Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
2 uur geleden zei Claudius:

Wat ik geleerd heb ging over totaal onthouding en niet morgen maar liefst gisteren. Dit gaat dan wel over middelengebruik. Wel soms met behulp van medicijnen zoals tranxene. 

Ahzo. Ja het idee is om elke week 10% af te bouwen met dit traject. Geen idee of me dat gaat lukken én of dat bij me past. Maar ik kom er maar op 1 manier achter...

Het is wel onder begeleiding van een arts begreep ik. En wel alleen geschikt voor lichte problematiek. Je kunt je afvragen wat lichte problematiek dan inhoudt?

Geplaatst
1 uur geleden zei Maverick:

Welkom Abbey,

Wat goed dat je er bent en ook moedig dat je de beslissing hebt genomen om hulp voor jezelf in te schakelen.

Zo ben ik ook ooit begonnen aan de ontvlechting van de kluwe ellende die verslaving veroorzaakt.

Ik heb er voor gekozen om nog voordat ik werd opgenomen voor professionele hulp, helemaal te stoppen met drinken.
Minderen ging het toch niet worden, dat was namelijk precies het probleem, de rem was kapot, en toen die het nog deed was het ook al niet een hele krachtige.

Ik ben er wel achter dat over het algemeen niet-verslavingsgevoelige geen idee hebben hoe het werkt bij een wel verslavingsgevoelige. Als minderen de eerste stap moet zijn en je doet dit braaf en blijvend dan zou je hulpvraag ook niet echt nodig zijn, toch?

Ik vond het achteraf best fijn dat ik al wat verder was in de ontgifting om zo onder begeleiding aan mijn herstel te gaan werken. 
Ik was hartstikke wiebelig maar voor mijn gevoel had ik iig een start gemaakt.

Maar hee, dat ben ik, herstel van verslaving is voor iedereen anders.

Succes met het vinden van de grote droogte, hier lopen veel lotgenoten met je mee.

Dankjewel Maverick. Herkenbaar, die ontvlechting, een kapotte rem en de wiebeligheid. Ik ga het maar gewoon aan. Wie weet kom ik er achter dat dit niet werkt, dan weten we dat ook weer. 

Op naar de grote droogte.... 💪🏻 

Geplaatst
16 uur geleden zei Abbey:

het idee is om elke week 10% af te bouwen met dit traject

Bedoel je elke week 10% minder alcohol drinken? Ga je dan met een maatbeker de hoeveelheden afmeten? Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Geplaatst

Iedere week 10%??? Dat klinkt als een heel lang uitgesmeerde lijdensweg. Met 1 fles wijn per dag kun je zonder gevaar in een keer stoppen, dan zijn over tweeënhalve maand de scherpe kantjes er al af en ben je lekker bezig met je nieuwe leven. Een alcoholist wil niet 1 glas, dat is vele malen moeilijker dan helemaal niks. Maar natuurlijk wil de alcoholist in jou dit proberen want dan mag je de komende week nog lekker bijna je hele fles leegdrinken. 

Beter vind je in jezelf de moed en de zin om in 1x helemaal te kappen, wees blij dat je van die zooi en de strijd af bent. Ga lekker helder je nieuwe leven vieren en wees blij met jezelf. Niet drinken is geen straf maar iets moois.

Geplaatst
2 uur geleden zei Amalia:

Een ervaringsdeskundige zou nooit met zo'n op voorhand tot mislukken gedoemd plan komen. 

Maar ook niet-ervaringsdeskundige begeleider zou toch na 3, 4, 5, 10 mislukte pogingen moeten concluderen dat er wat mis is met de methode? Hoe kan je in 2025 nog met zo'n afbouwplan aankomen, dan heb je een halve eeuw onder een steen gewoond of je bent zojuist geboren 😁

Geplaatst
1 uur geleden zei karin123:

Ik dronk anderhalve fles wijn (liter flessen), twee halve liters bier en nog een paar borrels, elke avond.

In 1x gestopt en geen centje pijn.

Bedoel je dat je het zonder medicatie deed? 

Geplaatst
5 uur geleden zei Lonster1:

Bedoel je elke week 10% minder alcohol drinken? Ga je dan met een maatbeker de hoeveelheden afmeten? Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Ik heb geen idee 🤷🏻‍♀️

Geplaatst
4 uur geleden zei Amalia:

Een ervaringsdeskundige zou nooit met zo'n op voorhand tot mislukken gedoemd plan komen. 

Ik weet er verder nog weinig vanaf dus ik vind het moeilijk om hierop te antwoorden

Geplaatst
1 uur geleden zei bumperjim:

Maar ook niet-ervaringsdeskundige begeleider zou toch na 3, 4, 5, 10 mislukte pogingen moeten concluderen dat er wat mis is met de methode? Hoe kan je in 2025 nog met zo'n afbouwplan aankomen, dan heb je een halve eeuw onder een steen gewoond of je bent zojuist geboren 😁

Ik vraag het me af. Als het niet zou werken, waarom zouden ze het dan zo aanbieden? (Goede vraag, die ik ze ook wil stellen).

Misschien heb ik dan ook onder een steen gewoond want ik ben niet net geboren 🤷🏻‍♀️😞

Geplaatst

Jullie brengen me aan het twijfelen.

@karin123 zegt dat ze in 1x gestopt is zonder moeite. Dat heb ik al tig keer gedaan maar ook telkens weer begonnen.

