Spring naar bijdragen

Donderdag 14 januari


sjaak

Aanbevolen berichten

Bol, er zit ook veel in de genen die je mee hebt gekregen. Bij mij in de familie is, ongeacht de levenswijze, 70 jaar al heel wat.
Nou, als ik er dan vanuit ga dat ik met de huidige geneeswijzes, de zeventig haal, heb ik nog 20 jaar en twee-en-een-halve maand. Genoeg tijd om er nog iets moois van te maken.
En ik hoop dat dit niet luguber klinkt.
Het is voor mij een nuchtere gedachte dat het alleen maar beter kan worden.
Want als je nou vraagt: wat heb je de afgelopen 25 jaar met al die drank nou eigenlijk echt meegemaakt?
O, van alles hoor. Wilde tijden.
Maar wat ik ècht heb meegemaakt? Ik kan feiten opnoemen, maar geen dingen die ik oprecht heb gevoeld. Behalve dan weer in het laatste jaar, nu komt het weer terug.
En hoe voel jij (en voelen jullie, mocht er iemand wat over willen zeggen) dat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 196
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Was het zo erg?
Of is gewoon iedereen even wat anders aan het doen.
Als het luguber was, sorry. Ik heb een goede kennis die actuaris is, en voor een levensverzekeringenmaatschappij de levenskansen van anderen uitrekent. Vandaar.
Maar ik wilde niet luguber doen en zo voelde ik het zelf niet.
Ander onderwerp dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,
Steeds lees ik dat heel veel mensen op het forum vechten tegen de alcohol.
Bij mij is dat absoluut niet meer het geval.
Nu na tien weken zonder drank zie ik de alcohol als een soort loverboy die ik uiteindelijk na jaren door gekregen heb.
Toen ik daar slaaf van was had ik niets door. Maar nu wel en wegen de slechte momenten die ik daardoor kreeg veel en veel zwaarder dan de "goede".
Mijn hersens zijn ook aan het veranderen. Ik krijg nu oog voor dingen die ik eerder niet zag.
Een terugslag zal ik heus wel krijgen maar ik denk dat ik die nu kan pareren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook goeiemorgen!

Willie, wat een mooie vergelijking.. de loverboy die je nu in de gaten hebt gekregen. Daar heb ik wat aan!! Want zo is het wel hè?!
Het lijkt me heerlijk, zoals je beschrijft, dat je niet meer hoeft te vechten en nu oog krijgt voor andere dingen. Mooi man!

Vie, ik vind jouw verhaal niet luguber, nee herkenbaar. Realistisch voor mij ook.
Het gaat om de kwaliteit van leven die je nu voor ogen hebt voor de komende tijd en die minder fraai zal zijn als slechte gewoonten gewoon worden doorgezet. Ook ik heb dagelijks lasten, die een gemiddeld iemand van mijn leeftijd niet beslist hoeft te hebben en wijt ze dus aan gedrag uit het verleden (en heden) Mijn roken geeft me eigenlijk nog meer last dan het drinken. En ook roken is slecht voor het vervoer van voeding naar botten en gewrichten. Bahh... als ik er bij stil sta.....

Vandaag dus een dag droog.
Morgen datzelfde tegen mezelf zeggen.

Ja, stil hier!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vie ik was ff aan het boodschappen doen. Ja w.b. het bewust mee maken van gevoelens. Ik dronk al jaren niet zoveel meer. Een keer per week of in de 10 dagen 7 halve liters bier. Maar de tijd dat ik echt heel veel dronk, daar kan ik me alleen de dingen herinneren van de tijd dat ik nuchter was, dus heel weinig. Toen ik op mijn 30 begon met echt leven kwamen de dingen veel intensiever op me af. Dat heeft de nodige pijn en angst gekost, en ik merkte toen dat ik alles wat ik daarvoor niet geleerd of gevoeld had, als nog moest leren, zoals zorgen voor mijzelf, boodschappen doen, wassen, m'n huis verzorgen enz. Was daarvoor altijd bij mijn moeder geweest, buiten de opnames die ik gehad had.
Ook het leren omgaan met mensen. In het begin was ik alleen en heb me vaak heel eenzaam gevoeld, maar langzaam aan, zo rond mijn 40e begon ik vrienden te maken en leerde zo om met ze om te gaan.
Dus heel het leerproces is in slow-motion toch naar een goed resultaat gegaan. (Hoop ik):)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bolletje, wat een mooi persoonlijk verhaal. Dat is niet niks waar jij helemaal vandaan komt!
Wat ben je al ver gekomen!! Lukt het jou goed om het vast te houden?

