Spring naar bijdragen

Onze h . kamer 30-10--2018


bolletje

Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei Kannietmeer:

De methode van afbouwen lijkt in jouw geval een zeer belangrijke. Heb je al gehoord van een microafbouw doen?  Dat is hoe ik het heb gedaan. Met weegschaal en vijl en vervolgens heb ik berekend hoe ik 1 mg per maand kon afbouwen, met het gewicht van mijn pil als uitgangspunt. Samen met de weegschaal kon ik zo bepalen dat ik 0.004 gram van mijn pilletje moest afschaven elke dag. Het verschil met stapsgewijs afbouwen, is dat je lichaam in plaats van een trap af, van een glijbaan af gaat glijden. De mensen die ik deze methode heb aangereikt, zijn succesvol in hun afbouw, en hebben 'minder' last. Wat minder is, is voor iedereen verschillend. Als je het wilt overwegen kan ik je een excel sturen om je een plan te tonen hoe het zou kunnen. Ook een goedekope weegschaal met 0.001 op de teller is via het internet te bestellen en kan je wel een link van vinden hier op de website dit ik al vaker heb gedeeld.

Heel graag. Tapering via apotheek is duur en ben bang dat er toch teveel geduwd gaat worden. 1 Mg per maand lijkt mij ook meer dan genoeg. Sluip het er liever uit dan eruit jagen want dat heb ik al mis zien gaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Deligaf1:

Wij taperen zelf helemaal op ons formaat, het is ook de ervaring die je tot nu toe mee hebt gemaakt om aan de hand daarvan af te bouwen.  En dan nog blijft het passen en meten wat bij je past. Er zit geen linear verband in met het afbouwen en de ontwenningverschijnselen.

Op een gegeven moment zijn de tabletten indd te klein om door te breken daar gebruiken wij een nagelvijl/schuurpapier om dit zelf te kunnen doseren met een weegschaal

Maar dat verpulvert het toch....hoe krijg je dan toch de juiste hoeveelheid binnen van de weegschaal af. Sorry voor mijn vragen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Deligaf1:

Er zit geen linear verband in met het afbouwen en de ontwenningverschijnselen.

Zeer belangrijk punt. We noemen deze windows en waves. De wave is een periode met klachten in meer of mindere mate, een window als je zomaar een moment voelt van 'vrij' zijn  van bepaalde klachten. De afbouw heeft niet altijd direct verband met deze waves.
 

Maar te snel gaan is wel altijd onverstandig, want dan krijgt je lichaam geen tijd om zich aan te passen en dat vind je lichaam al zwaar genoeg ( ook als het wel de tijd krijgt kunnen klachten zwaar zijn en je vermogen dingen te doen erg verminderen.)

Hoeveel tabletten slik je nu van hoeveel oxa? Dan maak ik alvast een voorzetje voor de excel en stuur hem dan naar je toe.

De hele reden dat ik dit ben gaan doen was ook omdat ik geen taperingstrips zelf wilde betalen en de verzekering wil wel pillen betalen maar niet dat ik op  nornale manier kon afbouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Sannie:

Maar dat verpulvert het toch....hoe krijg je dan toch de juiste hoeveelheid binnen van de weegschaal af. Sorry voor mijn vragen 

Geloof me, het is echt te doen. De eerste dagen schaaf je van de pil af en en weeg je steeds de tablet totdat het het juiste gewicht heeft. Dat gaat prima. Daarna ga je zelfs stukjes breken. De stukjes bewaar je in een potje. ( jampotje of zo) Na een tijdje kan je elk gewenst gewicht prima maken door schaven en stukjes te combineren. Ook omdat je zo langzaam kan gaan als je zelf wilt op deze manier, zal de minimale verschillen die mogelijk veroorzaakt met deze methode ook nog uitgestreken worden doordat je het elke dag toepast en dus uiteindelijk toch een gelijkmatig resultaat krijgt.

 

Het lijkt moeilijker dan het uiteindelijke is in de praktijk ;-). Maar tijdens benzo ontwenning lijkt alles moeilijk hoor.

