Spring naar bijdragen

Zit ik nu op een nihile dosis, en verder?


Anoniem48

Aanbevolen berichten

Ik ben begin maart 2017 gaan afbouwen van lorazepam 7,5 tot 10 mg per dag en 25 mg seroquel. Nu ben ik van de seroquel al 6 weken af, dit was mijn slaapmedicatie, deze heb ik omgezet naar 1 lorazepam. Nu sta ik al 2 maanden op 3 mg lorazepam; 2 maal daags 1 mg, en voor de nacht 1 mg. Soms lijkt het of het beter gaat, wat meer energie en minder ontwenningsklachten, maar dan begint alles weer, een reeks van klachten die jullie wel bekend zijn. Ik heb dit middel bijna 5 jaar gebruikt, dus ik begrijp dat ik nog flink moet herstellen. Ik heb ook 4 a 5 weken vreselijke maagpijn gehad, dit is nu wat minder. Verder afbouwen of zo blijven? Want ik ben in het begin erg snel gegaan, omdat ik te weinig wist van al die klachten die je wachten staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt de vraag onder alcoholdebaas gezet en daar krijg je waarschijnlijk niet de optimale respons. Ik denk dat dit onder benzodebaas thuishoort bij "tips en adviezen".
Misschien kun je daar je bericht ook neerzetten? Als je kopiëren en plakken gebruikt hoef je het niet opnieuw in te typen.

Verplaatsen van een bericht kun je helaas niet zelf. Een moderator wel, geloof ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Anoniem. 

 

Ik zit in soort van zelfde schuitje en vraag net ook om advies.  Maar ben niet erg hoopvol die te vinden ergens. Ik heb begrepen dat je het beste via taperingstrips dit gaat afbouwen.  Even Google gebruiken dan zie je Hoe het werkt.  Maar ik weet echt niet of het werkt en hoeveel pijn het doet of hoe lang het duurt.  Ik ben er vandaag kapot van. ... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Kannietmeer,

Tapering moet je volgens mij wel zelf betalen, ik gebruik een pillensnijder hiervoor, al gaat dat nog niet optimaal nauwkeurig.

Het hangt er ook vanaf welk middel je gebruikt, ik heb geprobeerd met diazepam af te bouwen, maar dit werkt heel anders.

Helaas.... Ik heb info van een arts uit het Radboud, dat onttrekkingsklachten over gaan bij nihil gebruik of helemaal nul.

Op wikepedia  stond dat het 3 tot 6 maanden duurt... Heel veel sterkte met het afbouwen, en ga niet te snel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Anoniem48:

Beste Kannietmeer,

Tapering moet je volgens mij wel zelf betalen, ik gebruik een pillensnijder hiervoor, al gaat dat nog niet optimaal nauwkeurig.

Het hangt er ook vanaf welk middel je gebruikt, ik heb geprobeerd met diazepam af te bouwen, maar dit werkt heel anders.

Helaas.... Ik heb info van een arts uit het Radboud, dat onttrekkingsklachten over gaan bij nihil gebruik of helemaal nul.

Op wikepedia  stond dat het 3 tot 6 maanden duurt... Heel veel sterkte met het afbouwen, en ga niet te snel!

Wat erg dat een arts van het Radboud zegt dat de onttrekkingsverschijnselen bij nihil gebruik overgaan. Crimineel om dit te zeggen. Kan jaren duren voordat de chemische onbalans die benzos veroorzaken, weer hersteld is. Maar ja dat weten wij wel maar artsen willen het niet geloven! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het afbouwen, herstel duurt erg lang! Bij benzobuddies (ik vertaal deze site) hebben ze het dus over herstel van 'benzogebruik' en niet dat je ziek bent. Je voelt je heel erg ziek en moe, maar daar moeten we doorheen. Je komt op een punt dat het

middel meer kwaad dan goed doet. De laatste 2 jaar heb ben ik van cardioloog tot reumatoloog geweest, en geen arts kan wat vinden; ik had astma volgens de longarts, en fibromyalgie, ga zo maar door. Ik werd er heel verdrietig van. Dus dit jaar zag ik pas in dat ik van die rotzooi af moest, en ik wist nog niet dat het zo'n lange zware weg is.

