basta Geplaatst 29 december 2016 Auteur Rapport Share Geplaatst 29 december 2016 (bewerkt) Dat zou zeker kunnen, ja! Dat dopamine-systeem, ik wou dat ik dat even kon resetten. Dit citaat, wat hieronder staat, voel ik zo duidelijk gebeuren, bij roken nog sterker dan bij drinken. (Ik rook niet meer) Hunkeren, smachten, focussen.... dan het eerste trekje en direct ontspanning, plus de verbazing: was dit het nou, heb ik hiervoor hemel en aarde bewogen?? "Dopamine is geen bevrediging, genot, geluk of echte beloning. Het veroorzaakt slechts de belófte van geluk. Het maakt dat we genot gaan najagen, vaak ten koste van ons eigen welzijn. We voelen een mogelijkheid om ons gelukkig te voelen en zijn bereid daarvoor te werken. Het brein gebruikt dus de belofte van geluk, en niet het geluksgevoel zelf, om ons aan het jagen, verzamelen, werken en vrijen te houden." 29 december 2016 bewerkt door basta kruidenthee67 en smart reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
smart Geplaatst 31 december 2016 Rapport Share Geplaatst 31 december 2016 Brr ik wil niet TE mild overkomen. Kan soms een stoorzender zijn met mijn "probleempje" ahum. Sorry daarvoor. Ja hoe zit dat met die dopamine? Doet dat trouwens iets anders, verschillends bij ons, de diverse mensen qua uiting? Want dan ben ik misschien wel een raar verhaal: me best happy voelend op het werk, me er opladen e.d. Zijn het niet domweg de golfbewegingen tussen rust en beweging? hm, te grote denkstappen nu. Fijn dat je weer in het zadel zit !! Die millimetertjes afstand herken ik errug ja basta reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 2 januari 2017 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 januari 2017 Smart, want ahum, welk probleempje bedoel jij? Het drinken? Ik probeer onderscheid te maken tussen mild zijn tegen mezelf, maar keihard en onbarmhartig streng tegen mijn verslaving. Als ik een twijfeltje toelaat, 'één slokje??' geef ik mezelf een vernietigende sneer. Denk even na, sukkel!! Maar als ik me schaam of zo, probeer ik te denken: het geeft niet. Ik vind 'vrij' van Marnix Pauwels heel interessant, maar ik moet nu even doorbijten omdat hij zo uitgebreid vertelt en uitlegt dat hij verlicht is.... Dat zul je Peter de Graeff niet horen doen, god, wat is dat een leuke man. (Just talking, peter de graeff, you tube) Eric, ik ben je nog steeds dankbaar voor de tip. Ik heb vandaag een mooi interview van ruim een uur gehoord over non-dualiteit met Jan Geurtz (you tube) Het is rustig in mijn verslaafde hoofd. Nee, natuurlijk drink ik niet! smart en Lika reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lika Geplaatst 3 januari 2017 Rapport Share Geplaatst 3 januari 2017 Ja Basta, ik heb hetzelfde met 'vrij' op dit moment. Toch ga ik verder. basta reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 3 januari 2017 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 januari 2017 Ja, ik ga ook nog verder. Even door het ge-ikkerde-ik heen bijten... Lika reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 3 januari 2017 Rapport Share Geplaatst 3 januari 2017 Ik snap wat jullie bedoelen bij 'Vrij'. Maar ik trek me daar dus echt niks (meer) van aan. Lees de boodschap. Zonder een oordeel te hebben (gedachte) over de schrijver of zijn stijl. Dat bedoel ik niet flauw, maar zou 'vroeger' daar ook weerstand op krijgen. Wat hij schrijft is absoluut niet nieuw voor mij. Ben hier al een tijd mee bezig, ook in mijn werk. En een slimme meid, dus ik 'snap' het allemaal heel goed. Toch heb ik het blijkbaar nodig om het nog eens, en nog eens en... te horen of lezen om het eindelijk tot mezelf door te laten dringen. Ik ben wel blij met het boek. Lika, smart en basta reageerden hierop 3 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
