Quinn Geplaatst 22 februari 2021 Rapport Geplaatst 22 februari 2021 1 uur geleden zei Lucky1409: Het ga je goed Zoet maar, no hard feelings. 't Is gewoon confronterend om mezelf te lezen bij iemand die ik niet ken.
Lucky1409 Geplaatst 22 februari 2021 Auteur Rapport Geplaatst 22 februari 2021 Titel wijzigen lukt niet.. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je zou denken dat we hier allemaal slim genoeg zijn, maar dat we er ook van houden om met vuur te spelen, en er heel goed in zijn in onze eigen kromme gedachten te geloven. Voor mij is hét voordeel van ADB dat ik geen kater heb en heerlijk helder en positief in het leven sta. Dat ik juist NU, in een moeilijke situatie écht niet naar de fles grijp. In het kort (Heb eerder bericht gewist), ik zit op mn 52e weer bij moeder thuis, ik woon normaal gesproken in Spanje, maar ben nu reeds 8 maanden in België bij haar aangezien ze sinds een jaar of 2 Alzheimer heeft. Daarbij de hele corona toestanden, ben enigskind dus ik had weinig keus. Genoeg redenen om te balen maar ik weiger daar aan toe te geven. Gelukkig heb ik mn hond meegenomen en ken ik hier ondertussen al een aantal fijne mensen. En daar spreek ik af en toe mee af, en ja, dan we 2 of 3 wijntjes of biertjes en daarna ga ik met een opgeruimd hoofd weer naar huis en ga koken oid. En geen alcohol meer dan! Dus ook geen kater!!!
Lucky1409 Geplaatst 22 februari 2021 Auteur Rapport Geplaatst 22 februari 2021 Nee, lukt niet Roberto, ik zit niet op pc maar mobieltje... maakt ook niet uit. Hablas espanol?
Lucky1409 Geplaatst 22 februari 2021 Auteur Rapport Geplaatst 22 februari 2021 Moest even opzoeken die blauwe knoop! Wat erg!
Bob Geplaatst 22 februari 2021 Rapport Geplaatst 22 februari 2021 32 minuten geleden zei Lucky1409: Titel wijzigen lukt niet.. Wel als je het eerste bericht uit de draad gaat aanpassen.
bumperjim Geplaatst 22 februari 2021 Rapport Geplaatst 22 februari 2021 (bewerkt) Allereerst, enig verband met intelligentie is ten onrechte. Het gaat om een verslaving, niet om een gebrek aan intelligentie of een teveel. Dan over gecontroleerd drinken: dat is lastiger dan niks drinken, om meerdere redenen: - Als je niks drinkt ben je voortdurend nuchter en neem je dus volkomen nuchter regelmatig de beslissing om niet te drinken. Als je gecontroleerd drinkt raak je per definite onder invloed van alcohol (hoe weinig ook) en moet je dus onder invloed beslissen om niet meer te drinken dan je al op hebt. Dat is een stuk lastiger. Vooral ook omdat je na 1 of 2 glazen absoluut niet verzadigd bent. Eigenlijk heb je dan pas echt dorst... - Als je niks drinkt ben je volledig uit de alcoholische "groef". Als je af en toe drinkt is de kans groot dat er toch weer een soort gewoonte ontstaat. Ik neem een glaasje want er is bezoek. Ik neem een glaasje want het is zaterdagavond. Ik neem een glaasje want er is niemand thuis. Enz enz enz. Gewoonte is de eerste stap naar verslaving. - Als je niks drinkt is het simpel: ik drink niks. Als je af en toe drinkt moet je steeds weer afwegen drink ik wel of drink ik niet. En op welke basis. Als dat steeds dezelfde basis is, zie punt 2. Hoe krampachtiger je ermee bezig bent, hoe verslaafder je (nog) bent. Niet-verslaafden denken vrijwel nooit na over alcohol. Die nemen gewoon een glaasje zoals t uit komt en dan blijft het bij 1 of een paar. Het enige voordeel van af en toe drinken ("gecontroleerd" vind ik overigens krampachtig klinken -- zie boven) is dat je relatie met de alcohol, omdat je er toch af en toe mee in contact blijft, niet ontaardt in enerzijds idealiseren of anderzijds in angst voor de "alcoholduivel" want die bestaat niet. En het is ook geen "ik mag niet", want het mag wel maar ik wil het meestal niet. Je doet het gewoon zelf. En het is een drug. Dus oppassen ermee. Laatste opmerking, om af en toe te kunnen drinken als je al verslaafd bent geraakt vereist veel discipline en kennis van waarom je vroeger dronk en nieuwe "coping" mechanismen om anders met triggers om te gaan dan maar weer een fles open te trekken. Het kan voor velen veel te ambitieus zijn. Het hangt van veel omstandigheden af. Als je partner bv regelmatig drinkt dan is dat een enorme complicatie. Mijn vrouw drinkt nooit alcohol en als ik wil komt er dus heel lang geen fles in huis, zo heb ik het ook gedaan in het begin. Niks in huis betekent je hoeft er niet over te twijfelen. 22 februari 2021 bewerkt door bumperjim Johan55 reageerde hierop 1
bumperjim Geplaatst 22 februari 2021 Rapport Geplaatst 22 februari 2021 Nee, hoe meer je drinkt hoe lastiger om te stoppen, tot een bepaald punt waar je "zat" bent maar dat punt ligt bij een alcoholist erg ver.
