere malen per dag hoe het met mij gaat. In het weekend heeft hij wel zijn glaasje whisky genuttigd en ik heb gekozen voor een 0.0. Ik had verwacht dat dit ontzettend saai zou zijn maar het voelde goed. De koelkast en drankkast zijn altijd rijkelijk gevuld in huis met diverse soorten drank daar mijn vrienden en familie allemaal wel van een drankje houden en toch interesseert mij dit niet. 

Ik heb zoveel mogelijk mensen om mij heen ingelicht maar het is fijn om zo af en toe eens je hart te kunnen luchten bij mensen die weten wat je voelt en waar je doorheen gaat. Tevens is mijn aanpak dag voor dag. Ik zie wel waar het mij breng, ik heb nog geen lange termijn doelen. Ik sta gewoon op en zeg tegen mijzelf: vandaag drink ik niet.

Mijn eerste vraag voor jullie is: zijn jullie bij de huisarts geweest om na jullie beslissing bloed te laten prikken om te kijken hoe het er voor stond met jullie vitamine B1 en andere belangrijke zaken?

 

Lieve groet,

Salmon.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

46 minuten geleden zei Salmon:

Mijn eerste vraag voor jullie is: zijn jullie bij de huisarts geweest om na jullie beslissing bloed te laten prikken om te kijken hoe het er voor stond met jullie vitamine B1 en andere belangrijke zaken?

@Salmon, welkom op dit forum.
Ik zou gewoon B1 gaan slikken, 100 mg per dag, kun je nooit teveel van slikken.
En verder gewoon gezond eten.
Bloed prikken twijfel ik over.
Mocht er al iets te hoog zijn (Alat, Asat, Gamma GT) dan is het enige wat helpt: stoppen met alcohol.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei Roberto:

@Salmon, welkom op dit forum.
Ik zou gewoon B1 gaan slikken, 100 mg per dag, kun je nooit teveel van slikken.
En verder gewoon gezond eten.
Bloed prikken twijfel ik over.
Mocht er al iets te hoog zijn (Alat, Asat, Gamma GT) dan is het enige wat helpt: stoppen met alcohol.

 

Hoi Roberto,

Dank je en tevens dank voor je antwoord. Algemeen bloedbeeld is helemaal in orde, gaat mij echt om de vitamine en mineralen. Gebruik nu Echinacea en magnesium, ga B1 en D erbij nemen.

 

bewerkt door Salmon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Roberto

Eens, te veel vitamine D kan erg slecht zijn, daarom 1 keer in de week een supplement of lekker ouderwets aan de levertraan (de pure zonder toevoegingen). 

Ik gebruik magnesium phosphoricum en deze werkt voor mij perfect op het vegatieve zenuwstelsel, geen spierkrampen en hartkloppingen meer nu al zo'n een jaar.

Vanmiddag de B1 en levertraan halen, ben benieuwd wat het gaat doen.

Dank je weer voor je reactie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom hier @Salmon
ik lees bij het RIVM dat minder dan 0,1% meer magnesium slikt dn de max. veilige hoeveelheid,
dus kijk wat je gebruikt en wat je nodig denkt te hebben. Ik slik 20 mg zomers en 50 swinters
en dat bevalt me prima. Hoeveel je slikt is niet altijd hetzelfde als hoeveel je lichaam opneemt.
En zo ook met de magnesium, dat wordt best vaak niet goed opgenomen, dat heeft ook met de
kombi met voeding te maken. Het blijft toch een beetje zoeken voor ieder voor zich dus. En die
dure ortho moleculaire mensen schrijven vaak extreme hoeveelheden voor (net als hun fakturen)
daar zou ik wel wat mee oppassen, zelf slechte ervaring mee, al was het wel interessant om de
boel een goed op te laten meten en te vergelijken wat wel en wat niet vooruitging. 
In dat verlengde kan het ook nuttig zijn je bloed eens goed te laten onderzoeken en bijv. over n jaar weer eens.
Maar ik kan je verzekeren dat stoppen (en gestopt blijven) alles zoń beetje verbetert, dat merk je gauw genoeg
aan je eigen lichaam, konditie, humeur, slaap enz enz enz. En je partner ook. Of je rem blijvend stuk is merk je pas
na een jaar ongeveer. Dan heb je alles wel nuchter gehad en sta je psychisch waarschijnlijk ook een stuk sterker.
Maar er zijn ook mensen die daarna heftig terugvallen en dan een soort van inhaalslag maken, dus je bent gewaarschuwd;)
voorlopig per dag dus maar, succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@lady jane

dank je voor je reactie.

