Spring naar bijdragen

Een nieuw begin; even voorstellen


Amelie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik ben Amelie en nieuw hier. Dit is mijn eerste post en dacht ik stel mij gelijk even voor. Ik ben een vrouw van 34 en na 5 jaar rondgelopen te hebben met een alcoholprobleem en ontkenning dat het allemaal wel mee viel en na meerdere stoppogingen, heb ik vandaag het besluit genomen dat ik niet meer wil drinken. Ik heb ontelbaar veel pogingen gedaan om te minderen, en zelfs perioden van 1 maand niet drinken. Dit is voor mij tot nu toe ook de max geweest. Na een tijdje of als er een leuk feestje kwam, of als ik mij ongemakkelijk voelde, zei ik weer tegen mijzelf: joh eentje kan wel, of twee. Dan was ik weer begonnen met drinken. 
 

Aan de ene kant ben ik trots dat ik de keus heb gemaakt om niet te drinken, want ik weet al heel lang dat ik geen leuk mens ben na 12 bier/wijn of meer, en heb zo veel verkeerde beslissingen gemaakt, maar toch ook vind ik het spannend. Een leven zonder drank, blijft er dan nog wel iets van mij over? Mijn leven heeft de afgelopen jaren erg in het teken gestaan van drank. 
 

Ik ben dus blij, maar vind het ook heel erg spannend. 

Tips zijn welkom, maar ben vooral benieuwd naar andere lotgenoten.

Groetjes,

Amelie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Amelie,

Proficiat met je beslissing! ik nam bijna 6 maanden geleden dezelfde beslissing, en heb er nog geen spijt van! Het is zeker niet altijd gemakkelijk en excuses om toch een glas te pakken komen genoeg voorbij maar volhouden loont wel!

De eerste gewoon niet drinken en je komt er wel! Door nee te zeggen tegen 1 ding, zeg je ja tegen zoveel meer!

Als je het moeilijk hebt, kom je gewoon naar hier…altijd wel iemand die je er door haalt…

Succes!!! :rose:

5FF86143-E7CC-458E-9E7B-E37C319B7FBD.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Amelie,
het erkennen is gebeurd
dat is een hele belangrijke stap
nu aan de bak om invulling te geven aan je stoppen
een einde aan je verslaving betekent een nieuw begin
gelukkig ben je nog jong (en veerkrachtig)
ik wens je nog veel mooie nuchtere jaren♥

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Amelie. Een mooi besluit, en helemaal niet drinken is makkelijker dan af en toe of minder dan voorheen, merkte ik tot mijn verbazing toen bij mij de knop om ging. Inmiddels is dat al weer enige jaren geleden maar ik heb er wel veel langer mee gewacht dan jij. Toevallig las ik onlangs een vakantiedagboek van mezelf terug dat ik op mij 36e schreef. Ik wist natuurlijk dat ik toen veel dronk maar zo teruglezend realiseer ik me nu pas hoe bepalend het was voor mijn dagindeling en hoe stom ik er soms door ging handelen. Daar deed ik toen vrij lacherig over. Maar ik heb wel meermalen dronken achter het stuur gezeten en gedrag vertoond waar ik de volgende dag bepaald niet trots op was.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom! "Blijft er nog wel iets van me over" das echt de verslaving die zo'n soort gedachte produceert. Weet je er zijn ook mensen die nooit wat hebben gedronken en nooit wat drinken en die leiden óók een leuk leven :D Wat er overblijft is jezelf zonder al die alcohol. Waarschijnlijk iemand die er minder rood en pafferig uitziet en stinkt naar de avond ervoor en katerig is en zich misschien wel schaamt voor allerlei dingen die dronken gezegd en geappt zijn. Waarschijnlijk ook iemand die op een andere, betere manier met haar issues omgaat. Ik zeg "issues" zonder enig idee te hebben waarom je eigenlijk drinkt, en ik weet niet of je het zelf weet, maar de meeste mensen drinken om iets te verzuipen. Na het stoppen zal dat iets boven water komen en kan je daar eindelijk wat mee doen. Stoppen is slechts een begin, wat dat aangaat.

