Spring naar bijdragen

Maandag 27 juli


Aanbevolen berichten

Goedemorgen beste mensen,

 

Regen, wind, flapperende tentjes ... en wat heb ik heerlijk geslapen! Mijn vrouw niet, die kan hier niet zo goed tegen.

 

Fijne dag iedereen, sterkte voor wie het nodig heeft.

Dribbel morgen een jaar droog, las ik elders. Kijk, daar word ik nou vrolijk van!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal, weer een nieuwe week. Voor mij zit de derde nuchtere week erop. Ben trots!

 

Gerrit, ik hoop dat het wel wat beter weer wordt voor jullie. In de tent met dit weer is even leuk, maar als alles klam wordt is het toch wel minder. Ook voor de andere vakantiegangers natuurlijk. Wij gaan 8 augustus naar de kust, ook in de tent, ik hoop dat het dan beter is. 

 

Vanavond naar de meeting...fijn!

 

Fijne dag,

 

Hummer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Morgen,

 

Blijkbaar was het voor meer mensen een droom nacht. Hoop voor mij geen voorspellende droom. Ik droomde dat ik wakker werd in een of andere nachtopvang van junks en daklozen en ik op straat gekickt werd en de hele dag rondhing en verder sliep en zoop op een metrostation tussen kartonnen dozen tussen mensen in die ook aan de drugs en drank zaten. Vrij bizar om opeens te dromen dat ik midden in het afvoerputje van de samenleving zat. Mijn droom was net de sfeer van Bahnhof Zoo uit Christiane F.

 

Ik droom heel weinig bewust maar als ik droom is het heel beeldend en levensecht en bijna altijd vrij bizar. Nu achter laptop lekker binnen verder met niet roken dag 4 en niet drinken. Valt toch best zwaar met al mijn verslavingen gestopt zijn.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Murning allemaal,

 

Lekker vol en intens weekend achter de rug en nu weer aan het werk.

 

@erik: heb ergens gelezen dat je roken als je "laatste verslaving" ziet en dat het je daarom moeilijk(er) valt om op te geven, klopt dat?

Ik denk niet dat roken je laatste verslaving is. Ik geloof dat je er nog veel en veel meer hebt - net als 99% van de mensen om je heen trouwens.

Wat dacht je van 'denken' als verslaving? Met alle excessen die daarbij horen, zoals malen, piekeren, analyseren, sufdraaien… Het verslavingsmechanisme is hetzelfde: je denkt je problemen op te kunnen lossen met denken, maar al die malende gedachten dragen er alleen maar meer aan bij. Je kunt er niet mee kappen, hoe graag je ook zou willen, en het ergst is, je blijft je ermee identificeren. 

En dan zijn er nog tig andere gedragsverslavingen, over een paar jaar staan ze in de DSM, mark my words. Relaties, streven en presteren, sporten, werken, gezond leven, zorgen voor anderen, de wereld willen redden, dwangmatig lichtknopjes aan- en uitdrukken… 

Dus maak je geen zorgen, je houdt vast nog wel wat over om aan te werken  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He gadver Yo,

 

Zucht....wat heb jij pijnlijk gelijk in wat je schrijft. Roken is de laatste verslaving waarmee ik me nu niet meer mee identificeer en geidentificeerd wil worden. Het past totaal niet meer bij me voorzover het ooit wel bij me gepast heeft. Blijft over de verslavingen waarmee ik me juist wel graag identificeer (sporten, werk, gezond leven....) of onlosmakelijk mee verbonden ben (niet weten hoe ik me er van los kan maken)

 

Heel goed dat je me wijst op denken als verslaving. Je kent me inmiddels goed genoeg :blush: Ik ben ook maar een mens met eigenaardigheden en je hebt een van de meest hardnekkige en opvallende van me te pakken. Maar waar roken en drinken vrij ver buiten mezelf staan is denken, piekeren, analyseren vrij onlosmakelijk verbonden met mij, vrij wezenlijk ikke. Je schrijft dat ik er niet mee kan kappen. Dat klopt ik kan alleen kappen met het uiten aan mensen maar in dat hoofd is het bijna niet te stoppen zonder ja precies de middelen waaraan ik verslaafd ben. Roken kalmeert me en geeft focus en gerichte aandacht, drank en blowen helpt verdoven en vooral drank maakt me heel sentimenteel vaak. Dan neemt gevoel het over van het denken en gaat gevoel spuien waar het normaal door gedenk dwarsgezeten wordt. Nu voel ik dat er op dit moment vrij veel emoties vast zitten en zich geen weg weten. Heb er last van en met gedenk vind ik er geen oplossing in, juist niet.