Ik ga inderdaad eens rustig op zoek naar wat voor mij zal werken. Daar heb ik nu gelukkig alle tijd en energie voor.

Ik merk inderdaad nu al het fysieke verschil met vorige week. Het mentale gedeelte vind ik wat lastiger, hier gebruik ik bach bloesem voor. 1 voordeel... ik slaap zo veel beter als al die 15 jaar hier voor.

Een jaar in de toekomst durf ik nog niet te kijken maar ik ga mijn best doen. Iedere dag is er 1 en tot nu toe heeft het mij 8 droge dagen op een rij opgeleverd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Salmon!

Goed dat je ons gevonden hebt. En wat fijn dat je tegen je omgeving zo open bent en dat je dit ook kan zijn en je werkgever met je meedenkt. Dit zal helaas niet in alle bedrijven gebruikelijk zijn. 

Dag 8 is al een mooie periode en een goede basis, mag je trots op zijn!

Je vertelt dat je het type bent dat 'geen rem' heeft. Nou, heel erg herkenbaar voor me en naar wat ik hier verder lees geldt dat voor de meerderheid. Mateloos met drank en vaak mateloos met andere dingen. Zak chips open: hij gaat sowieso leeg. Beginnen met hardlopen: meteen volle bak met schema's en alles erop en eraan etc. 

Lastig uit te leggen aan mensen die die rem wél hebben. Die zeggen dan: je kan toch na een paar drankjes stoppen? Tja, dat kunnen 'wij' dus niet. En dat is geen kwestie van wilskracht of geen ruggegraat, dat is gewoon pure pech.....

Qua vitamines slik ik zelf zo nu en dan vitamine B100 complex. Toen ik net gestopt was dagelijks en inmiddels misschien 1 xtje in de week als ik er aan denk.

Heel veel succes en blijf hier vooral terugkomen en ervaringen delen. :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@billy1981

Dank je Billy!

Yup, heb het in mijn tienerjaren gehad met blowen. Toen ook ineens gestopt en nooit meer aangeraakt. En met eten en sporten idem.

Nu ga ik proberen om het een niet met het ander te vervangen en de tijd nemen om mijzelf te ontdekken, leren kennen en accepteren. Alles in het leven gaat ook eigenlijk heel goed en ik denk dat er daardoor ruimte is ontstaan om aan mijzelf te gaan werken.

Mijn werkgever is er ook 1 met een gouden hart dus voel me super veilig om het juist met hem te delen. Idem voor mijn collega's.

Helaas heel veel last angst, onrust en paniek maar ik ben er echt van overtuigd dat dit beter gaat worden. Normaliter zou dit de reden zijn om te gaan verdoven maar ik ga het nu eens over mij heen laten komen. Voor vandaag is het weer gelukt op naar dag 9!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het zo lees, weet je al heel goed wat je wil en hoe jij als persoon 'werkt'. Volgens mij heb je alle tools tot je beschikking om dit uit te bouwen tot iets heel moois!

Het één vervangen door iets anders is inderdaad een bekend fenomeen (hier) de zogenaamde cross-addiction. Heb je toevallig het boek van Klaas Boomsma gelezen? Hij krijgt ook wel eens opmerkingen dat hij het onmatige wat hij had met alcohol en cocaïne nu heeft met hardlopen. Maarja als je die zaken vergelijkt en kijkt wat er schadelijker voor je is, dan lijkt het me toch een redelijk goede switch van hem :-)

Ohja geen grote verrassing, maar ikzelf kan ook mateloos zijn met boeken of podcasts over alcohol. Dus stel je staat open voor aanraders, laat maar weten :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je gelijk hebt Billy, ik wist heel lang wat ik niet wilde maar kom er nu ook achter wat ik dan wel wil.

Nee dat boek ken ik nog niet. Luister soms naar de podcast van Koos van Plateringen, eerlijk over alcohol maar liever nog naar de podcast: Wat kan er nou gebeuren? Van Najib en Reda.

Het boek wat ik op dit moment lees is: The divided mind, van John E. Sarno. Over het onderbewustzijn en zijn invloed op je fysieke. Echt super interessant.

Wellicht moeten we een luister-/leesclubje opzetten hier :-)                        Ik ga jou boekentip in ieder geval meenemen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @Salmon!

