Spring naar bijdragen

Meya; wat wordt mijn aanpak?


Meya

Aanbevolen berichten

Gisteren als vanouds gedronken. Impulsief, te veel, na wat gestress met de kinderen. Ruzie gemaakt met een vriendin en vanochtend wakker met uiterst sombere gedachten die ik ook had in de maanden voor 26 oktober (mijn stop dag).

 

Ik blijf bij mijn plan en dus eerste tussenevaluatie op 18 februari.

 

Niet leuk om hier te vertellen maar wel belangrijk voor mezelf om op te schrijven en dus vast te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is niet leuk voor je, verre van maar blijkbaar heb je dit nodig en dat is niet erg (durf ik zomaar te zeggen). Ik kan wel zeggen; zonde man, doe het niet. Je kunt beter niet drinken, maar jij moet je eigen pad bewandelen. Ik ben zelf vele malen rustiger en gelukkiger zonder dan met,  het verhaal van Janngje is voor mij heel herkenbaar. Voor mij is gecontroleerd alcohol gebruik niet weggelegd. Maar nogmaals jij moet jouw proces door en daar ben je wel heel hard mee aan het werk, succes Meya, ik vertrouw er wel op dat je je weg hierin vind. Het is heel goed dat je hier al onze meningen en gevoelens tot je kunt nemen, dat kan ik me voorstellen in elk geval. Succes Meya!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom houd je toch vast aan het plan. Is een plan een doel op zich geworden? Zo komt het me over. Het is een uitgebreid iets geworden dat plannen van je waarbij een plan toch niets meer of minder is als een middel dat je wel/niet dichter bij je doel brengt. Dan is op basis daarvan toch eenvoudig, je gedrag werd met drank weer ongewenst voor je omgeving en voor jezelf.  Dan is het plan toch ongeschikt gebleken vanaf dat moment.......waarom jezelf wat wijsmaken met mooie woorden als een evaluatiedatum?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren moeiteloos droog, een heel kort trek moment, of eigenlijk meer even de gedachte aan een bepaalde, voor mij ongebruikelijke drank.

Eergisteren uit eten geweest met mijn vrouw. Was gezellig en lekker. Stom genoeg wel vooraf een paar borrels naar binnen gekieperd. Dat is niet zoals ik het op den duur wil. Tijdens het eten allebei met mate gedronken.

Zoals je weet waardeer ik de kritische blik Erik. Ik ben er op aan het kauwen en antwoord je (en Smart, en LJ en anderen in dezer dagen). Mijn plan komt misschien warrig over. Onderliggende thema's zijn in elk geval:

Stoppen vs minderen

Wilskracht vs verandering van binnenuit

Alci smoezen vs gezonde eigenwijsheid

Kom ik op terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zowel wilskracht

als verandering van binnenuit

hebben véél tijd

en weinig tot geen drank nodig

de profs. komen niet voor niets uit op 1 jaar droog Meya

Misschien wil je nog iets bewijzen?

Dan mag aan het  plan misschien ego versus overgave

toegevoegd worden?
Als ik je lees, denk ik vooral, wat maak je het jezelf toch moeilijk. :rose:

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus je verlangt nog wel  naar die roes...

 

Een paar wijntjes bij het eten waren blijkbaar niet voldoende. En dat wist je vooraf. Wist je vrouw ook van die vooraf naar binnen gekieperde borrels?

 

En het woord "alci"..... Ik zie het een beetje als een knuffelwoordje voor alcoholist , zoals "boefje", "sukkeltje", "crimineeltje" etc etc. Wil nog wel andere voorbeelden gebruiken maar dat mag hier niet.

bewerkt door rosa45
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ruim drie maanden geleden kwam ik hier op het forum.

 

(...)
Mijn vrouw heeft vorige week aangegeven dat ik niet op deze voet voort mag (of niet met haar in ieder geval). Daar ben ik het mee eens en dat wil ik ook niet. Het hoeft niet per direct anders, maar op termijn is dit niet ok.
(...)

