Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik gebruik al +13 jaren coke en drank, dat gaat hand in hand. Heb het vaak vooral in het weekend gebruikt. Dit is de laatste jaren ook doordeweeks geworden (1 of 2 keer) en nu sinds kort de hele week. Ik weet dat dit niet kan en weet dat verandering moet komen maar lukt me niet. Moet ik professionele hulp? zo ja, iemand tips?

Geplaatst

Hoi @Jer. Welkom hier.

Ik heb geen ervaring met de combinatie van coke en drank, wel met drank alleen, en drank in combinatie met sigaretten en een tijdje ook wel soft drugs. Maar volgens mij maakt dat niet zoveel uit, het zijn allemaal dingen die je steeds weer wilt gebruiken, en als je niet oppast ook steeds meer. Verslavend dus.

"Het lukt me niet", schrijf je, maar wat voor hulp zoek je om er toch mee te kunnen ophouden? Zou dwang bij jouw werken? Dus een opname in een kliniek? Of kun je zelf iets verzinnen om je ertoe te dwingen? Dat laatste is denk ik beter omdat het dan op je eigen motivatie is gebaseerd en daarom eerder blijvend effect heeft. 

Vergeet "minderen", het lukt zeer waarschijnlijk echt niet meer om het gebruik in bedwang te houden zolang je het nog af en toe in je lichaam toelaat.

Mijn tip is: zoek een sport of andere bezigheid die er niet mee te combineren valt en ga je daarop storten. 

Jezelf dwingen kan overigens al vrij snel overgaan in niet meer willen en op den duur ook geeneens behoefte meer eraan hebben, dus vat het niet te zwaar op.

Een goed achtergrondverhaal met veel informatie kun je op youtube vinden door te zoeken naar de lezing van Els Noorlander over verslaving. Echt een aanrader.

Waar je in je bericht niet over schrijft is of je met die coke en drank iets wegdrukt of verdooft, iets waarover je anders maar blijft peinzen of wat maar blijft malen in je hoofd. Als dat zo is zul je dat ook aan moeten pakken door ermee in het reine te komen. Maar dat hoeft niet ineens, en het gaat het beste als je nuchter bent. Dus eerst stoppen met het gebruik (bij voorkeur gebaseerd op eigen motivatie), en dan bijvoorbeeld op zoek naar literatuur over jouw specifieke onderliggende zaken.

Veel succes met de ommekeer. Het loont echt.

Geplaatst

Nou Jer, je 'moet' natuurlijk helemaal niks :-)

Maar het lijkt me duidelijk dat je dit wel heel graag wil. Heb je in het verleden wel eens pogingen gedaan om te minderen/stoppen? Een bezoekje aan de huisarts is denk ik meestal een goed begin. Waarbij je open kaart speelt en je situatie niet downplayt. 

Bedenk voor je zelf wat je graag wilt. Ongevraagd advies: Als je nog in de fase zit waarin je denkt dat je zou kunnen minderen, probeer deze fase dan zo kort mogelijk te houden. Ik heb niet alle draadjes hier gelezen, maar volgens mij is dat nog nooit iemand gelukt met een goede uitkomst.

Je hebt hier ingecheckt dat is een mooi begin! Blijf hier lezen en schrijven zou ik zeggen! Naar mijn idee is het voor iedereen mogelijk om te stoppen met gebruik, hoe uitzichtloos het soms ook lijkt.

Succes!

Geplaatst

Welkom Jer.
Als je echt wilt stoppen, ja dan zou ik professionele hulp inschakelen.
Je klinkt moedeloos, en dat is wat drank en coke elk alleen al doen, laat staan samen.
Maar dat het kan, dat is zeker.

Geplaatst

Meetings hebben mij erg geholpen misschien is t ook wat voor jouw

Ik had altijd chaos in mijn hoofd en na stap 5 ging dat gewoon weg

Wellicht kan t 12 stappenprogramma jouw ook helpen

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...