Spring naar bijdragen

On the way up


Sandro

Aanbevolen berichten

Vervelend en herkenbaar dat slechte slapen.

Je beschrijft eigenlijk zelf al hoe het werkt...en Sensitief doet een mooie aanvulling.

Kan het zijn dat je overdag je zelfverzekerder voordoet dan je je eigenlijk voelt? En, of zo druk bezig bent dat je daar dan zeg maar overheen stapt? En op het moment dat je in rust komt, die gevoelens/gedachten niet meer kunt 'ontwijken'? En vooral de negatieve worden 's nachts uitvergroot.

Door niet meer laveloos te zijn, word je je van veel zaken veel bewuster, niet altijd prettig (understatement). Maar nu kun je er wel wat mee gaan doen. 

Ik kan inmiddels accepteren dat ik wakker lig. Dat klinkt simpel, maar was ook best een weg. Met mijn gedachten, of ze nou positief of negatief zijn. Ik heb er geen controle op. Ook niet op in slaap vallen. Ik weet als ik lig dat ik ondanks niet slapen, toch rust. Zoiets. En ik troost me met de gedachte dat ik na een paar slechtere nachten altijd weer een lange nacht maak. Daar geniet ik dan extra van:)

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat herken ik @kruidenthee67, het je erbij neerleggen van ik rust dan toch tenminste dus daar dan van gaan genieten .

Ook probeer ik 3 dingen te bedenken wat vandaag goed is gegaan . Waar ik trots ben op mezelf, hoe klein ook . Want ik denk Sandro dat jij voor jou de lat erg hoog legt, want dat overdenken vooral s avonds rustig in bed en dan vooral negatief herken ik als geen ander . Het is nooit goed genoeg . Jij ook een "Beetje" perfectionistisch denk ik?! Misschien is mindfullnes een goed idee . Mij helpt zo' n oefening ook vaak om ontspannen genoeg te raken zodat ik toch in slaap val .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan er geloof ik niet tegen als dingen niet afkomen en over de nacht heengetild moeten worden. Met mijn werk heb ik dat ook. Ik ga dan liever tot savonds laat door. Dan kan ik daarna tenminste rustig slapen. Terwijl het vaak de volgende ochtend ook gewoon afgemaakt had kunnen worden.

Ook op andere vlakken. Discussies thuis die niet nog niet ten einde zijn. Open eindjes gaan snachts knagen.

bewerkt door Sandro
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knagen, pfff. Ik denk dat het gros hier daar mee te maken heeft of heeft gehad. Zelf ben ik jaren lang, zeg maar decennia een stevige drinker geweest maar niet het dagelijkse, meer de "alles op of licht uit" manier. Net als de rest hier @Sandro ben ook ik bezig met dit probleem.

Ben nu via Novadic ook bezig met Mindfullness zoals @Francoise verteld. Haar verhalen zijn overigens de reden dat ik me hier heb aangemeld en geen seconde spijt van gehad.

Veel zaken vond ik een beetje raar. Mindfullness, voor- en nadelen opschrijven, lijstjes maken, weekplanning, modules, maar als iemand die meerde paden heeft bewandeld kan ik wel zeggen dat er een pad bij zit die je aanspreekt en dat je zoveel mogelijk ter harte moet nemen, De eerste, grootste stap is tenslotte gemaakt. Erkennen dat dit niet de manier is.

Stukje voor stukje, beetje voor beetje. Wat ik vooral merk is dat het uiteindelijk veel leuker is. Gewoon veel leuker en het komt heus niet aanwaaien maar het is zeker te doen. Veel hier lezen, huisarts is je al geadviseerd en doorzetten. Die fijne nachten komen wel weer. Het is aanpassen maar het resusltaat is de moeite waard.

Ga ervoor!!
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat herken ik Heel erg Sandro. Meteen afwerken dan kan het la"  tje dicht en is het uit je hoofd . Ik kan er ook niet tegen dat er in mijn hoofd nog teveel tabs open staan. Ik heb daar ook geen pasklare oplossing voor want worstel er zelf ook heel erg mee , nog steeds . Maar ook ik leg mijn lat erg hoog . Net nog een flinke huilbui gehad omdat ik geen controle meer heb . Maar dat is juist ook leren loslaten en vertrouwen.  Jee klink ik nu heel zweverig . Welterusten . Hoop voor je op een goede nacht 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb redelijk geslapen afgelopen twee nachten, dank je. Alleen wel vroeg wakker.

Een nieuwtje is dat ik wat anders ga doen binnen mijn huidige team op het werk. Een functie met meer verantwoordelijkheid  (en het daarmee gepaard gaande gedoe ;)). Een maand geleden zou ik het mezelf niet zien doen. Maar nu dus wel. Ik ben fris genoeg om een nieuwe uitdaging aan te pakken.

Ook wel weer een gevaar om een terugval te krijgen, dat besef ik me goed. 

Zit na te denken of het bij mij perfectionisme is dat me mijn nachtrust kost. In zekere zin wel, maar het is ook een groot verantwoordelijksgevoel dat me niet met rust laat. Ik ga er vanaf nu bewust mee aan de slag. Dingen meer loslaten inderdaad. In mijn nieuwe functie kan ik het me straks al helemaal niet meer veroorloven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij was stoppen met drinken de eerste en belangrijkste positieve wending om beter te slapen, toen een training Mindfulness en als kers op de taart mijn flowmatsetje

shop1955400.pictures.mat%20met%20kussen.wat een verrijking in mijn leven! Ik gun die jullie ook zo, want slaap is extra herstel, èn heerlijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Sandro:

Ik heb redelijk geslapen afgelopen twee nachten, dank je. Alleen wel vroeg wakker.

Een nieuwtje is dat ik wat anders ga doen binnen mijn huidige team op het werk. Een functie met meer verantwoordelijkheid  (en het daarmee gepaard gaande gedoe ;)). Een maand geleden zou ik het mezelf niet zien doen. Maar nu dus wel. Ik ben fris genoeg om een nieuwe uitdaging aan te pakken.

Ook wel weer een gevaar om een terugval te krijgen, dat besef ik me goed. 

Zit na te denken of het bij mij perfectionisme is dat me mijn nachtrust kost. In zekere zin wel, maar het is ook een groot verantwoordelijksgevoel dat me niet met rust laat. Ik ga er vanaf nu bewust mee aan de slag. Dingen meer loslaten inderdaad. In mijn nieuwe functie kan ik het me straks al helemaal niet meer veroorloven.

Gefeliciteerd met ander werk, leuk een nieuwe uitdaging. Meer verantwoordelijkheden of stel je te  hoge eisen aan jezelf  of twijfel je aan jezelf; doe ik hetgoed genoeg’ / kan ik dit aan? Wat als dat niet zo is? Raak ik de controle kwijt en als ik de controle kwijt ben heb ik stress en als ik stress heb wil ik ontspannen en als ik wil ontspannen heb ik behoefte aan bier. 

Je maakt onbewust een belemmerende overtuiging; meer verantwoordelijkheid dus meer gedoe! Draai het eens om, jij krijgt die verantwoordelijkheid omdat er gezien wordt dat jij het kan dragen. Vertrouw op jezelf en dat gedoe opgelost kan worden omdat jij vertrouwt op een goede afloop. 

Good luck!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je! 

Ik schreef het wel met een knipoog he :-) Maar er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in: meer verantwoordelijkheid betekent ook dat meer mensen je weten te vinden. En over het algemeen weten ze je dan goed te vinden bij problemen. Dat hoort erbij en daar wordt ik goed voor beloond. Maar er schuilt een gevaar dat ik me erin verlies*.

Ik ga het meemaken. Goed delegeren is het devies en niet alles willen oplossen voor jan en alleman. Het kan ook goed zijn als dingen fout gaan. Dat brengt onderliggende (organisatorische) problemen aan het licht, die niet zichtbaar worden als iemand (ik) onzichtbaar voor de rest allerlei gaten dichtloop.

*Wat dat betreft heb ik mijn vader een goed voorbeeld van hoe het vooral NIET moet.

bewerkt door Sandro
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Het is ook niet dat ik meteen weg ben (denk ik), maar ik heb het idee dat ik in ieder geval voor nu ff genoeg opgepikt heb hier. Bedankt allemaal daarvoor.

Het gaat dus goed met me en ben me aan het richten op van alles en nog wat. Druk :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat goed is?

[Gypsy mode aan] dat betekent 'niet slecht' [Gypsy mode uit] ;)

En nu serieus. Volgens mij heb ik mijn drankgebruik goed onder controle. Denk dat ik binnenkort nog verder ga minderen. Ben nu al fris elke dag, maar straks wordt het nog drukker op het werk en dan wil ik niets aan het toeval overlaten.

"Maar waarom doe je dat dan niet nu al?". Zou ik een logische vraag van jullie kant vinden. En daar zouden jullie gelijk in hebben....Blijkbaar vind in dat dan toch nog moeilijk en moet ik nog wat moed verzamelen. Ben wat dat betreft nog niet uitgeleerd. Het drinken gaat nog steeds zo gepland en structureel als vroeger, alleen drink ik nu veel minder. Ik voel wel dat een volgende stap zetten veel makkelijker gaat worden nu ik de eerste stap in het minderen gezet heb. Mentaal voel ik veel minder tegenstand bij de gedachte daaraan.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt ook proberen om zoiets je niet meteen zo zwaar aan te trekken en een grapje terug maken ofzo. Gewoon een tipje. Verder was mijn grapje helemaal niet 'ten koste van jou' bedoeld hoor.

 

bewerkt door Sandro
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...