Het is belangrijk om goed te staliliseren, en zeker je rust pakken als dat kan, kortom heel goed voor jezelf zorgen. Tja, ik heb ook geen eetlust en slaap maar 4 uurtjes, dan slaap ik 's middags even.

Het vertrouwen in artsen ben ik kwijt, het draait alleen maar om geld. Nu zit ik bij Tactus, behandeling laat lang op zich wachten, moeten ze ook weer een diagnose hebben, hoezo? Ik wil van mijn verslaving af, en zoek daarin wat ondersteuning en eventuele cognitieve therapie, afwachten dus....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry, ik dacht dat 'Ikkanietmeer' reageerde, dat heb je met die afbouw, dat ik het niet goed zie.

'ikbenzovrij', jij hebt er helemaal van af, dus een ervaringsdeskundige. Heb je misschien tips voor degene die er nog midden in zitten? En je bent nog aan het herstellen, wat duurt dat he.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@anoniem48, 

Tja tips: langzaam afbouwen. Nooit cold turkey. Joost78 heeft een lijst met tips op deze site gezet en die zijn mijn inziens correct. Veel geduld en de juiste mensen om je heen die je aanmoedigen.

Wandelen als het lukt. Puzzelen om je hersenen te blijven trainen. Geen alcohol, geen suiker, geen koffie.

En vooral: have faith!! Vertrouw er op dat het goed komt. Want het komt goed. Luister niet naar artsen maar naar de mensen die op deze site zitten en er echt onderzoek naar hebben gedaan. Zoals Joost78, GABA en sneeuwhoen.

 

Waar ik nog last van heb is: slaapproblemen. Altijd pijn in mijn linkerbeen en willekeurige spiertrillingen in mijn benen. Maar ze zijn te dragen.

Verder functioneer ik weer helemaal als vanouds. Slik geen enkel pil neer en zal dat ook nooit meer doen. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee zou ik niet doen. Alles heeft te maken met de chemische onbalans in je hersenen veroorzaakt door de benzos. Benzos tasten de GAba receptoren aan. Ze woden door de benzos op non-actief gezet. Als je aan het herstellen bent zullen ze heel langzaam weer gaan werken waardoor je ook weer zult gaan slapen. Elke keer iets langer. Ik heb wel een tijdje mirtazepine gebruikt voor het slapen. Mirtazapine grijpt niet aan op de gabareceptoren en werkt in een lage dosering niet als een Antidepressiva. Ik heb max7,5 mg gebruikt. Het heeft mij door de moeilijkste tijd heen geholpen. Heb het daarna via tapering afgebouwd. Ik slaap sinds februari op eigen kracht. Ook al is dat vaak niet meer dan 5 a 6 uur... helaas.. ik heb er alle vertrouwen in dat het meer gaat worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb van de verslavingzorg Tactus twee opties gekregen; de lorazepam tesamen met diazepam afbouwen, of met citalopram, dit is dus een anti depressiva. Aangezien ik, zoals je mij al berichtte 'Ikbenzovrij' artsen niet kunt vertrouwen, vraag ik hier advies. Dit dus ook n.a.v. de vraag van 'Kannietmeer' Je bent op een punt, na maanden slecht slapen en ziek zijn, dat het erg zwaar wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb voor mijn eerste depressie Citalopram geslikt. Ook daar had ik bijwerkingen van, maar dat is toch niet te vergelijken. En die verdwijnen daarna ook echt weer. Of het je gaat helpen bij de afbouw van de Lorazepam weet ik niet. Er zijn hier mensen die wel veel meer ervaring hebben en meer hebben uitgezocht. Ik hoop dat iemand je antwoord geeft.

