Spring naar bijdragen

Donderdag 5 Januari

MarQ

Aanbevolen berichten

Hoi Vlaamse,

Ja klopt, mensen zijn altijd geneigd om te vergelijken volgens mij. Moet je maar eens in een kledingwinkel gaan staan passen en iedereen staat voor dezelfde spiegel buiten zijn hokje.....

Het vergelijken heeft denk ik in eerste instantie het nut om je goed te voelen "Het valt met mij wel mee", maar ook om je wakker te schudden "Als zij dát al teveel vinden, wat moet ik dan wel niet aan!"

Ik bedoel standaardglazen. Bij de Brijder-internetbehandeling kreeg ik het verwijt dat ik mijn mixdranken (bv white russian) als 1 glas benoemde, terwijl dat er volgens de behandelaar minimaal 1,5 waren. Ik heb toen zelfs nog met haar gediscussieerd over hoe klein een standaard wijnglas is. Zij vond 125 ml, ik vond 150. Inmiddels heb ik wel glaasjes geserveerd gekregen van slechts 100 ml! Ik weet dus wel hoeveel er in een standaardglas gaat, maar wellicht zit ik er dan alsnog wel boven hoor. Dat wat ik 5 vind, eigenlijk 7 is.

En ja, eens: als je hier al komt, dan drink je voor jouw normen teveel. Of dat nu echt teveel is of niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 294
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ja idd. heel menselijk dat willen vergelijken.

In begin toen ik hier schreef en ook nog in mijn "drink-periode" was wilde ik ook steeds maar weten wat iedereen dronk.

En wat ik ook heel herkenbaar vind en dus zelf ook deed, is dat je wil weten wat de anderen fysiek voelden.

En tja, dat mateloos zijn....

ken ik ook alles van!

Nu probeer ik dus ook te stoppen met roken.

En anders dan met drinken wil ik daar volledig van af.

Dus NOOIT meer roken.

Heeft die behandeling bij de Brijder eigenlijk effect gehad?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: Vlaamsmeisje
Ja idd. heel menselijk dat willen vergelijken.

In begin toen ik hier schreef en ook nog in mijn "drink-periode" was wilde ik ook steeds maar weten wat iedereen dronk.
En wat ik ook heel herkenbaar vind en dus zelf ook deed, is dat je wil weten wat de anderen fysiek voelden.

En tja, dat mateloos zijn....
ken ik ook alles van!

Nu probeer ik dus ook te stoppen met roken.
En anders dan met drinken wil ik daar volledig van af.
Dus NOOIT meer roken.

Heeft die behandeling bij de Brijder eigenlijk effect gehad?quote>

Ja ik zoek echt naar herkenning idd: hoeveel glazen, wat voor lichamelijke klachten, enz enz. Weet eigenlijk ook niet waarom ik dat doe. Voel me er wel gesteund door, op een of andere manier.

Brijder behandeling heeft effect gehad ja. Daarvoor telde ik bv nooit mijn drankjes en was een wodka-jus voor mij 1/3 glas wodka en 2/3 jus. Hoeveel ik in die tijd dronk durf ik dan ook niet met zekerheid te zeggen. De behandeling had dus al inzicht tot effect, en bewustwording, omdat je het elke dag moest tellen. Mijn doel was destijds minder dan 15 eenheden per week en dat is gelukt en lukt nu doorgaans ook nog steeds. Later heb ik dat doel echter bijgesteld naar: max 10 per week en per keer niet meer dan 3, en dat lukt allebei wat minder. Maximaal 10 gaat nog wel, als ik mijn best doe, maar maximaal 3 per keer lukt de ene keer wel en de andere keer niet. Als ik het gezellig heb in het weekend, wil ik niet na 3 drankjes stoppen. Overigens moet ik er wel bij zeggen dat ik vriendinnen heb die totaal geen alcoholprobleem hebben en die gerust 9 wijntjes op een avond drinken. Die zien daar echt het probleem niet van in. Door de weeks drinken ze niet. Die zitten dus ook netjes onder de 10, maar ik zou daar voor mezelf dan alsnog een probleem mee hebben.

Jij zegt "anders dan met drinken wil ik volledig van het roken af." Ben jij één van de minderaars onder ons dan? Wat is voor jou een acceptabel aantal per week/drinkmoment?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja wat is teveel. Ik denk als iemand echt last krijgt van het drinken, of dat nu lichamelijk is of geestelijk of je geweten komt in opspraak, dan is het tijd om aan de bel te trekken. Soms melden mensen zich hier aan en drinken 2 glaasjes wijn per avond. Dat vinden ze teveel en dan is het net zo belangrijk om deze mensen serieus te nemen dan iemand die 2 flessen leeg drinkt.

Het gaat er om dat mensen hier terecht kunnenmet hun alc. probleem.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okay,

't sorteerwerk is afg'rond. Even de tijd uitzitten. Nog maar een theetje. 'k zit me te b'denken wat 'k straks zal gaan eten. 'k heb geen zin in kokkerellen vanavond. G'makskost, dat is wat 'k wil. 'k heb nog een hele hoop bonenschotel in de vriezer. Maar dat heb gisteren al g'geten. Een blik soep opentrekken dan maar? Met een stokbroodje knoflookboter uit de oven? Klinkt goed, eigenlijk. Als iemand met iets supersimpels aan kan komen om te koken; 'k ben één en al oor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Raar toch hé Bella dat tot 15 eenheden wel lukt maar 10 niet. Vroeg me net af waarom lukt dat eigenlijk niet, is dat dan toch zoiets van ik wil me toch een beetje aangeschoten voelen? Of is het omdat je moeilijk af kan wijken van die 15 eenheden?

Ik heb wel bewondering voor mensen die dat kunnen hoor, ik zou toch doorgaan tot ik er bij neer val. Dus dat is voor mij niet weg gelegd.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben niet iemand die wil gaan tellen. Dat zeker niet.

Ik wil drinken als ik daar zin in heb.

Maar ik wil niet dat ik me daardoor slecht ga voelen.

Zo ben ik ook met andere "middelen" volledig gestopt omdat ik daar de meerwaarde helemaal niet (meer) van inzag.

Dus het kan best zijn dat ik op een bepaald moment een hele fles wijn zomaar leeg drink. Dat ik zelfs 's ochtends een glas wijn neem.

Maar ik wil NIET afhankelijk zijn.

En ik wil me niet fysiek slecht voelen daardoor.

Toen ik me hier aanmelde was ik net gestopt met van alles en nog wat en ging dat (mede ook door een partner die veel dronk) vervangen door te drinken.

En dat wilde ik NIET.

Dus ondertussen, zeer zeker ook dank zij dit forum, heb ik zeer zeker inzichten verkregen over verlaafd zijn enzo.

En dan gaat er zeer zeker nu iemand zeggen, wat is dan de meerwaarde van toch iets drinken?

Niks nee, maar het mag (voor mij dan) ook niet iets geforceerds hebben want dan ga ik net het tegenovergestelde doen.

Dus als ik op een bepaald moment vind dat er voor mij dan die meerwaarde wel is, zal ik ook wel drinken.

En met roken zie ik die meerwaarde helemaal niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'k kan me ook niet voorstellen dat mensen drinken om ladderzat te worden. Tot op 't comatose af. Toegegeven, ook 'k hield van een slok, maar niet zodanig dat 'k rochelend over de plee hing. Als je toch verhalen leest van alcoholisten die twintig(!) tot vijfentwintig(!!) halve liters bier per dag(!!!) naar binnen werken... waar laten ze 't! Lieve Heer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan ook Bor, maar als je vlug klaar wilt zijn is spinazie sneller. En ja hoor dat is ook lekker. Weet je wat ook lekker is? In de spinazie flink wat knoflook doen (als je van knof) houd en als groente eet. Ik dus. Ik gebruik het zelfs op het brood. En per dag zeker 2-3 grote tenen. Knoflook wel te verstaan.:P

ik maak 5-7 knoflookbollen schoon net wat ik gekocht heb, en doe die dan in een potje met olijfolie. Die gaat er dan ook helemaal naar smaken. En als ik het dan nodig heb schep een een eetlepel of zo uit het potje. De olijfolie gebruik ik ook om te bakken maar ook voor een salade.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeg Bella,

Je werkt toch niet toevallig bij het weekblad Flair, he?!:D

Gunn, ik heb je recept van gisteren overgenomen, ligt hier nu naast me,

voor morgen. Grappig overigens dat jij nu Nancy had kunnen heten....

Ik zou niet weten hoe ik had gegeten als ik een jongetje zou zijn geweest...

Ik ben ook gek op knoflook, Bol, heerlijk!!!! Zelfs rauw!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Bolletje,

Hmm, klinkt prima. 't wordt Penne pasta in mijn g'val. Macaroni vind 'k wat smaakb'leving b'treft niet zo lekker. Verse kruidenkaas met bieslook heb 'k nog in de koelkast liggen. Nou, dat is dan b'klonken. Dank, Bol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag jong en lui,

;)

Wat een vreselijk weer is het,

echt enorme wind en bakken met regen.

Ik ben blij dat ik weer binnen ben.

Ik lees over hoeveelheden

en wat de meerwaarde is om

te weten wat een ander drinkt.

Zelf denk ik geen enkele,

wel is het zo dat het bij een bewustwordings

proces hoort.

Ik ga er vanuit dat als je serieus na gaat

denken of je nu teveel of véél teveel drinkt

je al weet dat je een probleem met alcohol hebt.

Anders zou je er ook niet over nadenken.

Zelf had ik niet zoveel nodig, ik heb nooit

goed tegen alcohol gekund.

Ook niet toen ik normaal dronk,

na één glas had ik vaak al de hoogte

en hoefde dan niet meer.

Ik denk dat het voor mij daarom

zo'n makkelijk middel was om de

gedachten uit te schakelen.

Daarom dronk ik, niet omdat ik

het lekker vond.

Puur en alleen voor de roes niet meer en

niet minder.

Tja, en als de roes dan was uitgewerkt

was er vaak weer behoefte aan een

nieuwe roes en de cirkel rond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...