Spring naar bijdragen

Al 2 jaar verslaving voorbij, blij maar ook saai.


Batmen

Aanbevolen berichten

Hier Batmen, ben een vrouw, maar dat terzijde :-). Ik ben al ruim 2 jaar gestopt met alcohol en de altijd daarop volgende drugspartijen. Voelt geweldig, heb mezelf helemaal gevonden, kan veel meer aan en heb veel echte geluksmomenten.  Totdat de strandfeestjes en terassen weer volstromen, dan begint de onrust. Natuurlijk kan ik een terrasje pakken, maar na 30 minuten heb ik het wel weer gezien. Daarnaast wil me niet storten in zwaar feestgedruis, omdat ik mezelf dan niet vertrouw, ben dan bang voor terugval. Ik sport, mijn leven is 10000 x mooier, dus dit kan ik handelen, hoop ik. Maar toch blijft er een knaaggevoel aanwezig, wat nog extra wordt aangewakkerd door vrienden die zeggen: Goh kom op nou, ga nou mee naar dit festval (met allemaal strakke, bezopen koppen), zonder al die troep kun je toch ook daar volop genieten! Ik kan dat dus niet, wel kan ik museum bezoeken, sporten, wandelen met hond, goede gesprekken hebben. Klinkt dan weer zo saai. Wat is jullie ervaring hiermee? Hoop vurig op antwoorden en ervaringen, dit is voormij toch nog steeds een worsteling. Warme groet....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessante vraag. Ik ben inderdaad ook benieuwd naar reacties van anderen. Zelf ben ik net 2 jaar gestopt en ik heb die kriebels die jij beschrijft niet. Misschien kan ik dat verklaren vanuit een gevoel van "dat heb ik vaak genoeg gedaan dus dat ken ik nu wel zo'n beetje". Maar ik moet er denk ik ook bij zeggen dat ik een behoorlijk introvert karakter heb en niet zo'n behoefte aan voortdurend gezelschap van anderen. Tot zover even mijn (eerste) reactie. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Das maar net de definitie van saai die je zelf verzint. Museum,  sporten, wandelen, goede gesprekken met de hond (of hoe was t precies? :)) daar hou ik ook van. Wat is daar saai aan behalve dat je er niet bij over je nek gaat, geen kroegruzies krijgt en niet met gevaar voor eigen en andermans leven achter het stuur gaat? Wat is saai en wat is meeslepend. En let op wat je schrijft: KLINKT saai. Voor wie is het dan saai om te wandelen, voor jezelf of voor anderen?? Wat wil je zelf eigenlijk?? Ik denk dat je daar na 2 jaar misschien weer ff bij stil moet staan. 

En ja een festival waar iedereen bezopen of stoned is daar hou ik het ook geen half uur meer uit. Je mag ook best bepaalde dingen een beetje missen als je gestopt bent, dat hoef je niet te willen recht redeneren, maar als je ze “mist” vooral omdat anderen willen dat je meegaat, naaah das niet helemaal juist denk ik.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of is het zo dat een festival een ontsnapping is van de REST van je leven die je saai vindt? Of die anderen saai vinden. 

Want dat is vaak het idee, vanavond (of: deze vakantie) gaan we helemaal los want de rest van de week (vh jaar) lopen we in een keurslijf. 

Maar je zegt zelf je leven is 10000 keer mooier zo dus voor jezelf is het heel duidelijk toch?

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben vooral een pleaser, ik zie nu in door jullie reacties dat ik dingen mis omdat ik vooral anderen wil pleasen. Ik ben ook introvert maar heb wel een hunkering naar spannende prikkels. Maarna idd Bob die chaos na drank en drugs heb ik nu ook wel gezien, zo spannend is dat niet. Bumperjim, ik ga nadenken over het feit wat ik zelf nu eigenlijk wil, moet daar maar weer eens bij stil staan. Weet het wel, ben eigenlijk heel gelukkig maar ik kan anderen daarnaast niet altijd tevreden stellen. Om te beginnen ga ik vanavond maar weer eens goed naar de sportschool en lekker fris wandelen met de hond. Ik kom later nog meer terug op de reacties. Dank jullie wel. Sporten jullie ook? Of wat doen jullie anders dan eerst? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Batmen, ik herken wel wat in je verhaal hoor . Gestopt met drank en 6 weken later met roken.  Sport nu veel . Nooit gedacht dat het in mijn DNA zat Sporten haha.  Op feestjes ben ik het eerder beu en kroegstappen is niet echt mijn ding meer. Wel gaan we soms naar een festival en dan neem ik een pilletje.  Heerlijk even opgaan in de muziek . Ik gun dat mezelf, ben er niet verslaafd aan.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi

Allereerst, top dat je al twee jaar nuchter bent. Ik ben inmiddels bijna aan de tien maanden.

Ik ken het feesten zoals jij het beschrijft niet persoonlijk. Het eerste wat bij mij opkomt is: ga eens onderzoeken wat die onrust nou is? Je geeft in je laatste bericht al wel antwoord...ik denk dat het stoppen met drinken en drugs je in een andere wereld heeft gebracht...nieuw, dus op een bepaalde manier nog niet vertrouwd...die andere ken je...en ondanks de ellende van drank en drugs ook comfortabel....zoiets. Dat trekt dan misschien af en toe...'het was toch fijn...'?

Bij mij knaagt het niet...terrassen, mensen die veel drinken. Heel soms wel eens de gedachte: ik zou nu niet willen voelen..en dat deed ik door te drinken. Maar ik weet ook dat ik dat echt niet meer wil. Omgevingen waar veel gedronken wordt vind ik niet meer zo prettig. Ga ik gewoon wat eerder weg, daar waar ik vroeger de laatste was. Om te drinken.  Ik ben ook wel een pleaser...maar probeer wat meer mezelf te pleasen. Dat bevalt steeds beter. En ik merk dat het ook fijner is voor de omgeving. Raar maar waar...

Sporten? Neuh...:blush: Ik probeer een aantal keer in de week te wandelen.  Doe alles op de fiets. Maar sporten dat is gewoon niet mijn ding.  

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Batmen:

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben vooral een pleaser, ik zie nu in door jullie reacties dat ik dingen mis omdat ik vooral anderen wil pleasen. Ik ben ook introvert maar heb wel een hunkering naar spannende prikkels. Maarna idd Bob die chaos na drank en drugs heb ik nu ook wel gezien, zo spannend is dat niet. Bumperjim, ik ga nadenken over het feit wat ik zelf nu eigenlijk wil, moet daar maar weer eens bij stil staan. Weet het wel, ben eigenlijk heel gelukkig maar ik kan anderen daarnaast niet altijd tevreden stellen. Om te beginnen ga ik vanavond maar weer eens goed naar de sportschool en lekker fris wandelen met de hond. Ik kom later nog meer terug op de reacties. Dank jullie wel. Sporten jullie ook? Of wat doen jullie anders dan eerst? 

Weet je spannende prikkels en alcohol zijn niet hetzelfde. Er is haast een tegenspraak in de zin dat alcohol een verdovend middel is en dus ook spannende prikkels verdooft. Daarom rij je ook zo achterlijk hard als je dronken bent, want je voelt geen gevaar meer. 

Als je graag spannende prikkels wilt, die zijn er genoeg zonder alcohol!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb net het tweede en laatste deel van een documentaire over rockgitarist Eric Clapton gezien op TV (NPO2 op donderdag 7-6-2018). Die sluit wel aan op het thema van deze draad. Eric gebruikte drugs en later ook drank, veel drank, om zijn stemming te beïnvloeden maar ook om dingen te vergeten. Met de drank is het op den duur zo zwaar uit de hand gelopen dat hij meermalen tijdens optredens stomdronken op het podium stond te schelden. Hij kwam uiteindelijk van de drank af maar het was op het randje.

