Spring naar bijdragen

vrijdag 13 mei 2016


Aanbevolen berichten

Lars: ik vind dat jij hier teveel zit te "zal-ik-wel-zal-ik-niet" dubben. Dan is het beter dat 1x uitgebreid te schrijven en een boek te lezen. Of een film te kijken. Of te gaan fietsen. Of (hard)lopen. Of lekker uitgebreid koken. Of...

Maar wat ik vind is niet zo belangrijk: als jij je prettig voelt bij hoe het gaat: ga er lekker mee door..

We agree to disagree zeg maar..

Hannah1: jij zeikt eerst Ans en daarna jowan knetterhard af deze week. Kan best, maar wees dan niet verrast als ik het naar schraal bier vind ruiken want ik lees weinig positiefs erin. Wellicht voel je je slecht, maar zeg dat gewoon?

jowan: mijn commentaar was erop gericht dat jouw toon vaak onnodig hard is. Ik mis het begrip als mensen fouten melden: je schrikt af volgens mij terwijl je toch juist jouw ervaringen en kracht zou moeten delen?

Ik ga op de fiets weer!

 

**ik had jowan en Lars door elkaar gehaald :-)**

bewerkt door tomtom2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had straks een heel antwoord op Erik's opmerkingen samengesteld en ineens: weg was het. Jammer maar ook niet.

Iets later zag ik dat ik een waarschuwingspunt had gekregen van de moderator. Daar ben ik zeker niet trots op. Het betrof twee opmerkingen van me. In de ene verwees ik Lars naar zichzelf en dat had ik best anders mogen formuleren, dus sorry Lars voor het "uitzoeken". De andere opmerking ging over problemen en daarin schik ik me met enige tegenzin naar het oordeel van de moderatie. Lars mag me wel met problemen opzadelen en ik mag de bal niet weerkaatsen?

 

Eigenlijk wil ik me aansluiten wat ik net bij TT las. Lars, je hangt en wurgt hier al weken over wel/niet zuipen zonder dat er echt een vordering in zit. Je blijft maar steun buiten jezelf zoeken en op anderen leunen en telkens weer hele achterschuurdeuren open houden. Je pakt jezelf niet bij de kladden. Dat strookt niet met mijn manier van doen en dat irriteert me. Dat zegt ALLES over mij. Uit die irritatie worden dan ook  de opmerkingen geboren die de moderator heeft verwijderd. Terecht, want diep in me wil ik niet uit irritatie reageren, maar vanuit een feiten achtergrond.

 

Wat hierboven staat zat ook min of meer in de reactie naar Erik.

 

Ik vind het fijn als er inhoudelijke zaken over verslaving, nuchterheid en herstel worden gedeeld. Daarin kan ik mee doen. Over andere, meer "huishoudelijk getinte" zaken kan ik minder goed meepraten, daar heb ik andere kringen voor. Ik ben hier dus om zaken te doen en niet voor de gezelligheid of omdat ik de hele dag niets beters te doen heb.

 

edit: tikfouten

bewerkt door jowan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, eerste deel kan niet meer weg raken.....

 

Over nederigheid was ik aan het schrijven dat ik daar voor mezelf onder versta dat ik het besef en het bewustzijn heb dat ik een radertje van een groot uurwerk uitmaak.

Dat ik mee mag draaien, maar niet in mijn eigen de dienst uit maak. Ik hoef op een mooie zomernacht maar naar de sterrenhemel te kijken om daar waarheid aan te ontlenen.

Ik zie nederigheid van absoluut bepalend belang voor blijvend herstel en duurzame nuchterheid.

Het heeft voor mij ook te maken met mijn geloof dat er een kracht buiten mezelf, groter dan mezelf helpt met mijn verslaving.  Alleen bracht en breng ik er niets van terecht dan een grote puinzooi. Sinds ik hulp vraag aan mijn hogere macht en ik die hulp ontvang gaat het voorwaarts.

In die nederigheid, die voor mij dus absoluut niets van doen heeft met slaafsheid, kruiperigheid en dergelijke, kan ik best kennis en kunde hebben, een mening vormen en voor mezelf spreken. Dat bijt elkaar geenszins.

Dit is het nog niet wat ik wilde schrijven, maar ik ga zo naar een NA groep en probeer me straks nog wat te herinneren.

