Spring naar bijdragen

Dinsdag 19-8-2014


Hanneke

Aanbevolen berichten

 

maar mijn verwachtingen wil ik wel hoog stellen

het moet nu gewoon klaar zijn voor eens en altijd 

 

Hallo Snoepje,

 

Met verwachtingen hoog stellen als ik (weer eens) gestopt was heb ik het nooit kunnen redden.

Mijn verslaving was altijd sterker dan wat ik eigenlijk wilde en druiste altijd tegen mijn verwachtingen in.

"Het moet nu gewoon klaar zijn, voor eens en altijd." Hoe vaak ik dat niet voor mezelf gesteld heb..

Altijd was er weer dat "ongezonde verstand", m'n verslaafde manier van denken, die m'n gezonde verstand

op het verkeerde been wist te zetten.

 

En toch is het in de kern van de zaak ontzettend simpel. "Neem de eerste niet!!"

Om dat simpele te kunnen bewerkstelligen heb ik echter aan alleen mijn gezonde verstand

en een flinke portie wilskracht niet genoeg.. dat is in het verleden veel te vaak gebleken.

 

Ik heb hulp gevonden in het 12-Stappen programma.

Het is niet dat programma wat me clean houdt,

het zijn niet de meetings,

het zijn ook echt niet mijn lotgenoten die zelf met herstel bezig zijn.

Ik ben het echt helemaal zelf die dat doet. Met hulp, weliswaar, maar ik doe het zélf.

 

Het komt er dus heel simpel gezegd op neer, dat als ik, al dan niet met hulp van wie of wat dan ook,

die eerste niet neem, ik "klaar" ben met m'n verslaving, zolang ik dat wil en mét of zónder verwachtingen..

Dat kan ik helemaal op eigen houtje proberen te doen, want ook dan geldt het voorgaande,

maar mezelf kennende heb ik meer kans van slagen als ik me onderwerp aan enkele richtlijnen.

Richtlijnen die me helpen in geval van trek een zgn. "om-trekkende" beweging te maken..

Dat kost even wat oefening, maar daar is die hulp dan weer erg welkom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo kohtje

 

in al die jaren die ik nu hier kom en er mee bezig ben

heb ik  al heel veel geleerd, en al is het met vallen en opstaan  

mijn situatie is een heel stuk beter dan toen ik mijn hier aanmelden

 

maar besef nu dat ik het nooit onder cntrole ga krijgen

en dat mijn periode's zonder drank zo slecht nog niet waren

de eerste moet ik zeker niet meer nemen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Snoepje, ik heb ook met veel vallen en opstaan moeten leren. En steeds werd het misschien stukje bij beetje beter, maar

bij elke terugval voelde het alsof ik helemaal opnieuw moest beginnen.

Als ik nou eens al die ervaringen van terugvallen bij elkaar op kon tellen en er een groot tegengif van kon maken,

tja, dan had ik misschien iets van een soort controle over mijn verslaving kunnen opbouwen.

Maar ook mij is gebleken dat ik mijn verslaving niet onder controle kan krijgen, eenvoudigweg omdat ik een verslaafde ben.

 

Mijn verslaving is een omstandigheid. Ik kan omstandigheden niet naar mijn hand zetten.

Het enige waar ik enige controle over kan proberen uit te oefenen en wat ik kan proberen te veranderen, dat ben ik zelf.

Het enige dat ik met élke vluchtpoging, roes, dronkenschap, terugval altijd bij me heb, dat ben ik zelf.

Dus als ik mezelf nou onder controle probeer te houden, hoe moeilijk dat soms misschien ook is, dan heeft m'n verslaving

per definitie geen kans meer..

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Snoepje,

De vorige keren dat je hier was voelde ik toch altijd een hele hoop verzet tegen de hulp die hier geboden werd. Verzet tegen het idee dat drank voor jou niet meer kan, verzet tegen de adviezen die hier gegeven werden. Een hele hoop verzet.

Ik denk dat het goed is dat dat verzet verdwijnt bij je en daar voor in de plaats een stuk acceptatie moet gaan komen. De acceptatie dat je niet meer kan drinken. Nooit meer. Misschien dat dat dan wat beter gaat lukken, ik hoop het voor je.

Hoe is het nu verder met je? Je had toch een relatie die gestopt was? Ben je nu weer alleen?

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een hele goede middag allemaal,

 

Hier weer een vreselijke hoosbui.

 

Snoep,

welkom terug,

 

Albert, 

Nogmaals welkom terug,

jammer, dat we zo weinig van je lezen.

Sterkte.

 

En verder, vind ik het hier maar koud

Misschien raam toch maar dicht doen.

Maar verwarming aan in augustus..nee hoor, veel te vroeg, dan betaal ik me straks helemaal blauw

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi bolletje

 

het accepteren van nooit meer kunnen drinken is inderdaad heel moeilijk

maar de periode''s zonder drank zijn achteraf toch een stuk beter dan met drank

ik heb al 9 maanden een nieuwe relatie die perfect gaat

het eerste half jaar heb ik ook niet gedronken maar dacht het  samen met hem wel onder controle te hebben

hij drinkt zelf maar twee biertjes of gewoon niks

maar gisterenavond was ik alleen ben ik toch weer door geschoten

dus klaar ermee

ik wil deze relatie niet op het spel zetten

zijn exvrouw is ook alcoholiste dus hij weet hoe het is

het is een man van goud en die wil ik niet kwijt

als ik door gaat met drinken verander ik in een duivel waar niet mee te leven valt

bewerkt door snoepje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eten waren hier de restjes van 2 dagen terug.

