Spring naar bijdragen

Cold-turkey stoppen met Lormetazepam?


Dewi

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Met verbazing en respect struin ik al een tijdje door het forum. Wat een heftige verhalen en wat knap dat jullie dat allemaal delen! En elkaar daardoor kunnen helpen. Erg mooi om te zien.

 

Ik gebruik al een jaar of 6 elke avond Lormetazepam om in slaap te vallen. De dosis hangt af van de drukte: meestal 1 mg doordeweeks en 0.5 in het weekend. Dat is een kwart pilletje. Tot nu toe heb ik nog geen geschikt moment gevonden om te stoppen: ik heb een drukke baan en drie jonge kinderen. Half augustus start ik echter met een nóg drukkere baan en nu heb ik vier weken vakantie. Dat lijkt me dus een ideaal moment om te stoppen, zodat ik met een schone lei kan starten met mijn nieuwe baan, zonder slaapproblemen.

Gezien de lage dosering en het tijdsbestek lijkt het me handig om gewoon cold-turkey te stoppen. Bovendien is een kwart pilletje ook moeilijk te halveren. Ik wil het liefst over 4 weken overal vanaf zijn. Is dat een heel domme, naïeve gedachte?

Ik gebruik overigens ook nog 3 mg melatonine. Dat kan ik uiteraard gewoon blijven gebruiken.

 

Hebben jullie voor mij misschien een tip hoe ik dit het beste kan aanpakken?

 

Alvast enorm bedankt voor je reactie!

 

Hartelijke groet,

Dewi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dewi,

 

Welkom hier !

STOP NOOIT COLD TURKEY !!!!!

Ook al denk je dit is een kleine hoeveelheid en dat is ook zo.  Maar je weet nooit hoe het zenuwstelsel hierop gaat reageren. Ikzelf zit al 15 maanden in een withdrawal ontwenning door CT te stoppen. Ik nam ook maar een zeer kleine hoeveelheid en dit gedurende een 5tal weken. Spijtig genoeg ben ik niet de enigste natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen maar ik zou toch geen risico nemen.

Van afbouw weet ik niks maar Sneeuwhoen en anderen weten hier veel over hoop voor jou dat zij zullen reageren.

Ik wens je het beste met je afbouw.

Liefs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier,

Ik zou ook niet cold turkey stoppen. 6 jaar elke dag is al een hele tijd. Ik zou langzaam afbouwen, vragen aan de apotheker dat er kleinere dosissen kunnen gemaakt worden voor je. Maar ook ik weet niet zoveel van afbouwen, anderen hier op het forum kunnen je daar beter mee helpen. Ik ben wel CT gestopt, omdat ik niet wist dat ik moest afbouwen en omdat mijn toenmalige arts zei dat ik met deze pillen gewoon kon stoppen. Nam zelf ook niet veel 5 mg tranxene en soms temesta op het laatst, de tranxene nam ik een half jaar. En ik heb verschrikkelijke ontwenningsverschijnselen gehad. En ben er nog niet vanaf. Ben bijna 4 maanden benzo vrij. Heb wel al betere momenten. Maar je zult onze verhalen wel al gelezen hebben. Pas echt op met deze medicijnen. Het lijkt weinig en dan denk je dat het wel lukt om ineens te stoppen. Maar deze medicijnen hebben heel je systeem van gabareceptoren overhoop gehaald en deze hebben tijd nodig om te kunnen wennen zonder deze troep. Dit heeft tijd nodig!

Ik wens je veel moed en sterkte om te stoppen! Maar het is het waard! Je leven wordt terug mooier!

Liefs,

Ellendig

bewerkt door Ellendig
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Dewi

1 mg lormetazepam = 10 mg diazepam. Overstappen op diazepam 1) je kunt in kleinere hoeveelheden afbouwen en 2) langwerkend en sluipt hierdoor langzamer uit je systeem dat maakt dat je hersenen zich rustig kunnen aanpassen. Dit geeft het minste kans op withdrawal verschijnselen. Afbouwen zeker een half jaar to een jaar. 0,5 mg diazepam per 2 weken. = 40 weken. Rustig aan doen. Je slikt het al 6 jaar dus wat maakt 40 of 50 weken dan nog uit. Sterkte.

Luister niet naar je artsen. Alleen in de Asthon manual staat zinvolle info. En op vele Engelstalige sites.

Nogmaals goed en dapper van je. Sterkte het is te doen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Dewi. Welkom hier. Inderdaad is het zeker niet aan te bevelen om ColdTurkey te stoppen. Het is weliswaar een lage dosis die je gebruikt maar dat zegt niet zoveel.

Je hebt misschien wel een ongelukkig moment uitgekozen, zo vlak voordat je aan een nieuwe baan begint. Maar goed, in 4 weken tijd lijkt het mij dat je in ieder geval aan dosisreductie kunt doen. Maar doe het echt alsjeblieft heel voorzichtig. Het is niet bij iedereen zo moeilijk maar als de ontwenningsverschijnselen toch heel heftig blijken te zijn is je stress systeem al snel in de war en dat kun je bij een nieuwe baan nou net niet gebruiken.

Van belang is dat je goed gaat aanvoelen wat er gebeurt als je mindert. Zodra de ontwenningsverschijnselen de kop opsteken kun je het beste proberen stabiel te worden. Als je voelt dat het te hard gaat, even een pauze inlassen. Neem je tijd ervoor.

Ik wil je echt niet ontmoedigen maar de ontwenningsverschijnselen zijn vreselijk grillig dus doe alsjeblieft erg voorzichtig. Je hebt inmiddels hier kunnen lezen wat er allemaal kan gebeuren. Lees de Ashton Manual goed door. Kanarie heeft hierboven al de link neergezet.

 

Je schrijft dat je doordeweeks 1mg gebruikt en in het weekend 0,5mg. Dat is de helft. Hoe reageer je daarop in het weekend?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Dewi,

 

Ik slikte ooit een maand of 3 voor het slapen gaan 2 mg lormetazepam.

Dit moet je omzetten naar diazepam, anders kom je flink in de problemen, denk ik.

Ik zou het omzetten naar 10 mg diazepam. (eerst 2 maal per dag 5 mg)

En als je gestabiliseerd bent, langzaam afbouwen naar 0.

Succes en groet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dewi,

 

Ik zou liever niet beginnen aan diazepam. Slechts als je geen alternatief hebt.

 

Wat "cold turkey" betreft, de één kan het wel en de ander niet. Luister naar je lichaam.

Afbouwen zou wat lastig kunnen zijn i.v.m. de wisselende doses.  GABA's laatste vraag is een goede indicatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste allemaal,

 

Bedankt voor jullie reacties! De Manual doorgelezen. Ik vind het zo raar dat mijn huisarts me hele andere dingen adviseert. Maar goed, zij is ook degene die me 6 jaar lang herhaalrecepten gaf van Lormetazepam, zonder me te attenderen over het zeer verslavende effect. Na het lezen van de Manual en jullie reacties, heb ik haar vanochtend gevraagd om een lagere dosering (pilletjes van 1 mg, zodat ik daar kwartjes van kan gebruiken en dus de dosis halveer). Zij wil dat echter niet voorschrijven, omdat ik volgens haar het beste Cold-Turkey kan stoppen, gezien de lage dosering. Ze wil me ook geen Diazepam voorschrijven. Grrrr. Ik probeer nu maar de kwartjes te halveren ofzo, of om de dag een kwart te nemen. Kan dat ook?  

 

@Gaba: ik heb in het weekend eigenlijk nooit bewust last gehad van ontwenningsverschijnselen, als ik 0.5 mg slikte. Die 0.5 was eigenlijk heel lang mijn standaard. De laatste maanden ben ik pas 1 mg gaan gebruiken doordeweeks.  

 

Groetjes,

Dewi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha DewI,

Persoonlijk zou ik afbouwen in dosis volgens Ashton manual en niet omzetten in Diazepam. Als je op 0,5 mg stabiel voelt kan je dat als basis nemen, kijk hoe je lichaam reageert. Ws ontkom je niet aan onttekking verschijnsel. 6 jaar is best lang, rustig aan met afbouw, CT lees ervaringen op dit forum..... Zelf bouw ik lorazepam af in paar maanden, slaap onrustig, zware ademhalong en buikpijn zijn mijn voornaamste klachten. En wat onrust. Maar komt en gaat, grilig verloop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar ik een beetje onzeker van wordt, is dat mijn huisarts blijft volhouden dat cold-turkey stoppen de beste manier is. Zij zegt dat ik zo'n lage dosis gebruik dat ontwenningsverschijnselen niet van toepassing zijn. Ze impliceert dat ik stoppen eng vindt en daarom naar een lagere dosis vraag (zodat ik dus nog niet hoef te stoppen). Kan het zijn dat ze daar een punt heeft? Stom,dat ik me er zo onzeker door laat maken!

