Spring naar bijdragen

maandag 24 augustus 2015

eline

Aanbevolen berichten

Fijne dag gehad vandaag. In de ochtend met een vriendin koffie gedronken op een heel leuk en rustig plekje in Amsterdam. Was erg gezellig en erg fijn om met iemand echt te praten over van alles en nog wat. 

Daarna doorgereden naar het ZH waar mijn vader een veel betere dag had als van het weekend. Fysiek ging het beter en het contact was veel beter. Toch weer een ander beeld van de situatie nu, positiever.

@Toine, sterkte met Tommy goed hoe je dat afscheid zo heel bewust doet en doormaakt, En veel plezier met je nieuwe hond. Niet Tommy de 2e want er is geen tweede Tommy, wel plek voor een ander hondje samen met je.

@Lucide

Hoop helderheid voor jou. Relatie is wel werken voor jullie beide, je schrijft er heel duidelijk over en komt heel gemotiveerd over om er samen mee aan de slag te gaan. Hoop het voor jullie. Je schrijft zo constructief, helder en ook kwetsbaar over jezelf. Best bewonderingswaardig hoe je dat doet vind ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede ontwikkeling, Lucide. Niet makkelijk denk ik, maar dit doen jullie met z'n tweeën en dat moet toch een goed gevoel geven.

Als je had gedronken had je dit niet kunnen doen op deze manier. Mooi man.

Erik, fijn dat je vader beter was vandaag, ik hoop dat die lijn zich voortzet.

Mijn eerste werkdag zit er weer op. Het viel niet tegen. De komende drie dagen starten de overleggen weer. Ik had verleden week even een hikje om te beginnen, maar nu geen probleem meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren had ik een paar keer echt trek bij het zien van koud bier op terras, Dat was de trek in de roes van alcohol en niet eens de smaak. Op het strand met een paar biertjes op lekker liggen.

Heb uiteindelijk nuchter ontspanningsoefeningen gedaan op het strand met focus op het geluid van de golven en de wind in contact met het warme zand. Minstens zo ontspannend. Uiteindelijk het totaal bekeken wil ik ook die roes niet maar nee het is bij mij nog niet als ik bier zie op het terras dat ik denk van gadver ik zou het effect niet eens willen.

Ik ga met mezelf regelmatig dit soort gedachten experimenten aan, niet drank totaal blokken in mijn hoofd maar de trek dichtbij laten komen en dan kijken wat het me doet.

Experimenteren, uitdagen staat gelijk met strijdbaar willen zijn. (...) Ik geef me over aan het feit dat ik absoluut niet tegen dat spul kan, dat ik er zwaar allergisch voor ben. Ik hoef niet meer te strijden, alleen mijn leven een nieuwe richting geven.

Als je eens zou beginnen met er een vraagteken achter te zetten ipv een uitroepteken. Erik, bedoel je met experimenteren uitdagingen opzoeken en de strijd aangaan?

Dan was mijn antwoord geweest. Nee beste jowan, met trek dichtbij laten komen bedoel ik niet de strijd aan gaan. Het mooie van trek is dat het komt en gaat. Precies daaraan dacht ik toen ik de golven zag komen en gaan. Van de week nog gebruikte ik op de draad golven als metafoor en noemde ik golven tegen willen houden, niet te doen en contraproductief. Met dichtbij laten komen bedoel ik precies wat YO hieronder schrijft. Toelaten zonder verzet....

Volgens mij is dat wat Erik omschrijft - op wie je naar ik aanneem reageert, jowan - juist het tegenovergestelde van de strijd aangaan.

Hij laat toe wat er nu eenmaal IS zonder zich ertegen te verzetten.

Zo zou je het ook kunnen lezen, ja. Kwestie van interpretatie. Maar ik lees toch ook de aantrekking en het weerstand bieden. En het dichterbij laten komen, experimenteren. (...) Met name de trek, die heb ik al niet meer sinds ik me er aan overgaf dat ik niet met drank om kan gaan. Trek is naar mijn mening een uiting van strijd.

Interpreteren is invullen jowan. Ik ben gewoon een frummer en benaderbaar. Vraag er simpelweg naar en vul niet voor me in please.....

