Spring naar bijdragen

Voortaan zeg ik nope!


Nope

Aanbevolen berichten

Goede morgen allemaal!
 

Na veel aarzelen mijn eerste bericht hier, al moet ik toegeven dat ik al een weekje of zo "door de brievenbus spiek". Zo fijn om zoveel herkenbare verhalen en informatie tegen te komen en om te zien hoe iedereen hier goed voor elkaar zorgt, het geeft kracht en motivatie. Ik drink inmiddels al ruim 20 jaar alcohol. Het begon in de pubertijd, (pilsje jointje, je weet wel...) vervolgens altijd in de nachthoreca gewerkt (tequilatje, pilletje, lijntje, je weet wel...) en dan de studietijd, (dagelijks heel veel bier, in het weekend al het andere) dan het echte leven: eigen bedrijf, gezin, etc. (wijn en Belgisch bier na het eten, af en toe een joint voor het slapen). Sinds een paar jaar problemen in de relatie, steeds meer, vroeger en goedkoper gaan drinken, vergeet van alles, black-outs, veel fouten op werk, schulden, relatie naar klippen. Op gegeven ogenblik zat ik om om 10:00 uur 's ochtends opgesloten op het toilet van de bibliotheek van mijn gemeente mijn tweede halve liter sterk bier (de kopren blikken voor de kenners onder ons) weg te hakken met mijn de rol pepermunten paraat. Denkend aan het werk dat ik vorige week had moeten inleveren en die dag ook niet ging doen, aan de rekeningen die ik niet kan betalen, en aan de kinderen die ik straks van school moest halen, en hoe erg ik het voor ze vind dat ze mij als vader hebben...

Na vele nachten/ochtenden piekerend (zeg maar gerust in angst en paniek) dacht ik nee. Morgen niet. Iets wat ik dagelijks tegen mezelf zei/zeg voelde nu toch anders. Een soort besef dat het nog niet te laat is om het zelf te doen en voor zover mogelijk de schade te herstellen zonder volledig uit de school te klappen.

Afijn. Ik schrijf dit op dag 4. vol motivatie, overal spierpijn van het sporten, een keukenkast vol kruidenthee en een schaal met fruit, en de eerste voorzichtige stappen in de wereld van mindfullness en meditatie. Eerste twee dagen erg zwaar fysiek (hoofdpijn, zware depressies met angst en paniek, duizelig, zweterig, moe, misselijk, etc...) maar vandaag meer dan redelijk goed!

Benieuwd naar jullie ervaringen rond deze zelfde fase van het stoppen, en met name het niet meer beginnen ;)

Ik dronk op het laatst +/- 5 halteliters zwaar bier per dag, soms ook nog wat wijn erbovenop of wat cannabis (of allebei)

Op naar dag 5 van mijn echte leven!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Nope
er gloort weer hoop!

Herkenbaar jouw stukje en je schrijft in je eigen stijl, daar wil ik wel meer van lezen denk ik dan.
Ik ken de kopren blikken ook, was er iets matiger mee, maar uiteindelijk zegt de hoeveelheid minder
dan ik vroeger dacht. Het doorbreken van gewoonten is zwaar, zeker na zoveel jaren. En toch......
alles of niets figuren die wij soms zijn, eenmaal gestopt en de knop om bleek het voor mijzelf best makkelijk.
Ik heb een lastig 1e jaar gehad, gescheiden, zonder werk/inkomen, vadsig en een einzelganger geworden en vooral
slecht slapen en depressie braken me op. Therapie, Mindfulness en sporten hielpen om nooit meer toe te geven
aan die eerste te pakken en na dat jaar ging het beter en beter. Dat dag 5 ook voor jou ook mag uitgroeien naar de rest van je echte leven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom! Goed bezig. De ervaringen vraag je, ik herinner me nog dat het lichaam gilde Waar Is Mn Alcohol!!!! en dat je daar nooit aan moet toegeven. Zulke cravings duren meestal niet lang. na een tijdje ga je ontdekken wanneer en waarom je die cravings krijgt. En ook waarom je überhaupt zoveel dronk en wat je daarmee verzoop. Want als je de gracht dempt dan zie je ineens alle fietsen terug die erin gedonderd waren. Er daar "moet je dan wat mee". Of moet je er echt iets mee? Vragen vragen, iig een vreselijk leerzame periode.

succes, hou vol!!

PS de plee van de bieb :D tja :( 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ iedereen: Dank jullie wel allemaal, voor de eerste adviezen, warm welkom en hart onder de riem!!
@ lady Jane: Je zult meer van me lezen, beloofd :)
@ bumperjim: mooie metafoor, de gracht en de fietsen. Er zijn er vast een paar waar nog prima op gereden kan worden haha..

we gaan het meemaken, dag voor dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Ties:

Welkom, de eerste week was voor mij psychisch vooral een hel, maar ook dat wordt nu wat minder. Heb je hulp van een huisarts of iets dergelijks? 

Dank, Ja en Nee... Naast mijn drankprobleem heb ik al geruime tijd een depressieve stoornis ivm niet alcohol gerelateerde gebeurtenissen in mijn leven (in hoeverre ze elkaar staande houden, of het kip en ei verhaal daar gelaten) daar ben ik voor naar de huisarts gegaan. Hij weet dat ik veel drink maar ben nooit helemaal eerlijk geweest in de hoeveelheden... wel doorverwezen naar een psycholoog war ik al geruime tijd in behandeling ben. Daar iets eerlijker geweest maar niet helemaal. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik het alleen kon (en nog steeds) en dus ook zo overgebracht. Moet ook eerlijk zeggen dat het me vooralsnog goed afgaat: eerste twee dagen waren pittig maar voel me behoorlijk vastberaden om mijn andere problemen aan te pakken. Sport, thee, meditatie, vroeg naar bed, vroeg op en orde op zaken met het verstand op nul. Het verleden is geweest, de toekomst kun je niet weten, nu doe ik mijn best!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Nope:

Sport, thee, meditatie, vroeg naar bed, vroeg op en orde op zaken met het verstand op nul. Het verleden is geweest, de toekomst kun je niet weten, nu doe ik mijn best!

