Spring naar bijdragen

Dinsdag 12-2-2013


Hanneke

Aanbevolen berichten

Dank allemaal,

@Akelei: ik heb jouw onderschrift in éen van mijn dagboeken staan! Mooi hè?

Er staan allemaal wijze uitspraken in... als ik er zelf nou ook nog eens wijzer van werd...

Enfin, nu aan het werk. Heel leuk werk trouwens, mag niet klagen.

Fijne dag allemaal en nogmaals heel erg bedankt.

De steun die ik hier ervaar is wat ik nodig heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 171
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goeiemorgen allemaal,

MM veel sterkte en wijsheid:present:

Hieronder schrijf ik een stukje over de lever. Uit het boek "zomerhuis met zwembad"

van Herman Koch. Vorige week had Shoothe het hierover en ik heb het boek er even bijgepakt. Wilde het even delen met de mensen die het niet gelezen hebben.

"Een overbelaste lever kreunt. Hij kreunt en hij smeekt. Hij smeekt om één vrije dag. Een dag waarop hij het ergste vuil zal kunnen wegwerken. Nu loopt hij altijd achter. De overbelaste lever is als de keuken van een restaurant dat nooit sluit. De afwas stapelt zich op. De afwasmachines draaien op volle toeren. Maar de stapels vuile borden en aangkoekte pannen worden alleen maar groter en hoger. De over-

belaste lever hoopt op die ene vrije dag die nooit komt. Elke middag om halfvijf,

vijf uur (en soms al eerder), wordt de hoop op die vrije dag de bodem ingeslagen.

Als de lever geluk heeft is het eerst alleen nog bier. Met bier kun je het meeste werk op de nieren afschuiven. Maar je zult ze er altijd bij hebben voor wie alleen bier niet genoeg is. Ze nemen er iets naast: een jenever, een wodka, een whisky. Iets wat ze

in één keer achterover kunnen slaan. De overbelaste lever zet zich schrap tot hij

uiteindelijk scheurt. Hij wordt eerst hard, als een te hard opgepompte band. Daarna

is er maar een kleine oneffenheid in het wegdek nodig om hem te laten knallen."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wauw Kunsie, dat is een erg plastisch verhaal van Koch!

Kan me er alles bij voorstellen.

Goed MM dat je aan het herpakken bent, leven met alcohol

is leven met een zware rugzak, vol met spullen die je denkt

nodig te hebben. Hele rugzak wegdoen, geeft een licht gevoel,

en je loopt makkelijker!

Het gaat uitstekend hier, trouwens mensen vroegen zich

af of iemand nu een man of vrouw is. Uit mijn nick kun je

niks afleiden. Ik ben vrouw ;)

Maar ja ik had het al over mijn oma-schap, en dat lijkt

me erg lastig als je een man bent :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kunsie:

Wauw, wat een verhaal van Koch. Maakt dat je gelijk wilt stoppen. Geweldig!

@Tuvalu: ik ken je niet maar heb je al wel meerdere malen gelezen. Fijn dat je er bent.

Mensen, ik ga aan het werk. Moet er een vertaling uitgooien voor morgen. Daarna ga ik me hard bezinnen op het uitbesteden van werk. Minder verdienen, maar ook minder werken. Meer aan mezelf werken. Hard nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen.

Goed te lezen dat MM er weer voor gaat!

Dat niet serieus nemen van de omgeving herken ik wel. Ook ik functioneer aan de buitenkant best goed: ik zorg goed voor mijn kinderen, werk, onderhoud sociale contacten.....maar ondertussen ging er wel een fles wijn per dag doorheen en soms 2. Ik werd helemaal dol van dat gezeur wel/niet. Ik heb wel wat beters te doen!

Ik zeg expres 'werd' want ik heb besloten een tijdje (lekker vaag nog) te stoppen. Nu nog even per dag.

Ik sluit me aan bij het dagpact. Dag 4 voor mij, da's voor het eerst in pakweg een jaar.

Dagpact

snoepje

Rosa

Mark

Dune

Albert

Lytse

Ietjefietje

Sandra

Taurus65

miranda

Acer

Lydia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mogge.

Heb een fijne dag allemaal.

Ga goed.

Onthoud dat niet drinken het leven niet perse alleen maar mooier maakt

maar dat ik het nog steeds de moeite waard vind niet te drinken.

Ik ben los van de obsessie en daar ben ik elke dag dankbaar voor!

Ik mag weer gaan rennen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Dune

Neem aan dat dit een tipje van de sluier is.

Ik maak in real life dit soort gevallen mee.

Gisteren hoorde ik weer dat een oude klant van mij overleden is.