smart Geplaatst 3 januari 2017 Rapport Share Geplaatst 3 januari 2017 Klopt Kruid, het is goed om daar doorheen te kijken. Hij heeft ook een website he, marnixamsterdam. Best aardig zo nu en dan. Soms ook pijnlijk; dan blijkt de pijn toch echt bij mezelf te zitten...... @Basta: goed zo Basta! basta reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sita2 Geplaatst 3 januari 2017 Rapport Share Geplaatst 3 januari 2017 Ik probeer onderscheid te maken tussen mild zijn tegen mezelf, maar keihard en onbarmhartig streng tegen mijn verslaving. Als ik een twijfeltje toelaat, 'één slokje??' geef ik mezelf een vernietigende sneer. Denk even na, sukkel!! Maar als ik me schaam of zo, probeer ik te denken: het geeft niet. Top!!!! basta reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 3 januari 2017 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 januari 2017 Toch wel interessant, dat dopamine verhaal. " Anders gezegd moet de bedrading in de hersenen worden verlegd, zodat je voortaan dopamine aanmaakt als je bijvoorbeeld groenten eet of sport. Het helpt als je structuur biedt aan de beloning van je nieuwe gewoonten, bijvoorbeeld door altijd op hetzelfde tijdstip te gaan sporten.". Is dat van onze Els, Etty? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 4 januari 2017 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 januari 2017 (bewerkt) Ah, lieve Lars, dank je wel. Ja, op deze draad mag je alleen reageren als je een iq van minstens 140 hebt. Hoge lat, ik geef het toe. Maar serieus, ieder heeft zo zijn eigen aanpak, alleen ons doel is hetzelfde: droog blijven. Wat Etty hierboven schrijft, lees ik meteen twee keer, ik had het zelf kunnen (of willen) schrijven. 'Het zal wel' inspireert me dan weer iets minder, maar je plaatje is schattig, dank je wel! 4 januari 2017 bewerkt door basta Sita2 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Quinn Geplaatst 4 januari 2017 Rapport Share Geplaatst 4 januari 2017 https://www.google.nl/search?q=if+it+walks+like+a+duck&client=ms-android-om-lge&prmd=ivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwje9LCki6jRAhXJmBoKHa7TAbYQ_AUIBygB&biw=360&bih=517#imgrc=PqgezYLNdkLV6M%3A Omdat de combinatie plaatje en eend te schattig is. basta reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 4 januari 2017 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 januari 2017 Bijvoorbeeld bij het COC, Lars. Meer verklap ik niet. Quinn reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 4 januari 2017 Rapport Share Geplaatst 4 januari 2017 Hihi Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 4 januari 2017 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 januari 2017 Het is zo fijn om niet te drinken. Het leven is ineens weer normaal, wat een rust als die stomme verslaving niet steeds aan je kop zeurt. Sita2 en Lika reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
smart Geplaatst 4 januari 2017 Rapport Share Geplaatst 4 januari 2017 Hm kan me er alles bij voorstellen, ja toch wel! Je doet het goed! Wordt dat wel es tegen je gezegd? :rose: basta reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lika Geplaatst 5 januari 2017 Rapport Share Geplaatst 5 januari 2017 Ja, Basta. Klopt helemaal. Dank dat je het opschrijft. Het als een verlichting. Sita2 en basta reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 5 januari 2017 Auteur Rapport Share Geplaatst 5 januari 2017 Je doet het goed! Wordt dat wel es tegen je gezegd? :rose: Eíndelijk.... Sita2 en Lika reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Meya Geplaatst 5 januari 2017 Rapport Share Geplaatst 5 januari 