Waarom ik het hier schrijf is omdat het goed aangeeft dat er aan de kick van middelengebruik bij feesten en partijen ook ongelofelijke ellende vooraf en achteraf vast kan zitten. De grenzen zijn soms onduidelijk voor zowel toeschouwers als gebruikers.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi @Batmen ik begrijp wat je bedoelt. Heb een enorm feestverleden achter me en het voelde niet meer goed. Vind het wel confronterend wat je zegt, ben soms ook bang om dat gevoel van onrust te krijgen terwijl ik nu heel blij ben dat ik bijna 5 maanden geen alcohol meer drink en sinds 1 maand ook gestopt met roken. Maar misschien is t wel interessant uit te zoeken waar dat gevoel dan vandaan komt. Met saai heeft het allerminst te maken denk ik. Bij mij moet er soms iets uit, geen idee wat, vroeger zette ik het op een zuipen, feesten, drugs. Nu merk ik dat ik moet oppassen niet door te slaan in andere dingen zoals boeken over verslavingen lezen, sporten, forum lezen, gezond doen. Maar wat zit daar toch onder, waarom kan ik nooit de balans vinden? Dit klinkt nogal onsamenhangend geloof ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Rosee:

Hi @Batmen ik begrijp wat je bedoelt. Heb een enorm feestverleden achter me en het voelde niet meer goed. Vind het wel confronterend wat je zegt, ben soms ook bang om dat gevoel van onrust te krijgen terwijl ik nu heel blij ben dat ik bijna 5 maanden geen alcohol meer drink en sinds 1 maand ook gestopt met roken. Maar misschien is t wel interessant uit te zoeken waar dat gevoel dan vandaan komt. Met saai heeft het allerminst te maken denk ik. Bij mij moet er soms iets uit, geen idee wat, vroeger zette ik het op een zuipen, feesten, drugs. Nu merk ik dat ik moet oppassen niet door te slaan in andere dingen zoals boeken over verslavingen lezen, sporten, forum lezen, gezond doen. Maar wat zit daar toch onder, waarom kan ik nooit de balans vinden? Dit klinkt nogal onsamenhangend geloof ik.

Ja dat onmatige @Rosee. Dast heb ik ook . Doorslaan in bijna alles. Groots en meeslepend.

En je schrijft "bij mij moet er wat uit" , ik zou het geschreven kunnen hebben...... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 8-6-2018 om 08:53 zei Rosee:

Hi @Batmen ik begrijp wat je bedoelt. Heb een enorm feestverleden achter me en het voelde niet meer goed. Vind het wel confronterend wat je zegt, ben soms ook bang om dat gevoel van onrust te krijgen terwijl ik nu heel blij ben dat ik bijna 5 maanden geen alcohol meer drink en sinds 1 maand ook gestopt met roken. Maar misschien is t wel interessant uit te zoeken waar dat gevoel dan vandaan komt. Met saai heeft het allerminst te maken denk ik. Bij mij moet er soms iets uit, geen idee wat, vroeger zette ik het op een zuipen, feesten, drugs. Nu merk ik dat ik moet oppassen niet door te slaan in andere dingen zoals boeken over verslavingen lezen, sporten, forum lezen, gezond doen. Maar wat zit daar toch onder, waarom kan ik nooit de balans vinden? Dit klinkt nogal onsamenhangend geloof ik.

Hai @Rosee misschien horen die perioden van onrust gewoon erbij? Bij mij moet er ook iets uit zoals jij zegt,  heb het vaker gehad, maar nu na 2 jaar is het wel op zn ergst, maar ik schilder nu heel veel, dit is iets waar ik eerder nooit tijd voor had, dat is een voordeel. Het voelt gewoon wat onwennig af en toe, zelfs na 2 jaar,  om bij die onrust me niet vol te gooien met drank en drugs. maar terug naar het feestverleden is ook geen optie. Deze worsteling zal ik denk ik altijd wel houden zo nu en dan, maar dat ik heb gekozen om nul te drinken en te gebruiken is voor mij nog steeds de beste keuze die ik ooit in mijn leven heb gemaakt. Ik ga wel donderdag starten met kickboksen, wie weet kan ik het dan van me af slaan. :-) Bedankt voor je reactie in ieder geval...en geweldig dat je gestopt bent... :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 8-6-2018 om 00:52 zei Bob:

Ik heb net het tweede en laatste deel van een documentaire over rockgitarist Eric Clapton gezien op TV (NPO2 op donderdag 7-6-2018). Die sluit wel aan op het thema van deze draad. Eric gebruikte drugs en later ook drank, veel drank, om zijn stemming te beïnvloeden maar ook om dingen te vergeten. Met de drank is het op den duur zo zwaar uit de hand gelopen dat hij meermalen tijdens optredens stomdronken op het podium stond te schelden. Hij kwam uiteindelijk van de drank af maar het was op het randje.

