Spring naar bijdragen

eetdraadje

plof

Aanbevolen berichten

Hihi, ik ben niet zo een vroege ontbijter Jane.

Maar op de markt zullen ze vast wel wat te snaaien hebben.

En daarna een verjaardag, dus morgen hoef ik niet aan koken te denken, gelukkig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even 'mijn' oplossing voor vervanging van witte wijn in gerechten met schaaldieren en risotto's: een scheutje sherry azijn.

Heerlijk en veel uitgesprokener dan ww-azijn.

Verjus is een aanfluiting, niet doen. Het probleem zit m vooral in de zeer beperkte houdbaarheid van het spul als de (dure) fles eenmaal open is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Bordje, dubbel.

Maar wel bordje duidelijk, dat ik nog heel veel om mezelf geef.

Smaakte inderdaad lekker!

Helaas voor 3 dagen teveel.

Maar ik merk dat ik momenteel al mijn bordjes eten zo opmaak, geen bordjes meer ik kwak eten op mijn bord en eet het op.

Maar een versiering erbij.

Volgende keer als ik boos ben, bordje oma´s custardpudding nog een proberen. Zal vast dan ook wel lukken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Burchill heeft zijn recept voor pompoensoep al neergezet, maar recepten voor pompoensoep heb je nooit genoeg! :)

Fruit ui en knof en in stukken gesneden pompoen.

Voeg een scheutje curry saus toe.

Zet de boel onder water met een groentenbouillonblokje, en kook gaar.

Laat enigszins afkoelen, en zet de staafmixer erop.

Vermeng met creme fraiche, warm weer op, en smullen maar!

bewerkt door JaNina
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Zo hier dus het recept van Bol's br. bonensoep.

Nou vind ik het moeilijk om de hoeveelheid op te schrijven want op de eerste plaats doe ik er altijd erg veel vlees in. Bovendien heb ik ook een grote pan gemaakt voor de buren. Ik zal proberen om het een beetje op te schrijven maar jullie moeten zelf maar uitvogelen of het teveel of te weinig is.

Belangrijk vind ik zelf is een pakje Honig Bouillonsoep te kopen. Dit geeft echt een heerlijke smaak aan iedere soep die je maakt.

Nou hier komt ie dan.

benodigdheden voor 5 ltr.

5 ltr. water.

2 mergpijpen. Of 2 zakjes groentebouillon of bouillonblokjes.

1 pond platte rib.

3 ons gemarineerd spek.

1 rookworst (jawel van de Hema of de Lidl. Lidl is goedkoper en net zo lekker. Hema heeft ook rookworst met minder vet.)

1 pakje Honig Bouillonsoep.

peper naar smaak.

1/2 theelepel kerrie (heel belangrijk)

1 theelepeltje gedroogde Lavas. 

1 theelepeltje gedroogde rozemarijn.

2 preien fijn gesneden.

1 winterwortel ook fijn gesneden.

1 1/2 blik br. bonen voor dunne soep 3 bl. br. bonen voor dikke soep.

Houd er wel rekening mee dat hoe meer br. bonen hoe minder water je op zet. ;)

Zet die 5 ltr. water op en donder de mergpijpjes, al het vlees behalve de worst er in en breng het aan de kook. Zodra het kookt zet het op een klein pitje het liefst met zo'n zwart ding eronder weten jullie wel? Gooi de fijn gesneden groenten, kruiden en specerijen er bij en laat het zo'n 3 uur lekker trekken. Als je de prei wat knapperig wilt hebben, kan je die ook het laatst erbij doen. Mag met de deksel er  op want het hoeft niet helder te zijn, en het houdt de smaak beter vast. Soep mag niet koken maar als je in de pan kijkt, zie je leven in het water, het circuleert, als het bubbelt is het niet goed. Dan ga je zitten en neem een lekkere slok van je gemberthee ;)  Wijn drinken is bij dit recept echt helemaal uit den boze. :D

Na een uurtje of drie haal je het vlees en de mergpijpjes eruit en laat het af koelen. Als je van wat vet houdt kun je de merg fijn prakken en weer terug in de soep doen of....... het merg op een bordje doen 2-3 druppeltjes maggi en dan maar smikkelen. Of op een toastje. Maar dat is voor iedereen verschillend. Pluk het vlees in kleine stukjes, en snij de worst in schijfjes.

Als je al het vet uit je soep wilt hebben laat je hem afkoelen en schep het vet eraf, en breng hem daarna weer aan de kook.

Als je de bonen heel fijn wilt hebben (wat ikzelf altijd erg lekker vind) maak je ze met de staafmixer fijn en anders gooi je ze er zo in. Breng alles aan de kook en gooi het pakje bouillonsoep erin. Zonder karton en zakje natuurlijk :D  Laat alles nog zo'n 10 min.sudderen.

Voor de vegetariërs onder ons kan je het vlees en de pijpen weg laten hoor, de bouillonpoeder geeft genoeg smaak.

Succes en Smakelijk smikkelen :rose:  :heart:

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 3 weeks later...

Ik volg nu een cursus voor gewrichtspijn.

En het blijkt dat mensen met pijn, weinig drinken.

Die botten hebben wel vocht nodig om de boel te laten scharnieren.

Ik wil hiermee dus zeggen, neem meer vocht tot u.

Ik heb daar zelf ook moeite mee, maar als ik het bijhoudt heb ik inderdaad minder pijn. Dus ik geloof er wel in.

Ook al kan die ervaring beïnvloedt zijn.

Ik geloof erin, omdat mensen die zuipen, vaker klagen over rugpijn dan mensen die water drinken. En als ik zuip, ik ook last krijg van mijn gewrichten en als ik liters kruidenthee zuip, of water met smaakje niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vanavond een wrap proberen te maken van ijsbergsla.

Klonk in ieder geval heel lekker.

Fetakaas met crème fraîche, knoflook, citroen en peper

Paprika, tomaat en ui.

Champignons gebakken in kokosolie en afgeblust met sojasaus.

Was ook heel lekker, maar lastig te eten die sla breekt namelijk snel.

Dus bij de volgende ronde heb er maar een salade van gemaakt.

Wat ik me afvroeg, zijn er nog tips om er wel een fatsoenlijke wrap van te maken?

Ziet er namelijk stukke leuker en gezelliger uit. Want die salade lijkt nu wel een salade oorlog. :blush:

(bleken is wat anders dan breken en ik ben nog altijd geen chinees)

bewerkt door Spud
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt inderdaad verrukkelijk Spud. Een idee voor wraps in ijsbergsla heb ik niet. Maar wat dacht je van hele grote champignons, die uithollen en vullen. Dan de champignons bovenop de ijsbergslabladeren serveren. De vulling die niet in de champignon past er naast op de sla bladeren leggen. Takje koriander er op voor de sier?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doelde op lekker eten.

Maar jij kookt nog graag denk ik, en ik niet. Ik haat dat.

Ik schuif veel liever mijn beentjes onder andermans tafel. Om te smullen

Welkom trouwens Meya!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

voor Lady Jane;

Halveer rode paprika's, maak ze schoon, en lag ze dakpansgewijs met de bolle kant naar boven in een ovenschaal.

Doe er lekker veel stukjes knof bij, en giet er wat olie, balsamico-azijn en water bij.

Totaal een bodem, niet overdrijven.

In hete oven tot de paprika net begint te kleuren.

Afkoelen, en pureren.

Weer in pan met wat water, groentebouillonblokjes, en flink veel zachte geitenkaas.

Eventueel garneren met peterselie.

Is heel smaakvol, smikkel ze!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...