Spring naar bijdragen

Basta


basta

Aanbevolen berichten

Fijn juist, je hele verhaal, want zóóó herkenbaar!

Ha, ha, die kleine flesjes ja. Het is een ander diersoort, de niet-verslaafden.

Ik ben beschaamd begonnen met opbiechten, toen steeds openhartiger, uitleggen, voorbeelden noemen, jaar in jaar uit... Hij snapt het niet.

'Als je het niet wilt, dan doe je het toch niet?'

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja...dat wilde ik eigenlijk eerst niet zien...maar het is wel zo.

En dan zijn we al zo verschillend  ;)

 

Heb je zelf dat filmpje al eens bekeken? Kun je hem ook laten zien. Misschien niet nu. 

Het is ook wel moeilijk te snappen hoor.

Ik kon ook vlam vatten als hij zei: dat begrijp ik wel hoor...Nee! Daar snap jij helemaal niks van!

Hoe machteloos voel je je dan als partner die oprecht wil steunen.

 

En nu begrijpt hij dat hij het niet echt kan begrijpen..snap jij het nog hihi. 

Voor mij werkt het wel om het daar af en toe, gedoseerd over te hebben. 

En er ook wat wetenschap en kennis in te gooien...dat is voor hem ook een goeie ingang.

 

Uiteindelijk moet ik het zelf doen. Dat is voor hem wel helder geworden.

Op basis van vertrouwen. En eerlijkheid. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo herkenbaar! Ja, ik heb dat filmpje gekeken, maar nog niet samen. Hij denkt dat het met mij wel meevalt, en dat zegt alles over hoe goed ik het kon verbergen.

Maar zoals jij ook zegt: het blijft toch vooral een privé-project, en we hebben het nu gezellig omdat ik zo blij en opgelucht ben dat ik niet meer hoef.

Stiekem bijdrinken, zorgen dat ik aan mijn tax kwam, onbewaakte ogenblikken zoeken, alleen maar druk zijn daarmee....

Mijn god, wat heerlijk om daar vanaf te zijn.

Heel goed dat je alles op alles zet, Kruidenthee, en het niet-drinken voorrang geeft. Het is zo erg om verslaafd te zijn, zo vernietigend.

Fijn dat jouw partner in elk geval welwillend is, dat is de helft.

Lees je ook veel over verslaving en alcohol?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Claartje,

Jij hebt nu een droge maand gescoord, hè? Je bent zo bruisend en stralend, als buitenstaander denk ik: als ze maar niet ineens gigantisch instort...

Is dat gevaar er?

Nou dat weet je nooit van tevoren he.

Maar ik heb van nature wel een positieve inslag hoor. Genoeg ellende meegemaakt zoals iedereen hier. Maar ik weiger altijd om bij de pakken neer te gaan zitten. Dat helpt me geen zier. Dus kijk ik graag vooruit en maak het er het beste van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe gaat die versie? Eigenlijk spreekt het voor zich, behalve de deurmat, die interpreteer ik misschien anders dan bedoeld.

(De karwats, dat ken ik van Bartje)

Mijn zwichter noem ik de 'yolo-puber'.

Die praat zo: Doe ff niet zo moeilijk, wat is nou één glas, moven jij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Brrrr....

Die deurmatmoeder moet met pek en veren het dorp uit toch? Het blijkt een boze stiefmoeder te zijn, weg ermee.

Of wil je haar de karwats afpakken en heropvoeden?

Zij zegt dat er niets aan jou deugt, nota bene. Tss! Korte metten met dat soort mensen.

En dan een nieuwe binnenlaten, een hele lieve. Eentje die knipoogt als je even steun zoekt. En als je eierschalen breekt zegt ze: Ja, wie legt hier dan ook eierschalen neer!

Zo eentje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oefening:

Probeer je een gewenst toekomstig ik voor de geest te halen. Iemand die de vruchten plukt van jouw inzet om te veranderen.

En daarna een gevreesd toekomstig ik, iemand die de gevolgen draagt van jouw weigering te veranderen.

Probeer je dit alles zo levendig mogelijk voor te stellen: hoe je je dan voelt, hoe je eruit ziet en of de keuzes van je vroegere ik je met trots, dankbaarheid of vreugde zullen vervullen.

bewerkt door basta
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja hè?

Ik heb hem heel uitgebreid gedaan, door een brief te schrijven vanuit mezelf over tien jaar, aan Basta van nu.

Ik beschrijf mijn leven, nuchter, en bedankt Basta (nu) voor het doorzetten.

Was heel bijzonder om te doen. Ik schreef zelfs: 'Je weet niet half wat je mij gegeven hebt door vol te houden.'

Het sterkte me nog eens extra in mijn plan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is zinvol om je taalgebruik mbt je verslaving om te buigen.

Ik wil vandaag niet drinken, wordt: ik hoef vandaag niet te drinken.

"Ik zal niet" omzetten in: "ik zal", dus:

Ik zal niet zwichten, wordt: ik zal sterker zijn dan de verslaving

Wat goed van me dat ik niet heb gedronken, wordt: wat fijn dat ik weer niet heb gedronken

Ik hou vol, wordt: ik doe er niet meer aan mee.

Ik ben sterker dan de drank, wordt: ik vecht niet meer, want ik stap uit de ring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een (top) vriendin vroeg me deze (zoveelste) stoppoging: waarom zou het nu wel goedgaan, en al die andere keren niet? Er is geen enkele reden om te denken dat het nu ineens wel zou lukken.

Ik was zo verongelijkt, lekker ondersteunend, dat cynisme! Maar ik wist wel (een dag later pas) dat ze gelijk had, en ik ben alles, alles, alles gaan doen om mezelf te steunen, 'gestopt blijven' staat bovenaan mijn lijst. Ook al weet ik zeker dat het me dit keer lukt, (dat wist ik trouwens altijd) ik trek alles uit de kast. Een training, boeken, artikelen, dit forum, lezen, lezen, lezen, elke dag wilskrachtoefeningen, en iedereen weet het: ik drink nooit meer.

Ik schrijf dit omdat Quin schreef: 'goed, daar gaan we weer.'

Zo herkenbaar. Ik heb geprobeerd die moedeloosheid om te zetten in, tja... woede, geloof ik.

Wie weet...

Nee: ik weet, namelijk: nooit meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo herkenbaar Basta. Eerst denk je hé geef me gewoon de steun die ik nodig heb, dit is moeilijk. Daarna maakt het je kwaad, maar ik denk de mensen die echt iets willen doen aan hun drankprobleem hebben wel kracht. 

De motivatie om er bovenop te komen is groot en maakt je sterk. 

 

Wat jij zegt Basta, ik trek alles uit de kast, ik ben precies hetzelfde aan het doen. Dit forum, vanochtend Antabus genomen, vanavond AA en al 3 sessies therapie op de planning. We gaan er weer voor en deze x lukt het ons wel 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...