Waarom ik het hier schrijf is omdat het goed aangeeft dat er aan de kick van middelengebruik bij feesten en partijen ook ongelofelijke ellende vooraf en achteraf vast kan zitten. De grenzen zijn soms onduidelijk voor zowel toeschouwers als gebruikers.

Thanks voor de tip, ga kijken.... Die ellende idd die moeten we niet, NOOIT vergeten, dat weegt niet op tegen die paar uurtjes gezelligheid...thanks

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ook een pleaser. Drinken deed ik eerst uit gewoonte, toen voor verdoving, maar niet bewust. Eenzaamheid en afwijzing zijn mijn triggers. Mijn sociale en uitgaansleven stonden op een laag pitje, dus dat was het niet. Ik ga ook eens kijken naar afleiding, en kick boksen klinkt wel heel cool :) . De onrust probeer ik met ademhalingsoefeningen te doceren. Nu ik jou topic lees Batmen besef ik dat de onrust zal blijven, ook na jaren. En niet drinken zal een dagelijkse 'niet doen' zijn. Dat niet drinken saai is blijft ook maar als een vervelende vlieg in mijn hoofd zoemen. Fijn om hier zo veel herkenning te vinden. En ik vind jouw leven helemaal niet saai klinken, ik teken er voor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad @Nomy zo saai klinkt mijn leven niet, maar toch blijft er een onrust, ademhalingsoefeningen schijnen ook heel goed te werken, meditatie etc. Dat kan ook wel wat voor mij zijn misschien...nou geweldig die herkenning...doet mij heel goed 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gefeliciteerd met je ruim 2 jaar zelf ben ik er bijna 4 maanden vanaf het geeft mij vooral rust.

Hoef niet meer op de klok te kijken ja ik mag weer drinken, hoef niet meer te wachten tot iedereen op bed ligt om nog meer te gaan drinken

Ik loop niet meer als een dwaas / zombie achter mezelf aan om dingen te doen die je moet doen ik doe het weer omdat ik het leuk vind 

Mensen zijn opeens veel aardiger omdat ik positieve energie uitstraal, en natuurlijk zijn er dagen bij dat je denkt bah maar dat hebben mensen zonder drank ook

En saai........ met drank heb of nu had je hele leuke ideeën die ik nu ten uitvoer breng.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om er al alleen al over te hebben met jullie, brengt me weer in een kloppend perspectief. Niet drinken is niet saai, het is die onrust die altijd al in me zat waar ik mee om moet gaan. Die onrust heeft niets te maken met feesten, die onrust is iets anders. Het is meer wennen aan nieuwe levensstijl, toe aan iets nieuws, pleasegedrag.

Door bewust bezig te zijn met: sporten, meditatie, genieten van de heerlijke frisse ochtenden, plannen kunnen maken zonder dat je denkt misschien ben ik dan wel te brak,

frisse uitstraling, minder mood swings, trots zijn op jezelf, van jezelf houden, een betere kwaliteit van leven gunnen voor jezelf, weet ik zeker dat ik die onrustige perioden aankan en daar een ook weer van kan leren.  Het leven is mooi, zeker op maandagochtend wanneer je fris bent opgestaan... :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 8-6-2018 om 08:53 zei Rosee:

Hi @Batmen ik begrijp wat je bedoelt. Heb een enorm feestverleden achter me en het voelde niet meer goed. Vind het wel confronterend wat je zegt, ben soms ook bang om dat gevoel van onrust te krijgen terwijl ik nu heel blij ben dat ik bijna 5 maanden geen alcohol meer drink en sinds 1 maand ook gestopt met roken. Maar misschien is t wel interessant uit te zoeken waar dat gevoel dan vandaan komt. Met saai heeft het allerminst te maken denk ik. Bij mij moet er soms iets uit, geen idee wat, vroeger zette ik het op een zuipen, feesten, drugs. Nu merk ik dat ik moet oppassen niet door te slaan in andere dingen zoals boeken over verslavingen lezen, sporten, forum lezen, gezond doen. Maar wat zit daar toch onder, waarom kan ik nooit de balans vinden? Dit klinkt nogal onsamenhangend geloof ik.

Klinkt heel herkenbaar @Rosee Ook bij mij is de balans zoek en sla ik weer door in andere dingen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Roosje01:

Klinkt heel herkenbaar @Rosee Ook bij mij is de balans zoek en sla ik weer door in andere dingen. 

Inderdaad, ik heb het eerste jaar bijna nonstop geschilderd, was ook weer echt te. Toen was ik helemaal aan het eten volgens Paleo dieet, voorraden maken, bakken, braden, diepvries overvol gooien, eigenlijk was het meer richting obsessief. Nu doe ik dagelijks yoga, maar dat voelt eigenlijk wel goed, al moet dat ook van mezelf, anders begint mijn dag niet goed. Een ander doet het 2x per week, ik moet het weer iedere dag doen. Ik kan zeggen voor 70% mijn rust gevonden. Ik denk dat die 30% onrust gewoon bij me hoort, misschien ook bij jou @roosje01, is het gewoon een kwestie van acceptatie dat je soms onrust hebt. Ik mail later meer....nu slapen, morgen vroeg naar werk...doei

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Batmen:

Inderdaad, ik heb het eerste jaar bijna nonstop geschilderd, was ook weer echt te. Toen was ik helemaal aan het eten volgens Paleo dieet, voorraden maken, bakken, braden, diepvries overvol gooien, eigenlijk was het meer richting obsessief. Nu doe ik dagelijks yoga, maar dat voelt eigenlijk wel goed, al moet dat ook van mezelf, anders begint mijn dag niet goed. Een ander doet het 2x per week, ik moet het weer iedere dag doen. Ik kan zeggen voor 70% mijn rust gevonden. Ik denk dat die 30% onrust gewoon bij me hoort, misschien ook bij jou @roosje01, is het gewoon een kwestie van acceptatie dat je soms onrust hebt. Ik mail later meer....nu slapen, morgen vroeg naar werk...doei

Ohw! Zo herkenbaar! Lekker weer doorslaan met van alles. Yoga is altijd goed @Batmen , kan een mens geloof ik niet in doorslaan. Ga mrgn chtend ook weer op de mat. En ja, acceptatie dat onrust een deel van je is. Mrgn mijn 3de dag. Lekker overzichtelijk zo. Dag voor dag.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 11-6-2018 om 08:32 zei Batmen:

Om er al alleen al over te hebben met jullie, brengt me weer in een kloppend perspectief. Niet drinken is niet saai, het is die onrust die altijd al in me zat waar ik mee om moet gaan. Die onrust heeft niets te maken met feesten, die onrust is iets anders. Het is meer wennen aan nieuwe levensstijl, toe aan iets nieuws, pleasegedrag.

Door bewust bezig te zijn met: sporten, meditatie, genieten van de heerlijke frisse ochtenden, plannen kunnen maken zonder dat je denkt misschien ben ik dan wel te brak,

frisse uitstraling, minder mood swings, trots zijn op jezelf, van jezelf houden, een betere kwaliteit van leven gunnen voor jezelf, weet ik zeker dat ik die onrustige perioden aankan en daar een ook weer van kan leren.  Het leven is mooi, zeker op maandagochtend wanneer je fris bent opgestaan... :-)

@Batmen Zo fijn ook dit berichtje. Feest van herkenning! Lekker bewust bezig zijn met sport, meditatie, wandelen, dingen waar je blij van wordt! Ik ben er nog lang niet, maar dit forum helpt me enorm! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...