Lucky1409 Geplaatst 22 februari 2021 Auteur Rapport Geplaatst 22 februari 2021 Hoi Bumperjim! Ik heb die term van gecontroleerd gebruikt omdat ik hem hier af en toe zie voorbij vliegen. Krampachtig klinkt ook niet echt gezellig... Als ik alcohol drink, overleg ik wel even met mezelf... Voor mij zijn momenten met vrienden en een lekker hapje erbij wel gelegenheden dat ik wat wil drinken, niet perse maar bv. met zn 3en een flesje wijn erbij. Als deserteur een sterke koffie en dan is de trek naar alcohol meteen weg. De gevaarlijkste valkuil voor mij is als ik boos ben...of gefrustreerd, en dan ben ik me er heel bewust van: NU zeker geen alcohol!! Eerst even afkoelen, hond uitlaten, boodschappen doen en dan vergeet het voorval gewoon of zoek ondertussen oplossingen of bel een goede vriend of vriendin.
Lucky1409 Geplaatst 22 februari 2021 Auteur Rapport Geplaatst 22 februari 2021 Ja Jim, bij mij is hét, ik mag het gerust van mezelf, en juist daarom hoef ik het meestal niet eens! Wat werkt ons brein tochvernuftig hè? Er ligt totaal geen druk op me wb wel of niet drinken. En ik had dit 10 jaar geleden niet zo kunnen zeggen, maar ik heb het monster feilloos door, en laat me niet meer kidnappen door hem!
bumperjim Geplaatst 22 februari 2021 Rapport Geplaatst 22 februari 2021 (bewerkt) 37 minuten geleden zei Lucky1409: Ja Jim, bij mij is hét, ik mag het gerust van mezelf, en juist daarom hoef ik het meestal niet eens! Wat werkt ons brein tochvernuftig hè? Er ligt totaal geen druk op me wb wel of niet drinken. En ik had dit 10 jaar geleden niet zo kunnen zeggen, maar ik heb het monster feilloos door, en laat me niet meer kidnappen door hem! Ja geen druk maar er moet wel discipline zijn in de zin van "in principe niet". Anders zit je binnen de kortste keren lekker zonder enige druk weer dagelijks aan de fles. Het is evenwichtskunst. Het moet ook bewust gebeuren. Niet gedachtenloos een fles opentrekken. Daarom moet het m.i. ook nooit onder handbereik staan. Ik moet er altijd voor naar de kelder. 22 februari 2021 bewerkt door bumperjim
Tallie Geplaatst 22 februari 2021 Rapport Geplaatst 22 februari 2021 Beste Lucky Toch even een reactie. Ik ben intelligent en medisch onderlegt. Heb veel studies gelezen over verslaving. Verslaving is een hersenziekte en heeft te maken met je aanmaak van dopamine. Bij een verslaafd brein wordt er geen dopamine meer aangemaakt. Je gebruikt immers een middel ipv je eigen aanmaak dopamine. Door geheel te stoppen komt naar verloop van tijd de dopamine aanmaak weer op gang. Dus als je dan weer een middel inneemt verval je weer in het niet aanmaken van dopamine. Dus voor een verslaafd brein geldt dat je geheel moet stoppen. Ondanks ik precies weet hoe een verslaafd brein werkt en studies lees ben ik wel verslaafd. Dit heeft dus niets te maken met de alcohol de baas te zijn. Je kunt bij een verslaafdbrein nooit meer met middelen gebruiken.
lady jane Geplaatst 23 februari 2021 Rapport Geplaatst 23 februari 2021 11 uur geleden zei Tallie: Je kunt bij een verslaafdbrein nooit meer met middelen gebruiken. ????? er zijn hier en in mijn eigen omgeving wel degelijk mensen die dat al jaren kunnen de vraag is of je dat moet willen
Quinn Geplaatst 23 februari 2021 Rapport Geplaatst 23 februari 2021 @Lucky1409 ik vraag me wel nog steeds af wat je hier komt brengen, gewoon, vanuit jezelf. Het halen heb ik wel gezien.
