Yogajuf Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 Mooi proces van zelfbewustwording zo hè Fruit? En ik wil zo graag dat iedereen elkaar begrijpt en wat beter naar elkaar luistert. Ja ja... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Burchill Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 Ik denk er zo over: Het AdB forum is er zowel voor minderaars als stoppers. Een ieder zit in zijn/haar eigen proces. Uit boeken, en ook de ervaringen hier van ervaringsdeskundigen, weten we ook wel dat dit proces van uitglijden, terugvallen, weer stoppen, uitglijden, terugvallen, etc. soms een zeer lange periode in ons leven kan voorkomen (uitzonderingen zijn er altijd). Schrik niet, maar soms duurt het wel 10 jaar of langer(!) Denk niet dat we een ander hierin moeten oordelen, maar observeren. Wees bewust van je eigen proces en ervaringen hierin. En waarom reageert de ene hier wat heftiger op dan de ander? Het ligt dan gevoeliger, te recent(?) Wat A3 zei, ik weet voor mezelf dat zo'n uitglijder, of het goedpraten van weer sociaal kunnen drinken, toch na 2 a 3 maanden leidt tot een terugval. En dan weer elke dag je zorgen maken hoe je weer de dag zo moet organiseren dat je (vaak) thuis weer stiekem kunt drinken... in je uppie, je sociaal afsluiten. Je weer ellendig voelen. Dikker worden. Futloos. Ook wel depressief kunt worden/zijn met alle nare dingen als suïcidale gedachten hebben, etc. Ugh, ik heb gezegd Kate reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 Goedemorgen beste mensen, Ik ben er wel, maar nu even niet. Er is al genoeg geschreven hier. Fijne dag voor iedereen, sterkte voor wie het nodig heeft. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
eline Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 Hier alle kleding weg......wel leuk want ze keken even of het niet vol gaten en vlekken zat was er direct een mevrouw die zei wanneer hangen jullie dat op? Dus Wijfie nogmaals bedankt en stom dat ik dat zelf niet had bedacht, straks lunchen in familiehotel, jammie jammie Kate reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 goeiemorgen frummers jammer dat de zon niet schijnt maar het is tenminste droog. Net als bij mijzelf eigenlijk Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 De "discussie" tussen stoppers en minderaars met alle irritaties en begrip, die mooie mengvorm van dit alles op dit forum... 't Is of ik een herhaling van een herhaling van een herhaling van een herhaling zit te lezen. En elke keer leer ik er weer nieuwe dingen van. Nu vooral over hoe we geneigd zijn ons gecontroleerd gebruik of juist ons stoppen met hand en tand te verdedigen. En tegelijkertijd de motivatie van het andere "kamp" te ontkrachten. Ik herken in beide "kampen" het "gelijk hebben".. Twee "gelijken" die onverenigbaar zijn. (ik heb gelijk.... nee, ik heb gelijk... etc.) Ik ben blij dat de geschiedenis zich steeds herhaald, dat de feiten zich steeds herhalen. Mijn interpretatie ervan is elke keer anders. Zo worden voor mij langzamerhand die twee onverenigbare "gelijken" op de één of andere manier tóch verenigbaar in een soort van "groter gelijk". Mijn gelijk is mijn gelijk. Uiteindelijk heb ik m'n gelijk niet hoeven of zelfs kúnnen halen bij anderen maar heb ik m'n gelijk gekregen van m'n eigen ervaringen. Maar dan wel weer dankzij een mengsel van de ervaringen van anderen. En steeds in m'n achterhoofd: m'n gelijk van vandaag kan morgen onwaar blijken. Ik blijf mengen. Ik ben niet stabiel. Stabiel maakt me lui en onoplettend. Stabiel maakt me kwetsbaar. eline en jowan reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 gek he Koh hoe dat werkt, ik zoek juist wel steeds naar stabiliteit. ik ben een echte Weegschaal en wordt soms zo moe van mezelf. Dat gejojo altijd maar weer. En ik weet dat stabiliteit geen stilstaan is voor mij. Meer een sterke stroom waar ik af en toe in mag ontspannen. Waarin ik alert blijf op valkuilen en objecten onderweg. Maar instabiel maakt mij ook labiel en daarheen wil ik niet meer. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kate Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 Ach Gipsy. Je wilt het bij 1 of 2 laten, maar de eerste dag drink je er al 3. En wat mij betreft, ook dit hoort bij het forum blijkbaar. Heel logisch toch. Net als de reacties. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 Lieve Jane, jij zoekt naar stabiliteit, ik ook. Ik zeg ook niet dat ik instabiel ben in de zin van totaal onevenwichtig.. Ik ervaar een soort van wankel evenwicht, als een koorddanser. Ik val niet, maar ben elk moment op zoek naar evenwicht. Je zegt het zelf: stabiliteit is geen stilstaan. Ik denk dat we beiden hetzelfde bedoelen maar het anders zeggen. Wéér die woorden, hè? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 yep en woorden roepen weer woorden op net als gedachten en handelingen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 kiekeboe Marc Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Antoinnette Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 Goedemorgen, veel plezier eline. Zolang ik alleen ben is niet drinken enige optie. Geen controle en val dan snel weer terug in oude patroon. Prima als iemand drinkt en denkt het onder controle te kunnen houden, maar wordt er niet vrolijk van als iemand aankondigt savonds te gaan drinken. Hou dat lekker voor jezelf. Triggert mij en doet me geen goed. Ik ga op mijn bescheiden pad voort, zie wel wat het brengt. Fijn weekend. Hoop dat het goed gaat met Kaboutertje en vooral met Clown Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 Kate, wanneer mag je voordragen? Wat een bijzondere beleving lijkt me dat. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kate Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 Binnenkort Jane. De details hou ik liever even voor me, omdat ik anoniem wil blijven. Ik heb mijn zenuwen maar even geparkeerd lijkt het. Ach ik heb niks te verliezen toch. Ik kan over mijn woorden struikelen of buiten adem raken en dan vergaat de wereld ook niet haha. Ik ga wel iedere dag oefenen hoor. Gek hoe het ineens loopt. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blekje Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 Ik vind dat iedereen het recht heeft om zijn of haar eigen route te bepalen en ook om zijn of haar eigen fouten te maken. Ik kan er ook niet altijd even goed tegen als iemand het over weer drinken heeft, maar dan is dat omdat ik dan ook een zwak moment ervaar. Maar ik vind dat die discussie hier evegoed thuis kan horen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 ja, en een stimulans om door te gaan! op mijn schrijfcursus, lezen we onze schrijfsels ook voor, eng en leuk tegelijk! In oktober start mijn 9e cursus alweer en i.p.v. een memoires boek, wat ooit mijn plan was, erven kids straks een map vol schrijfels die ook zo'n beetje mijn leven beschrijven. ik ben wel benieuwd naar de jouwe maar logisch, privacy!!! Houd dat vaandel maar hoog hoor. Kate reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blekje Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 Ik heb net de video van het symposium bekeken en ik vond het heel interessant. Ik heb er veel van geleerd en het is voor mij een stimulans om mijn verslaving nog serieuzer te benaderen. Het geeft me wel een beetje een moedeloos gevoel dat je dus eigenlijk de aandacht ervoor nooit kunt laten verslappen. Vooral de laatste spreker over de wilssystemen vind ik erg boeiend. Stof tot nadenken Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blekje Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 En ik kreeg vanochtend een leuk pakketje aangeboden. Ooooh, wat een mooie kleurtjes en erg mooi garen. Je hebt je lekker uitgeleefd Eline, nu is het aan mij om er een geheel van te maken. Ik duik maar even onder met mijn haaknaald eline en Antoinnette reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 t is wat jij met die discussies doet Blekje niet wat er staat uit alles kun je leren als je daar aan toe bent. zo ff de markt op, de bieb in en dan de trein naar dochter die mag haar 1e plekje verdedigen op weg naar hopelijk divisiespelen volgend jaar. en op de tribune daar zat haar moeder Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 (...) Het geeft me wel een beetje een moedeloos gevoel dat je dus eigenlijk de aandacht ervoor nooit kunt laten verslappen. (...) Blekje, in het begin van mijn stoppen moest ik iedere dag heel erg opletten en vooral op een aantal situaties. Alle dagelijkse momenten en situaties, waarin ik voorheen dronk, drank kocht of trek kreeg, zijn voor een groot deel tot automatismen omgevormd. Dat kost weinig aandacht, weinig energie; ik ben me er niet van bewust. Het lijkt een beetje alsof er een soort virusscanner binnen in me meeloopt. Ik merk het niet op, maar op het moment dat er iets afwijkend gebeurd en/of ik trek krijg, gaan de alarmbellen af en de lampen knipperen. Misschien gaat het over een tijdje voor jou ook makkelijker worden en blijkt dan dat er weinig reden is om je moedeloos te voelen. Ik hoop het voor je. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bolletje Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 Binnenkort Jane. De details hou ik liever even voor me, omdat ik anoniem wil blijven. Ik heb mijn zenuwen maar even geparkeerd lijkt het. Ach ik heb niks te verliezen toch. Ik kan over mijn woorden struikelen of buiten adem raken en dan vergaat de wereld ook niet haha. Ik ga wel iedere dag oefenen hoor. Gek hoe het ineens loopt. Je lijkt net een mens Kate. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kate Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 Eigenlijk ben ik een alien Bol, niet verder vertellen. eline reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AlbertRemmo Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 Dagpact jowan Blondie Jette Albert Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
toine Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 goedemiddag.... alles ok hier....? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bolletje Geplaatst 14 maart 2015 Rapport Share Geplaatst 14 maart 2015 Poeh, ik werd net door de d.a. gebeld. Er staat iemand bij ons op straat. Of ik hem kan helpen. Ik heb gezegd dat ik dat niet kan, ook omdat ik me gisteren voorgenomen had, niet meer mezelf weg te cijferen voor een ander, en ik weet dat ik dat dan weer doe. Toch vind ik dat erg moeilijk, en voel me er niet zo prettig bij. Iemand helpen, zeker in zo'n situatie, betekent voor mij erg veel. Eigenlijk kan ik niet zo maar iemand op straat laten staan, maar weet ook dat die persoon diep in de puree zit. Wat haal ik mezelf dan op m'n nek. Toch heb ik erg veel moeite om niet te bellen en te zeggen "laat hem toch maar komen". Ik zal het niet doen maar nogmaals het voelt niet zo goed. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden