Spring naar bijdragen

Woensdag 11 april


BamBam

Aanbevolen berichten

Het is nog vroeg, zelfs de meeste vogeltjes zijn nog stil. Het stormt in m'n hoofd en na een uur van gepieker en nadenken heb ik een lekker kopje thee voor mezelf gemaakt.
Gevoelens komen, gevoelens gaan. Soms er iets mee doen, soms laten gaan. He, dat rijmt!

Heb het boek van Ingeborg Bosch weer geleend van de bieb. Vorige keer had ik hier totaal geen rust voor, es kijken hoe het deze keer gaat. Ik denk dat ik het ga kopen, het is geen 'gemakkelijk' boek . Ik denk ook niet dat ik over twee weken al 'klaar' ben met het ontrafelen van vele zaken.

Ergens halverwege, ja ik lees kris kras, staat een oefening over voelen. Dat je een keer of 10 per dag stil kan staan bij hoe je je voelt. Pffff, het idee alleen al. Ik regaeer vaak zo impulsief...maar goed heel veel is te leren. Jeetje wat een positieve, helpende gedachte.
Ik bedacht me dat ik vaak niet weet hoe ik me voel. Bij ons thuis was daar ook geen aandacht en ruimte voor. Ik ga maar door, ik schik me, maak mezelf klein, maar wat ik voel weet ik vaak niet.

Er staat ook een stuk in over roken en drinken. Zware drinkers wordt afgeraden deze vorm van therapie te doen. Drank verdooft en het voelen is juist heel belangrijk. Er wordt zelfs geadviseerd om te stoppen met roken omdat nicotine ook zo verdooft.

Ik bedacht me dat ik twee weken, nadat ik gestopt ben met drinken, gestopt ben met roken. Verslavingen zijn geniepig, ze komen zomaar weer om de hoek kijken. In tijden van emotionele stress vervallen mensen vaak terug in oude patronen. Dat gaat voor mij ook op, ben een mensch nietwaar. En idd, ik bevind me de afgelopen weken in een emotionele achtbaan. En ben weer gaan roken. Jammer. Is de angst voor de angst en de keuzes waar ik voor sta zo groot dat ik niet wil voelen. Ik drink niet maar rook wel. Nou zullen sommigen zeggen dat je de twee verslavingen absoluut niet met elkaar kunt vergelijken, mij maakt het niet uit wat een ieder ermee doet. bedenk voor jezelf maar es hoe het voor jou werkt.

Ik besef me dat als ik werkelijk wil groeien ik dit steeds onder ogen moet zien. Werken aan mezelf is een levenslang proces, ik ben niet morgen of over een paar maanden klaar. Zo intensief als dat ik nu bezig ben kan ik niet aldoor maar dat hoeft ook niet. Weer beginnen met roken is voor mij een signaal dat ik wel wil maar ook bang ben voor verandering. Bang om de nodige stappen te zetten. Ik heb de belangrijkste stap al gezet en dat was stoppen met drinken. Ik bewijs mezelf geen dienst door nu terug te vallen op iets ouds en vertouwds. Eerlijk mijn gevoel, mijn situatie, onder ogen zien en daar naar proberen te handelen. Ik heb al dagen buikpijn, niet omdat ik ziek ben maar omdat ik bang ben. Maar ik besef me ook dat angst me op m'n plek houdt. Angst weerhoudt me van eerlijk durven kijken naar m'n gevoel. Tijd voor aktie maar soms oh zo moeilijk. Oude patronen laat ik niet zomaar los, ik ga het echter wel proberen. Verandering is niet altijd slecht, op m'n goeie momenten heb ik ook echt zin om aan de slag te gaan.
Kleine stappen zetten, het hoeft niet altijd groots en meeslepend.

De vogels fluiten al een stuk uitbundiger. Gezellig. Ik duik zo m'n mandje weer in, misschien kan ik nog een uurtje slapen voordat de wekker gaat.

Heb een fijne dag allemaal.


