Spring naar bijdragen

THE VOICE OF HOLLAND


AlbertRemmo

Aanbevolen berichten

Well, ja, met wederzijds instemmen. En soms met veel alcohol bij allen. Soms ook met spijt ervan erna. Maar nooit afgedwongen. Weliswaar was er één keer sprake van een machtsverhouding (docent/student) maar zij is de moeder van mijn kinderen, dus die instemming zit denk ik toch ook wel goed.

Ach krijg wat, ik word nog chagrijnig op mezelf zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei lady jane:

maar juist dit was heel tricky in deze affaire bij sommige van de meisjes/jonge vrouwen
de daders gaan vast claimen dat het met wederzijds goedvinden was, maar omdat de machtsverhouding
(en leeftijden) zo verschilden was het volstrekt ongepast, en bijna crimineel te noemen.
En ja er is fundamenteel iets fout, al generaties lang en overal ter wereld,
ook het deel van nergens terecht (denken te) kunnen met zo'n traumatische gebeurtenis.
Ik zie het somber in eerlijk gezegd of dit uit te bannen valt.

 

Daarom verwijs ik naar basisregel twee:

- in een  machtsverhouding idem: en ook niet wèl uitgenodigd tenzij de machtsverhouding een aantal jaar beëindigd is. 

Binnen een machtsverhouding is nooit 100% duidelijk of de ander zich werkelijk vrij voelt een seksuele relatie te weigeren.

In de psychiatrie komt het vaak voor dat er sprake is van overdracht.  Dan vervagen de scheidslijnen helemaal omdat er sprake lijkt te zijn van consensus. De vertrouwensrelatie en de psyche van de cliënt raken vervolgens  helemaal beschadigd als de hulpverlener daadwerkelijk die grens over gaat.  
Daarom is  heel duidelijk gesteld dat relaties tussen psychiater en cliënt niet toegestaan zijn. 
En in andere machtsrelaties is seks met iemand die van jou afhankelijk is ook vaak verboden.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja idealiter hadden we deze toestanden niet he.

Ik merk dat het me bezig houdt, eigen herinneringen komen boven
en later idd in de hulpverlener via overdracht en tegenoverdracht
hoe incestslachtoffers soms nogmaals slachtoffer werden
en hun "hulpverleners" hun eigen straatje schoonveegden.
brrrrrr
Maar ook hoe ikzelf vrouw onvriendelijke plaatjes soms achteloos doorzond
en erom lachtte. Hoe ik kroegtaal en stoere verhalen aanhoorde en maar zelden
durfde bekritiseren, niet flauw wilde lijken, of zelfs niet herkende.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je vergeet dat hij grote zakelijke belangen heeft @Cleo66,
hij is familie van een van de daders
beschermt ook zijn eigen nalatigheid
en erkent nog steeds niet echt aandeel,
heeft immers zijn status/naam ook hoog te houden
er staat zo veel op het spel
 

en het gebrek aan empathie is stuitend
(eerlijk gezegd vroeg ik me tijdens het kijken ook af of hij
niet alleen blinde vlekken heeft, maar misschien ook iets
van autisme heeft, maar daar ken ik hem verder niet goed
genoeg voor en verder schreef niemand daarover dus dat zal ik me verbeelden)

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

O, maar ik begrijp best dat iemand als John zegt maar waarom meld je het niet gewoon meteen? Want voor hem is dat heel gewoon en logisch, want hij is John. En daarom vind ik het ook echt goed dat hij meewerkte aan het programma, dat hij reageerde en dat hij duidelijk geschokt is.

En nu begint, ook voor hem, het leerproces.

Nog even trouwens @Cleo66 los van dat ik het heel erg vind voor de melders, heb ik ook oprecht te doen met Linda de Mol. Die zit ook volkomen stuk en dat gun ik niemand. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Cleo66:

Een verademing je postings hier @Oscar.  Zoiets bedoel ik ook eigenlijk wel . 

Ik hoorde gisteren John de Mol en vond m integer overkomen . Vervolgens word hij afgemaakt omdat hij vond dat vrouwen het eerder hadden moeten melden . Dat er 24/7  kandidaat assistenten rondlopen , die daar in principe ook voor zijn .  Er word dan geschetst dat hij het gedrag van de mannen moet veroordelen . Ik denk werkelijk waar , wat hij ook zegt , hij kan gewoon geen goed doen . 