Zij was bij mij enige jaren geleden, lag af en toe in coma met haar hoofd op tafel om na 15 minuten weer bij te komen.

Nu heeft zij het eindpunt bereikt!

Kijk ook maar eens naar de 10 afleveringen van Rain in my heart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yes, de TV uit dat "**** ding" heb ik teveel aan staan. Lekker een muziekje op de achtergrond the 70"s and 80"s. Vandaag de badkamer en slaapkamer dansend opruimen.

Ik krijg weer energie!!!!!

MM goed bezig! Ken datgene ik werkte eerder ook als een idioot en nog wel als vrachtwagen chauffeur. Zelf ontslag genomen om aan mezelf te werken .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

MM, gisteren schreef je het volgende:

"Heeft er iemand ervaring met nuchter worden in hectische situaties?

Ik heb het gevoel dat ik het niet voor elkaar krijg als ik niet eerst helemaal bij mezelf kan zijn. Maar misschien is dat zelfbedrog?"

Mijn ervaring is dat dat absoluut geen zelfbedrog is. Ik moest ook eerst helemaal bij mezelf komen om te zien dat ik er een leefstijl op na was gaan houden die zoveel energie vrat, dat ik mezelf aan het opbranden was. Om daar wat aan te doen moest ik eerst nuchter zien te worden. Niet voor één dag, maar dag na dag na dag.. en op zich was dat al een hectische situatie op zich, want wat kwam ik mezelf tegen. Gelukkig hoefde ik dat niet alleen te doen, dat zou me nooit gelukt zijn. Ik had hulp in de vorm van een behandeling door ervaringsdeskundigen. Juist de herkenning van die confrontatie met mezelf door anderen (ervaringsdeskundigen) en het daarover praten, heeft me doen inzien dat de hectiek van stoppen met drinken een teken was dat ik ver van mezelf afstond, dat ik situaties om me heen veel belangrijker vond dan mezelf.

Peoplepleasen was een manier om mezelf weg te stoppen. Peoplepleasen was een excuus om te drinken. Peoplepleasen was iets (geworden) wat niet uit m'n hart kwam maar uit m'n (verslaafde) verstand. En in feite waren al mijn activiteiten om een normaal en nuttig lid van de maatschappij te zijn niets anders dan pogingen om people te pleasen (?). Ik peoplepleaste wat af om maar niet in ongenade te raken. Ik bouwde elke dag decors om op de achtergrond mijn egocentrische leven een realistisch karakter te geven, maar ik speelde alleen maar toneel. Die decors werden elke keer veranderd, aangepast, al naar gelang dat zo uitkwam voor mijn toneelspel. En ik dacht dat dit toneelspel met die zelfgemaakte decors mijn werkelijke leven was..

In die hectische periode van herstel heb ik moeten leren hoe mezelf te zijn. Denken vanuit mijn eigen bereidwilligheid. Ook heb ik moeten leren dankbaar te zijn voor de bereidwilligheid van anderen. Ik heb geleerd dat de decors niet mijn leven bepalen of mijn leven de decors, maar dat ik zelf deel uit maak van een decor en tegelijkertijd meespeel in een veel groter toneelspel dat men 'leven' noemt. Ik hoef zelf niet meer te bedenken hoe ik het anderen naar de zin kan maken ten koste van mezelf. Ik kan gewoon mezelf zijn en hoef alleen maar open te staan voor de aanwijzingen van de Grote Regisseur.

Maar de omschakeling van me regisseur over mijn leven voelen naar de regie van mijn leven uit handen geven, m.a.w. nuchter worden, is een hectische periode. Tot op de dag van vandaag ben ik met deze omschakeling bezig. Herstellen is werk in uitvoering. Op de dag dat ik zeg dat mijn herstel voltooid is, begint het verval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@MM,

Goed dat je tot besef komt dat alcohol je niets brengt en dat je er weer voor gaat!

Sommige mensen, ik, heb(ben) daar dertig jaar voor nodig gehad om de juiste weg te vinden.

Ik werkte ook gewoon full time en het viel niet op dat ik alcoholist was.

Zelfs mijn arts in het ziekenhuis zei "u ziet er niet uit als een alcoholist!".

De MRI-scan van mijn alvleesklier en bloedonderzoek gaven hem de doorslag, gebruikt u soms veel alcohol?

Er is dus in de medische wereld soms ook nog een foutief beeld van een alcoholist.

Veel sterkte, je kan het!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Taurus,

Ik ken je (nog) niet. Dank voor je steunende woorden. Mijn probleem is, behalve de verslaving (dat is het grootste probleem!), dat ik niet kan stoppen met werken. Bijstand bestaat hier nagenoeg niet. En ik heb twee kinderen om voor te zorgen...

