Spring naar bijdragen

Hoeveel (extra) geld geef jij aan drank uit?


Supernova

Aanbevolen berichten

Een tijdje heb ik bijgehouden wat mijn hobby eigenlijk kost....

Niet dat me dat wat uitmaakte hoor... elke hobby kost immers geld.

Mijn hobby was drinken.... en in elke supermarkt kon ik materiaal voor mijn hobby verkrijgen.

Ik ging soms zelfs naar Duitsland om speciale items voor mijn hobby te halen.

Een heerlijk dagje uit naar Kaufland, met het vooruitzicht op veel lekkers.

Ik keek mijn ogen uit hoeveel soorten en smaken Berentsen ze daar hadden.

Wel 12 verschillende smaken, van elke smaak gingen er zeker 4 in de kar.

Lekker goedkoop ook nog, rond de 5 euro per fles, waar je in NL het dubbelle zou betalen.

En dan die heerlijke Wodka met smaakjes......

De nodige Bock worsten mee en grootverpakkingen vlees...

Kan me bedragen van 400 euro herinneren bij de kassa.

De brandstof kosten rekende ik voor het gemak niet mee, dat zijn gewoon de kosten van een hobby.

Maar dat waren speciale drankjes, om zuinig mee te doen.

Een shotje, met Yathzee wat ik destijds graag speelde.

Éen shotje voor elke gegooide Yathzee.

Dan kan ik er lekker lang mee doen.

Maar dat bleek helemaal niet op te schieten, zo vaak werd er geen Yathzee gegooid!

Toen de spelregels maar aangepast..

Voor elke grote- en kleine straat krijg je ook een shotje.

Dat werkte beter!

In het dagelijks leven had ik voor mij hobby een App geïnstalleerd op mijn telefoon.

Deze App begeleidde mij goed in het vinden van bieraanbiedingen.

Er was altijd wel Heineken in de aanbieding ergens.

En met zoveel supermarkten in de buurt was er altijd wel één.

Zo niet dan Hertog Jan, Amstel, of desnoods een keer eigen merk. Dat proef je ook niet meer als je er 4 op hebt.

Maar het is zo dat ik van Heineken het minste last van een kater had de volgende dag.

Ik dronk al een tijd alleen blikjes.

Blikjes kon ik makkelijker weggooien 's ochtends.

Altijd een paar lege kratten bier in de schuur zou ook argwaan wekken.

Ik kocht altijd 3 six packjes, meestal 2x per week.

Dat aantal klopte ook met hoe ervaren ik was in mijn hobby.

Tussen de 15 en 18 was ik dan het uitvoeren van mijn hobby voor die avond dan wel zat.

Een blikje bier kost ongeveer 1 euro, das niet duur. Er zijn duurdere hobby's toch?

18 blikjes bier twee keer per week kosten 36 euro, valt ook nog wel mee.

De benodigdheden voor het kunnen uitvoeren van mijn hobby koste standaard  zo'n 150 euro.

Dat waren de basis ingrediënten. 

Bij mijn favoriete hobby materialen leverancier AH verkopen ze ook Coubergh, Apfelcorn en Safari.

En die gingen ook wel eens mee, gewoon om te zorgen dat mijn hobby me genoeg uitdaging bleef geven.

Al met al... mijn hobby koste wel 200 euro per maand extra.

Koste... het is verleden tijd waar ik in schrijf.

Ik geef geen 200 euro aan cola en andere niet alcohol houdende dranken per maand.

200 euro per maand... 2400 euro per jaar... een Netto maandsalaris voor velen.

Of terwijl... een dertiende maand aan het eind van het jaar.

Ik kan niet wachten om te stoppen met roken om dit bedrag te verdubbelen!

 

Wat geef jij uit aan drank?

Wat zou je met het geld doen als je hier elke jaar een beloning voor jezelf van mocht kopen?

 

 

geld_op_aan_drank.jpg.fb80b6e0f40cd77690f8b677ed67df9a.jpg

bewerkt door Supernova
spel fout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Supernova:

de dagen dat je op een terrasje zit en met gemak de 20 bier op drinkt.

Ik kan hem toch flink raken qua alcohol, maar 20 bier op een terras heb ik volgens mij nooit gehaald. Dat is toch wel zo'n 5 liter bier.

Beetje raar wel om een verslaving uit te drukken in geld. Had ik vroeger maar meer gezopen, dan bespaar ik nu meer geld! :P

Maar hoeveel heb ik kapot gemaakt, wat heeft me dat gekost, of zoals jij het beredeneerd hoeveel levert het me nu op, omdat ik geen vrienden/familie meer heb om een drankje aan te bieden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Donder:

Ik kan hem toch flink raken qua alcohol, maar 20 bier op een terras heb ik volgens mij nooit gehaald. Dat is toch wel zo'n 5 liter bier.