Deze zou ik op de koelkast deur plakken

Welkom het gaat je zeker lukken 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 31-5-2019 om 08:43 zei Etty:

Welkom  @Nope!

Niet weer beginnen zal er voor iedereen anders uit zien.   Voor mij is gek genoeg een valkuil dat ik me goed voel doordat ik niet meer drink.  Ik kan er wel naar verlangen, maar dat is prima te weerstaan.   Elke ochtend zonder kater opstaan,  blij met mezelf dat ik me aan de afspraak houd. Wat zou daar nou mis mee zijn?  Het helpt me de eerste weken zeker om een basis neer te zetten.  Het doorbreken van mijn gewoonte.  Op zich is je goed voelen natuurlijk niet erg, stel je voor...    Maar de valkuil is dat ik onbewust het goede gevoel koppel aan niet-drinken.  Zolang ik niet drink voel ik me goed, is de redenering.   En zolang ik me goed voel,  drink ik ook niet.  

En dat stort op een gegeven moment in.   Er gebeurt iets en ik voel me slecht.  En dat valt heel erg tegen, omdat ik me zo goed voelde.   Geconditioneerd om zo snel mogelijk van die rot gevoelens af te komen, in plaats van ze te accepteren als normaal of iets dergelijks,  kan ik eigenlijk maar 1 ding bedenken waardoor ik me weer goed ga voelen, en dat is wijn.  Omdat ik niet heb geleerd hoe ik dat anders kan doen.  

Door wel met die vervelende gevoelens om te leren gaan zonder alcohol (onvermijdelijk),  merk ik meer en meer dat ik kan stoppen met zoeken naar een uitweg, stoppen met vluchten.   Denken dat ik een uitweg moet vinden is het eigenlijke probleem.  Want er is geen manier waarop je een leven zonder pijn zou kunnen leiden.  Pijn hoort erbij.   En sinds ik dat weet,  en het ook nog kan bedenken als ik me ongelofelijk @#$% voel,  is de pijn veel minder.  En denken aan alcohol als uitweg, dat is er soms nog wel, maar de illusie is te doorzichtig geworden. 

Dat proces start met aanvaarden dat je je rottig voelt als je je rottig voelt, van iemand leren hoe je pijn anders doet,  en tegen iemand zeggen dat je wilt gaan drinken als dat zich aandient.    Ik heb in de supermarkt gestaan voor het wijnschap en appte mijn partner.   Dat hij alleen maar zei : 'niet doen!' hielp al. Of hier op het forum.  Zeg maar dat het je een heel goed idee lijkt om te gaan drinken nu en er is iemand die je helpt die illusie door te prikken.  Maak een lijstje van wat je tegen je toekomstige zelf zou willen zeggen als je het een goed idee lijkt om weer terug te zwemmen in die fuik van zelfdestructie, dranksleur, schuld, schaamte enz enz. En lees het op de momenten dat je wil drinken.  Voor de meesten zal het hun voorstelbericht zijn op dit forum. 

Kruidenthee, meditatie, therapie, sport, goed eten, klinkt fijn.   Inspirerend!  

 

 

 

Dank voor je advies Etty! Ik was even offline, ivm het tussendoor ook nog vader zijn... Ik kan me erg identificeren met wat je zegt, Dit is voor mij inmiddels dag 9 (woohoo!!) en ik voel me eigenlijk goed, sterk en zeer gemotiveerd maar weet ook (uit ervaring) dat het gevaar schuilt in het moment waarop ik het normaal ga vinden om niet drinken, en de kick van de hervonden wilskracht niet meer zo'n kick geeft. Ik ben vorig jaar eens 3 maanden gestopt en dat ging mis bij koken met wijn. 1 slokje. Het 'restje' in het glas werd de rest van de fles en voor ik het wist kookte ik 3 dagen achter elkaar met wijn. Ik was meteen terug bij af. Ongelooflijk eigenlijk. Het alarm was er één seconde af en Bam!

Het positieve is dat het leerzaam is. Ik begin de patronen te herkennen en ben eerlijk naar mezelf: ik ben helaas een 'alles of niets' drinker. Blijkt. Ik heb zin in de effecten van een paar drankjes als ik mij slecht voel, als ik mij erg goed voel / opgelucht voel / iets te vieren heb, als ik voor en uitdaging sta of stress heb... eigenlijk altijd. Mindfullness helpt me nu erg goed om te accepteren dat er pijn is in het leven, maar het niet in mijn hoofd erger te maken dan nodig is (focus op het 'NU'). Anderzijds ook om te genieten van de kleine dingen in het leven vanuit een heldere toestand, blij worden van hele kleine details (wederom in het 'NU') die onder invloed an me voorbij zouden gaan. En voor nu geniet ik nog van de kick die ik krijg van het sterker zijn dan de fles en alle kleine, dagelijkse resultaatjes die ik daarmee boek.

Dank voor de tip van het lijstje an de "toekomstige Ik", ik ga het meten doen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...