Alleen vandaag drink ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Stien, de uitleg van Anna is ook wel hoe ik het zie in reactie op mijn stuk van gisteren. daarom lees ik NU, Vandaag ook bijna elke dag. Ik heb vaak lang tijd nodig om zaken te laten bezinken:D

Mick, hoe was het bij de Fight Club, ze hebben je toch niet in mekaar geslagen he!

Corinne, je moet idd een aantal dagen droog staan alvorens te starten met refusal. Dat zou jou er niet van hoeven weerhouden wel vandaag of morgen een afspraak te maken met je huisarts en je probleem op tafel te leggen. Zoek hulp Corinne. Het is fijn dat je thuis ook zaken kunt delen maar om je alcoholverslaving de baas te worden is het geen slecht idee om proffesionele hulp te vragen, hoe moeilijk ook.

Charlie, weer een dag erbij. Goed van je.

Anjo, 1 stapeltje administratie afwerken is ook goed. Niet praten maar poetsen. Go girl.

En voor alle mensen die ik nu niet noem, houdt moed, blijf gaan en laat voor alles de eerste staan:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren dag 10 ADB volgemaakt!
En als ik het kan, kan jij het ook, want die drinkebroer-verhalen van gisteren, daar zou ik ook nog wel een hoofdstuk of 2 aan toe kunnen voegen... maar dat is verleden tijd, en ik wil niet achterom kijken, ik wil vooruit kijken, daar is het veel mooier! Zonder te vergeten of vergoeilijken, natuurlijk...
Ik hoorde van de week ergens: als je niet weet waar je vandaan komt, hoe wil je dan weten waar je naar toe gaat? Ik doorzie 'm zelf nog niet helemaal, maar dit spreekt de Zen in mij wel aan.

Begin Nu en Hou Vol!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goeden morgen iedereen ,
zo ik sta in de starters blokken om te gaan werken .
aan iedereen wie het een beetje moeilijk heeft hou vol het loont .
en inderdaad naar gisteren kijken loont niets maar het hoort wel bij mijn verleden
aan iedereen een fijne nuchtere dag gewenst
groetjes blacky

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedevandaag allemaal,

Maar weer even een teken van leven. Sinds een aantal weken zit ik niet lekker in m'n vel. Vragen, vragen, vragen.... het lijkt wel of ik alleen nog maar vragen moet beantwoorden. Vragen die ik mezelf stel en vragen die me gesteld worden door mijn echtgenote. De antwoorden verschillen van dag tot dag omdat ik ze gewoonweg niet weet. Op mijn beurt stel ik ook aan mijn vrouw vragen waar idem dito van dag tot dag andere antwoorden en reakties op komen. Emoties gieren rond, in allerlei vormen en maten en soms, heel soms zoals nu, is er even een moment dat alle emoties, vragen, antwoorden en wat al niet meer me helemaal gestolen kunnen worden. Een vorm van apathie overvalt me dan en ik kan weer even proberen wat rust te creëren in m'n bovenkamer... De vlucht in alcohol was jarenlang mijn manier om deze rust kunstmatig op te wekken maar zoals alles dat kunstmatig is was deze manier dus ook niet echt en dan kan het nog zo goed nagemaakt zijn, je merkt het toch. Geen kwaliteit...