Ik heb me overgegeven dat ik niet met drank kan omgaan en daarom drink ik de eerste niet. Mijn manier van overgave past niet in jou stramien maar er zijn meer wegen naar ADB,

Trek staat onder invloed van strijd, hoe meer je strijd levert hoe heviger de trek. Maar trek is er ook zomaar, onverwacht want ik heb niet vaak trek meer plots komt het tevoorschijn.

Maar trek IS er ook soms gewoon toch jowan? Ik heb er niet vaak last van, maar heel soms wel. Dan laat ik het dus over me heen komen ja. Dan kijk ik de fles aan als het ware.

Voor mij is trek niet zozeer verzet, maar een verlangen naar iets... Wat verlang ik nu écht, vraag ik mezelf dan af. Meestal is het bevestiging.

Dit is exact wat ik bedoel. De fles aankijken, de trek niet blokken maar het gevoel binnen laten komen en kijken naar waar drank het substituut (vervanging) is voor het werkelijke verlangen. Ik was moe, onrustig en niet zo happy en met drank zou de onrust minder worden, me kunstmatig happy voelen en minder moe zijn of me overgeven aan moeheid en in slaap vallen.

Ik ging naar het strand met het verlangen; rust ontspanning en wat opvrolijken. Dat was mijn werkelijke verlangen. Ik zie vervolgens mensen op het terras met bier en ervaar mijn trek. Accepteer die trek en probeer te achterhalen waar mijn werkelijke verlangen zit.

Zoals je leest ben ik niet bezig geweest met ik wil niet drinken ik wil niet drinken ik mag niet drinken ik ga niet drinken......nee ik ben in de zon gaan liggen luisterend naar de golven en daarin visualiseerde ik mijn trek en de golven van trek. Ik zocht ontspanning en opvrolijken en ipv dit via drank te bereiken of me de hele middag te verzetten heb ik genoten van de warmte op mijn lijf, het zachte zand, de rust en was blij met mezelf dat ik wat ondernomen had ipv op mijn bed gaan liggen met de gordijnen dicht wat ik van plan was want zo moe was ik en zo geen zin had ik om wat te ondernemen.

@YJ: Ik heb geen zucht meer naar drank, sinds ik me realiseerde dat het niets meer voor mij is, werkelijk niet. Ook niet soms, ook niet een klein beetje.

Dat is waarom ik het vaak over de (AA/NA) overgave heb: het levert zo'n groot gevoel van vrijheid op!

Dat mijn taal niet steeds even gepolitoerd of toegankelijk is, neem ik daarbij op de koop toe. Mensen die het willen begrijpen, daar doe ik het voor.

Ik ben er echt van overtuigd dat je bedoelingen alleen maar goed zijn. Jij hebt een weg gevonden die je gered heeft en nu wil je iedereen die weg laten zien. Dat is betrokken dat je ons wil redden in je overtuiging dat jou weg de enige weg is. Precies een dominee. Ik kan ook niet echt boos worden op de dominee die dwalende schaapjes wil redden en de weg naar de herder wijst. Dat doet een dominee omdat hij denkt daaraan goed te doen. Maar echt waar jowan, we zijn volwassen mensen en geen weerloos schaap dat gered moet worden of de juiste weg gewezen.

En als laatste, ik geloof echt niet dat je het op de koop toeneemt dat je teksten niet altijd even gepolitoerd of toegankelijk zijn. Je doet het er om. Gepolitoerd (er gelikt laten uitzien) geloof er geen barst van dat dit iemand zijn dagelijkse taalgebruik is. Echte wijze mensen proberen iets wat lastig is zo begrijpelijk mogelijk te maken. Quasi intellectuelen doen aan dikdoenerij en drempels opwerpen voor het gepeupel. Dit is niet het eerste voorbeeld. Zodra je reageert op mensen die jou een reactie geven ga je heel ingewikkelde woorden gebruiken. Ik begrijp je toch wel maar zullen we ons best doen het voor een zo breed mogelijk publiek begrijpelijk te houden? 

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En als laatste, ik geloof echt niet dat je het op de koop toeneemt dat je teksten niet altijd even gepolitoerd of toegankelijk zijn. Je doet het er om. Gepolitoerd (er gelikt laten uitzien) geloof er geen barst van dat dit iemand zijn dagelijkse taalgebruik is. Echte wijze mensen proberen iets wat lastig is zo begrijpelijk mogelijk te maken. Quasi intellectuelen doen aan dikdoenerij en drempels opwerpen voor het gepeupel. Dit is niet het eerste voorbeeld. Zodra je reageert op mensen die jou een reactie geven ga je heel ingewikkelde woorden gebruiken. Ik begrijp je toch wel maar zullen we ons best doen het voor een zo breed mogelijk publiek begrijpelijk te houden? 