 

Alvast bedankt voor jullie reacties....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo DewI,

Ik zat op vrij hoge dosis van 4 mg begin van het jaar door zware overspannenheid. Dit heb ik in paar maanden afgebouwd naar 3,25 mg. Sinds mei echt aan afbouwen en zit nu op bijna 1,25 mg. Dit is ca 12,5 mg diazepam. Dit mag ik van arts niet zomaar mee stoppen! Ik bouw 1/8 mg af per 5 dagen, tot nu toe behapbaar. Zo kan ik eind van de zomervakantie vanaf zijn....

Ben met Gaba eens dat nieuwe baan niet zo'n gunstig moment is. Afbouw heeft effect op je stress systeem. En nieuwe baan geeft ook stress.

Tja, artsen geven vaak verschillende adviezen. Mss dat je lichaam CT aankan maar zou niet proberen. Als je op 0,5 mg zit en probeert 0,1 mg per week dan kan je er in 5 weken af zijn....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dewi,

 

Mijn dokter heeft mij dit vorig jaar ook gezegd met als resultaat reeds 15 maanden ontwenning. Hij klonk toen heel erg overtuigd vandaar dat ik hem ook geloofde. Toen ik hem na 5 maanden HEL terug opbelde en hem vertelde dat mijn leven om zeep was zei hij toen arrogant dat hij er ook niks aan kon doen dat mijn lichaam zo reageert. De ontwenningsverschijnselen waren verschrikkelijk en ik wens dit niemand toe. 

Dewi ik denk dat er hier genoeg aangrijpende verhalen staan. Eenmaal in een withdrawal is er geen terugkeer meer mogelijk en moet je de rit uitzitten en dit kan heel lang duren. De hoeveelheden zijn echt niet van belang maar wel de reactie van jou hersens bij het plots stop zetten van het medicijn en dat kan geen enkele dokter voorspellen of misschien heeft hij dan een glazen bol.

Veel succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dewi,

 

Klopt het dat je nu pillen van 2 mg gebruikt ? Anders kan ik het niet volgen, maar dat kan best aan mij liggen ...

 

Je zou 1 mg lormetazepam ook kunnen vergelijken met 20 mg temazepam ... Vindt je huisarts dat ook weinig ?

Op zich zou een huisarts daar niet moeilijk over mogen doen. Hij is immers diegene die je al die jaren dat middel op die dosis heeft voorgeschreven, tegen de richtlijnen in !

 

Dus ik zou zeggen, spreek hem daar rustig op aan ! Misschien kun je wel ineens stoppen, misschien niet. Dat blijft inschatten, en als iemand dat kan ben jij dat zelf. Artsen en apothekers hebben er vaak de ballen verstand van.

Overigens is lormetazepam technisch gezien een "high potency" benzodiazepine, net zoals clonazepam, alprazolam, lorazepam.

Sterker dan het lijkt, de "ene mg" kan bedrieglijk zijn. Mij is ook "slechts" 2 mg clonazepam voorgeschreven.

Ook bij een echte lage dosis kan fysieke afhankelijkheid onstaan en zeer problematisch zijn.

 

Ik wil zeker niet roepen dat je heel langzaam moet afbouwen als je er misschien ook snel vanaf kunt. Misschien (!) is het ergste binnen vier weken voorbij.

Misschien is het ook een kwestie van uitproberen ? Ik zou zeggen, maak je eigen inschatting en trek je eigen plan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dewi. Niet cold turkey. Niet doen! Luister niet naar jouw arts maar laat haar de Athon manual lezen. Denk na. Je bent niet voor niets omhoog gegaan! Je hebt steeds meer nodig om hetzelfde resultaat te bereiken.

Maar weet je, anders probeer je het gewoon. Als je denkt dat jij het kunt....

Sterkte!!!

Btw weer een dommee arts!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt allemaal! Ik ben zo blij dat dit forum bestaat. Er is echt niemand in mijn omgeving die maar ook een beetje ervaring heeft met dit stomme spul. Ik merk dat er weinig begrip is van familie en collega's. Een slaapprobleem hebben lijkt nog niet echt een erkend probleem te zijn. Ik krijg vaak het gevoel dat ik me aanstel, dus praat ik er maar nooit over. Ik ben immers een jonge moeder met een fantastisch leven en een goede baan. Een slaapprobleem hebben hoort niet in dat rijtje thuis (of juist wel??). Dat voelt soms wel eenzaam. Kennen jullie dat gegeven?