O ja, ik vind het prettig om over inhoudelijkheden die de doelgroep betreffen te debatteren. Ruzie en verdeeldheid is aan mij niet besteed en dat zoek ik niet op.

Dat er mensen zijn die hier wel die mening over me houden, en meteen anderen bijvallen als die mij commentaar geven, dat bedoel ik met sfeer maken. Ik hou daar niet van maar ben er eigenlijk ook niet gevoelig voor. Ik weet wat scrollen is en kan het gemakkelijk negeren, want: niet helpend.

Kom ik bij wat commentaar naar de moderator: mijn verwijderde bijdragen werden bestempeld als "niet helpend". Dat zijn er in mijn  ogen zoveel.......... Het gaat vaak heel persoonlijk en ook heel vaak niet echt ergens over wat mij betreft.

Mijn 2 cent.

Fijne avond en misschien tot later.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp je wel jowan.  Voor jou is jou manier de beste. Misschien voor mij niet? Je zegt zelf het strookt niet met mijn manier van doen. Ik heb het gevoel dat ik hier altijd maar aan gevallen wordt. Ik zal mijn woorden weer zorgvuldig gaan wegen. Zal me alleen wel gaan aan en afmelden voor dagpact. Tomtom hoezo is mijn toon vaak onnodig hard? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Woorden blijven een compromis die individuele betekenissen nooit volledig dekken, volgens mij. En dat hoeft ook niet, daarom is het inspirerend om er met elkaar van gedachten over te wisselen zodat je zelf helderder inzicht krijgt in wat het (woordeloze) voor jou betekent. Zo zie ik dat, daarom is strijd onnodig.

 

Voor mij betekent nederigheid inderdaad het besef dat je (lichaam, ziel en geest) een inimini deeltje uitmaakt van een natuurlijk en veel groter geheel dan ons bevattingsvermogen aankan, en dat er toe leidt dat het 'ikke, ikke, ikke...' - met alle gevolgen van strijd, verwoesting en leed - verdwijnt.
Hogere Macht duid ik richting kosmos, energiestromen en natuurwetten.

In deze context probeer ik mijn nieuwe, nuchtere, leven op te bouwen. Hoe je je levensovertuiging invult, vorm geeft, mag je helemaal zelf weten.

 

Tot zover mijn bijdrage, mijn leestip in deze stimulerende materie: Krishnamurti, 'Leven in vrijheid'.

bewerkt door urania
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die grotere kracht zit ook in mijzelf. Het ik-denken is uiteindelijk een illusie en blokkeert de verbinding met het grotere waardoor beperking en ongemak ontstaat.

Als ik afstem op het grotere - of hoe je het ook noemt - dan hoef ik me niet te verdedigen of aan te vallen en gaat het lekkerder omdat ik anders kijk.

Me niet identificeren, het niet persoonlijk maken. Dat is voor mij een sleutel.

Evenals dankbaarheid en vertrouwen, alles gaat precies zoals het moet zijn.

The Universe is constantly showering love upon you. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 Lars, je hangt en wurgt hier al weken over wel/niet zuipen zonder dat er echt een vordering in zit. Je blijft maar steun buiten jezelf zoeken en op anderen leunen en telkens weer hele achterschuurdeuren open houden. Je pakt jezelf niet bij de kladden. Dat strookt niet met mijn manier van doen en dat irriteert me. Dat zegt ALLES over mij. Uit die irritatie worden dan ook  de opmerkingen geboren die de moderator heeft verwijderd. Terecht, want diep in me wil ik niet uit irritatie reageren, maar vanuit een feiten achtergrond.

 

 

beste jowan, dank je wel voor je serieuze poging om uitleg te geven.

 

In herstel heb ik bij mijzelf ontdekt dat irritaties een cadeau zijn. Ze laten je zien waar nog iets te leren/accepteren valt, of zo. Denk ik.

Gisteren nog schreef ik over de irritatie aan ietje's man................ na een half uur herkende ik zijn gedrag zoals ik dat zelf jaren gedaan heb en nu minder doe (maar nog vaak hetzelfde denk).

Bij mij wijzen irritaties vaak naar mijn eigen gedrag dat ik aan het onderdrukken ben, of aan het bestrijden, of in ieder geval aan het verstoppen ben. 'Niemand hoeft te weten dat ik eigenlijk gewoon een mens ben, een mens met fouten en lelijke kanten.'