 

 

Het belangrijkste van de afgelopen maanden is dat ik me kapot ben geschrokken.

 

Het probleem van alcohol verslaving was iets dat volstrekt niet bij mij hoorde. Ik dronk omdat ik het lekker vond of gezellig. Dacht ik echt. Mijn beelden bij ‘verslaafd zijn’ gingen over heroine, cocaine of hash. Of het waren beelden van alcohol drinkende celebs die van rehab naar rehab lijken te glijden. Of het ging over zwervers die je ’s ochtends met een blikje goedkoop bier voor de supermarkt ziet zitten. Helemaal niet passend bij mijn eigen wereld.

 

Dat is veranderd en daar schrik ik me de &@* van. Misschien moeilijk uit te leggen maar ik heb mijn alcohol gebruik hier nooit op verslaving betrokken. Ik wist wel dat ik wat te veel dronk de laatste jaren maar had daar een logische verklaring voor (ongeluk vrouw en kinderen, verlies baan en dus tijd over). Ik dronk oprecht onbekommerd. Ook nooit stiekum gedaan. Wel met in gedachte: dit moet ik in de gaten houden. Maar zo was er de afgelopen jaren nogal veel in ons gezin dat verbetering nodig had.

 

De kern van de schrik is dat die wereld dus wel bij mij hoort. Korsakov, afkickkliniek, gezinsproblematiek ipv van lekker, gezellig, heerlijk, helder. . Ik weet niet of het me lukt om het over te brengen maar ik schrik me daar kapot van. Die wereld hoort dus wel bij mij. Sterker nog, ik sta er met een been in.

 

Waarom dan toch drinken nu? Eigenlijk is dat heel simpel: ik wil testen of ik terug kan naar normaal gebruik. Want hoewel het onomstotelijk duidelijk is dat ik een probleem heb, zijn er ook aanwijzingen dat het mee zou kunnen vallen.

 

12 oktober             confrontatiegesprek met mijn vrouw
13 okt - 26 okt       orienteren op internet, hier op het forum
26 okt – 18 jan      niet drinken, kijken of dat lukt, gewoontes veranderen
18 jan – 18 april    testen wat er met me gebeurt als ik alcohol toe sta in mijn leven

18 april                  een gefundeerde keuze maken voor het vervolg

 

Ik vind het zelf echt logisch. Mijn vrouw overigens ook en ze staat er volkomen achter.

 

 

 

 

lay out

bewerkt door Meya
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ LJ die drie maanden droog heb ik overgenomen van de website van Tactus. Voor mijn gevoel probeer ik niet het ongelijk van de proffesionals te bewijzen maar volg ik ze gewoon

@ Erik, ik voel me inderdaad niet weerloos of wil-loos. Wel onzeker en geschrokken, maar ik heb niet het gevoel dat ik stuurloos ben.

@ Rosa, ja mijn vrouw wist van die borrels voor het uit eten gaan.

 

Ik denk dat een belangrijk deel van de kritiek hier simpelweg voortkomt uit 'een paar stappen op me vooruit zijn'. Jullie denken 'heb ik al geprobeerd, lukt niet. Sla nou gewoon over jongen'. Maar zoals andere opmerken: dat kan niet. Ik kan alleen mijn eigen weg wandelen, moet het zelf doorleven om met vertrouwen de goede stappen te kunnen zetten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meya, voor mij is het traject duidelijk, en al helemaal in het licht dat je nog maar kort 'bezig' bent met je drinkgedrag, heb ik wel of niet een probleem, zelluf ondervinden van alles. Een ander kon dat ook niet voor mij doen. Compleet herkenbaar.

 

Hoop dat je wel, juist nu, veel schrijft, voor jezelf.  Voor jezelf in kaart brengen, zaken als voor- en nadelen van drinken, trekmomenten bijhouden, wat voorafgaande gevoelens (triggers) waren. Hoe je je voelt na het drinken, hoe je je voelt als je niet drinkt, etc etc. Een dag na dag verslag van jouw gevoelens en ervaringen.