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Kannietmeer:

Zeer belangrijk punt. We noemen deze windows en waves. De wave is een periode met klachten in meer of mindere mate, een window als je zomaar een moment voelt van 'vrij' zijn  van bepaalde klachten. De afbouw heeft niet altijd direct verband met deze waves.
 

Maar te snel gaan is wel altijd onverstandig, want dan krijgt je lichaam geen tijd om zich aan te passen en dat vind je lichaam al zwaar genoeg ( ook als het wel de tijd krijgt kunnen klachten zwaar zijn en je vermogen dingen te doen erg verminderen.)

Hoeveel tabletten slik je nu van hoeveel oxa? Dan maak ik alvast een voorzetje voor de excel en stuur hem dan naar je toe.

De hele reden dat ik dit ben gaan doen was ook omdat ik geen taperingstrips zelf wilde betalen en de verzekering wil wel pillen betalen maar niet dat ik op  nornale manier kon afbouwen.

Superlief en dankbaar dat je het voor mij wil doen. Ik slik nu 3x daags 5mg oxa.

Ik vind het echt beroerd dat het niet vergoed wordt. Ondanks ik het nu nog wel kan betalen (heb Mn baan nog) vertrouw ik Mn huisarts niet meer. Apotheker had het over 3 mnd en ik dacht: echt niet! Ik hoop functioneel te blijven, voel me nu ook shit maar kan in ieder geval redelijk functioneren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

57 minuten geleden zei Kannietmeer:

En helemaal mee eens hoor. Zou dit ook nooit tegen een ander zeggen. Maar soms voel je je toch echt even een lapzwans als je eigenlijk de hele dag niets nuttigs doet.

Dank je wel ;-)

Graag gedaan enne ik zeg ook vaak tegen mezelf dat ik gewoon niet moet piepen maar doorpakken, maar eigenlijk moeten we tegen onszelf net zo lief zijn als tegen anderen die we steunen :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Sannie:

Superlief en dankbaar dat je het voor mij wil doen. Ik slik nu 3x daags 5mg oxa.

Ik vind het echt beroerd dat het niet vergoed wordt. Ondanks ik het nu nog wel kan betalen (heb Mn baan nog) vertrouw ik Mn huisarts niet meer. Apotheker had het over 3 mnd en ik dacht: echt niet! Ik hoop functioneel te blijven, voel me nu ook shit maar kan in ieder geval redelijk functioneren.

Het blijft een uitdaging om te zien hoe je zal reageren op de verminderen van oxa, omdat het zo'n korte halfwaardetijd heeft. Heb je de Ashton Manual al gelezen? Zeer goede basis om tot je te nemen bij het afbouwen. Het is wel intussen bijna 40 jaar  oud en we zijn al wijzer geworden wat afbouwen betreft, dus neem het als richtlijn wat er geschreven staat, niet als wet.

dutchmanual Ashton.pdf

Kopie van afbouwschema.xlsx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Kannietmeer:

Het blijft een uitdaging om te zien hoe je zal reageren op de verminderen van oxa, omdat het zo'n korte halfwaardetijd heeft. Heb je de Ashton Manual al gelezen? Zeer goede basis om tot je te nemen bij het afbouwen. Het is wel intussen bijna 40 jaar  oud en we zijn al wijzer geworden wat afbouwen betreft, dus neem het als richtlijn wat er geschreven staat, niet als wet.

dutchmanual Ashton.pdf

Kopie van afbouwschema.xlsx

Dank je wel, ik heb Ashton Manual idd gelezen en ook aan mijn huisarts gegeven. Ook gevraagd om overstap naar Dia (vond apotheker ook niet genoeg bewezen). Huisarts vindt dit niet nodig. Ik voel de pieken namelijk al niet meer, wel de uitwerking. Vandaar dat ik de 10% afbouw wilde via taperingstrip maar ze vinden dit achterhaald. Probleem is gewoon mijn ervaring wat faliekant misliep...anders had ik er waarschijnlijk anders in gestaan nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Kannietmeer:

Daar wil ik dan wel eens de studies van zien en hoe ze daar dus bijkomen. Het is zo, dat het niet voor iedereen nodig is, maar voor mensen zoals wij die gevoelig reageren is het nog de meest wijze manier.

10% reductie per maand en de overstap naar Dia?