Het is heerlijk om zelfs de mogelijkheid van alco-vlucht niet eens meer te overwegen. Er was laatst iemand in m'n zelfhulpgroep die zei het zo jammer te vinden dat ze niet meer sociaal zou kunnen drinken. En dat vind ik nou weer jammer, dat je dat jammer vindt. Want dat geeft aan dat je dus tóch zou willen drinken ondanks het feit dat je weet dat dat ontaardt in een totale afgang. Hoe ik dat weet? Me dunkt dat ik genoeg verhalen heb gehoord en gelezen waarin dat "bewezen" is, om nog maar niet te spreken van eigen ervaring, die in dit geval toch wel bepalend is voor hoe ik zal reageren op het zgn. sociale drinken. Ik kan voor mezelf wel uitsluiten dat ik zou behoren tot die paar mensen die na jarenlang alcoholmisbruik nu wel sociaal zou kunnen drinken. Dit heb ik me dusdanig ingeprent dat ik alcohol niet meer als iets lekkers of "gezelligs" kan zien voor mezelf. Ik zie alcohol voor mezelf als puur gif, iets wat slecht voor me is. Ik ga ook geen insuline spuiten, terwijl ik zie dat mijn vrouw daar dagelijks veel baat bij heeft. Daar geloof ik ook helemaal in, sterker nog, ik weet voor mezelf 100 % zeker dat het dat is. Dus alco is geen eventuele mogelijkheid meer, is uit m'n systeem gewist. Als ik dorst heb drink ik wel wat zonder alcohol. Er is genoeg. "Vluchten" doe ik nu door even alles stil te zetten en dan op z'n tijd de gedachten gedoseerd weer toe te laten tot de maalderij. Ik noem het adempauze's inlassen en dat is af en toe ook even nodig.

Ik hoop dat anderen ook gaan inzien, en dan bedoel ik met inzien ook echt eigen maken, dat alcohol niet voor ze is weggelegd. Pas dan kun je naar alcohol toe een rustig leven leiden en zelfs lijden.. Ervaring is de optelsom van de fouten die je maakt, staat ergens in een onderschrift (ik geloof van Corinne), maar bedenk dat goede dingen die je doet ook tot ervaring leiden... en daar zouden we ook van moeten leren.

Iedereen een mooie en succesvolle dag gewenst. Groetjes van Koh.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wolken en :rose:

Wolkenvelden en zon. Bij zon wordt het 18 graden, onder hardnekkige bewolking 15. In de noordelijke helft van het land is de wind west tot zuidwest, matig, kracht 2 tot 3 en elders is de wind veranderlijk en zwak. In de avond en nacht van het zuiden uit meer opklaringen en het noorden mogelijk mist(banken). Elders is het helder en koelt het af tot een graad of 7 graden. Na oplossen van mogelijke mist(banken) wordt Donderdag een overwegend zonnige dag. Landinwaarts kan het 's middags 20 graden worden bij een zwakke tot matige wind uit oost tot noordoost, kracht 2 of 3.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Water; je gaat goed zeg. :present:

BB. heerlijk wat je al geschreven hebt zo vroeg in de morgen. Je brengt me weer op zeer goede ideeën.
Veel bladen lees ik van achter naar voren maar bemerk nu dat ik in veel boeken ben gestart met lezen en ermee stop als het me gaat benauwen. Het boek de verslaving voor bij, nog twee hoofdstukken te lezen en gestopt. Volgens mij moet ik in het boek een beslissing nemen om te stoppen met een verslaving. Met alco ben ik al gestopt dus nu het roken. Inwendig durf ik denk ik niet, ben nog niet zo ver of.....In elk geval heb ik dit boek gelijk maar weer binnen handbereik gelegd.
Boek twee ligt nu ook binnen handbereik, jawel, het boek van Ingeborg Bosch. Ook goed in begonnen maar op een bepaald moment terzijde gelegd. Zal daar af en toe ook maar weer een stukje in lezen, want daar zit ook veel denkwerk aanvast. Zo zie je maar hoe je elkaar kunt stimuleren om toch weer het een en ander aan te pakken.

Voor vandaag mijn agenda ter hand genomen. En wederom staat ie weer bol van de afspraken, daar moet ik toch eens wat op vinden.
Mij helpt het toch wel om even een terugblik te nemen naar voorgaande dagen, hoe zijn deze verlopen en waar kwam ik mijn drempels tegen en wat kan ik er mee.
Voor vandaag dus al vroeg beslissingen genomen en al heel wat af getelefoneerd.
Mijn fysio was gisteren zeer ontevreden, ik ga niet goed vooruit. Mogelijk toch teveel gewerkt met de Paasdagen. Dus voor de rest van de week het werk afgebeld. Even een pas op de plaats en tijd nemen voor mijzelf en weer flink wat banen te gaan trekken in het zwembad straks.
Voor morgen vast een dubbele afspraak gemaakt bij de huisarts, dan staat dat er maar vast.
Andere afspraken weer naar volgende week verzet.
Het zonnetje schijnt en ik wil voor vandaag tijd inruimen een uurtje te kunnen lezen in het zonnetje.
Mijn aktie plan voor vandaag is gemaakt, geen verveling maar invulling, geen tijd en ruimte voor alco of andere onzinnige gremlin plannen.
Iedereen succes vandaag, houdt het droog!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@BB:

Kan het, wederom, met je eens zijn (behalve dan dat stukje over rijmen, want het rijmt niet..... :D)
Ben blij dat ik ook het roken nog steeds voor gezien houd. Ik heb vanaf mijn 12e gerookt en vanaf mijn 16e toch zeker wel een pakje per dag. Mijn leven zit/zat vol verslavingen...., of is het eigenlijk 1 probleem dat zich uit in allerlei verslavingen. Zal het probleem met wortel en al eruit getrokken moeten worden, wil ik al mijn verslavingen (wat eigenlijk dus maar 1 verslaving is) de baas worden? Roken kan ik inmiddels moeiteloos laten, wonder boven wonder. Gelukkig hoeft dit niet op wilskracht en heb ik een klik gemaakt en zo gaat het nu (nog steeds) ook met mijn alcoholverslaving. Er is een hoop denkwerk voor in de plaats gekomen, mijn hoofd staat niet stil.

Hoe was het gister op de Fight Club?
Een stuk beter dan de 1ste Club. Ik weet het nog allemaal niet. Ik geef nog niet op, maar het is toch alsof ik een stukje mis. Alleen maar bezig zijn met en praten over NIET drinken, raakt bij mij het punt niet, maar goed, wat dat betreft kan ik hiervoor weer terecht bij mijn therapeute (PRI)... goh, wat vreselijk, een pilletje om te poepen en een pilletje om te plassen.
Ik kon er gisteravond niets meer over schrijven. Ik was zeer geemotioneerd bij thuiskomst. Waarom wil/kan ik hier allemaal niet neerzetten en daar zit ook een groot gedeelte. Misschien bestaat daar ook wel een Club voor :P



Ik zie net dat Kohtje een stuk heeft geschreven. Toevallig moest ik net nog aan je denken Koh!! Ik ga het even doorlezen.


Tot later.

Alweer aangepast, omdat ik elke keer weer vind dat mijn woordkeus niet goed is en ik weer op nieuwe dingen kom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een positieve berichten al vanmorgen. Want BamBam, ik zie jouw bericht ook als positief, al worstel je nogal met jezelf op het moment. Je bent ermee bezig, je hebt een goed inzicht in hoe de dingen voor jou werken. Natuurlijk heeft het tijd nodig, ingeroeste patronen verander je niet zomaar. Maar ik denk dat het goed komt, zolang je maar bezig blijft. Ik baal ook van mezelf en mijn eeuwige angst, en het lukt mij ook nog niet om niet bang te zijn. Maar ik ZIE nu wel dat ik bang ben, en waarvoor. Ik ben zelfs in staat om te zien dat die angst vaak niet rationeel is. Vroeger was ik niet in staat te zien wat me zo blokkeerde, want ik was ook bang voor het zien, en dus had ik al een fles wijn op voordat ik zelfs maar ergens over na begon te denken.

Water, je gaat goed. Ik vind het heerlijk te zo positief te zien.

Kohtje, veel sterkte met al je vragen. Eigenlijk vind ik het wel logisch dat de antwoorden van gisteren niet de antwoorden van vandaag zijn. Antwoorden op vragen die met je leven te maken hebben, worden beïvloed door het moment van de dag en de manier waarop jij in dat moment staat. Zelfs het vallen van een blad kan al verschil maken. Ik hoop dat je binnenkort een moment vind, dat de vraag de vraag kan blijven, en er niet op alles een antwoord hoeft te zijn. Een fijne dag!

Stien, ik vind dat je echt waanzinnig knap bezig bent. Petje af! Neem wat tijd voor jezelf, trek je conclusies uit datgene wat er de afgelopen dagen niet helemaal goed is gegaan. Prima idee om met de huisarts te gaan praten. Een fijne dag vandaag, trek maar een paar baantje voor mij mee.

Ik heb zometeen weer een afspraak met de bedrijfsmaatschappelijk werkster, en daar ben ik blij mee. Kan ik even een paar knelpunten waar ik tegenaan loop bespreken, en overleggen over mijn al dan niet rationele angst en hoe daarmee om te gaan. Helpt me dingen in een ander perspectief te zien dan alleen dat van mijn eigen piekerkringetje. En aangezien ik er toch voor in de stad moet zijn knoop ik er een paar uurtjes shoppen aan vast. Dus ook mijn dag is weer gevuld.

Maak er allemaal een mooie dag van, geef niet toe aan gremlins, en geniet van de zon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Charlie, als ik me goed herinner was je benieuwd hoe het vandaag met je zou gaan, ws door die nachtdiensten. Je gaat goed hoor, niet bang zijn!

Corinne, met je huisgenoten praten is misschien wel het belangrijkste wat nodig was. En dat heb je nu gedaan. En dan valt de reactie ook nog mee, goed he.

Bammie, het klinkt alsof je onbewust al weet dat je een keuze gaat maken die je nu nog beangstigt.
Tijd ja dat kost tijd.

Mick, dit is in ieder geval geen slaapverwekkende groep. Hoop dat je er wat aan hebt.

De kern is denk ik idd verslaving, waaraan dan ook. Bestond er geen drank in deze wereld, dan was er niemand aan de alcohol. Er zijn andere middelen die ook dopamine vrijmaken, bedwelmen, of hunkering opwekken waardoor we gaan denken dat we het spul nodig hebben.
Hunkerbrein? Bij dit soort zaken is het moeilijk te zien wat oorzaak en gevolg is. Heb ik een hunkerbrein en ben ik daardoor verslaafd geraakt? Of had ik gewoon een gezond stel hersens en is dat zaakje daar vanbinnen verkrampt geworden door middelengebruik en psychische afhankelijkheid?
Ik geloof er helemaal niks van dat ik een hunkerbrein heb. Als kind had ik helemaal geen alcohol nodig.
Als ik niet drink gebeurt er helemaal niets. Ik ga niet dood en het leven wordt niet ondraaglijk.
Goede ervaringen stapelen, zoals Kohtje zegt, de boel weer omdraaien zoals het hoort te zijn.
De alcohol uit mijn leven schoppen en er nooit meer instinken. Waarom zou je ook maar 1 glas gif nemen als het gif is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen allemaal. Hier weer eens een berichtje vanuit Brazilië waar het heel fraai weer is. Ik sta nu ruim 3 maanden droog en het niet meer drinken gaat mij eigenlijk heel goed af. Ik heb om twee redenen de laatste tijd niet meer op het forum geschreven. De eerste is dat niet alleen erg goed gaat met het niet meer drinken maar ook met het er aan denken. Ik denk er eigenlijk helemaal niet meer aan. En als ik dan op het forum zou gaan schrijven kom ik toch weer in een situatie dat ik er aan denk. En er niet aan denken is nou zo'n heerlijk iets.
De tweede reden is heel wat minder leuk. Er is bij mij prostaatkanker vastgesteld en morgen ga ik onder het mes en wordt de prostaat verwijderd. Omdat ik de laatse jaren met regelmaat de prostaat heb laten nakijken is de tumor gelukkig nog in een beginstadium en zal ik naar alle waarschijnlijk na de operatie en als de onderzoeken van het effect ervan achter de rug zijn, genezen worden verklaard. Dat is in ieder geval het idee dat de uroloog erbij heeft en hij staat hier heel goed bekend en heeft een zeer uitgebreide ervaring. Ik ben dus hoopvol gestemd maar toch ook wel wat nerveus voor de operatie van morgen. Aan de mogelijke en onverhoopte gevolgen (incontinentie en/of impotentie) kunnen wij ook niet voorbij gaan. Daar ben ik eigenlijk nog het meest benauwd voor. Die tumor wordt er uit gehaald en dan zal de kanker weg zijn maar incontinent worden lijkt mij een ramp. Gelukkig zijn de resultaten van mijn uroloog ook hier heel bemoedigend.
Het nieuws over de tumor kreeg ik een week geleden en het heeft een grote impact op ons leven. Het zal na de operatie nooit meer zo worden zoals het nu is, zelfs niet als ik weer helemaal genezen ben. Maar ik kan vol trots melden dat deze gebeurtenissen niet één keer hebben geleid tot een verlangen naar alcohol. Ik sta stevig genoeg op mijn benen om met de emoties om te kunnen gaan en mijn vrouw en kinderen zijn een enorme steun.

