Spring naar bijdragen

:/ hulp gezocht

Beertje71

Aanbevolen berichten

:( gaat het ooit lukken , drank verdooft , drank laat je niet voelen. Nu 4 dagen niets gedronken. Ik weet dat ik moet volhouden maar is zo verdomd moeilijk. Ik een moeder van 3 een vrouw van , niemand weet ervan. Hoe kan ik dit volhouden. Ik heb al veel meegelezen op dit forum , ik moet doorzetten nu. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Beertje,

dit kun jij, net als wij hoor,
je hoeft het niet alleen te doen, al lijkt dat vaak wel zo.
Kom naar de dagdraad/huiskamer, daar is meestal wel iemand
en als je het moeilijk hebt, trek aan de bel, desnoods met HOOFDLETTERS dan
weten we dat het dringend is. Je bent hier onder ons, en wij weten waar je doorheen gaat. sterkte en succes meis!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Beertje,

Ik ben ook niet nieuw hier (ongeveer 3 minuten). Zal me dadelijk netjes voorstellen op dit forum. Knap dat je al 4 dagen niet gedronken hebt. Dat zal er nu emotioneel inderdaad wel even flink inhakken bij je. Wel heel knap dat je het hier aangeeft! Ik wens je alle kracht (en steun van mensen op dit forum)!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik stop al een paar jaar met niets dan hervallen. Maar iedere nieuwe poging bracht wel ervaring met zich mee waardoor ik valkuilen kon vermijden.

als ik je vraag: wat is uw handvat in moeilijke tijden, welke zou u dan antwoorden? Meer handvaten zoeken en valkuilen vermijden.

jij kan stoppen, ik kan stoppen, iedereen kan stoppen. We willen gewoon niet altijd. Soms lijkt de fles grijpen makkelijk, maar het is moediger hulp te vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De eerste stap voor mij is al het toegeven dat ik een probleem heb , vanavond had ik een etentje , en wat werd er voor mijn neus gezet ....een glas wijn. Ik heb een slok genomen , ben opgestaan om buiten een sigaret te roken. Ik ben terug naar binnen gegaan heb om een glas water gevraagd , en de wijn opzij gezet. Het blijft moeilijk als iedereen in je omgeving drinkt , en niemand weet wat mijn probleem is met drank :/

bewerkt door Beertje71
Spelfout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou het gewoon duidelijk maken dat je wenst te stoppen met drinken. Anderen zullen het daarvoor niet laten, maar wel stoppen met het je aan te bieden.

Maar ik herken het wel. Want wanneer mensen samen komen gaan ze meestal iets eten of drinken. Wel sterk dat je het kan laten na een slok. Ik mag geen alcohol aan mijn lippen zetten of ik ben vertrokken. Je kan het ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beertje de verantwoording ligt bij jou. Zolang jij je stoppen geheim houdt houd je de achterdeur tot drinken wagenwijd open. Je hoeft heus niet meteen je drankprobleem openbaar te maken. Maar kunt stmabrten met een makkelijkere reden. Ik ga versoberen. En drinken is voorlopig prioriteit 1. Willen jullie dus niets meer aanbieden.zoiets of in je eigen woorden. December is voor mij tegenwoordig juist een kans om minder slechte dingen te eten en drinken. Vindt nieman gek hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Beetje,

Het lijkt me inderdaad heel lastig als niemand in je omgeving weet dat je wilt stoppen. In de eerste plaats zou ik me dan heel eenzaam voelen. Ik zou inderdaad misschien ook niet direct zeggen dat je een probleem hebt met alcohol, maar bijvoorbeeld zeggen dat je wat beter op je gezondheid wil letten. Gelukkig komt over een maand de tijd van goede voornemens er weer aan en daar kun je natuurlijk ook gebruik van maken. 

Daarnaast heb ik gemerkt dat mensen die zelf ook drinken, en dan met name probleemdrinkers graag willen dat anderen met hun meedrinken. Die kunnen tot vervelens toe proberen om jouw glas bij te vullen of jou overhalen om "gezellig mee te doen". Ik denk dat ze zichzelf dan zelf minder schuldig voelen over hun eigen drinken. Daarom kun je denk ik beter op een of andere manier aangeven dat je geen alcohol meer wilt. 