Hij zei dat er geen wetenschappelijke bewijzen van zijn die dit ondersteunen....toen dacht ik: Huh ze is DE Pioneer in het afbouwgebeuren geweest, ter plekke gewerkt met patiënten en de trajecten...en lange tijd kunnen monitoren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Sannie:

Heel graag. Tapering via apotheek is duur en ben bang dat er toch teveel geduwd gaat worden. 1 Mg per maand lijkt mij ook meer dan genoeg. Sluip het er liever uit dan eruit jagen want dat heb ik al mis zien gaan. 

1mg per maand? Is dat teveel?? Holy Moly zeg 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat het niet wetenschapelijk is onderbouwd wil nog niet zeggen dat het niet werkt. Ze kleuren op dat opzicht altijd binnen de lijntjes zoals het in de boeken beschreven staat.

De Ashton Manuel is dan wel een van de beste leidraad. Maar schiet wel in vele gevallen te kort opsommige aspecten.

Heeft iemand de docu gekeken van

Hoe de psychiatrie (DSM 5) de mens beinvloed? 

Als je dat heb gekeken dan voel je jezelf pas slachtoffer. 

Alles wat buiten dat omgaat is 1 grote Taboe voor hun. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei Deligaf1:

Dat het niet wetenschapelijk is onderbouwd wil nog niet zeggen dat het niet werkt. Ze kleuren op dat opzicht altijd binnen de lijntjes zoals het in de boeken beschreven staat.

De Ashton Manuel is dan wel een van de beste leidraad. Maar schiet wel in vele gevallen te kort opsommige aspecten.

Heeft iemand de docu gekeken van

Hoe de psychiatrie (DSM 5) de mens beinvloed? 

Als je dat heb gekeken dan voel je jezelf pas slachtoffer. 

Alles wat buiten dat omgaat is 1 grote Taboe voor hun. 

 

Daar kunnen ze dan zelf ook geen antwoord opgeven, hoe het dan toch wel vaak succesvol blijkt. Net als de overstap naar Dia....ik begrijp dat het niet voor iedereen werkt....dan maar de oplossing om steevast nee te zeggen? Nooit geschoten is altijd mis. Overigens zouden de taperingstrips daar goed kunnen ondersteunen, om een gestage omzetting in te regelen.

Ik kijk momenteel niets meer, geen nieuws, actualiteiten, niets. Ga te snel overal over piekeren....en ben zo emo als wat (hekel aan, bij mijzelf dan) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Sannie:

Daar kunnen ze dan zelf ook geen antwoord opgeven, hoe het dan toch wel vaak succesvol blijkt. Net als de overstap naar Dia....ik begrijp dat het niet voor iedereen werkt....dan maar de oplossing om steevast nee te zeggen? Nooit geschoten is altijd mis. Overigens zouden de taperingstrips daar goed kunnen ondersteunen, om een gestage omzetting in te regelen.

Ik kijk momenteel niets meer, geen nieuws, actualiteiten, niets. Ga te snel overal over piekeren....en ben zo emo als wat (hekel aan, bij mijzelf dan) 

Het probleem met tapering strips is dat het vanuit 3e moet gemaakt worden mede daardoor wordt het niet vergoed.

Er is ooit een verzoek gedaan bij de fabricant van Paroxetine om tapering strips te maken de fabricant gaf hier helaas geen gehoor aan. Dit mede door omdat ze dan minder kunnen verkopen denk ik.

Dat piekeren enzo dat herken ik ook wel bij mezelf vooral als er veelste veel dingen bij betrokken zijn zoals Werk GGZ ziekte wet enzo totaal onwenselijk tijdens ontwenning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Deligaf1:

Heeft iemand de docu gekeken van

Hoe de psychiatrie (DSM 5) de mens beinvloed? 

Als je dat heb gekeken dan voel je jezelf pas slachtoffer. 

Alles wat buiten dat omgaat is 1 grote Taboe voor hun.

Slachtoffer gevoelens zijn nooit behulpzaam. Kennis en daarmee terugvechten wel.

 

1 uur geleden zei Deligaf1:

Het probleem met tapering strips is dat het vanuit 3e moet gemaakt worden mede daardoor wordt het niet vergoed.