Ik wil er graag iets van begeleiding bij. Ik probeer iets te verdoven dus wat voor sh*t moet ik psychisch nog opruimen?

Wat zijn voor jullie goede methodes gebleken? Of waar hebben jullie de juiste zorg gevonden?

Geplaatst

Op de website van Jellinek staat het volgende: 'Bepaal of je wilt minderen of stoppen. Als je wilt minderen spreek dan af hoeveel glazen/joints/lijntjes je per dag/week mag drinken/roken/gebruiken van jezelf.'

Abbey, heb jij zelf die -10% per week minderen bedacht? Dat lijkt me erg weinig ambitieus. Pak door en ga gewoon in 1 keer naar 0!

Geplaatst
3 minuten geleden zei Amalia:

Op de website van Jellinek staat het volgende: 'Bepaal of je wilt minderen of stoppen. Als je wilt minderen spreek dan af hoeveel glazen/joints/lijntjes je per dag/week mag drinken/roken/gebruiken van jezelf.'

Abbey, heb jij zelf die -10% per week minderen bedacht? Dat lijkt me erg weinig ambitieus. Pak door en ga gewoon in 1 keer naar 0!

Nee dat vertelde de telefoniste die de intake met me inplande. Dat dat onderdeel van het online traject is en dat ik dat wel moet willen. Ik zei dat het me zelf nog nooit gelukt is maar misschien onder begeleiding wel. Het is ook onder toeziend oog van een arts (op afstand dus). Ik dacht: als het veel mensen voor mij al gelukt is met dit traject dan lukt het mij wellicht ook. Maar door jullie opmerkingen sla ik nu flink aan het twijfelen...

Geplaatst

@Abbey als je echt maar 1 fles wijn drinkt per dag kan er werkelijk niets gebeuren. Dat is zo weinig. Je zegt zelf dat je al tig keer bent gestopt. Heb je dat ook in 1x gedaan? En heb je er veel last van gehad?

Dat je weer bent begonnen laat ik even liggen. Dat is dan werk voor de jellinek om je daar verder in te begeleiden. 

Geplaatst
2 uur geleden zei Abbey:

Jullie brengen me aan het twijfelen.

@karin123 zegt dat ze in 1x gestopt is zonder moeite. Dat heb ik al tig keer gedaan maar ook telkens weer begonnen.

Ik wil er graag iets van begeleiding bij. Ik probeer iets te verdoven dus wat voor sh*t moet ik psychisch nog opruimen?

Wat zijn voor jullie goede methodes gebleken? Of waar hebben jullie de juiste zorg gevonden?

Ik wil je verder niet van je plan afbrengen hoor, als je dit hebt ingezet dan ga maar gewoon door, maar ik zou stiekem veel sneller stoppen ermee.

Voor mij was radicaal stoppen de enige manier, dat was ff heel erg doorbijten maar dan ben je er het snelste klaar mee en dan kan je gaan detoxen. Ik heb er geen enkel fysiek probleem mee gehad, met het stoppen.

Geplaatst
1 uur geleden zei karin123:

Ja.

Mijn man zegt dat ik 7 levers heb.:lol:

Ja ik had het niet over het aantal levers, misschien heb ik er wel veertien. Ik had het over tegengaan van afkickverschijnselen, zweten heb ik zeer lang daarna gedaan en ook als ik nog gebruikte. 

Geplaatst

Als dat echt iets is wat Jellinek aanbeveelt dan heb ik daar toch mijn persoonlijke twijfels over en het gaat ook tegen alles in wat ik tot nu toe geleerd heb. 

Geplaatst
Op 5-7-2025 om 20:00 zei Abbey:

Maar ik kom er maar op 1 manier achter...

Zoveel mensen, zoveel meningen. Als ik jou was zou ik er mee starten zoals aanbevolen, als het niet bevalt dan trek je je eigen plan. Zet je nieuwsgierigheidsknop aan en ga ermee aan de slag. Wanneer ga je starten?

Ik ben oprecht nieuwsgierig hoe het je gaat bevallen en hoe die methode met die 10% eruit ziet. Eerlijk gezegd lijkt het me sterk dat dit letterlijk de aanpak is met alcohol, elke week 10% afbouwen.

Geplaatst

Nou, ik heb gebeld met Jellinek voor meer informatie. Die 10% dat klopt niet helemaal. Je gaat wel afbouwen maar als een traject 3 maanden duurt, zal het minimaal 10% per week moeten zijn. Vandaar dat rare percentage. Maar je stelt in overleg met een psycholoog een plan op met doelen. En dat ga je in die 3 maanden (proberen te) halen. Dus de vorm van het afbouwen kies je zelf. Ik weet nog steeds niet of afbouwen bij mij werkt maar daar kom ik idd maar op 1 manier achter. Dit is de eerste keer dat ik hulp zoek bij het stoppen of minderen met alcohol.

Het traject is bedoeld voor lichte problematiek. Bij veel meer dan die fles wijn per dag of problemen op nog meer levensgebieden werkt een andere aanpak vast beter. 

Hoe dan ook, ik heb over 2 weken de intake en het traject start dan de week erna, onder begeleiding van een psycholoog. Ik ben benieuwd.

Bedankt voor al jullie opmerkingen!

Geplaatst
Op 6-7-2025 om 22:09 zei Claudius:

Ik had het over tegengaan van afkickverschijnselen, zweten heb ik zeer lang daarna gedaan en ook als ik nog gebruikte. 

Heb ik niet gehad. Zweten ook niet.

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...