Ikzelf ben aan de Lorazepam geraakt door de depressie en heb ook een andere antidepressiva daarvoor gekregen. Hopelijk weet mijn psychiater hier ook iets van. Maar duidelijk is dat al het vertrouwen weg is over wat ze zeggen. Ik slik nooit meer iets voordat ik alles uitgezocht heb :-(

Lees ook de Ashton Manual; voor meer grip op je eigen afbouwen is alles meegenomen, en deze professor geeft aan dat afbouwen vooral in je eigen tempo moet gebeuren. (lees ik net hoor, ik weet er ook nog niks van, maar aangezien we in hetzelfde bootje zitten...;-) )

 

bewerkt door Kannietmeer
extra tip
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken Citalopram niet. Ik hoop dat het geen benzo is.  Ik weet alleen dat Mirtazapine echt help voor slaap. Alleen tijd kan onze receptoren weer helen. Verder helaas niets.. Als je kijkt op youtube dan vind je veel filmpje, in het Engels, hoe benzo's werken op de GABA receptoren. En ga je ook begrijpen dat alleen tijd de werking van de GABa receptoren ten goede komt. Ik ken het niet slapen. Ik heb in een Cold Turkey periode 18 nachten niet geslapen, maar dan ook niet, toen weer begonnen aan de lorazepam, omgezet naar diazepam en volgens de Ashton methode afgebouwd. En nu dus 8 maanden benzovrij.  Het herstel van slapen duurt ongeveer 2 jaar, maar ik sliep na een xaantal maanden ongeveer 4 uur per nacht. Dus heel langzaam wordt het nu beter. Het is verschrikkelijk maar ik ben blij dat ik vol heb gehouden. NU dus ongeveer 6 uur per nacht. Soms iets meer. 

Vele anderen slachtoffers hebben mirtazepine gebruikt om te slapen. Ook al slaap je in het begin niet veel het helpt echt zeker. Maar ook dit middel moet je langzaam afbouwen.  En liever niet langer dan een jaar gebruiken en niet meer dan 7,5 mg. 

http://w-bad.org/aboutbenzos/

 

Op deze pagina kun je lezen hoe benzo's werken en dat zie je ook in het simpele filmpje. 

Kijk ook op wikipedia 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepine 

Succes @Anoniem48 en @Kannietmeer

Oja @Kannietmeer 1 mg lorazepam is echt 5 mg diazepam. ik heb ook lorazepam omgezet naar diazepam. 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ikbenzovrij

Ten eerste heel erg bedankt dat je 'ons' antwoordt hier.

Ten tweede echt diep respect voor de hel waar je doorheen bent gegaan en dat je het hebt gedaan. Dat ben ik echt goed aan het beseffen.

Voor mij is blijkbaar de overstap van de Lorazepam naar Diazepam dan toch wel erg heftig al voor me. van 1mg L naar 5 mg D...... dat valt dan dus vies tegen.

Wende jouw lichaam aan de afbouwstapjes en ging je dan weer een volgende stap doen, of ga je gewoon door?  Hoe was de Ashton Methode voor jou?

Ik zit nu op 5mg verdeeld over 2 momenten. Het begint me te dagen dat ik dit mogelijk beter naar 1 moment kan terugbrengen, maar ook daar zie ik tegen op. Wat denk jij daarvan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @KannietmeerIk reageer maar direct. 

Ik wil graag anderen helpen omdat ik vind dat er te weinig aandacht is van de artsen, de media etc. We worden genegeerd.  Het is echt crimineel. Maar goed dat is mijn frustratie. Daar heb jij ook niets aan. Mijn overstap van Lorazepam naar Diazepam was in het begin ook niet echt fantastisch, alhoewel ik direct bij de eerste weken dat ik benzo's gebruikte al last had van gewenning.. Gedurende mijn hele benzogebruik voelde ik me zoooo slecht en ik wist dat het door de benzo's kwam en niet door mijzelf.... 

Ik heb inderdaad de Ashtonmethode gebruikt. Toen ik eenmaal diazepam gebruikte heb ik 0,5 mg diazepam afgebouwd per 2 weken. Dus in totaal er 7 maanden over gedaan over 7 mg diazepam.  De laatste 2 maanden, 2 mg, heb ik via taperingstrips afgebouwd: 0,1 mg per drie dagen. 