 

Het punt met denken is dat ik het inzicht hoe principes werken bij me te danken heb aan denken en analyseren maar denken/piekeren/analyseren en suf draaien daarin ook de kern is waar ik soms gek van wordt en een toevlucht zoek in.... :devil: ....

 

Het ergste is dat ik me er mee blijf identificeren schrijf je. Hoe is dit dan te de-identificeren hoe kan ik me losmaken van iets wat zo wezenlijk erik is? Wil het dolgraag want ik weet (en jij hebt ook gemerkt) hoe erg het me in de weg zit! (denkend aan Ramses heb het altijd zo gedaan) Nee niet van, laat me mijn eigen gang maar gaan, maar van hoe kan het juist anders? Ik weet het niet en er over denken en piekeren werkt zeker averechts.

 

Over denken en mijn gevoel komt zo een los bericht. Ja ik lag vannacht een tijd wakker door mijn gedenk.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zal op maandag ochtend maar een argeloze helpdesk medewerker van Ziggo zijn! Denk dat heel veel mensen dat doen, hun offday projecteren op een Ziggo probleem en dan al je frustraties spuien.

 

Heb je een idee waar je offday vandaan komt Fruitvlieg? Bij mij zat Yo vrij pijnlijk spot on wat betreft mijn eigen off days....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wist eigenlijk al dat je dat ging antwoorden Yo. Geprobeerd en dan zit/lig of doe oefeningen in een zaal met een mevrouw die over mindfullness begint en dan lukt het me ook wel om op dat moment rustiger te worden. De truc van op een afstand kijken naar de wirwar van dingen en slechts te kijken hoe dingen in de knoop zitten en met elkaar te maken hebben zonder het te analyseren lukt af en toe. Kan heel soms tot een stadium komen dat ik pijlsnel van gedachten naar gedachten ga en van beeld naar beeld, dan schiet alles heel snel door mijn hoofd en daarna wordt het rustiger en dat helpt heel even maar daarna gaan dezelfde patronen en routines gewoon weer hun gang zoals ze het altijd gedaan hebben.

 

Ja Sowhat, die vragen stel ik me ook vaak als ik niet slapen kan maar dan de knop om als beide vragen een NEE zijn...ja soms val ik in slaap vaak niet of pas na heel lang. Zullen vast heel veel mensen hebben, dit. Meestal is het een vrouwendingetje (mis A3 ;) want die zou op dingetjes gelijk reageren) mijn vader bijvoorbeeld die draait zich om en slaapt direct, ik kan aan alles twijfelen en denken en omdenken en heromdenken....gek wordt ik dan van mezelf.

 

Edit;

Ga zo even dingen in mijn eigen draad zetten omdat ik dit wil onthouden. Neem aan dat je het goed vind Yo dat ik je tekst even copy paste naar mijn draad....

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Maar hé, ik wou je alleen maar van de illusie afhelpen dat roken het enige was dat je nog resteerde hè? Zie het vanuit dit positieve perspectief.  :D

 

Doe ik ook, dat in positief perspectief zien :D He gadver is natuurlijk humoristisch bedoelt want ben juist heel blij met wat je schrijft. Je hebt nu eenmaal de eigenschap om nogal de vinger op de zere plek te leggen. Wat je doet is veel meer dan me van de illusie van roken als laatste verslaving afhelpen. Dank je wel voor wat je schreef. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan je suf piekeren en analyseren Erik maar frisse lucht en bewegen kan ook wel eens helpen.

 

Zo makkelijk kan het ook zijn ja. Na bijvoorbeeld hardlopen in de buitenlucht kan ik heel rustig en ontspannen worden. Soms werkt simpelweg doen het beste tegen denken. :)

 

En Ziggo houden we er in. Die kan je altijd bellen ;)

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dan zijn er nog tig andere gedragsverslavingen, over een paar jaar staan ze in de DSM, mark my words. Relaties, streven en presteren, sporten, werken, gezond leven, zorgen voor anderen, de wereld willen redden, dwangmatig lichtknopjes aan- en uitdrukken… 

Dus maak je geen zorgen, je houdt vast nog wel wat over om aan te werken  ;)

 

Dat is een ding wat zeker is; alles wordt tegenwoordig opgenomen in de DSM alsof alles een stoornis is.

 

Het positieve aan dit alles vind ik dat aan jezelf werken ook leuk is om te doen en er is altijd wel wat om aan te werken. Niet om het gelijk een stoornis te noemen maar omdat je met dingen anders doen, ander gedrag zelf lekkerder in je vel kan gaan zitten en je leuker contact kan hebben met anderen. Er is altijd nog genoeg om aan te werken. En wij mensen hebben de intelligentie en het gevoel om dit zelf vorm te geven. We kunnen zoveel meer bereiken dan we in onze beperktheid soms denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...