Spring naar bijdragen

Basta


basta

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag over iets anders: nog steeds heb ik het gevoel dat ik door een mijnenveld loop, na elke dag die ik droog ben doorgekomen slaak ik een zucht van verlichting. Het is steeds zo op het nippertje. Ik kan niet geloven dat ik niet voor de bijl zal gaan, ik ben te wankel en ik weet niet hoe ik het onwrikbare gevoel van de eerste maanden weer terug kan krijgen.

Mijn vraag: heeft iemand de online-training gedaan en zou je het mij aanraden? (Misschien ken je nu mijn geploeter een beetje)

Basta?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De gevoelens die opkomen verdragen, onrust er laten zijn. Dus het juist niet in afleiding zoeken misschien? Geeft het overleven van het mijnenveld je een trots gevoel? Als in, ik vecht en win, dus ben ik goed? Lijstje met voor- en nadelen. Terugkomende situaties opschrijven. Iets voor jezelf doen, iets leuks dus, met al die extra tijd. Hulp zoeken bij het jezelf ontwikkelen, want daar kan ook een plus uit komen.

Of je komt gewoon gezellig hier bij mij?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je door het mijnenveld heen bent

zal waarschijnlijk duidelijk worden

aan welke bommen je bent ontsnapt

voor nu blijft het alert doorgaan

en weten dat jij dit kunt.

En er zullen altijd weer

mijnenveldjes volgen waarschijnlijk,

in het hier en nu blijven

helpt mij er nog steeds doorheen

soms met wat schrammen

of littekens op mijn ziel

meestal heelhuids.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Héél erg bedankt voor jullie reacties, zo zorgvuldig en heel erg zinvol. 

Ik ben begonnen aan een voor- en nadelenlijst. MijnGerrit, wat hoopvol dat die voordelen langzaam maar zeker verbleken!

Jouw bericht lezend denk ik dat ik beter meteen naar de onderliggende wirwar kan gaan, ik heb al zo schrikbarend veel gelezen, drankboeken bijgehouden, trekmomenten noteren enzo.

Ik ga momenteel niet naar een zelfhulpgroep, omdat (ik schaam me om het te zeggen) ik altijd denk dat ik 'het' niet erg genoeg heb.

Maar ja, echte kerels mankeren natuurlijk ook niks. (dank je Etty!) Ik drink voor de gezelligheid en niet omdat ik gevoelens wil onderdrukken!! (x 10)

Ik vrees toch dat ik het daar moet gaan zoeken... Je opstapje naar: 'als ik een klein kind was...' zegt me heel veel.

Hulp zoeken bij het jezelf ontwikkelen, ja Quinn, ik moet er maar eens aan.

De trots die jij beschrijft, die voel ik. De trots van een boxer na de wedstrijd, gebutst en gebeukt, maar hij heeft wel gewonnen. En erger: de anderen zijn losers. (bah!)

Ik lees nu pas de uitspraak van Nelson Mandela onder LadyJane's bericht.

Maar ook: 'Als je door het mijnenveld heen bent...' Dus ooit ben ik er doorheen.

Alert doorgaan. Laat ik de finish-vlag maar eens vergeten.

Dank jullie wel, ik ga/blijf aan de slag.

 

(Quinn, ze hebben daar alleen yoghurt, toch? Anders kom ik hoor!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik weet niet hoe ik het onwrikbare gevoel van de eerste maanden weer terug kan krijgen.

Ik ben gaan teruglezen en draag hieronder mijn 2 cent bij. Zie het als een poging met je mee te denken.
 
Een van de verschillen met de periode van het begin van deze draad is dat je toen heel veel boeken en teksten bestudeerde, dus op zoek was zal ik maar concluderen. Ik zeg niet dat je dat weer moet gaan doen, maar het valt me op.
 
Dan hieronder een hoofdlijn die ik augustus/september zie.
 
Quote Basta, 22 August 2016 - 23:44
"Ik wil zeker weten, klaar uit, nu niet, nooit niet. Deur dicht en wegwezen daar.
Basta, dus."

Je wilde het zeker weten. Betekent dat dat je het nog niet zeker wist?
Hieronder nog zo'n uitspraak die begint met "Ik wil".
 
Quote Basta, 29 August 2016 - 23:17
"Ik wil niet tot de tanden toe bewapend in constante gevechtshouding staan, maar ik wil het hele gevecht de rug toekeren. Deur dicht, en nooit meer terug."
 
Dit zou het moeten worden:
"Ik weet het zeker, klaar uit, nu niet, nooit niet. Deur dicht en wegwezen daar.
Basta, dus."
"Ik heb het gevecht de rug toegekeerd. Deur dicht, en nooit meer terug."
 
Quote Basta, 13 September 2016 - 22:35
"Ik vind het zo fijn dat het me gelukt is om de knop om te zetten."
 
Dat klinkt een stuk beter. Maar dan:
 
Quote Basta, 20 September 2016 - 23:44
"Ik vecht wel met het saaiheidscomplex. De vijf in de klok is zijn belofte kwijt. Ik weet dat het een denkfout is, maar ik moet me dwingen de voordelen van drinken áltijd tegenover de nadelen te zetten."
 
Kort daarop (24 Sep) een uitglijder
 
Het onwrikbare gevoel terugkrijgen, oftewel  "je moet het zelf willen" zoals mijn fysiotherapeut mij voorhoudt over het regelmatig bewegen wat bij mij niet ingesleten zit. Het merkwaardige gebruik van het werkwoord "moeten" in deze context, daar zit ik al een tijdje op te kauwen. Misschien is het voor jouw iets dergelijks. Van "moeten willen" via "zelf willen" naar een vanzelfsprekendheid, iets van "zo ben ik nu gewoon, en dat bevalt me". Maar terugvallen via "zo ben ik nu eenmaal" ligt dan om de hoek, dus zo eenvoudig ligt het misschien nog niet.
 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjemig, Bob...

('ik wilde zeggen: je slaat de spijker op z'n kop' maar dat rijmt dan weer te erg)

 

Ik ga het nog een paar keer lezen. Maar alvast: Dank je wel voor deze analyse, ik heb veel aan scherpe formuleringen.

 

Het me eigen maken. (vergelijkbaar met 'bekwamen')

 

Even kijken hoe het met Quinn gaat, dan moet ik aan het werk. Met opgeruimd gemoed, ik kom er wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat iedereen op dit forum bezig is met bewust te zijn in het leven. En dat vraagt bewustzijn. En dus veel energie. Mijn valkuil is dat dat 'volhouden, wilskracht' wordt. Volgens de psycholoog houd je dat maar beperkte tijd vol. En ingesleten patronen zijn zo sterk. Dus voordat die vervangen zijn door nieuwe (gezonde) patronen, dat kost tijd en energie. Het is niet anders. Het schijnt een jaar te duren voordat een eenvoudige gedragsverandering ingesleten is. Complexe veranderingen (zoals niet meer drinken) kosten veel meer tijd eer ze door onze hersenen als 'veilig' worden beschouwd en de oude patronen mogen vervangen. Heb ik me laten vertellen. Het steunt mij wel, want het is dus gewoon echt niet makkelijk! Beetje onbewust je leven leiden kost veel minder energie. Maar in ons geval kost het ook je gezondheid. Dus ja.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Basta, ik ben sinds kort aan een halfjaarstraining (1 zondag per maand)begonnen bij "Voorbij Alcohol"

Het gaat niet zozeer over de alcohol, maar over je wie je bent zonder alcohol.

Ook het contact met de mede-deelnemers is belangrijk, er worden huiswerkgroepjes gevormd voor tussentijdse uitwisseling.

Misschien iets voor jou?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Kore, die heb ik ook overwogen! Heb wel de twee online-trainingen bij Voorbij Alcohol gedaan. Vond het heel goed. Alleen ging dat uit van 30 dagen niet drinken, en men is genuanceerd over het verschil tussen minderen en stoppen. Die nuance was voor mij te genuanceerd haha, ik wil inmiddels echt niet meer drinken, ook niet af en toe. Maar hun visie -wie ben je eigenlijk zelf, en hoe wil je leven- vind ik heel inspirerend. Ik ben nog vaak bezig met het verschil tussen IK (echte ik) en de 'stemmetjes' (de verleider, de criticus etc). De stemmetjes bleken bij mij de boel te runnen, ipv ikzelf.

Wat leuk dat je meedoet! Heb je een draadje waarop je vertelt over je training?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat iedereen op dit forum bezig is met bewust te zijn in het leven. En dat vraagt bewustzijn. En dus veel energie. Mijn valkuil is dat dat 'volhouden, wilskracht' wordt. Volgens de psycholoog houd je dat maar beperkte tijd vol. En ingesleten patronen zijn zo sterk. Dus voordat die vervangen zijn door nieuwe (gezonde) patronen, dat kost tijd en energie. Het is niet anders. Het schijnt een jaar te duren voordat een eenvoudige gedragsverandering ingesleten is. Complexe veranderingen (zoals niet meer drinken) kosten veel meer tijd eer ze door onze hersenen als 'veilig' worden beschouwd en de oude patronen mogen vervangen. Heb ik me laten vertellen. Het steunt mij wel, want het is dus gewoon echt niet makkelijk! Beetje onbewust je leven leiden kost veel minder energie. Maar in ons geval kost het ook je gezondheid. Dus ja.

 

Eef, dank je wel voor deze!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel voor de ip, Kore! Ik dacht dat het alleen maar online was en anders in vakantie-oorden. Ik ga er achteraan.

Eef, is het verschil tussen minderen of helemaal stoppen dus van belang? Die stemmetjes-theorie zegt mij wel wat, namelijk.

Het verschil tussen minderen en stoppen is voor mij zeer zeker van belang. Sjongejongejonge, wat kunnen die stemmetjes mij verleiden tot 'minderen'. Als Sirenen in de zee met hun mooie gezang. En het minderen is dan dus de dodelijke klippen waar ik op te pletter vaar.

In het verhaal zuigen de Sirenen vervolgens de levenskracht uit hun slachtoffers. Ook die vergelijking gaat behoorlijk op bij mij. Nee, stoppen is mijn enige weg. Het is niet anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat geldt voor mij ook, hoor! Minderen=voor de bijl gaan. Die Sirenen worden toch aan de mast gebonden met een prop in hun mooie muiltje?

Die van mij moeten gewoon dood. (sorry voor de agressie)

 

Maar Eef, ik bedoelde deze zin:

 

en men is genuanceerd over het verschil tussen minderen en stoppen.

 

Maakt dat in het soort training ook zoveel uit? Het is dus meer dan trainen om de rem weer terug te krijgen?

 

(ik zie nu dat er staat: dank je wel voor de ip, Kore. Tip)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En je weet het toch basta, je komt er niet, want er is geen er. Je leeft anders, ook in dit mijnenveld en dat brengt je elke dag een stapje verder op een reis, die je nu veel bewuster meemaakt dan voorheen. Is het spannend? Ja, echt wel. Maar je hebt onderweg het leukste gezelschap bij je, jezelf. En die leer je steeds beter kennen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan een mast gebonden met een prop in hun mooie mondje hahaha dat klinkt best kinky! (hoop dat ik nu geen strafpunt krijg :) )

Maarrem het was Odysseus himself die zichzelf liet vastbinden aan de mast met proppen in z'n oren zodat ie de stemmen van de Sirenen niet kon horen. Zelfbescherming tegen de verlokking. De stemmetjes die mij verleiden tot ' :musicnote: eentje kan tocht best... :musicnote: ' daar helpt geen oordop tegen. Pure Innerlijke Kracht, yes!! (ahum)

 

De training van Petra Moes laat de vraag 'minderen of stoppen' aan de persoon. Dat is voor ieder anders, zo'n soort filosofie. Dat is vast zo maar ik ben daar zelf wat cynisch over na al mijn minderings-pogingen. Maar dat laten ze dus in het midden. Hoewel Petra zelf wel helemaal gekapt is, en dat zegt ook wel wat. De training richt zich op 'Wie ben jij zonder alcohol? En wat wil jij nu eigenlijk echt met je leven?' Nu ik zo achter in de 40 geraak is dat voor mij wel een belangrijke vraag aan het worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Basta,

 

Ik lees alles wat hier geschreven wordt.

Joh..wat een fijne reacties.

Mij lukt het niet goed te reageren.

Maar dat hoeft ook niet, doen anderen helemaal super.

 

Er blijft maar steeds één ding hangen 'vechten'...

Zó vermoeiend...en er komt een moment dat dat niet meer lukt.

 

Bij mij ging het om het verzet in welke vorm dat dan ook manifesteert, opgeven.

 

Toen kon ik verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Quinn! Wat een mooi en liefdevol bericht! Kalk je dat nog even op één van die rustgevend groene muren daar? Het is echt bijzonder, en iedereen is 'je'.

Ja Kruidenthee, hele fijne en onbetaalbare reacties, ik ben er de hele tijd mee bezig. Ik heb alles op een rij gezet (voor zover Bob dat niet al had gedaan) en ik denk eindelijk weer: hé... zou ik dan misschien toch gewoon op de goeie weg zitten?

Iets met verzet opgeven.

Ik ga het nog duidelijker formuleren. (Nóg duidelijker?)

Ik wil jullie graag bedanken, maar ja, waar moeten de bloemen naartoe?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan een mast gebonden met een prop in hun mooie mondje hahaha dat klinkt best kinky! (hoop dat ik nu geen strafpunt krijg :) )

Maarrem het was Odysseus himself die zichzelf liet vastbinden aan de mast met proppen in z'n oren zodat ie de stemmen van de Sirenen niet kon horen. Zelfbescherming tegen de verlokking. De stemmetjes die mij verleiden tot ' :musicnote: eentje kan tocht best... :musicnote: ' daar helpt geen oordop tegen. Pure Innerlijke Kracht, yes!! (ahum)

 

Ooo ja! Ik zat er wel behoorlijk naast. Alle drank het huis uit zodat we de dames niet horen zingen. Wel een heel mooi beeld ivm verslaving.

Dank voor je informatie over Petra Moes, haar manier spreekt me wel aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...