Als je arts akkoord gaat kan die gewoon een recept voorschrijven via de Cinderalla website. Dat is geen 3e en lijkt me helemaal niet te moeilijk. Het is een handeling voor een op maat gemaakte behandeling/afbouw.  Dat er geen geld te verdienen valt aan afbouwen lijkt me duidelijk en dus zullen fabrikanten daar geen moeite voor doen. Leve de vrije markt.
Maar apothekers die het maken met de werkzame stof, dus geen merknaam meer draagt, dat zou mogelijk gemaakt moeten worden. Dit kan al voor heel veel middelen. Dit is overigens een idee dat tot stand kwam door de moeilijke afbouw van AD en AP en de schade die werd aangericht met verkeerde afbouw. Dit jaar is wel een studie gepubliceerd door Jim van Os en P. Groot om aan te tonen dat taperen zinvol is. Ze zijn al jaren aan het knokken voor taperingstrips, maar kregen steeds als antwoord van alle zorginstanties die er over gaan dat het niet bewezen is dat tapering beter is dan gewone afbouw.  Hopelijk laat deze studie zien, en bewijst het hun stelling voor ZIN om toe te geven en hun richtlijnen aan te passen. Als zij dit doen, zullen zorgverzekeraars dit in de toekomst mogelijk wel gaan vergoede. Maar daar hebben jullie nu nog niets aan.

 

http://taperingstrip.nl/observationele-studie-naar-gebruik-afbouwmedicatie/



Iemand al wel eens contact gehad met VA? Vereniging Afbouwmedicatie? Ook zij timmeren aan de weg voor taperingstrips.

Groot-and-Van-Os-2018-Antidepressant-tapering-strips-to-help-people-come-off-medication-more-safely-2.pdf

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 30-10-2018 om 19:44 zei Kannietmeer:

Lieverds,

wat een lange rit. Vandaag ben ik weer eens zat dat het zo lang duurt en ik niet vooruit lijk te komen. Zo weinig energie is echt niet normaal gewoon. Ik wil graag meer doen, maar ben gewoon al heel snel  uitgeput en mijn lichaam voelt dan als een ton. Armen en benen .... Ik slaap nog steeds heel veel en ben benieuwd wanneer dat een keer ophoud.

morgen moet ik naar therapie. Altijd woensdag ochtend. Het is fijn om te doen en leerzaam. Tegelijk ben ik woensdag altijd helemaal kapot daarna. Ik moet dan echt vroeg op en het ligt echt volledig buiten mijn ritme. 7 uur op en dan 8.30 op pad. Voordat ik thuis ben is het 15.30 of zo. Soms ga ik op bezoek, meestal lunch ik even bij mijn ouders. Maar zou willen dat het me niet zoveel kostte allemaal.
Vandaag geen puf voor wat dan ook en voel me dus echt even een nietsnut ... looser.

Maar dan bedenk ik maar weer dat ik het beter kan accepteren dan een hard oordeel te vellen.

 

@Kaida74 LIjkt me echt moeilijk wat me je allemaal op je bordje hebt aan stressprikkels. Heel veel sterkte lieverd. Je verdient een hoop meer rust om goed te kunnen afbouwen en te herstellen. Heb je wel al een goed afbouwplan intussen? Je moet op een gegeven moment toch door gaan lijkt me om van de afbouwklachten af te komen en te kunnen genezen. GGZ geeft niet veel goede richtlijnen daarin, dus ik hoop dat je toch zelf weet wat je moet doen.

@bolletje

Pffff @Kannietmeer wat vind ik het vervelend voor je dat je zo kapot moe bent van alles wat je onderneemt. Ik herken dat jammer genoeg ook bij mezelf. Alles kost bergen energie. Zorg goed voor jezelf, maar volgens mij doe je dat al ;)

Dank je wel voor je lieve woorden.  Wat je zegt over het GGZ klopt wel aardig. Ze hebben niet echt richtlijnen en ik moet het op mijn eigen gevoel doen. En ook al ben ik in een paar maanden tijd van 6 naar 3 zopiclon gegaan, het staat nu stil. Er gebeurt teveel wat teveel energie kost en teveel prikkels geeft. Maar ik ben het met je eens. Het tempo moet omhoog met afbouwen, want zo traag als nu gaat ook niet en rot voel ik me toch wel... Door de zure appel heen bijten en er weer een halve zopiclon af deze week. Dan weer stabiliseren en dan weer een halve eraf. Hopelijk eind van het jaar echt helemaal van de zopiclon af! Dat is mijn doel! 