Beetje raar wel om een verslaving uit te drukken in geld. Had ik vroeger maar meer gezopen, dan bespaar ik nu meer geld! :P

Maar hoeveel heb ik kapot gemaakt, wat heeft me dat gekost, of zoals jij het beredeneerd hoeveel levert het me nu op, omdat ik geen vrienden/familie meer heb om een drankje aan te bieden?

Ik snap wat je bedoelt hoor!

Vandaar dat ik het op een manier breng in een iets humoristische/sarcastische vorm en vergelijk met een hobby.

Je eigen gezondheid, de relatie met familie en vrienden, je sociale leven en werk staan op nummer 1!

Goed gezegd Donder!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Supernova:

Wat zou je met het geld doen als je hier elke jaar een beloning voor jezelf van mocht kopen?

 

Waarom stel je je vraag in de tegenwoordige tijd? Stel je je vraag aan mensen die nu nog te veel drinken?  

Als ik niet drink zorg ik veel beter voor mezelf en mijn omgeving en dat kost waarschijnlijk net zo veel zo niet meer als de flessen wijn die ik kocht.  Ik koop meer boeken. Heb meer interesse in klussen in huis en dus ga naar de bouwmarkt.  Kook uitgebreider.  Ik koop  minstens elk jaar nieuwe wandelschoenen. Wat @Donder zegt, als je drinkt kan het zijn dat je leven steeds leger wordt.  Ik geef het nu uit aan dingen die ik echt de moeite waard vind.  Die mijn leven op de lange en korte termijn aangenamer maken.  Als het stoppen al geld bespaart is het vaak een bijkomend voordeel.  Stel nou dat je meer geld uitgeeft als je bent gestopt, zou je dan weer beginnen? 

 

bewerkt door Etty
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

De vraag was meer uit nieuwgierigheid hoe andere hier op het forum dit ervaren. De één merkt geld over te houden en zoals je zegt gaat het ook weer op in de grote hoop.

Lekker eten kopen, en jezelf andere dingen gunnen.

Het onderwerp kwam in me op omdat ik er zelf eigenlijk nooit heel bewust mee bezig was wat de hobby nou precies koste. Je merkt als je dit dan echt gaat uitrekenen dat de bedragen behoorlijk oplopen...

Vandaar...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

Bij mij is er wel een duidelijke verschuiving gekomen in die 12 jaar. 

Ik ben 14 jaar geleden gestopt met roken, ik deed geen 2 dagen met een buil shag. Ik legde dat geld appart en kocht er dingen van waar ik eerst geen geld voor had. 

Toen ik daarna ook nog eens stopte met drinken had ik ineens veel meer geld over om te sparen en ging daarvan op vakantie. En dat doe ik nu nog steeds.

Soms vragen mensen me: waar doe jij dat toch allemaal van?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Het laatste jaar...

3 flessen goedkope wijn per dag... gerekend aan de huidige prijs van 3€ per fles... zo'n 270€/maand :unsure:. Soms was het goedkope Rum van 13€... Zonder brandstof en vettig comfortfood erbij te rekenen...

Ook vaak het gezonde voedsel zoals groenten, fruit, vlees, aardappelen,... weggooien omdat ik geen fut had om te koken, keuken op te ruimen, koelkast bij te houden... 

Goh... :face-icon-small-shocked::blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik zou het echt niet weten! Meestal 4-5 flessen wijn per week van ongeveer 5 euro per stuk. Daarnaast regelmatig "een" drankje met vrienden op het terras of in de kroeg.  Ik denk gemiddeld rond de 25 euro per week met uitschieters van 60? 

Dus stoppen zou me toch minimaal zo'n 100 euro per maand schelen; 1200 in een jaar! Toch weer een vakantie verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

15 euro per dag minimaal over minimaal 15 jaar = 82.125,- euro, dan rookte ik er meer door laten we zeggen een pakje per dag extra a toen 6 euro is 4.680,- euro, geen zin meer om te koken dus eten bestellen inc. bier uiteraard 20 euro minimaal 3x per week 46.800 euro, gemiste inkomsten door mindere fitheid 50 euro per uur 2 uur per dag 546.000 euro schades aan auto's, ziekteverzuim, verbroken relaties die in geld gecompenseerd moesten worden om het geweten af te betalen, vernietigde kleding en huisraad etc. Daarnaast natuurlijk de psychologen die mij weer op moesten bouwen. Denk minimlaal een miljoen in de min. Het gekke is dat ik nu ik gestopt ben het nooit terug verdiend heb omdat er wat anders voor in de plaats is gekomen.Niet iets specifieks maar elke leefwijze kost geld en geld is de verkeerde rede om te stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...