Het gaf mij een mooi overzicht van 'waar ik zat', en kan het er nog steeds bij pakken.

 

Dat het wel mee viel, hmmm, weet niet lieve Meya. Vaak dagelijks zes jenever, wat je in het begin vertelde, valt ruim buiten de norm van nog gezond en verantwoord omgaan met alcohol. In mijn geval was het deel 'het valt wel mee', dat ik niet dagelijks dronk. 

 

Als je gaat vergelijken, kom je daar gauw op: het valt mee, want.... en want.... 

Wat voor mij uiteindelijk de doorslag gaf; niet drinken geeft zo veel voordelen. Wel drinken geeft voor mij ellende, plus het gevaarlijke glijdende pad. Ik hoef geen stempel, geen deskundig oordeel over waar ik zat. Want het enige wat er uiteindelijk toe doet, is de door jou eerlijk opgemaakt balans. Ik kon uiteindelijk geen kant meer op, zag talloze voordelen van niet drinken. En uiteindelijk kon ik voor wel willen drinken nog maar 1 reden vinden. Het spul willen scoren, ook al voelde ik me pet de volgende dag. Dus was het dwangmatig, en iig verslaafd gedrag.

 

Maar dat is allemaal weer mijn verhaal. Dit draadje gaat over jouw verhaal, jouw ervaringen. Blijf je ajb vrij voelen om te delen, en zie de waarschuwingen als streng doch rechtvaardig (liefdevol). Zonder wrijvingen en tegengas geen glans, las ik ooit. Denk dat dat klopt   :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Paar van de meest opvallende en voor mij schokkende momenten de afgelopen maanden:

  • mijn duidelijke trek, onmiskenbaar, hoe mijn geest zich (ik me) dan richting drank aan het praten is (ben).
  • alcohol als sluipmoordenaar: het is echt een beetje alsof mijn ogen zijn open gegaan. Ik zie om me heen mensen waarvan ik nu denk: bij jou is mis. En ze hebben zelf geen idee. Pfff...
  • en in het verlengde daarvan de enorme schade die het doet aan je lijf, geest en omgeving. Alcohol als hard drugs;
  • hoe mijn somberheid elke ochtend als sneeuw voor de zon verdween toen ik stopte met drinken. Ik maakte echt zorgen om die somberheid. Was er mee bij de huisarts geweest. Die zei 'hoort er bij na zo'n ingrijpende levensgebeurtenis (ongeluk vrouw en kinderen)'. We hebben zelfs antidepressiva  besproken. Tranen in mijn ogen terwijl ik dit schrijf. Ik was &^%$@piep^$@ bijna drugs gaan slikken terwijl de oplossing ligt in drugs niet meer slikken (drinken).

Pffffff......................man, man, man....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Meya, ik heb ook alle vertrouwen in een goede afloop en ik begrijp heel goed waarom je doet wat je doet. Ik hoop dat je er alleen niet zo lang over doet als ik heb gedaan.

Wel bijzonder hoe je zo'n enorme optater hebt gehad door je bewustwording. Je bewustwording dat alcohol een keiharde hardrug is. En dat jij daar helemaal niets mee te maken had, dan ik kan ik me heel goed voorstellen dat je je rotgeschrokken bent.

Fijn dat je je proces hier deelt en dat je eerlijk bent. Je moet het ook op je eigen manier doen een andere is er niet. Misschien een beetje een dooddoenerig iets of suf gezegd, maar ik meen het wel. Ik heb de indruk dat je er met beide benen stevig in staat en ook heel fijn dat je vrouw je hierin steunt. Succes Meya!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar heb je wel een héél belangrijke te pakken he Meya, depressief door drank....

Stel nou, je zou deze reactie krijgen van euuh, laten we zeggen chocola (of iets anders wat je lekker vindt)

Zou je dit makkelijker uit je menu kunnen schrappen dan de glazen drank? En zo ja, wat biedt alcohol jou aan extra's? 

:ph34r:  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...