Zonde om weg te gooien en ook wel zo makkelijk om alleen effe op te warmen als je thuiskomt van werk en weinig puf meer hebt om te koken.

Morgen kookt mijn dochter!

Ook weer geregeld en zij ook weer blij.

Verveelt zich stierlijk met dit nattige weer en al dr vriendinnen op vakantie in Verweggistan.

2 vliegen in 1 klap!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Snoepje, ik ben niet zo,n schrijver kan moeilijk mijn gedachtes op papier zetten.

maar ook ik dacht het aan te kunnen met een paar wijntjes per week tot ik weer een kater had en die gelijk wegdronk.

nu ben ik morgen 14 dagen droog en dat bevalt me prima.

Iedereen weet nu dat ik alleen aan de fris ga en houdt er rekening mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[quote name="Kate" post="849974" timestamp="1408454327"

Blondie, ik lees je over je spitten op je enorm stuk land. En over je verwerken in therapie en opbouwen in je werk.

Het lijkt wel een metafoor hoe je daar maar oneindig aan het spitten bent en steeds weer stukjes puin tegenkomt.

Het lijkt zo oneindig. Zou het niet leuk zijn om een hoekje vast helemaal klaar te maken en er plantjes in te zetten?

En dat uit te breiden? Het is maar een idee.

Je hebt gelijk.

Door die oneindigheid van spitten en puinruimen in mijn leven, maar vooralsnog niet echt het gevoel te hebben iets te oogsten word ik soms wat mismoedig en krijg zelfs af en toe de neiging om de handdoek in de ring te gooien.

Inmiddels is een klein deel op mijn landgoed omgespit en het wordt tijd om daar wat te gaan oogsten.

Bedankt voor het wakkerschudden...

Soms heb ik dat effe nodig en draaf ik zo door dat het leuke ervanaf gaat.

Project dus voor aanstaand weekend: perkje aanleggen en zaadjes planten zodat ik alvast wat eer van mijn harde werken heb en daar de vruchten van kan gaan plukken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

toen ik mijn in 2010 hier aanmelde ben ik 18 maanden droog geweest

toen dacht ik het wel weer te kunnen..ik wilde het gewoon proberen

maar ik weet gewoon dat het niet gaat..het gaat gewoon op ten duur weer fout

dus er is maar 1 optie en dat is stoppen

ik weet nu onderhand wel dat het zonder alcohol ook leuk kan zijn

geen boze buien,geen onderhandelingen in mijn hoofd,geen katers,scheelt een hoop geld enz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren kreeg ik een glas bier voor mijn neus toen ik met iemand in een café had afgesproken die ik al iets van 15 jaar niet gezien had. Opgedronken en ik ben teleurgesteld in mezelf hoe het verder liep.....het eindigde met 5 blikken bier uit de snackbar en ik werd echt chagrijnig wakker omdat ik me na de 2 biertjes toch zo liet gaan want dat bier halen bij snackbar vind ik zo triest alcoholisten gedrag. Werd van de twee bier al hyper en van de 5 blikken werd het alleen maar erger. Dan hoop je op ontspanning door drank en bereik je het tegenovergestelde....

 

Door omstandigheden met die persoon die ik heb leren kennen die zo ziek is zat ik ook al niet goed in mijn vel. De nacht ervoor ook al slecht geslapen en heel gespannen. 

 

Vandaag flink gesport, naar de sauna geweest en een middagslaapje gedaan. Want na sporten en sauna werd ik wel rustig.

 

Niet trots op mezelf maar dit forum kan voor mij alleen maar werken als ik ook eerlijk opbiecht als het niet goed gegaan is. Op de avond zelf kom ik dan niet want dat werkt toch niet dan.

 

Vandaag verder nuchter en zo fris mijn bed in....Grtz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo weer thuis. Ook deze lange dag ben ik goed doorgekomen en ook nu is er nog steeds rust.

Ik wel moe, maar dat is ook logisch.

De nazorggroep was goed. Tijdens het gesprek gebeurde er iets bij mij. Iets wat me heel erg aan het denken zet. Ik heb alcohol in huis. 2 flesjes bier en 1 klein flesje wijn. Voor evt. visite. En ik kan het prima in huis hebben.

Dat wat nu in me op komt is het volgende: heb ik die drank werkelijk in huis voor de visite of heb ik het in huis als een soort houvast. Dat als het nodig mocht zijn ik er toch naar kan grijpen.

Gewetensvraag. Alcohol is natuurlijk heel lang mijn grote vriend en redding geweest, wat als dat dat helemaal niet meer in de buurt is. En er is eigenlijk maar één manier om achter mijn motief om drank in huis te hebben te komen en dat is de drank weg doen. Die gedachte alleen al roept toch wat weerstand op.

Ik ga er nu niet verder mee, dit krijgt de komende tijd wel vorm. Ik het nu even laten rusten.

Dochterlief komt zo thuis en dan wil ik er voor haar zijn. Ik heb haar zondagavond in het echt voor het laatst gesproken, ik mis haar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...