Claudius Geplaatst 19 februari Rapport Geplaatst 19 februari https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/02/18/genetische-factor-alcohol-voorbij-de-schaamte/ Een broer van mijn vader verongelukte voor mijn geboorte bij een verkeersongeluk toen hij volwassen was. Een voorval dat hij nooit verwerkt heeft. Mijn vader en minstens een van zijn broers waren alchoholverslaafd dan is er nog twijfel of een broer van mijn moeder alchoholverslaafd was. Zit verslaving in de genen? Volgens het artikel wel. Of toch gedeeltelijk.
Kraan Geplaatst 19 april Rapport Geplaatst 19 april Op 19-2-2025 om 06:40 zei Claudius: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/02/18/genetische-factor-alcohol-voorbij-de-schaamte/ Een broer van mijn vader verongelukte voor mijn geboorte bij een verkeersongeluk toen hij volwassen was. Een voorval dat hij nooit verwerkt heeft. Mijn vader en minstens een van zijn broers waren alchoholverslaafd dan is er nog twijfel of een broer van mijn moeder alchoholverslaafd was. Zit verslaving in de genen? Volgens het artikel wel. Of toch gedeeltelijk. Ja ik heb ook vaker gehoord en gelezen dat het in de genen zit. Het gen hoeft echter niet altijd getriggerd te worden
Claudius Geplaatst 19 april Auteur Rapport Geplaatst 19 april 37 minuten geleden zei Kraan: Ja ik heb ook vaker gehoord en gelezen dat het in de genen zit. Het gen hoeft echter niet altijd getriggerd te worden Ga er ook maar van uit dat de meeste verslaafden niet beseffen dat ze verslaafd zijn.
karin123 Geplaatst 19 april Rapport Geplaatst 19 april Mijn ouders waren beide geen alcoholist. Mijn vader dronk heel soms een flesje bier als het bloedheet was buiten. En ik heb gezopen als een tijger!
Bob Geplaatst 19 april Rapport Geplaatst 19 april (bewerkt) Wat er precies bedoeld wordt met de uitspraak "het risico op verslaving zit voor 50% in de genen" is me uit het gelinkte artikel niet duidelijk geworden. Risico klinkt als iets dat voor iedereen zou gelden maar vermoedelijk hebben we het over een percentage van de onderzochte gevallen. Ik hou het er maar op dat het bij sommigen meer en bij anderen minder een rol kan spelen. 19 april bewerkt door Bob Maia reageerde hierop 1
Maia Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Mijn vader en moeder dronken stevig tot ik zo'n 6 maanden was en mijn vader mij de katoenen luier wilde omdoen, aangeschoten en hij mij met de speld in mijn been prikte. Rigoureus ging alke alcohol het huis uit en tot op de dag van vandaag, 40 jaar later zijn ze allebei nogsteeds abstinent. Mijn oom, opa, 1 tante en 2 neven zijn of waren ook aan alcohol verslaafd, ieder op hun manier. Oom is aan keelkanker overleden, opa is gelukkig ook dood (die werd hardhandig wanneer onder invloed) tante en 1 neef zuipen de hele dag door en de andere neef combineert de alcohol graag met coke. Dus ja. Hier gaat de vlag wel op dat het in de familie zit.
Lonster1 Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s De professor uit het onderzoek heet professor Dom. Ik geloof ook dat de gevoeligheid voor verslaving in de genen zit. Daar is ook veel onderzoek naar gedaan.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden