Spring naar bijdragen

Donderdag 17 augustus 2017


Mootje

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei kruidenthee67:

Je bent hard aan het werk Herstel.

ik lees 'rigide' over AA...en dan denk ik: hoezo?  Echt oprecht...laat je oordeel los...

Quote website AA:

Ook dient aangestipt te worden, mee gesteund door medische bevindingen, dat alcoholisme een voortschrijdende ziekte is die niet kan genezen worden in de gangbare betekenis van het woord, maar die enkel tot staan kan gebracht worden door totale onthouding van alcohol in elke vorm

 

Rigide

 

bewerkt door fleurtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei kruidenthee67:
Zojuist zei kruidenthee67:

Oprechte nieuwsgierigheid:

Waar komt dat oordeel vandaan, 'rigide'?

Dat komt zó zwart wit over...goed fout...en AA is fout..zoiets?

En ik denk in termen van 'helpend'...in welke vorm dan ook.

AA spreekt van een ongeneeslijke ziekte die alleen gestopt kan worden door absolute geheelonthouding. 

Dus waar passen de mensen die even hard gewerkt hebben maar alcohol in de puurste zin van t woord de baas zijn? Die geleerd hebben gecontroleerd te drinken? Zijn dat geen alcoholisten? 

AA is niet fout. Dat heb ik nooit gezegd. Rigide, dat is t.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag beste mensen, en Kruidje in het bijzonder :rose: Je gaat goed hè? Ik ook en daar ben ik mede dit forum dankbaar voor. Jammer dat er niet zo veel mensen meer schrijven van "mijn" tijd.  

Ik denk ook niet dat de AA "rigide" is. Ze hebben wel een visie en die is dat een alcoholist verslaafd is. Als je ver"slaaf"d bent, kun je niet tegelijkertijd alcohol de "baas" zijn. Dat is een contradictio in terminis. De mensen die alcohol de baas zijn in de zin dat ze hebben bewezen langdurig gecontrolleerd kunnen drinken, zijn niet "verslaafd". Althans niet volgens de visie van de AA. (En ook niet volgens de mijne, voor wat het waard is. Ik vind het vrij logisch eigenlijk). Die mensen hadden of hebben wellicht wel een probleem met alcohol, maar dat is iets anders. Niet-verslaafden zijn overigens wel degelijk welkom bij AA-meetings.

Ik ga zelf vrijwel nooit naar meetings, om persoonlijke redenen. Helaas, want ik heb ze erg hoog zitten. Ik vind het een ongelooflijk liefdevol warm bad en ik heb mogen zien hoe mensen erdoor geraakt worden, geholpen zijn. Echt oprecht, heel bijzonder. 

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet je, elke weg naar herstel of adb ,zo je wilt , is goed, en voor de een is dat via aa, ca, na, ofzo, de ander zoekt een forum en lukt het daarmee, weer een ander vindt een weg via hypnotherapie, de volgende via bouman, brijder, en weer een ander kan het op eigen houtje of kliniek of nog wat anders . Allemaal goed, zolang dit past en klopt bij die persoon. Juist prachtig dat we in dit land daar zoveel keuzes in hebben en mogen kijken wat past bij ons zelf. We hebben allemaal het verlangen te stoppen of te minderen. En daar gaat het om. 

Vind ik....;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Yogajuf, ik heb een periode gehad dat ik zelfs dronk voor ik werken ging. Thuisgekomen dronk ik verder. Overgeven en toch doordoen was niet vreemd. En toch blijkt volgens de visie van AA dat ik niet verslaafd was. 

Ik alcoholisme niet als een ongeneeselijke ziekte maar eerder als fout vergroeid gedrag. Net zoals paniekaanvallen of een eetverslaving. 

Mij maakt t niet uit op.welke manier iemand zijn probleem aanpakt. Ik ben geen AA voorstander om bovenstaande redenen. Daarmee wil ik niet zeggen dat t geen goed hulpmiddel is voor anderen.

 

 

bewerkt door fleurtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Einde van de dag.

@zeilbootbewoner Ik hoop van harte dat je hulp hebt gezocht en kunnen vinden!

@Hersteldat kookboekje van Jamie is leuk hè? 

Allen: wat ben ik blij met jullie. Zonder julie was ik al lang gezwicht vanwege welk excuus dan ook. Dank.

Ik had een gekke twee dagen. Iemand uit een ver verleden nam contact op. Hij was nogal verliefd op mij toen. Nu weer een verhaal over liefde. 

Ik was even van mijn stuk, wist niet wat te denken/voelen etc. Ik heb het geheel naar tevredenheid van mezelf en met respect voor de ander kunnen 'afhandelen'. Voor het eerst in mijn leven, helemaal zelf. 

Ik word een grote meid.

slaap lekker!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net als Lika ben ik ook blij met jullie allemaal.
Na een klinische behandeling in een 'normale' verslavingskliniek kwam ik op dit forum terecht, al weer elf jaar geleden.
Na alles wat ik geleerd had in die kliniek miste ik m'n 'praten over m'n verslaving'. Want door er bewust mee bezig te zijn kon ik
voorkomen dat ik zo maar terugging naar waar ik juist van af wilde. Hier op dit forum vond ik dát wat ik nodig had.
Dat ik later tóch weer de mist in ging kwam niet zozeer doordat de alcohol zo lonkte maar doordat ik mezelf en mijn manier
van 'in het leven staan' niet meer goed 'in the picture' had.
Ik kwam terecht in een net nieuw opgezette behandeling hier niet ver vandaan, die naar het Minesotamodel werkte, d.w.z. volgens
het gedachtegoed van de AA. Zo kwam ik (vanzelfsprekend) terecht in de wereld van AA, NA en CA.
Het mooie van deze behandeling en de 12 stappen is dat ze me leerden dat ik niet zozeer moest oppassen voor alcohol maar
voor mezelf. Ik mocht best drinken als ik zou willen, maar door m'n manier van denken en vluchten onder de loep te nemen werd
de behoefte (noodzaak) om te drinken weggenomen.
Niets beklijft voor eeuwig bij mij. Ik heb veel geleerd, ik vergeet ook weer veel. Ik ga niet meer veel naar meetings (eigenlijk helemaal niet meer).
Dit forum zorgt er voor dat ik niet alles vergeet en dat ik veel dingen opnieuw leer en zelfs bij leer.
En dáárom ben ik blij met jullie allemaal. Want náást alle flauwekul hier is toch altijd de grote gemeenschappelijke deler nog
altijd Alcohol De Baas. Op welke manier dan ook.

En dan nu: welterusten. :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...