Hebben jullie ook last van dat uurtje meer? Ik ben smorgens eerder wakker. Lig vaak al om half 4 klaarwakker te koekeloeren.... Van mij mogen ze de zomertijd afschaffen.

Ik vraag het nogmaals aan iedereen hier die er ervaring mee heeft: wie heeft ervaring met bezwaar aantekenen tegen het rapport van de UWV arts? Ik loop vast. Moest wel alvast een WW uitkering aanvragen. Met daarbij de verplichting tot solliciteren en een CV opstellen terwijl mijn ziektewet uitkering pas op 19 november afloopt. Raar... Ik hoor graag jullie ervaringen en misschien hebben jullie tips? Zou ik enorm waarderen!! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 30-10-2018 om 19:44 zei Kannietmeer:

Lieverds,

wat een lange rit. Vandaag ben ik weer eens zat dat het zo lang duurt en ik niet vooruit lijk te komen. Zo weinig energie is echt niet normaal gewoon. Ik wil graag meer doen, maar ben gewoon al heel snel  uitgeput en mijn lichaam voelt dan als een ton. Armen en benen .... Ik slaap nog steeds heel veel en ben benieuwd wanneer dat een keer ophoud.
......
 

@Kannietmeer

Misschien zou de Bach remedie Olive iets voor jou zijn.

In het boekje "Het werk van Dr. Edward Bach" wordt deze als volgt beschreven:

 

OLIVE

Hoofdkenmerken: GEBREK AAN ENERGIE

Een effectieve remedie bij ziekteherstel

Olive wordt aangeraden bij algehele, lichamelijke en geestelijke uitputting na een lange periode van spanningen door persoonlijke problemen, een intensieve periode op het werk of van studie, een lange ziekteperiode of langdurige verpleging van iemand.

Olive wordt gekenmerkt door uitputting, tot tranen toe, als alle reserves van kracht en energie zijn uitgeput. Alles kost moeite; de persoon is snel moe en heeft een gebrek aan levenslust. Plezier in het werk of de favoriete vrijetijdsbesteding is niet meer op te brengen.

Patiënten hebben veel slaap nodig. De moeheid resulteert vaak in een algehele lichamelijke malaise, en een medische controle kan noodzakelijk zijn.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Senna33:

Trager dan dat, is dat haalbaar??

Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar volgens Ashton Manual is een reductie van 10% in  2-4 weken al snel genoeg om de klachten/symptomen zo draaglijk mogelijk te houden. Zal voor iedereen anders zijn en kwestie van uitproberen. In mijn geval, vanwege mijn  “traumatische” 2e poging wil ik niet meer drastisch een inname verlagen met 5 of 2,5 Mg. Learned my lesson en heeft mij verder van de eindstreep gebracht. 

bewerkt door Sannie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Senna33:

1mg per maand? Is dat teveel?? Holy Moly zeg 

JA  @Senna33, dat is voor sommigen inderdaad te snel. Vergeet alsjeblieft niet dat het niet iedereen lukt snel af te bouwen, je kunt een ander niet spiegelen aan jezelf en een ieder reageert anders op de gevolgen van afbouw en ontwenning van die onvoorspelbare benzo's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei bolletje:

Wat is het hier druk zeg en wat wordt er veel geschreven en gedeeld. Hartstikke fijn om te zien. Hier is waar het om draait. Dit is wat geen een arts voor elkaar krijgt, gewoon omdat ze er de ballen verstand van hebben, en ook de tijd niet hebben. :lips:

Zo waar :lips:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Cyclad58:

JA  @Senna33, dat is voor sommigen inderdaad te snel. Vergeet alsjeblieft niet dat het niet iedereen lukt snel af te bouwen, je kunt een ander niet spiegelen aan jezelf en een ieder reageert anders op de gevolgen van afbouw en ontwenning van die onvoorspelbare benzo's.

Dank je wel Ad :lips:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...