Hoi Jacc.
Wie zijn er nog meer hier? Hoi!

Het zou fijn zijn als ook de nieuwelingen mee kwamen praten; er waren er best veel maar weinigen zie je hier.
Mensen: doen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Cath. ja het lukt me wel hoor om het vast te houden. Ik kan pas veranderen als ik het ook voel. En eer ik het voel, duurt gewoon een lange tijd maar ik ga er bij mij vanuit dat, hoe langzamer hoe intensiever ik groei. Het heeft voor mij geen zin om te lopen zoals anderen zeggen dat ik moet doen. Dat neemt niet weg dat ik alle raad serieus neem maar om echt te groeien moet ik geen marionet worden. Dan val je n.l.altijd terug in oud gedrag.
Maar hoe is het met jou? Gaat het een beetje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal!

Hier gaat het redelijk. Niet meer gedronken, maar merk dat het wel moeilijk is!
Komt misschien ook omdat het niet zo lekker gaat met mn vriend en mij.. In zulke situaties is het altijd makkelijk om dan naar de fles te grijpen! Lekker mn emoties weg zuipen! ;)
En nu moet ik er maar mee om zien te gaan..:huh:

Cathy, ik vind het soms moeilijk om mee te praten, weet niet goed wat ik moet zeggen!
Veel van jullie kennen elkaar ook al wat langer en dan voel ik me echt 'de nieuwling'!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dodo toen ik hier begon mee te schrijven was ik ook een nieuweling. En er zijn in die tijd veel mensen bij gekomen die ik ook wilde leren kennen. Sommigen blijven en anderen zijn voorbijgaand. Zo is dat nu eenmaal.
Maar je kan zelf de mensen uitkiezen met wie je wat meer voeling hebt.
Je hebt nu eigenlijk al heel wat verteld.
Het gaat niet zo goed met je vriend en jou dus de fles komt dichtbij. Hoe denk je daar zelf, nuchter gesproken dan, over? Zou dat helpen, etc. ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ik niet meer drink heeft er zeker mee te maken, hij vindt namelijk dat ik me niet aan moet stellen en dat er gewoon nog hier in huis gedronken moet kunnen worden als hij daar zin in heeft..
Ik krijg dus totaal geen steun van hem, terwijl de rest van mn omgeving me wel begrijpt en me steunt waar ze kunnen! Heeeeel frustrerend! :(

Er speelt nog wel meer, ik denk dat vooral de cultuurverschillen erg botsen..
Ik krijg gewoon paniekaanvallen door alles wat er speelt! En dit heb ik nog nooit in mn leven gehad, ben gewoon 1 bonk spanning! :(

Maar ja, komt allemaal wel goed!

Hoe is het met jou, Bolletje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Dodo
die spanning vermindert natuurlijk niet echt met alcohol
je vriend heeft misschien zelf ook problemen om zonder
drank alles aan te gaan. En als jij er mee bezig bent, dan
wordt hij via jou ook met zichzelf gekonfronteerd,
maar is er misschien nog niet aan toe er verandering in aan
te brengen. is jou vriend Rus? Weet niet of ik dat goed heb gelezen.

Moet 13.30 op cursus zijn
vergeet hier altijd de tijd,
lees later bij hoor!
sterkte meis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dodo tweemaal heb ik een relatie gehad waarbij mijn partner ook veel dronk. Als ik dan een poging deed om te stoppen, draaide hij echt om me heen, zo van: wil je echt niet ook een glas, kom doe nou mee, doe nou niet zo ongezellig, eentje kan toch wel....
Het is ontzèttend moeilijk om te stoppen (of minderen, wat je wil) met een drinkende partner.
Ben blij voor je dat je familie/vriendenkring je wel steunt. Kun je ook met hen praten over hoe moeilijk het is met een wel-drinkende partner?
Het is ontzettend knap van je dat het je tot nu toe gelukt is om jouw doel te behalen. Chapeau, ik had het in dezelfde omstandigheden niet gekund.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...