Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Iets wat vaak terugkomt binnen de verslavingszorg is het advies om jezelf te belonen wanneer je bepaalde doelen bereikt hebt om je motivatie een duwtje in de rug te geven.
Hoe gaan jullie daarmee om, hebben jullie tips voor anderen of zijn er net dingen die je moet vermijden? 

Voor mij zit het eerste stuk van de beloning in het geld dat ik uitspaar, waardoor ik er als ik niet drink in slaag om maandelijks rond te komen en soms zelfs iets opzij kan zetten. Daarnaast, en dat is eigenlijk belangrijker, heb ik eigenlijk drie zaken waar ik echt van kan genieten die niets met drank te maken hebben: gamen, lezen en series/films. Door niet te drinken heb ik ook de tijd en ben ik helder genoeg om daarvan te kunnen genieten. Ipv 's avonds na het eten achter de computer te belanden met luide muziek, een fles whisky en te doomscrollen, kan ik (als ik nuchter ben) nu 's avonds enkele uren gamen daarna een film/serie zien en nog ruimte hebben om wat te lezen voor het slapen gaan terwijl ik de volgende ochtend fris op sta. 
Dat ik mijn avond zo kan invullen en daar mij nog alles van herinner is eigenlijk een dagelijkse beloning die ik krijg door niet te drinken. 

Geplaatst

Veel is mij afgeraden @Mormel , maar ik beloon mij nogal dikwijls door ergens ijs gaan te eten. Het is ook een beloning dat ik niet meer moet verstoppen dat ik weer eens mijn hoofd gestoten heb bij een val. 

Geplaatst

De beloningen die je zelf al beschrijft raken inderdaad de kern. Minder geldzorgen of zelfs geld overhouden, je leven veel bewuster meemaken en herinneringen aan gezellige avonden overhouden. Je zou nog kunnen denken aan het opbouwen van een spaarpotje tot er genoeg in zit voor iets wat je eigenlijk altijd al eens wilde doen of wilde hebben. Meer in het algemeen kan het ook een beloning zijn meer naar je toekomst te kijken vol nieuwe mogelijkheden en daar vast aan te gaan werken. 

Wat het terugkijken naar het verleden betreft heb ik zelf zo'n beetje een houding aangenomen van: dat heb ik gehad en daar zaten inderdaad ook best boeiende elementen aan, maar ik hoef dat nu niet meer zo en wil nieuwe paden inslaan die er voor me open komen te staan.

Geplaatst

Na mijn eerste droge jaar heb ik mezelf beloond met een nieuwe fiets i.p.v. 2e hands.
Maar de echte beloningen kosten geen geld, ik geniet meer bewust, herinner me dat
ook nog later en ik ben selectiever geworden met mensen, dingen en andere keuzes.

Mag ik vragen waarom je Mormel hebt gekozen als nickname? Het lijkt me vanuit een
neg. gevoel over jezelf? klinkt als een scheldwoord, maar ik hoop dat het voor jou anders blijkt.

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...