Lucky1409 Geplaatst 23 februari 2021 Auteur Rapport Geplaatst 23 februari 2021 Quinn, ik kom niks halen of brengen. Ik mag toch wel gewoon wat filosoferen? Lees mij anders niet, als je je eraan stoort. Have a Nice day
Lucky1409 Geplaatst 23 februari 2021 Auteur Rapport Geplaatst 23 februari 2021 Tallie onderlegd is met een d... Erg kort door de bocht vind ik je betoog, maar dat is mijn mening. Lady Jane, helemaal met je eens! Ik ken ook genoeg mensen die wel verantwoord met A omgaan. En na een gezellig avondje uit eten, met wat A erbij, daarna gewoon weer dagen of weken niets drinken. Zo gaat het nu met mij ook, A is geen issue meer, en dat is heerlijk.! Ik heb lang geleden besloten nooit meer een kater te willen en dat lukt! Als je écht wilt, kun je op elk moment stoppen, na 1 2 of 3 glazen, dat kun je toch gewoon leren? Je eet toch ook geen 10 boterhammen als je aan 2 genoeg hebt?
Lieke7777 Geplaatst 23 februari 2021 Rapport Geplaatst 23 februari 2021 Nou gefeliciteerd als je dat kan ' vraag ik mij verder af wat je hier verder komt halen . Alleen maar vertellen dat als je slim bent op elk moment kan stoppen als je dat wilt . Ik vind je erg onsympathiek overkomen ... Quinn reageerde hierop 1
Quinn Geplaatst 23 februari 2021 Rapport Geplaatst 23 februari 2021 Lieve @Lucky1409 Dit is een forum voor mensen met verslavingsproblemen. Dit subforum specifiek voor mensen die in elke mate dan ook worstelen met alcohol. Het is fijn voor jou dat jij daar geen last mee hebt. De andere leden hebben dat wel, of hebben dat gehad en doen vervolgens hun best om elkaar te helpen door ervaringen te delen. Dat doe jij niet en dat stoort me. Als ik gewoon kon stoppen na een x aantal glazen, dan had ik niet de problematische relatie met onder andere alcohol die ik nu heb. Kort gezegd, ik snap echt niet waarom je hier lid bent. En dat is niet eens lullig bedoeld.
Lucky1409 Geplaatst 23 februari 2021 Auteur Rapport Geplaatst 23 februari 2021 Pfffff ik ben al weg hoor, ga account opheffen. Het gaat hier toch om ADB? Het is toch niet de AA?? Daaaaag allemaal, ga zo verder!
Lucky1409 Geplaatst 23 februari 2021 Auteur Rapport Geplaatst 23 februari 2021 En ik ben wel degelijk verslaafd (geweest?) anders had ik echt geen 4 maanden in een kliniek gezeten . Maar laat maar, ik heb het al gezien hier! Bedankt voor het onbegrip, zonde van de tijd wat mij betreft.
Lieke7777 Geplaatst 23 februari 2021 Rapport Geplaatst 23 februari 2021 Voor mij hoef je het account niet op te heffen . Maar je zit op adb forum idd . Je roeptoetert gewoon ff in het rond dat het zo makkelijk is om te stoppen en 1 2 of 3 glazen kan drinken en dan zeg stop tegen jezelf .. Daar gaat het mis ' als ik dat kon had ik geen probleem met alcohol .
Musashi Geplaatst 23 februari 2021 Rapport Geplaatst 23 februari 2021 @Lucky1409 als ik me niet vergis, had je oorspronkelijk een vraag gesteld...dan is het toch logisch dat anderen antwoorden niet? Dat je niet met de reacties om kan, doet me denken dat je eigenlijk gewoon je eigen gelijk wilde horen en dat je eigenlijk wilde bekomen dat iedereen je zou bewonderen omdat je iets kan/ doet wat velen hier niet (zomaar/ ineens/ pif poef paf) lukt...ik zie hier geen hiërarchie in mensen, intelligent of niet, rijk of arm,... maar allemaal gelijkwaardig die met hetzelfde probleem kampen...gelijkwaardig dus en niet platvallen voor iemand die het doet overkomen het allemaal beter te kennen/ kunnen/ doen...ik hoop vooral dat je begrijpt dat dat geen prettige manier van omgang is? Trouwens buiten IQ bestaat er ook zoiets als EQ en SQ maar daar heb jij schijnbaar nog niet veel kaas van gegeten? Ps als je dan al de mirakeloplossing kent, waarom deel je die dan niet ipv anderen op stang te jagen? Ik hou niet van bitsige discussies maar dit wou ik wel even kwijt..
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden