Spring naar bijdragen

Zaterdag 2 juni 2018


Lars

Aanbevolen berichten

Goedemorgen

Heerlijk geslapen dat scheelt echt dat het wat minder warm is. In huis ook een stuk beter te doen. Snel maar even huishoudelijk doen voordat de warmte gaat oplopen. 

Iedereen een hele fijne dag en hou het droog. Het weekend is meestal toch een moeilijkere periode of juist een uitdaging.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Etty Ik denk omdat mensen altijd blijven denken: eens een alcoholist, altijd een alcoholist. Voor een groep zal dat vast zo zijn. Ik denk dat het voor iedereen anders kan zijn. Sommige blijven in herstel anderen zijn gewoon geen alcoholist meer. Ik hoop ooit tot de laatste groep te behoren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Etty:

@Gypsy  het komt zo negatief gesteld over,  werken aan iets wat niet te bereiken is. 

Dat vind ik dus ook. Helaas bekijkt de buitenwereld het bijna altijd zo het is niet anders. Alertheid moet er blijven maar ik denk wel dat er mensen zijn die met trots kunnen zeggen dat ze geen alcoholist meer zijn. Maar ja ik weet het zelf nog niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Etty:

Ik wil niet bestrijden dat je nooit van een verslaving afkomt.  Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik als ik alcohol drink, hoe weinig ook, ik direct weer in het verslavingspatroon ga en het mijn leven beheerst.     Maar er dan wel aan werken, aan herstel, terwijl dat niet kan, dat klinkt dan tegenstrijdig.   Niet meer kunnen lopen maar wel proberen te leren lopen.    Het houdt me bezig, heb het idee dat er een kwartje te verdienen valt met het antwoord:)

Als je er zelf al niet in gelooft zal het ook nooit gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben een verslaafde in herstel.
Alcoholisme is slechts één van de uitingsvormen van verslaving.
Sinds ik in herstel ben ben ik me bewust van m'n verslavingsgevoeligheid en blijf ik aan mezelf sleutelen om zo
min mogelijk (liefst helemaal niet) te hoeven toegeven aan verslavende middelen en verslavend gedrag. Die 'neiging' zal me niet zomaar verlaten.
Daar moet ik me echt elke keer weer van bewustworden/blijven, elke keer weer mezelf onder de loep nemen, vinger aan de pols houden.
Hoe gewoon niet-drinken nu ook voor me lijkt, als ik met heftige emoties te maken ga krijgen en chocola en muziek en drop en hard schreeuwen,
chips, kickboksen, hardlopen, tekenen en schilderen, internet leegkopen en ga zo maar door, niet meer helpen, dan zou het zo maar kunnen
zijn dat ik een borrel pak.. omdat me dat in het verleden zo "heerlijk" hielp om de boel aan te kunnen. En om dát moment misschien voor te
blijven kies ik er voor om in herstel te blijven, want zoals ik het nu bekijk wil ik niet terug naar die alcoholafhankelijkheid.
Ik ben en blijf een werk in uitvoering. Het werkt zolang ik er aan werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij is dat woord herstel juist een soort van hoopvol. 

Ik word niet beter. Zal altijd alcoholist blijven. Dat gaat nooit over of voorbij. Is mijn uitgangspunt

Dat hoop ik niet (meer). Ik denk er ook over na ondertussen..want wat als je dat wel hoopt? Hoop je dan dat je ergens een 'teken' krijgt dat je genezen bent en weer als een niet-verslaafde een glas kunt drinken? Nu ik dat zo opschrijf, denk ik dat je dan nog steeds niet geaccepteerd hebt dat je verslaafd bent...en dat bedoel ik niet als oordeel. Het houdt wel achterdeuren open. Het roept ook 'ja-maar...'op bij mij. Door het 'alcholist zijn' te accepteren, heb ik het idee dat het herstel pas echt begonnen is. Ik weet nog precies wanneer dat was. Keerpunt.

Herstellen...actief werken aan...patronen, persoonlijke ontwikkeling, fysiek welzijn...niet tot een perfecte staat van zijn...maar een optimale...waarin ik prettig functioneer..zoiets. Ik denk ook aan hoe dat is met mediteren en aan jezelf werken....dat we 'er' nooit zijn...want dan zijn we verlicht, en zitten als een boeddha op een berg. Maar je door het te beoefenen kan ik wat toevoegen aan mijn leven. Waardoor ik het als aangenamer, waardevoller ervaar. Groei. Wat dat dan ook is.

Goh..wat lastig om woorden aan te geven...wel interessant om over uit te wisselen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen

Vraag me dat ook vaak af @Etty. Opvallend is wat ik nu meemaak, nu ik ben gestopt met roken. Daar ben ik zo op gefocussed dat ik amper nog bezig ben met alcohol. Terwijl ik daar toch echt een probleem mee had. Benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Heb sinds 4.5 maand niks meer gedronken en weet niet hoe het zal zijn als ik over 1.5 maand een glas zal nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zolang je nog denkt dat je ooit kunt drinken blijf je in herstel denk ik zo. Accepteren dat het niet gaat en het niet belangrijk vinden. Er zijn zoveel dingen in het leven die wel belangrijk zijn dat begin ik nu in te zien. Gewoon genieten van dingen die belangrijk zijn dan is alcohol niet meer belangrijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm...ik moet het wel belangrijk vinden...in de zin van dat herstel aandacht nodig heeft.  Maar het beheerst niet mijn leven.Dat deed het voorheen wél. De wekelijkse avond AA, dagelijks hier rondsnuffelen, contact met mijn maatje. Allemaal acties die mij helpen bij mijn herstel. Ik denk wanneer ik dat niet meer zou doen...de aandacht verslapt en de gedachte dat het allemaal wel meevalt vroeg of laat weer eens de kop opsteekt...en verslavingsgevoeligheid...dus het grijpen naar een middel...de volgende stap is. Dus dat herstel is wel een belangrijk ding geworden in mijn leven. Zonder dat het mijn leven overschaduwd. Onderhoud, zoiets.

Het werkt zolang ik er aan werk..met dank aan Koh.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei Gypsy:

Zolang je nog denkt dat je ooit kunt drinken blijf je in herstel denk ik zo. Accepteren dat het niet gaat en het niet belangrijk vinden. Er zijn zoveel dingen in het leven die wel belangrijk zijn dat begin ik nu in te zien. Gewoon genieten van dingen die belangrijk zijn dan is alcohol niet meer belangrijk. 

Hoe je het noemt is inderdaad niet zo belangrijk maar kan dus, zoals hier nu ook blijkt, wel voor verwarring zorgen.
Als je je maar bewust blijft van je gevoeligheid en onmacht voor en over je verslavingsmiddel en/of verslavingsgedrag.
Want wát, lieve Gypsy, als er op een bepaald moment even niet zo veel te genieten valt maar als dingen die belangrijk zijn je kopje onder
dreigen te doen gaan?.. ook dán, júist dan is herstel of alertheid belangrijk. Want juist dán steekt die (in dit geval) drankduivel de kop weer op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...