Ik hou jullie op de hoogte.

Ariel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ariel,

Dat lijkt me inderdaad vervelend nieuws. Gelukkig ben je straks dan (naar alle waarschijnlijkheid) wel genezen verklaard, maar de mogelijke en onverhoopte gevolgen zijn niet niks.
Ik wens je heel veel sterkte.

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ariel, ik wens je heel veel sterkte met de komende operatie. Heel fijn dat je erg veel steun ervaart van je gezinsleden. Je staat wel heel sterk in je schoenen nu je deze maanden droog staat en met deze bijkomende emoties kan dealen. Daar heb je een enorme winst al mee behaald vóór de ok. :present:
Maak je niet op voorhand te druk om de mógelijke naverschijnselen, het is per persoon verschillend/ anders. Ik denk dat op dit moment belangrijker is dat de tumor bijtijds is ontdekt en verwijdert kán worden. Nogmaals succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Marieke,

Ik heb voor morgen een afspraak met de huisarts geregeld, een dubbele, want het zal wel een heel gesprek worden.
Mijn vriendin gaat ook mee, ter ondersteuning.

Verder heb ik het vandaag kunnen vermijden om wijn te kopen. Dat kost ook iedere keer moeite om die lonkende flessen voorbij te gaan.

En dat stoppen met roken, dat heb ik maar even geparkeerd. Eerst maar die alco aanpakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne, wat een goed plan om je vriendin mee te nemen ter ondersteuning. Als de arts je informatie geeft en je hoort het niet in z'n geheel, wat door de zenuwen nog al eens gebeurt, kun je het aan je vriendin nog eens navragen. En ook is het goed dat je met haar erover kan praten.
Je hebt de stap gezet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ariel,

Dat is niet mis, erg vervelend voor je. Ik wens je dan ook veel sterkte morgen. Ik zal aan je denken.

Hoi Kohtje, vragen en antwoorden, dat is eigenlijk het hele leven, het bestaat uit niets anders. Maar jou kennende, komen jullie er sterker uit. En hebben jullie nog samen een mooi leven, voor de boeg.


Vanavond ga ik weer naar de AA.

groet Ferry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lieve Allemaal,

Ik heb het dsgdraadje nog niet gelezen misschien straks.

Vandaag heb ik aan mijn kinderen en de rest moeten vertellen dat hun vader uitzaaingen heeft en dat er niets is wat ze voor hem kunnen doen behalve misschien wat tijd rekken en het hem zo gemakkelijk mogelijk maken. iets dat ik ik eigenlijk al wist of in ieder geval voelde.
Ik heb het aan mijn ouders verteld en mijn moeder heeft tegen dochter 1 gezegd dat ze mij hier in kan vertrouwen, dat ik dit aan kan. Het gekke is dat de dokter vanmorgen hetzelfde tegen X zei.
Dus dan zal het ook wel zo zijn. Voor iedereen kan ik sterk zijn maar nu ik alleen thuis zit doet het verrekte pijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...