Aan de andere kant is dat ook zo erg nog niet. Als ik rationeel met het werk omga en mezelf niet overbelast, meer uitbesteed, dan houdt het me wel gefocust.

Ik droom wel van een heel rustig bestaan maar ja, dat kan nou eenmaal niet. Dus, de koe bij de horens vatten en doorgaan met het leven en tegelijkertijd nuchter worden en aan mezelf werken. Ik kan er geen apart hoofdstuk van maken. Hoe graag ik dat ook zou willen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: mark
Mee eens Yvonne, dat maakt het een stuk transparanter voor de gebruikers hier. Maar ja ze zullen er vast een goede reden voor hebben, en geen tijd en/of zin om met ons daar open over te discussiëren ;)quote>


Van dit soort opmerkingen komen mijn nekharen steevast overeind. Ik bedoel opmerkingen in de trant van: "Ze zullen (of hij of zij zal) er wel een goede reden voor hebben".
Immers, als die "goede reden" er zou zijn, waarom die dan niet klip en klaar plaatsen in het daarvoor bestemde topic?
Daarmee zou deze, met de regelmaat van de klok weerkerende ergernis, tot het verleden kunnen behoren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje, Romualdus,

Zoveel herkenning.

Pleaser is my middle name.

Jong geleerd om mijn moeder tevreden te stellen. Daarna in alle aspecten van het leven.

Nu gescheiden en een nieuwe partner. Probeer ik nog steeds allebei tevreden te stellen, ex en huidige partner.

Lukt niet. Ben op. Ik moet en ik ga er wat aan doen. Makkelijk zal het niet zijn.

En ook ongeloof in de omgeving. Jij alcoholist? Maar je ziet er goed uit, je zorgt goed voor je kinderen, etc. etc.

Ja, ongelofelijk hoeveel moeite het kost om mensen te laten inzien dat je een probleem hebt. En dat ze niet snappen dat dat inzicht bij jezelf al zoveel moeite gekost heeft. Dat als je er over vertelt, het geen geintje is...

Mijn psychiater zegt dat ik mezelf geen alcoholiste moet noemen. Geen labels, zegt ze. Ja, ik weet wel dat ik ook andere dingen ben, maar ik ben óók alcoholiste. een vriendin van mij (heb ik geloof ik al verteld) die verslavingspsychiater is, zegt dat ik over een tijdje gewoon weer gezellig een wijntje kan drinken. Ik weet wel beter.

Ik probeer eerst nu mijn hectische leven tot een zo rustig mogelijke situatie te brengen en nuchter te worden, en daar blij mee te zijn.

Lukt dat niet, dan zal ik inderdaad alles van me af moeten schuiven en alleen maar aan mezelf denken. Maar hoe ik dat economisch moet oplossen blijft een groot vraagteken voor me.

In ieder geval wil ik niet terug naar de zelfmoordgedachten die ik krijg wanneer ik drink.

Ik wil volop leven, zonder alcohol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by: Dylan
Originally posted by: mark
Mee eens Yvonne, dat maakt het een stuk transparanter voor de gebruikers hier. Maar ja ze zullen er vast een goede reden voor hebben, en geen tijd en/of zin om met ons daar open over te discussiëren ;)quote>


Van dit soort opmerkingen komen mijn nekharen steevast overeind. Ik bedoel opmerkingen in de trant van: "Ze zullen (of hij of zij zal) er wel een goede reden voor hebben".
Immers, als die "goede reden" er zou zijn, waarom die dan niet klip en klaar plaatsen in het daarvoor bestemde topic?
Daarmee zou deze, met de regelmaat van de klok weerkerende ergernis, tot het verleden kunnen behoren.

quote>


Helemaal mee eens. Dat het een openbaar forum is en dat het voor iedereen een veilige plek moet zijn is een motivatie waar ik niks mee kan in relatie tot de voorbeelden van schuttingtaal. Als mensen gaan flamen met lichaamsonderdelen naar elkaar, ja dan is dat aanvallend en een inbreuk op de veilige sfeer. Maar zoals ik had een vervelende avond (lees Kwalitatief Uitermate Teleurstellende avond) dit zo noemen en dat ze dan een waarschuwing geven??? Ik noem een avond zo en niet een persoon, ik zie echt het probleem niet. En nooit legt iemand het eens een keer goed uit.

Ik snap het niet en ik snap niet dat hier niet openlijk over gecommuniceerd kan worden. De basis van een forum is toch openbaar meningen en ervaringen uitwisselen. En als dat dat gebeurt zoals heel netjes in dat topic, dan gaat er een slotje op en moet het via pb. Waarom via pb, waarom mag de zogenaamde gegronde reden geen onderwerp van openbare discussie zijn?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...