Doordat ik op een gegeven moment Mirtazepine ben gaan slikken ging ik ook weer slapen.  De ongelooflijke depressive gevoelens, mijn ongelooflijke angsten, mijn depersonalisatie, mijn zenuwen (die waren het alle ergste, ik kan het niet uitleggen) zijn vorig jaar zomer verdwenen. Heel langzaam ging het beter. 21 september 2016 was ik benzovrij!!!:)

Ik nam de diazepam altijd savonds. Het is langwerkend waardoor je minder schommelingen hebt in je bloed. Dit duurt even maar ik voelde me echt na verloop van tijd beter. Zelfs in juli vorig jaar, toen was ik nog aan het afbouwen voelde ik mij al beter.  Ik zou dus inderdaad de twee momenten omzetten naar een moment: savonds voor het slapen gaan. 

Mijn verhaal staat overigens ook op www.w-bad.org. Ik raad iedereen hier aan om zijn/haar verhaal er op te zetten. Dit kan anoniem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Kannietmeer:

Ikbenzovrij

Ten eerste heel erg bedankt dat je 'ons' antwoordt hier.

Ten tweede echt diep respect voor de hel waar je doorheen bent gegaan en dat je het hebt gedaan. Dat ben ik echt goed aan het beseffen.

Voor mij is blijkbaar de overstap van de Lorazepam naar Diazepam dan toch wel erg heftig al voor me. van 1mg L naar 5 mg D...... dat valt dan dus vies tegen.

Wende jouw lichaam aan de afbouwstapjes en ging je dan weer een volgende stap doen, of ga je gewoon door?  Hoe was de Ashton Methode voor jou?

Ik zit nu op 5mg verdeeld over 2 momenten. Het begint me te dagen dat ik dit mogelijk beter naar 1 moment kan terugbrengen, maar ook daar zie ik tegen op. Wat denk jij daarvan?

Dank je wel @Kannietmeer Ik begrijp nu wat je bedoelt. Tja... triest maar ik ben er nog en hoe!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap helemaal wat je bedoelt met het willen helpen van anderen. Ik ben ook aanwezig op het depressieforum want ook daar schort het voor veel mensen aan de nodige hulp en zijn de wachttijden voor zieke mensen gemakkelijk een half jaar. Ga daar maar aanstaan als je echt niet meer kan.

Gelukkig slaap ik tot nog toe genoeg en zonder veel problemen, maar ik houd je tip in mijn achterhoofd.

Ik hoop dat ik mijn arts of psychiater kan overtuigen van mijn situatie en dat ik van 1 van hun op zijn minst goede ondersteuning ga krijgen. Dat zal deze week duidelijk worden.

Dat omzetten naar 1 moment zal ik gaan uitvoeren, al weet ik niet hoe ik dat dan weer het beste kan doen. Zucht.... Heb je de taperingstrips zelf moeten betalen of heb je die vergoed gekregen? Als je zelf moest betalen: weet je hoeveel ze kosten? Als je ze vergoed kreeg: waar ben je verzekerd?

Zijn er voor zover jij weet kanalen waar je hier echt een discussie over kan opzetten? In Nederland is er duidelijk minder beweging over deze pillen.... is dat omdat er minder mensen door deze hel gaan, dan in het buitenland? Of zijn er wel binnen de medische wereld discussies over deze medicatie?

sorry... vraag je de oren van het hoofd misschien...

Ik ben gewoon blij voor jou dat je het hebt gered en in September 2016 helemaal kon stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is maar één zorgverzekering die het vergoed. Ik weet zo even de naam niet meer, maar dat zou je kunnen googlen. 

Ik weet niet meer wat ik exact betaald heb, ik denk zo 40 euro per maand? Voor de mirtazepine was ik wel meer kwijt. Helaas wordt het niet vergoed en Jim van Os en Peter de Groot, beiden hoogleraren, zijn hier vel op tegen en hebben ook een wetenschappelijk artikel geschreven. Ik kan dat artikel helaas niet uploaden. Maar kan het je wel mailen.

Verder zijn er volgens mij zijn er verder geen kanalen of andere forums (fora?) waar je in Nederland over benzodiazepines kunt praten. Ik weet wel zeker dat heel veel mensen niet weten hoe slecht dit voor ze is en dat ze door psychiaters bestempeld worden als depressief. Dat is mij ook overkomen. Terwijl ik niet eens depressief was (voor benzogebruik, wel tijdens benzogebruik en ook nu niet meer dus). Ik ben bezig met een website en wil graag een Nederlandse chapter oprichten van W-BAD.org. Ik wil een Stichting gaan opzetten. 

GABA heeft een oproep gedaan om elkaar te ontmoeten. Misschien is dat ook iets voor jou. 

Ik ben blij te lezen dat je wel goed slaapt. Dat scheelt al weer een beetje... 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst sluit ik me helemaal aan bij je 'Ikkannietmeer', diep respect, het is een zware eenzame weg, en er is geen juiste hulp. Bedankt voor de tips! Ik heb me begin april aangemeld bij de  verslavingszorg, en nu is er dan pas een 'behandelplan', het enige wat mij zeer verrasde is dat de psychiater zei dat ik met iets bezig was dat zwaarder is dan van harddrugs afkomen. Verder tja, als ik zeg dat ik nu niet te veel prikkels kan verdragen, pfff veel onbegrip. Ik heb over 2 weken een afspraak, maar ik let er wel op en ga het uitzoeken als ik andere medicatie krijg. Citalopram heb ik al eerder gehad en dat viel wel mee om er weer van af te komen. Ik slaap heel slecht, 3 uur per nacht, dan moet ik nog 2 maal overdag naar bed om bij te slapen, zo moe! Ik haal meer juiste info van het internet vandaan, een goede site is 'benzobuddies' het is Engelstalig, dat kan lastig zijn als je niet goed in Engels bent. Ik vertaal het, en is het toch wel begrijpelijk, daar heb ik de vreemde bijwerkingen, onttrekkingsklachten gevonden die ik heb. De kaakpijn, zere ogen en nek/ schouders. Artsen weten het echt niet, of ze zeggen dat het aan jou ligt! Voor ieder die dit leest, sterkte gewenst!

bewerkt door Anoniem48
typfout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Ikbenzovrij:

Er is maar één zorgverzekering die het vergoed. Ik weet zo even de naam niet meer, maar dat zou je kunnen googlen. 

Ik weet niet meer wat ik exact betaald heb, ik denk zo 40 euro per maand? Voor de mirtazepine was ik wel meer kwijt. Helaas wordt het niet vergoed en Jim van Os en Peter de Groot, beiden hoogleraren, zijn hier vel op tegen en hebben ook een wetenschappelijk artikel geschreven. Ik kan dat artikel helaas niet uploaden. Maar kan het je wel mailen.

Verder zijn er volgens mij zijn er verder geen kanalen of andere forums (fora?) waar je in Nederland over benzodiazepines kunt praten. Ik weet wel zeker dat heel veel mensen niet weten hoe slecht dit voor ze is en dat ze door psychiaters bestempeld worden als depressief. Dat is mij ook overkomen. Terwijl ik niet eens depressief was (voor benzogebruik, wel tijdens benzogebruik en ook nu niet meer dus). Ik ben bezig met een website en wil graag een Nederlandse chapter oprichten van W-BAD.org. Ik wil een Stichting gaan opzetten. 

GABA heeft een oproep gedaan om elkaar te ontmoeten. Misschien is dat ook iets voor jou. 

Ik ben blij te lezen dat je wel goed slaapt. Dat scheelt al weer een beetje... 

 

 

Helemaal top een website, dat ontbreekt hier zeker in Nederland, en een stichting. Velen weten niet wat voor troep ze slikken, wat het met je doet. Ik had al gereageerd over het elkaar ontmoeten, goed idee! Ik typ erg chaotisch, dit werd ik met die pillen en nu in de afbouw is het denken helemaal een ramp!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vannacht minder goed geslapen. Jammer...

Waarom is de ochtend zoveel erger dan de avond? Weet iemand dat?

Ik heb de dokter gebeld en ze gaat me terugbellen. Eens kijken of ze gaat herkennen of ontkennen. Zie er tegenop, heb geen kracht om te praten. Mijn ouders moeten erg goed hun best doen me te horen als ik spreek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...