Hij zegt op een bepaald moment dat vrouwen het moeten melden om herhaling te voorkomen en om te zorgen dat andere vrouwen niet slachtoffer worden. 
ik denk dat men op het schuin gedrukte deel aanslaat @Cleo66

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En een èn èn dan @Reacher? Natuurlijk is de dader de dader en de verantwoordelijke. Maar als je slachtoffer bent en er is een omgeving gecreëerd waarin je wel de veiligheid voelt om te melden, dan kun je helpen bij het stopzetten van de ellende.

En ja, hij is een dinosaurus. Maar kun je dat iemand die al jaren zo machtig is (zelf opgebouwd) dat iedereen hem naar de ogen ziet, dat kwalijk nemen? Daarom zeg ik steeds leren

en omdat ik een ouwe prof ben natuurlijk, dat ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Reacher:

Is het zinnig om de basisregels nog maar eens vast te leggen?

-Niet onuitgenodigd fysiek of verbaal aan een ander komen

- in een een machtsverhouding idem: en ook niet wèl uitgenodigd tenzij de machtsverhouding een aantal jaar beëindigd is. 
 

Een vriendin had een relatie met een baas. Daarnaast was ze ex psychiatrische cliënt van de organisatie waar zij beiden voor werkten. Hij wist dat. Nu nog geeft ze aan met enthousiasme in die relatie te zijn gestapt. Ze voelt zich geen metoo. Blijft wel staan dat de baas geen enkel moreel kompas heeft. 

Ik denk helemaal niet in machtsverhoudingen, als de directrice en de schoonmaker verliefd op elkaar worden is dat in mijn ogen prima. Ik snap niet waarom de directrice dan geen moreel kompas zou hebben.
Ik heb zelf vijf jaar lang een relatie met de directeur gehad, waarom niet, hij was een lekker ding en we zijn toch allebei volwassen mensen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Yana ja, niks mis mee. In veel gevallen niet, denk ik. Maar als er een machtsverhouding is, bestaat er de kans dat daar misbruik van wordt gemaakt en dat één van de twee, meestal de ondergeschikte in de machtsverhouding, misbruik maakt van die macht en de ander, als die machtsverhouding er niet was geweest, helemaal niet in had gestemd.

@Reacher je kunt het de dino niet kwalijk nemen dat ie een dino is. Je kunt hem wel wijzen op de meteoriet die op de aardkloot afstormt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okay een gesprek over vier verschillende subonderdelen: # ikkandit. 

@Quinn: ik had dat gevoel ook bij John de Mol dat hij van goede wil was en open stond om te leren. Tot aan het einde van het interview hij vrij ongeduldig werd en over mea culpa begon, toen begon het voor mij te voelen alsof hij er eigenlijk niet echt open voor stond. En dat is een gevoel. Dat kan ik niet goed onder woorden brengen. Dat autisme wellicht waar @lady janeaan refereert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Yana:

Ik denk helemaal niet in machtsverhoudingen, als de directrice en de schoonmaker verliefd op elkaar worden is dat in mijn ogen prima. Ik snap niet waarom de directrice dan geen moreel kompas zou hebben.
Ik heb zelf vijf jaar lang een relatie met de directeur gehad, waarom niet, hij was een lekker ding en we zijn toch allebei volwassen mensen?

jouw ervaring staat denk ik los van wat er nu speelt Yana?
ikzelf ben goed gekomen uit traumatische overvallen/aanrandingen/poging tot groepsverkrachting
maar soms denk ik dat dat geluk was, soms dat ik te sterk was en ook kreeg ik van buitenaf hulp na
geschreeuw
Maar dat geldt lang niet voor iedereen
en jonge deelnemers die tegen idolen opkijken
zijn kwetsbaar
idem soms in werkgevers/werknemers situaties
en veel meer natuurlijk
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Yana degene die de macht heeft in de machtsverhouding zou in mijn ogen geen seksuele toenadering mogen zoeken nee. In mijn ogen. Omdat je nooit zeker weet of de consensus wederzijds is. De directrice heeft nu eenmaal de macht de schoonmaker te ontslaan als hij niet mee doet.

Maar dat is mijn mening.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...