Spring naar bijdragen

Professionele hulpverleners bij stoppen met alcohol


Jacq41

Aanbevolen berichten

Misschien klinkt dit in jullie oren eigengereid en schop ik tegen zere schenen maar ik heb het niet op met die geitenwollen sokken professionele hulpverleners bij alcohol verslaving.

Mijn overtuiging is dat de wil om te stoppen voor 100% van jezelf moet komen anders houdt het nooit stand. Je zult zelf na alles zorgvuldig te hebben afgewogen tot een beslissing moeten komen, onafhankelijk van anderen. Als na verloop van tijd blijkt dat je toch weer in de fout bent gegaan dan ben je het niet goed genoeg van plan geweest, jammer maar toch. Je kunt het na verloop van tijd weer proberen als blijkt dat de wal het schip gekeerd heeft en je in gaat zien dat het werkelijk jouw laatste redmiddel is en dat er geen andere weg is. Je zult het werkelijk helemaal zelf moeten doen.

Natuurlijk, ervaringen van anderen zoals hier op dit forum kun je gebruiken om ervan te leren en je kunt ook trachten anderen te helpen.

Ik voeg hierbij voor de goede orde een note toe: ik heb het hier over vrijwillig en op eigen initiatief stoppen, niet gedwongen worden te stoppen omdat er ten gevolge van jouw drinkgedrag gerechtelijke -en overheidsinstanties bij betrokken zijn geraakt.

bewerkt door Jacq41
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prima toch als je geen hulpverleners nodig hebt? Ook prima als iemand anders wel van hulp gebruik maakt.

Het is vast ook makkelijker om van de vijf glazen die jij dronk af te komen dan van vijf flessen, zeker als er ook nog andere psychische problemen spelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei Yana:

Prima toch als je geen hulpverleners nodig hebt? Ook prima als iemand anders wel van hulp gebruik maakt.

Het is vast ook makkelijker om van de vijf glazen die jij dronk af te komen dan van vijf flessen, zeker als er ook nog andere psychische problemen spelen.

5 tot 6 glazen per dag en dat 40 jaar lang zijn 10.950 flessen wijn ....

bewerkt door Jacq41
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er staat nog een doos met 6 flessen wijn onder de kapstok die ik de dag voordat ik stopte heb gekocht. Ik weet niet wat ik er mee moet doen, ik heb zo direkt niemand aan wie ik het cadeau  kan doen maar weggooien vindt ik zonde.

Ik taal er niet naar en ik kijk er niet naar dus laat voorlopig nog maar even staan als waarschuwing.

Vroeger zou ik alles direkt na mijn voornemen weggooien net als mijn sigaretten toen ik voor de zoveelste keer stopte met roken om enkele dagen later weer opnieuw te beginnen. Uiteindelijk heb ik sinds 40 jaar niet meer gerookt.

 

bewerkt door Jacq41
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jacq41, welkom hier.

Eigenwijs is ook wijs :)

'De wil om te stoppen moet voor 100 procent van jezelf komen', dat kan ik alleen maar beamen. Het was dat moment, ik noem het 'het besluit', waarna ik tot nu toe geen terugval heb gehad. Je uitspraken over hulpverlening en zelluf doen, brengen een glimlach op mijn gezicht...blijkbaar wordt er wat geraakt bij je als het gaat om hulp vragen en accepteren?

Ik kan alleen maar uit mijn eigen ervaring spreken dat ik het zonder hulp, in heel veel verschillende vormen, niet had gered. En nog...dat het voor mij 'een dingetje' was...ja...hoezo hulp? ;) Nog altijd dankbaar dat ik die stap wel heb kunnen zetten.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei kruidenthee67:

Hoi Jacq41, welkom hier.

Eigenwijs is ook wijs :)

'De wil om te stoppen moet voor 100 procent van jezelf komen', dat kan ik alleen maar beamen. Het was dat moment, ik noem het 'het besluit', waarna ik tot nu toe geen terugval heb gehad. Je uitspraken over hulpverlening en zelluf doen, brengen een glimlach op mijn gezicht...blijkbaar wordt er wat geraakt bij je als het gaat om hulp vragen en accepteren?

Ik kan alleen maar uit mijn eigen ervaring spreken dat ik het zonder hulp, in heel veel verschillende vormen, niet had gered. En nog...dat het voor mij 'een dingetje' was...ja...hoezo hulp? ;) Nog altijd dankbaar dat ik die stap wel heb kunnen zetten.

 

"blijkbaar wordt er wat geraakt bij je als het gaat om hulp vragen en accepteren?"

Misschien denk ik voor jullie te rechtlijnig. Ik ben ooit wel eens op een adviesbureau tegen alcohol verslaving geweest en dat was inderdaad zo'n geiten wollen alternatief milieu type, ging me de les lezen en wist alles beter. Dat is niets voor mij.

Ik zie het heel simpel, je bent je eigen baas en je stopt of je stopt niet het is jouw keuze. Het is 1 of 2, 0 bestaat niet.