 

Vannacht zonder lormetazepam geprobeerd te slapen, maar wát een ellende. Vanochtend de huisarts gecontact, haar op de reacties gewezen van een tal ervaringsdeskundigen en haar daarmee overtuigd dat afbouw beter is dan cold turkey. Ik heb nu een lagere dosis voorgeschreven gekregen (1 mg ipv 2 mg), zodat ik die in de helft of in vier kwartjes kan verdelen.

 

Ik ben benieuwd wat de nacht brengt!

 

Nogmaals, enorm bedankt voor jullie reacties en tips.

 

Weltrusten allemaal ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Dewi,

 

Ik hoop dat je dit maar morgen leest want dat je nu diep aan het slapen bent.

Ik ken het gevoel van eenzaamheid en onbegrip.

En ook dit van hyperventilatie en misselijkheid en pijn op de borst.

Kan er niet van slapen...ook veel te warm

Succes met de afbouw

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Dewi. De slaap is iets waar de wetenschap nog steeds te weinig van af weet. Als de wetenschap iets niet heeft kunnen bewijzen, bestaat het niet. Vandaar dat we tegen bergen van onbegrip oplopen bij de artsen. Jij bent blijkbaar wel zo sterk geweest om je arts te kunnen overtuigen en dat onder andere aan de hand van ervaringsverhalen. Goed dat je dat gedaan hebt!

Ik heb overigens de overtuiging dat de wetenschappers wel degelijk van de problematieken afweten maar dat er onderzoeken in de bureaula verdwenen want de hele pillenindustrie is big business.

Maar goed, op dit forum en op benzobuddies.org zijn we nog wel met weinig, maar voor grote veranderingen zijn kleine stapjes nodig.

Goed dat je hier je verhaal schrijft!

 

En veel sterkte natuurlijk! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha DewI,

Slaapproblemen worden vaak onderschat, maar is volgens mij een veel voorkomend probleem. Zo te lezen heb je je zaken goed voor elkaar. Als ik over mij zelf spreek en aantal kennissen was dat ook zo en ontstonden juist slaapproblemen. Achteraf door stress en te weinig ontspanning, perfectionisme etc. Langzaam gaat dat de goede kant op. Benzo lossen tijdelijk op, maar uiteindelijk meer kwaad dan goed, lees ook eens Gaba zijn verhaal. Alleen stoppen gaat niet zomaar want dan komt slaap probleem weer keihard terug. Langzame maar gestaagd afbouw kan dit helpen te verzachten, maar ieder lichaam reageert anders.

Deze nacht hopelijk beter voor je?

Merk je geen andere klachten behalve slecht slapen? 6 jaar is wel lange tijd dat je hebt gebruikt.

Benzozat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen!

Ik heb een nacht goed geslapen op een halve dosis. Gisteravond ben ik echter toch weer de fout in gegaan: ik heb vandaag een belangrijke dag en wilde graag goed uitgerust zijn. Dus heb ik toch maar weer mijn oude dosis gebruikt. Daar heb ik nu spijt van, want ik voel me suf en juist heel moe. Aankomende nacht slaap ik elders en mijn mijn drie kinderen op één kamer, dus ik maak me alweer grote zorgen over mijn nachtrust. Vervelend hoe dat werkt, ik besef me dat ik het mezelf veel moeilijker maak dan het is.

 

@ Benzozat: goede vraag.....ik heb soms wel last van concentratieproblemen en mijn geheugen laat me vaak in de steek. Ik had dat tot nu toe alleen niet aan benzo's toegeschreven.

 

@Kanarie: wat naar, die hyperventilatie en pijn op de borst. Zijn dat ook ontwenningsverschijnselen?

 

Wat doen jullie overigens als je een nacht slecht hebt geslapen? Meld je je ziek van je werk of ga je gewoon door? Gezien het onbegrip heb ik dat eerste nog nooit gedaan. Zit ik wel als een zombie op mijn werk, maak ik veel fouten en voel ik me beroerd.

 

Fijne dag voor iedereen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed om te horen dat je goed hebt geslapen op halve dosis, dan ben je hier volgens mij stabiel op en basis om te minderen. Ja, verleidelijk om te verhogen bij spannend moment, probeer dat niet te doen want dan geef je terrein terug! Dit moeilijk, en de angst om niet goed te slapen en zo is de cirkel weer rond. Probeer te kijken naar oorzaak. Vannacht was warm, dus ik iets korter geslapen, lag hieraan maar niet dosis.

De verschijnselen die je vraagt aan Kanarie en mij zijn ontwenning, net als lastiger slapen, wat Benzonooitgeweest beschrijft komt dit door aanpassing van je hersenen.

Met hoeveel gaat je nu afbouwen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...