2017 (bewerkt) Mijn probleem is dat er geen gevecht is, de wissel van de wacht gebeurt bijna ongemerkt, er is ineens iemand die 'Ja, graag.' zegt. Dat is het uitgangspunt van mijn plan, ik moet mijn schepen vóór me verbranden. Je doet het inderdaad supergoed en dat mag wat vaker gezegd worden. Ik las even bij je terug en zag dat je wtf probleem al speelt vanaf het begin dat je op het forum kwam. Ik mijmerde wat over de vraag of het ook een vorm van slimme smoes zou kunnen zijn. En net op dat moment post jij bij Smart dat je haar bewondert omdat ze zo eerlijk tegen zichzelf is. En dat jij waarschijnlijk wat smoezen door je verhaal heen zou weven. Kortom, ik post het toch maar. Ik begrijp dat 'moment buiten jezelf om' nog steeds niet helemaal. Heb in elk geval nog geen antwoord op mijn vraag hoe het gaat nádat de eerste slok is genomen. Bottom line: kan het zijn dat het een slimme smoes is? (Ik weet dat je dit soort kritische vragen waardeert, anders zou ik het loslaten). Typo 5 januari 2017 bewerkt door Meya Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 5 januari 2017 Auteur Rapport Share Geplaatst 5 januari 2017 Tsss! Meya, ik waardeer kritische vragen, maar niet op mijn eigen draad. (Ik vrees eigenlijk dat je misschien wel gelijk hebt. Even denken) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sita2 Geplaatst 5 januari 2017 Rapport Share Geplaatst 5 januari 2017 Bottom line: kan het zijn dat het een slimme smoes is? (Ik weet dat je dit soort kritische vragen waardeert, anders zou ik het loslaten). Typo Dat denk ik wel. Tenminste bij mij is dat het wel. WTF staat voor ''ik mag, omdat het toch allemaal niets uit maakt'' of ''als dit soort dingen gebeuren dan WTF". Gaat helemaal niet zo bewust en duidelijk maar ergens sluimerend. Opeens is het er. En dat is de vermomde verleiding. Heel slim vermomd. Alleen voor intelligente mensen Nee grapje, maar zo begin ik te ontdekken hoe het bij mij werkt dit moment. Ik leer hopelijk deze vermomming sneller te herkennen, daar ben ik druk mee bezig. Want het is een gevaarlijke deze. basta reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 5 januari 2017 Auteur Rapport Share Geplaatst 5 januari 2017 Ik heb sinds vanmorgen It wasn't me van Shaggy in mijn hoofd... Meya, ik denk dat je gelijk had. Ik splits mezelf: de ene wil zo gruwelijk graag niet meer drinken, ze weet waarom en doet haar best ervoor. Die ene, dat ben ik zelf. Dan is er om een uur of vijf ineens iemand die zegt: Eentje kan wel, doe niet zo calvinistisch... plop! Dat is iemand anders, een duiveltje, dus daar kan ik niks aan doen. Inderdaad Sita, de vermomde verleiding. Wat ik beweer is: ik lijd aan verstandsverbijstering, die ene seconde voordat ik zwicht. Wat ik bedoel is: ik steek even heel snel mijn kop in het zand, en na het drinken zeg ik: It wasn't me. Ik ben er bijna. Knars, knars. Meya, dank je wel. (Vooralsnog) Lika en Sita2 reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Quinn Geplaatst 6 januari 2017 Rapport Share Geplaatst 6 januari 2017 Bijna? Volgens mij heb je hem helemaal te pakken, alleen nog even hardop zeggen. Lika reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 6 januari 2017 Rapport Share Geplaatst 6 januari 2017 het enige missertje bij Meya zou dat woordje "slim" kunnen zijn'; de enige die er in tuint ben je zelf nl. basta reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
basta Geplaatst 6 januari 2017 Auteur Rapport Share Geplaatst 6 januari 2017 Zeg Lady, was jij niet met pre-pensioen? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 6 januari 2017 Rapport Share Geplaatst 6 januari 2017 oeps part-time ja Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden