lady jane Geplaatst %s om %s Rapport Share Geplaatst %s om %s 3 uur geleden zei Spirit: Wat leuk! Wat ga je doen dit keer? gastvrouw, hulpkok en luisterend oor zijn in een inloophuis. en bij de non-foodbank ook zoiets, gastvrouw en/of kleding/spullen mee sorteren en misschien opknappen/brengen. Net waar ik kan helpen. Heb er echt zin in. Spirit, Wendy75, Tine en 1 andere reageerden hierop 4 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Etty Geplaatst gisteren om 04:30 Rapport Share Geplaatst gisteren om 04:30 20 uur geleden zei Ayla89: Sowieso merk ik, in tegenstelling tot de "belofte", na al die tijd nog geen verbetering qua (diepe) slaap. Dus moe momenteel, cafeïne moet me de dag maar door krijgen 😬 (ik hoor mezelf net als met alcohol lange tijd: "vandaag niet want... maar vanaf morgen ga ik echt minderen" Jammer hè, ik hoopte ook dat ik veel beter zou gaan slapen als ik niet meer zou drinken. En dat van mezelf door de dag heentrekken met cafeïne ken ik. Nu hoop ik dat ik beter ga slapen als ik geen koffie met cafeïne meer drink. Slapen is momenteel wel een interessant onderwerp voor mij. Het heeft ook heel sterk te maken met overgave, acceptatie. Wel het tegenovergestelde van het opgefokte gevoel dat ik krijg van cafeïne, wat ik decennia zonder erover na te denken direct na het opstaan moet hebben. Tine reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Claudius Geplaatst gisteren om 05:39 Auteur Rapport Share Geplaatst gisteren om 05:39 1 uur geleden zei Etty: Jammer hè, ik hoopte ook dat ik veel beter zou gaan slapen als ik niet meer zou drinken. En dat van mezelf door de dag heentrekken met cafeïne ken ik. Nu hoop ik dat ik beter ga slapen als ik geen koffie met cafeïne meer drink. Slapen is momenteel wel een interessant onderwerp voor mij. Het heeft ook heel sterk te maken met overgave, acceptatie. Wel het tegenovergestelde van het opgefokte gevoel dat ik krijg van cafeïne, wat ik decennia zonder erover na te denken direct na het opstaan moet hebben. Vergeten gaan te slapen of gewoon zeer slecht geslapen? Cafeïne is niet echt een probleem voor mij, ik heb wel een zeer verstoord slaapritme. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bumperjim Geplaatst gisteren om 05:44 Rapport Share Geplaatst gisteren om 05:44 (bewerkt) @Etty Ik denk dat je het moeilijk los kan zien van de rest. Wat doe je nu 's avonds in plaats van drinken? Als je (net als ik 🙈) als een wezenloze zit te scrollen een uur lang of twee, net voordat je naar bed gaat, je daarmee blootstellend aan een lawine van random informatie waar je al dan niet op reageert, hoe rustig slaap je dan vervolgens? Koffie is natuurlijk een factor maar ook als je zoals ik rond borreltijd aan de thee gaat ipv aan de zuip, moet je wel niet verbaasd zijn met sommige theeën dat je 's nachts een tijdje wakker ligt. Alles met alles verbonden 😩 gisteren om 05:45 bewerkt door bumperjim Tine reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Etty Geplaatst gisteren om 06:17 Rapport Share Geplaatst gisteren om 06:17 @bumperjim Inderdaad alles kan van invloed zijn op slapen. Goed slapen begint eigenlijk al in de ochtend begrijp ik, met een half uurtje naar buiten, je ogen daglicht geven. Ik wl er geen groot issue van maken, niet te veel sturen, want dat werkt averechts. Overdag dingen rustiger doen, niet proberen te multitasken en ja, dat kijken op die schermpjes, ik wil graag zelf wat meer sturen waar ik mijn aandacht aan besteed. Vanuit de gedachte: waar je aandacht aan besteed, dat is je leven. Tine reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ayla89 Geplaatst gisteren om 06:30 Rapport Share Geplaatst gisteren om 06:30 Voor mij is slapen dus ook een topic. Ik ben een slechte slaper, nauwelijks diepe slaap, veel lichte slaap. Ik voel altijd onrust in mijn lijf waardoor ik moeilijk in slaap kom. Overgave, acceptatie, dat ligt ook wel een beetje in die lijn. Maarrr ik ben me ook bewust dat ik een levensstijl heb die daar op sommige punten niet aan bijdraagt. Koffie is er één punt van. Ik ben wel al zover dat ik na 16.00 uur geen koffie meer drink, dat helpt wel. Volgende stap is minder suiker, én minder schermpjes voor het slapen gaan. Want zoals bumperjim terecht zegt werkt dat natuurlijk ook averechts. Tine reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst gisteren om 08:20 Rapport Share Geplaatst gisteren om 08:20 Na het def. stoppen heb ik nog een jaar last gehad van slecht slapen en van somberte. Gaat natuurlijk ook samen bij mij, want slaap vind ik erg belangrijk. Ontgiften op celniveau kan een jaar duren. De cellen vd lever vernieuwen vrij snel, en als j niet drinkt dan nemen de nieuwe cellen het geheugen (noem ik het maar even) over van de oude. Drink je nog wel of sporadisch dan zal de nieuwe cel daar ook herinnering aan hebben. Maar als je stopt is het fysiek na een jaar "schoon" als je verder gezond bent uiteraard. Ik vind dat wel een mooie gedachte. En er wordt ook vaak geschreven om een lange periode, bijv. een jaar, te stoppen eer je echt een def. keuze maakt. Dat zal niet voor niets zijn. Ik heb zelf het geluk gehad een fakirmatje te kopen en die heeft me destijds enorm geholpen. Om in te slapen, minder te piekeren in nachtelijke uurtjes en het is heel meditatief ook nog eens. Tegenwoordig slik ik een magnesium-citraat pil 1/2 uur voor het slapen gaan, en het matje heb ik nog zelden in gebruik. Gisteren op de yoga gaf de "juf" ook wat houdingen die goed zijn voor de rust/slaap. En de tip om een thermos met geprakte banaan met warme melk op je nachtkastje te zetten. De magnesium en triptofaan zouden ook goed helpen. Ik vind het zonde want zou het ś morgens weg gooien dan. Maar voor mensen die 's nachts wakker zijn, maar het bed niet uit willen, een goed systeem. Beter dan op je scherm zitten. En af en toe minder slapen kan door allerlei oorzaken komen natuurlijk. Als kind sliep ik goed, in de overgang superslecht, maar toen dronk ik nog. Later stress volop. Nu, met pensioen is alles stabiel in mijn leven. Ik bouw geen stress meer op. Maar zorgen om kids kan me nog wel eens bezig houden 's nachts, want dan pas de rust, en geen afleiding. Prima, ik weet hoe het komt en haal het wel weer in, of ga een extra dag saunaaien. Buitenlucht, sporten, fijne dingen inplannen, je hebt veel invloed. En nooit alcohol als medicatie En koffie, mij doet het niets als ik laat nog koffie neem, maar dat zal heel persoonlijk zijn. Ik kan ook nog tot laat TV kijken of online zijn. Maar ik eindig meestal met 10 min. tot 1/2 uur lezen in bed. En als het spannend is langer. Mits ik kan uitslapen. rapilos, Wendy75, Tine en 1 andere reageerden hierop 4 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden