Spring naar bijdragen

uitglijder


Smiley

Aanbevolen berichten

Hallo,

Bijna een jaar geleden ben ik gestopt met drinken. Ben nooit een dagelijkse drinker geweest maar wel een emotie-drinker. En dan is er geen grens. Afgelopen zaterdag ben ik de mist in gegaan. Het ging zo goed en had bijna mijn jaar volgemaakt. Ik baal er enorm van. Ik worstel met mijn geweten nu. Er zijn mensen die weten dat ik bijna een jaar heb volgemaakt en zullen me binnenkort feliciteren hiermee. Nu mag ik heel trots zijn op de prestatie tot nu toe en ik heb eigenlijk helemaal geen zin om dit te delen. Ik schaam me er voor, heb spijt en heb het gevoel dat ik mensen teleurstel. Ik heb dit gedeeld met 1 goede vriend en dadelijk ook met mijn therapeut. Heeft iemand hier ervaring mee? Moet ik mensen informeren en eerlijk zijn? 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen heeft daar ervaring mee hier denk ik. Maar wie stel je precies teleur? Vooral jezelf denk ik want je was bijna bij je mijlpaal. Vroeger toen je elke dag dronk stelde je elke dag de mensheid teleur en vond je hetzelf geen probleem. 

"Moet ik mensen informeren", niks moet, als ze je feliciteren met een jaar droog is het wel zo correct als je het toegeeft, maar verder... Weet je het interesseert anderen niet zoveel hoor, als het niet je allernaaste familieleden of vrienden zijn.

Sta er niet teveel bij stil want je kan het niet meer veranderen. Vandaag de eerste niet nemen. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie voor je reactie. Fijn om even te praten met mensen die het echt snappen...

Ik heb daarna niet meer gedronken. Was al nooit een dagelijks drinker. Ik dronk gemiddeld 1 avond per week, soms 2 avonden veel te veel.  De emoties liepen teveel op en dan ging ik het wegdrinken.  Heb mezelf in 2016 laten opnemen en daarna paar keer teruggevallen. Maar ben sinds vorig jaar maart met therapie bezig en het lukt me steeds beter om mijn emoties te reguleren. Nu was het voor het eerst dat ik echt bijna een jaar niks dronk. Maar die laatste tip is wel een goeie. Ik bedacht gisteren zelf al. Dit jaar bestaat dan maar uit 364 dagen in plaats van 365 :D Ik weet ook niet of ik het ga toegeven want ik voel me dan een loser. Het is niet zo dat anderen me veroordelen, het is meer mijn eigen gevoel. De teleurstelling zit vooral in mezelf. En dat gevoel zorgt er dan ook weer voor dat ik in de gevarenzone terecht kom. Het is zo dubbel allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het je motivatie om niet te drinken niet zou onderuit halen, zou ik eerlijk zijn en zeggen dat ik een uitglijder heb gehad. Maar als het eerlijk zijn je motivatie wat aan het wankelen brengt zou ik het zeker niet doen.
Het belangrijkste is immers om het niet drinken vol te houden? En dat kan je, dat heb je al bewezen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben vanochtend naar therapie geweest. Ben blij dat ik daar mijn hart heb kunnen luchten. Zij zei ook tegen me dat ze de reden heel goed kon begrijpen en dat ik niet zo streng voor mezelf moet zijn. Ik was inderdaad totaal gefocust op mijn misstap. Maar ik probeer de focus weer te leggen op die 11 maanden dat het wel goed ging. En ik ga op zoek naar dat boek! Schrijfster heeft een toepasselijke achternaam :P

Dank jullie wel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

blijf jezelf trouw door eerlijk te zijn Smiley, dat duurt het langst.
wat je naar anderen zegt is ondergeschikt daaraan, tenzij die mensen je heel na staan,
dan kun je uitproberen wat het je geeft als je eerlijk bent; bijv. 1 x aan je meest naaste of zo.
Mijn ervaring is dat het heel lang bij die naasten kan blijven, anderen zijn veel meer met zichzelf en hun
drinken bezig. Je bent aan hen geen verantwoording schuldig.
En eerlijkheid geeft je een extra boost op je weer fier zijn/worden om wat je intussen al hebt gepresteerd.
Je mag best een beetje streng zijn, maar dan wel rechtvaardig.
Alleen op een misstap focussen is niet rechtvaardig, doet je behaalde resultaten geen recht.:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eens met Lady Jane.

Laat je niet uit het veld slaan door een misstap. Het is begrijpelijk dat je nu denkt -shit- Ik heb een jaar niet volgemaakt, en straks gaan 'ze' me feliciteren. 

Je weet waarschijnlijk wel aan wie je de echte waarheid wil vertellen (hoe moeilijk ook), en wie die waarheid niet per sé nodig hebben. Het blijft in allebei de keuze aan jezelf. Ik kan je enkel aanmoedigen om wel de waarheid te vertellen aan degenen die het meest naast je staan. Misschien waarderen ze het juist heel erg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ooit ging je met de billen bloot toen je opgenomen bent,  later in de therapie ging het echt werken voor je.  Het is een proces,  je hoeft niemand voor de gek te houden en door  dit weg te moffelen gebruik je het niet om van te leren.  Dat is jammer en de kans op weer een misstap wordt dan juist groter volgens mij.  Neem verantwoordelijkeverantwoordelijke duw dit niet weg en hoe je het dan noemt,  een jaar -1 of anders dat is puur aan jou, en helemaal niet zo belangrijk.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...