Sterkte!! En vooral geen alcohol in huis halen, dan kan je t ook niet opdrinken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi

Ik herken de opmerking heel erg blijft er wel iets van me over als ik stop.. wat voor reactie ik daarop kan geven is dat alcohol je niet verder helpt t laat je wel denken dat je t nodig hebt om iets aan te kunnen, dat wetende ben ik weer terug gevallen en nu weer twee dagen gestopt.. ik ben gestopt met de gedachte alcohol ga mij niet verder helpen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi iedereen,

Dank jullie wel voor de lieve berichten! Wat ik vooral niet ga missen van het drinken, is de stress die ik voelde als ik bedacht dat de drank bijna op was en de winkels al dicht (of bijna dicht) waren. 
 

Wat ik mij verder afvraag, is of het denken aan drank op een gegeven moment minder wordt? Blijft het moeilijk om te stoppen, of wordt het op een gegeven moment het nieuwe normaal?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of je minder aan drank gaat denken ligt voor een belangrijk deel aan jezelf. Je ontkomt er niet aan dat er overal om je heen drank is, en andere mensen die wel drinken, ook in je directe omgeving. Dat kunnen voortdurende triggers zijn om je af te vragen of je de juiste keuze hebt gemaakt en hoe lang je het nog volhoudt om zelf niet te drinken. Maar het kan goed helpen als je jezelf wat omkeertrucjes aanleert. Waarom zou je niet aan nuchterheid denken in plaats van aan drank? Je hebt immers voor nuchterheid gekozen en zo is het ineens iets positiefs en een verrijking in plaats van een gemis of een beperking. In plaats van spijt te voelen dat je iets niet meer "mag" kun je ook blijdschap voelen dat je er vanaf bent. Werk aan je toekomst en je vervolgstappen in plaats van om te zien naar je verleden. Op die manier werd het bij mij al vrij gauw geen groot hoofdthema meer. Maar weet ook dat het niet voor iedereen op dezelfde manier werkt. Probeer je eigen weg te vinden.

Als ik andere mensen zie drinken denk ik tegenwoordig "o ja, da's waar, dat deed ik vroeger ook zo", dus ik kan het gedrag van die mensen best beprijpen maar ik heb echt geen behoefte om dat zelf ook weer te gaan doen want dat zou ik als een terugval beleven. Toen ik nog niet zo lang gestopt was zorgde ik dat ik voorbereid was bij risicovolle situaties. Dus als ik naar een feestje of een reünie ging bedacht ik van te voren wat ik zou gaan drinken en wat mijn antwoord zou zijn op de vragen die ik kon verwachten. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat Bob zegt :) 

Niet gaan zitten "niet drinken". Ga maar lekker wat doen want als je niet meer drinkt heb je ineens extra vrije tijd. Ga sporten of iets creatiefs doen en als je dorst hebt dan maak je je eigen ijsthee of iets dergelijks.

Eigenlijk gewoon wat "normale" mensen ook doen :D :D die alcohol heb je daar echt niet bij nodig.

Natuurlijk ga je er soms aan denken, dat kan je niet tegenhouden, maar zo'n craving duurt in mijn ervaring nooit erg lang. Je alcoholische ik is dan een jengelend kind en jengelende kinderen daar moet je nooit op in gaan ;)

Er komt een "nieuw normaal" maar dat moet je zelf doen, door zelf nieuwe gewoontes te creëren. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe gaat het bij jou? Ben je er in gedachten veel mee bezig of wordt dat al minder? En volg je nog een langere-termijn plan of doe je het dag-voor-dag? Ik ben gewoon benieuwd, hoor.

 

bewerkt door Bob
open ruimte weggehaald
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Bob,

Ik ben er nog steeds dagelijks, meerdere keren per dag mee bezig. Dat is op zich niet veranderd. Wat wel is veranderd is de negatieve gedachte erover. Eerst had ik vooral medelijden met mijzelf, maar nu ben ik blij. Ik voel mij verlost. 
 

Ik volg niet een specifiek plan, maar wil wel gericht hulp gaan zoeken als ik het nodig heb. Ik weet alleen niet zo goed wat. Ik heb verschillende psychologen gehad en dat was oké. De AA is echt niks voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hoi iedereen,

inmiddels ben ik ruim drie weken gestopt met alcohol en het gaat mij veel beter af dan verwacht. Ik durf zelfs naar terrasjes, zonder dat ik medelijden heb met mijzelf. Alcoholvrije cocktails zijn ook gewoon hartstikke lekker! 
 

Wel ben ik sinds ik gestopt ben met alcohol extreem moe. Dat is wel irritant en ik had ook gehoopt dat het na 2 weken weg zou zijn. Ik kijk het nog even aan. 
 

Groetjes,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...