Wat goed dat je er zo open in bent naar je omgeving toe. En al een goed begin gemaakt. Zelf slik ik nog steeds vitamine B1. Maar meer onder het mom van baat het niet dan schaadt het ook niet. Volgens mij kan een teveel aan vitamine B1, anders dan sommige andere vitamines, niet zo veel kwaad. In het begin slikte ik er trouwens ook een vitamine B complex bij en vitamine C.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Mariann:

Ik heb het eerste half jaar vitamine b1 voorgeschreven gekregen, daarna was het niet meer nodig.

Bij een vijfdaagse ambulante detox kreeg ik de eerste twee dagen thiamine injecties, verder dagelijks 100 mg slikken.
Bij het FACT-team afgelopen maanden tweewekelijks injecties, verder niet slikken.
Nu slik ik weer 100 mg per dag, geen injecties meer.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @Salmon

Ik had een ernstig vitamine D tekort jaren geleden.  Ik had via internet mijn bloed laten testen omdat ik al googelend vermoedde dat mijn vermoedheid misschien daardoor zou kunnen komen. Er is ook een relatie met alcohol en vitamine D tekort.  Ik ben met de uitslag naar de huisarts gegaan.  Ik ben later zo goed als veganistisch gaan eten, en heb toen via de huisarts twee keer mijn bloed laten testen, om te kijken of ik geen tekorten kreeg daardoor.   Dat deed ik nadat ik ongeveer een half jaar mijn voeding bijgehouden had via de app van het voedingscentrum. Ik vind dat ook leuk om te doen.  Het  hielp me om uit mijn dagelijkse voeding genoeg eiwitten en vitaminen enzo te halen.  De vitaminen die je als veganist lastig bij kunt eten vulde ik aan met supplementen.  Uit de testen blijkt dat dit goed werkt, het ziet er allemaal prima uit.  Ik vind het fijn om bevestigd te krijgen dat ik op het goede spoor zit via zo'n test. 

Uit dat bijhouden via het voedingscentrum kwam trouwens regelmatig het advies om te stoppen met magnesium supplementen als ik dat al deed, omdat door plantaardig te eten je veel magnesium binnenkrijgt.   Ik begrijp dat je ook goed moet letten op de verhouding magnesium-calcium. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Etty:

.   Ik begrijp dat je ook goed moet letten op de verhouding magnesium-calcium. 

Ik slik een combi: magnesium-calcium-zink.
Daar zit ook weer D (50%), waardoor ik D minder apart hoef te slikken.
50% van 10 of van 20 staat er niet bij.
Boven de 60 jaar is 20 aanbevolen.
Best een gedoe allemaal om die etiketten goed te lezen.

In B-complex zit weer een te hoog gehalte B6, daar ben ik mee gestopt.

Advies van mijn verslavingsarts: gewoon goed eten en buiten bewegen.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel allemaal voor het warme welkom en de gezelligheid. 

Interessant om te horen hoe iedereen zijn/haar weg vindt met vitaminen en of supplementen. En om te weten wie waar baat aan heeft.

Ieder lichaam reageert natuurlijk anders maar wat ervaringsdeskundigheid kan geen kwaad. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net even mijn eerste stukje doorgelezen. En het maakt me blij dat ik nog gestopt ben maar ook verdrietig dat ik mezelf zo voelde. Letterlijk ziek van de drank die je 15 jaar lang elke dag in hebt genomen.

Mijn concentratie is al een stuk beter, en ik laat niks meer uit mijn handen vallen. Zelfs mijn telefoon heeft t overleeft :lol:

De eerste werkborrel is goed gegaan. Iedereen aan de alcoholvrije appelcider dankzij mijn werkgever. Ik heb aangegeven dat ik het super lief vindt maar de rest heus een wijntje kan doen.

Morgen ga ik weer starten met sporten. Ik had tegen mijzelf gezegd dat als ik het twee weken vol zou houden ik weer zou gaan. Ik ben benieuwd hoe dat voelt zonder alcohol in je lichaam.

Ik slaap nog steeds goed, dat is het enige wat vanaf dag 1 een positief resultaat gaf. Slapen. En o wat was ik de eerste dagen moe, ik kon echt wel heel de dag pitten. Dit gaat nu gelukkig beter. Ik krijg weer gezonde energie. Ik lig savonds niet meer op de bank maar ik zit weer rechtop. 
 

Al met al is het stoppen met drinken nog steeds een positieve ervaring voor mij.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...