Zet hem op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 5 vandaag , lange dag op het werk en enorm veel hoofdpijn en spierpijn. Slaap daarnaast ook enorm slecht en vooral zweten snachts. En de onrust die ik voel in mijn lijf, concentreren op mijn werk kostte me best wel wat moeite. Nu ga ik volhouden , al is de drang nog enorm aanwezig. Na het lezen van jullie berichten is het misschien toch wel verstandig om iemand in vertrouwen te nemen, ondanks alle schaamte....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

niet alleen verstandig,
ook een beetje van je schaamte lozen om het stiekeme lijkt me
je verdient het om je iets lichter te gaan voelen
het is best een zwaar proces, maar als je wat verder bent wordt
het steeds lichter is mijn ervaring
en als schaamte wordt verdrongen door trots
zal er ook een periode van euforie komen, zo heerlijk
en daarna weer wisselend bewolkt met hier en daar een zonnetje:sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben gruwelijk de fout ingegaan gisteren , stress op mijn werk en kon er even niet mee omgaan , vandaag alle drank in huis weggegooid.....* wat baal ik hier enorm van. Ik hoop zo dat dit niet meer gebeurd , maar vanaf vandaag weer een nieuwe poging. Ik geef niet op, ik moet alleen leren dat ik er niet aan moet toegeven...

bewerkt door moderator
Schuttingtaal
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Beertje. 'Hulp gezocht' is de kop boven jouw voorsteldraad. Hulp is fijn, vaak zelfs nodig als je je drankprobleem aan wilt pakken.
De eerste stap heb je gezet door je hier op het forum kenbaar te maken. Toegeven bij andere mensen die toegegeven hebben is een
goede manier om met je probleem naar buiten te treden. We zijn hier allemaal ervaringsdeskundigen die weten welke taboes er rond
dit probleem hangen, maar ook hoeveel taboes we dénken dat er zijn. Velen hier hebben hulp gezocht via de huisarts en bijna iedereen
moest voor die stap een drempel over. Toch, en nu ga ik voor mezelf spreken, hoewel ik weet dat dit voor velen geldt, toch was deze stap
de eerste stap op een weg van opluchting. Nee, nu ga ik te snel... mijn vrouw was de eerste aan wie ik het toegaf. Al lange tijd had ze
vermoedens maar ik bleef glashard ontkennen. Ook toen ze wel zeker wist dat ik teveel en stiekem dronk bleef ik ontkennen, tot ik op
een dag toegaf dat ze gelijk had. Dát was de eerste stap op de weg van opluchting. Daarmee was het probleem echter niet weg.

Daarom ging ik naar de huisarts omdat ik zelf in m'n uppie niet kón stoppen. Mijn huisarts keek niet op van mijn 'bekentenis', die draait
al wat jaren mee en heeft waarschijnlijk al tientallen, misschien wel honderdtallen mensen die teveel drinken verder geholpen. In
eerste instantie kreeg ik pilletjes voorgeschreven die de trek moesten remmen maar die haalden niet veel uit. Na een gesprekje heeft
hij me op mijn eigen verzoek doorverwezen naar verslavingszorg. Daar heb ik verschillende gesprekken gehad en werd gezocht naar
een bij mij passende manier van van de drank afkomen. En dat begon met wekelijks een gesprek met een verslavingsdeskundige.
Die gesprekken op zich hadden op mij het effect dat ik naar buiten toe steeds makkelijker om kon gaan met m'n alcoholprobleem
bespreekbaar maken.

Zo kon ik makkelijker op gelegenheden waar alcohol "normaal" was zeggen dat ik géén alcohol hoefde en ook waarom niet. Daarnaast
werd me gaandeweg de gesprekken en later ook tijdens een behandeling in een kliniek duidelijk waaróm ik zo nodig moest drinken en kon ik
met mezelf aan het werk om die behoefte niet meer te hebben. Die behandeling in een kliniek kan voor ieder persoonlijk variëren van
een dagbehandeling tot een opname. Maar dat wijst zich vanzelf en niets moet, uiteindelijk heb je zelf de keuze.

Stoppen met alcohol is niet alleen stoppen met drinken, meestal zijn er 'redenen' waarom we zoveel drinken. Om dáár achter te komen
is het fijn als je begeleiding hebt. Maar dit alles kan niet even stiekem. Openheid naar je naaste omgeving is een eerste stap op een
weg vol ontdekkingen over jezelf. Zéér de moeite waard. Véél meer de moeite waard dan je leven verdrinken met alcohol.
Want een bekende uitspraak van "kweetnietmeerwie" is: "als je probeert je problemen te verdrinken blijkt dat je problemen heel goed
kunnen zwemmen".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb niks meer toe te voegen aan het duidelijke verhaal van Kohtje.

Of toch wel...het stiekeme, hield bij mij de schaamte in stand (en andersom). Dat doorbreken, ja door partner in te lichten, en huisarts, was het keerpunt.

Zó de moeite waard (en allemaal veel minder eng, angstig, spannend, moeilijk dan je nu wellicht bedenkt...er is maar één manier om daar achter te komen...)

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...