Hum juist ja Erik dat bedoel ik ook altijd te zeggen met "wil de echte Jowan opstaan".

Laat mensen a.u.b. gewoon doen op het forum, en niet zoiets van "Kijk mij eens even goed wezen".

Daar zit heel vaak toch een minderwaardigheidscomplex achter, ander heb je die behoefte niet om jezelf zo goed mogelijk te profileren. Je vult heel vaak in hoe die ander over je denkt. Dat noemt men projecteren, en leeft niet fijn.

In feite maak je jezelf dan vreselijk afhankelijk van je eigen ideeën. En het kost heel veel energie om constant bezig te zijn om zo goed mogelijk over te komen.

Terwijl ik denk dat de echte jowan heel anders is. Die zou ik toch echt graag een keer willen zien. misschien kan hij wel erg leuke grappen maken, wie weet. :)

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies Loen. Iedereen maakt toch een heel eind zijn eigen groeiproces door, met veel eigen keuzes. Het enigste dat we kunnen doen is iets betekenen voor die ander, en proberen uit eigen ervaring te schrijven. Maar iedereen maakt zelf zijn eigen keuzes.

Tja en ik weet helemaal niets van de AA. als alleen wat ik hier soms lees, en daar heb ik al meer dan genoeg aan. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De zendingsdrang van iemand die succesvol gestopt is, kan irriteren. Daar kan de gevolgde methode (in jowan's geval 12 stappen programma) toch niets aan doen?

Er zijn hier ook mensen die gestopt zijn op pure wilskracht. De mensen die dat steeds weer melden, dat het dankzij wilskracht is, zijn steeds dezelfde mensen. Diezelfde zendingsdrang, andere methode. Bij mij: zelfde irritatie.

Dus nu jullie toch tijd hebben, wou ik het met jullie even hebben over mijn methode. Beproefd succesvol.

stelling 1

trek komt maar trek gaat

ste zzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzzzzzz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met andere woorden hebben we allemaal het zelfde doel dat ieder op zijn eigen manier probeert te bereiken?

Precies Pinkman, het enigste dat we kunnen doen is proberen om die ander te helpen in het adb. worden. En ook daarin doet iedereen het weer op zijn eigen manier. Alleen als die manier irritatie opwekt, kan je die irritatie serieus nemen of denken gooi het maar in mijn pet, jullie zien het verkeerd.

Wat ik verkondig is goed. Maar als er toch verschillende mensen dezelfde irritatie hebben, kun je jezelf ook eens achter je oren krabben en denken, kan ik mezelf wat bijstellen. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voel me een gezegend mens momenteel.

Dat ik er tig jaar geleden voor koos om opgenomen te worden.

Sprak zojuist een maatje van daar en daarmee kun je perfect je zwarte gedachtes delen.

Dat schrikt niet af, die lacht erom en maakt zich geen zorgen, omdat ze deze zo goed kent.

En nog zwartere gedachtes met jou deelt.

Voor volgende week afgesproken, want begin het nogal beu te worden om  depressief in mijn bed te blijven liggen en de dekens over mijn kop te trekken en te wachten totdat de dag voorbij is.

Wel weer een prachtige maaltijd bereidt en ook al wat gebaren aangeleerd.

En iemand ontmoet die me wel wil leren om te kite surfen. Alleen verwacht hij er meer van dan ik maakte hij me duidelijk. Hoop dat het nu duidelijk is. Les mate niks meer.

Denk dat ik me behoorlijk goed handhaaf in deze depressie. Door mezelf bij mijn positieve te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Loen, ik ken nu enkele gebaren, dat is niet zo moeilijk te zoeken. Maar is mijn plek niet.

Dit plan brengt me bij iets anders wat ik niet niet meer leren hoef.

Wat gewoon simpel weg in mij zit. En ik zonder problemen uitvoeren kan.

Voor mij een grote winst.

Nu nog op mijn pad krijgen. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...