 

Jij wilt niet vanuit irritatie reageren, maar liever vanuit feiten achtergrond.

Hoewel ik wel es een paar jaartjes onderwijs genoten heb, ook onderwijs omtrent feiten en meningen, kan ik tegenwoordig vrij weinig met feiten. Wat voor de een een feit is, is voor de ander een nuance verschil in verdraaide werkelijkheid.

Sowieso lijkt het me altijd fijn als iemand de nuance nog zoekt ipv de waarheid, en mildheid ipv verbeterpunten. Maar ik weet niet of dat waar is, of dat het nu voor mij waar is.

 

Ik vind het heel fijn dat jij zoveel moeite doet om te schrijven hoe herstel mogelijk is. Ik vind het óók fijn dat anderen zoveel moeite doen om te schrijven hoe herstel mogelijk is, en ik vind het het fijnst dat daar zoveel verschil in zit. ;)

Zo kan ik leren dat mijn manier niet de beste is, want er is geen beter of slechter.............. en zo kan ik lezen dat mijn manier óók mag wederom omdat er geen beter of slechter is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allright, 

 

weer tijd om nuchter af te sluiten. Voor eenieder die nog twijfelt: google even Louis Theroux en Alcoholism en bekijk de clip waarin de pens van de antiek dealer moet worden geleegd omdat zijn lever niet meer werkt. Dat beeld blijft mij in ieder geval voorlopig wel even bij, het is net een wanstaltige puist (maar dan zo groot als een echte bierbuik) die ook net zo als een puist leg loopt als ie geprikt wordt door de dokter. Smerig maar wel de realiteit.

 

Houd het droog

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kwam trouwens nog een (harde) docu tegen: "rain in my heart". Al 10 jaar oud. Ik heb daar een klein stukje van gezien maar ik had even genoeg na Theroux. Mocht ik binnenkort trek krijgen, ga ik zeker wel een stukje weer kijken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou........ehhh ..hm,

 

na enige aarzeling wil ik toch wel zeggen dat ik vermoed dat sommige mensen weinig weten van autisme

en hun uitingsvormen. Delen van communicatie zie ik daardoor hier op het forum in onbegrip verlopen.

Mijn conclusie is daarom dat we te weinig kennis hebben over elkaar om dus zomaar wat te kunnen gaan roepen.

 

Ik ben erg geneigd het op te nemen voor Lars, die idd nogal eens wordt aangevallen.

Sommigen beleven hem/zijn proces in elk geval heel anders dan ik dat zie. En dat zeg ik niet om mezelf over de bol te aaien. Nee

ook hier (Monster) iemand die bij zichzelf te rade moet gaan over vermeend onrecht waar zo weinig tegen te doen is.

 

Dat van het autisme : ik hoop dat anderen daar ook eens bij stil willen staan...  ik vraag dat in alle bescheidenheid....

 

 

O die docu is echt heel erg Tom!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die docu is heel goed Smart! 

 

Die Joe: daar kan ik me goed in inleven. Ik ben nog nooit in het ziekenhuis beland maar ik snap precies wat hij bedoelt als hij zegt dat hij vodka nodig heeft. Ten koste van alles en iedereen: op dat moment wil je maar 1 ding: drank...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken het zelf godzijdank NIET zo.... (dat van die Joe) Vond het erg rot en sneu om te zien!

ik ben een ander soort drinker, een depressie drinker..

en als de A op was dan ging ik echt de deur niet uit voor drank! Ben ik te lui voor.

Dan ging ik wel uithuilen in bed of zo.

 

Ik merk dat ik het nog amper lekker vind.

Niettemin.... soms 1 glas. Soms ook wel ietsje meer en dan baal ik

want ik wil een frisse kop!

Sinds ik een patroon doorbrak in november ben ik best al opgeknapt. Echter toen wilde ik

van de ad af en dat was een minder goed idee.

 

Mij sprak het ook aan dat die ene man nu voor het eerst voor de oorzaken (angst e.d.) werd behandeld.

Het moet er ook overgaan Waarom! iemand ooit begon met drinken: wat mag er niet gevoeld worden??

En is er een andere diagnose...?

 

Ik droom veel meer... er komt ruimte voor vrij. Er komt veel voor terug als je adb wordt

 

 

Welterusten allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...