Ik heb het al eerder gezegd, als je later toch weer in de fout gaat dan moet je bij jezelf te rade gaan, dan heb je het waarschijnlijk toch niet echt goed gemeend. Dat had met een hulpverlener ook gebeurd.De  meeste hulpverleningsinstanties zijn enkel maar bedoeld om een boterham te verdienen aan andermans ellende.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei Jacq41:

.De  meeste hulpverleningsinstanties zijn enkel maar bedoeld om een boterham te verdienen aan andermans ellende.

Wat is daar mis mee dan? Das toch hetzelfde voor een dokter, een garage, een uitvaartcentrum, noem maar op?

Volgens mij is er een misverstand tussen hulp enerzijds en iemand proberen over te halen om te stoppen anderzijds. Ik denk dat elke hulpverlener met iets meer dan een paar weken ervaring wel weet dat dat laatste niet realistisch is, onafhankelijk van het type sokken. 

Sowieso het feit dat je naar een hulpinstantie toestapt betekent toch al dat je zelf de beslissing neemt?

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei bumperjim:

Wat is daar mis mee dan? Das toch hetzelfde voor een dokter, een garage, een uitvaartcentrum, noem maar op?

Volgens mij is er een misverstand tussen hulp enerzijds en iemand proberen over te halen om te stoppen anderzijds. Ik denk dat elke hulpverlener met iets meer dan een paar weken ervaring wel weet dat dat laatste niet realistisch is, onafhankelijk van het type sokken. 

Sowieso het feit dat je naar een hulpinstantie toestapt betekent toch al dat je zelf de beslissing neemt?

"Das toch hetzelfde voor een dokter, een garage, een uitvaartcentrum, noem maar op?"

Dat zijn dingen waar je niet zonder kan.

Alcoholverslaving kun jezelf oplossen, je drinkt of je drinkt niet, zo simpel is dat.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Jacq41:

"Das toch hetzelfde voor een dokter, een garage, een uitvaartcentrum, noem maar op?"

Dat zijn dingen waar je niet zonder kan.

Alcoholverslaving kun jezelf oplossen, je drinkt of je drinkt niet, zo simpel is dat.

 

Ja das algemeen bekend dat het heel simpel is :D 

Laten we t er gewoon op houden dat je het niet ophebt met de hulpverleners. Geen probleem, ik ben geen hulpverlener, voel me niet aangesproken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het maakt inderdaad verschil of je gedwongen wordt te stoppen met alcohol of dat je het uit vrije wil doet. Als je gedwongen wordt te stoppen kom je in het ontwenningscircuit terecht met alle bijbehorende dwangmaatregelen, dan ben je niet meer vrij.

Ik heb het over mijn eigen situatie, ik deed het volkomen uit vrije wil, er was niemand die daar op aangedrongen heeft.

Ook de dokter is een hulpverlener maar dan op het medische vlak, zonder doktersvoorschrift krijg je nu eenmaal geen medicatie.

bewerkt door Jacq41
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik voeg hierbij voor de goede orde een note aan mijn openingsposting toe: ik heb het hier over vrijwillig en op eigen initiatief stoppen, niet gedwongen worden te stoppen omdat er ten gevolge van jouw drinkgedrag gerechtelijke -en overheidsinstanties bij betrokken zijn geraakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4-2-2020 om 13:18 zei Jacq41:

Mijn overtuiging is dat de wil om te stoppen voor 100% van jezelf moet komen anders houdt het nooit stand.

Dat zullen de geitenwollen sokken onderschrijven. Het geldt voor alle verslavingen. Het staat in alle boeken. Therapeuten en verslavingsdeskundigen verdienen er dik aan om deze zin tot je door te laten dringen. 

Als je er zelf al van overtuig bent, heb je die hulpverleners dus niet nodig. Of wel... willen en kunnen is niet geheel hetzelfde.

Dat is mijn overtuiging. ^_^

bewerkt door Lonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Bor:

Dat had ik al begrepen.

Maar wat is er dan volgens jou waarom prof. hulp niet zou kunnen werken?
Wat is er mis mee dat als je graag wilt stoppen en het lukt niet uit jezelf dat je dan van alles gaat proberen?

Dat ik gedwongen ben geweest, heeft niet gewerkt nee. maar ik heb er wel veel van geleerd, dat wel. Dat is toch nooit weg gegooid dan?

Omdat je mentaal sterk en zelfstandig moet worden om dit te volbrengen, je bent uit vrije wil met de drank begonnen, je zult er zelf een eind aan moeten maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is niet omdat het simpel is om het te begrijpen dat het ook simpel is om te doen. 

"Het is heel simpel" bedoel je daarmee een soort hulp te geven of is de bedoeling om door te gaan voor iemand die het allemaal begrepen heeft na een successtory van 40 jaar en 10000 lege flessen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei bumperjim:

Het is niet omdat het simpel is om het te begrijpen dat het ook simpel is om te doen. 

"Het is heel simpel" bedoel je daarmee een soort hulp te geven of is de bedoeling om door te gaan voor iemand die het allemaal begrepen heeft na een successtory van 40 jaar en 10000 lege flessen. 

Stoppen is bij mij ook niet vanzelf gegaan, ik heb het een paar keer geprobeerd en het was een constante strijd om te minderen die ik steeds weer verloor.

Maar nu mijn lichaam signalen heeft gegeven dat het zo niet meer langer kan was het niet zo moeilijk meer om voor goed te stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...