Spring naar bijdragen

Alcohol gerelateerde boeken ter ondersteuning


lady jane

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 64
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Kate & Dhen, nav jullie conversatie over dit boek ben ik het nu ook aan het lezen. Heftig boek zeg... (wel jammer dat ik nu weet dat ze niet stopt Dhen;) maar gezien het personage verbaasd het me eigenlijk ook niet)

Maarrrr, zo wil je toch inderdaad toch niet worden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk, dat je dat boek aan het lezen bent, Ans. Ik twijfelde ook

of ik het nou wel of niet zou zeggen, maar het is voor sommigen misschien geen motivatie

om te willen stoppen, dus meende toch even te moeten waarschuwen.

Gezien het personage zeg je, daar moet ik wel om lachen, is ze zo veel erger dan jezelf was ?

Ik herkende toch wel wat dingen waarvan ik dacht: oeeeeepps ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dhen, zo destructief was ik niet (of nog niet, kan ook). Ik ben nu rond pagina 100 dus weet niet wat er verder nog komt. Natuurlijk herken ik eea qua situaties waar ze in beland. Maar zij had sowieso het idee dat ze niet ouder zou worden dan 30, en niets interesseert haar, zo negatief heb ik, gelukkig, nooit in het leven gestaan.

Hoe dan ook, het is een boek dat je wakker schudt:o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ik heb veel van de door jullie genoemde boeken gelezen, de rest net allemaal besteld bij www.boekwinkeltjes.nl

Wat er nog niet tussen stond:

Vertel gewoon wat er is gebeurd, Ivana Lowell. Gaat over een telg uit het steenrijke Guiness-geslacht, idd van de bieren. De verslaving wordt daar generatie op generatie doorgegeven. Leest als een roman, maar is autobiografisch.

Relaas van een stofzuiger, P. Lievens. Gaat over een jonge jongen die teveel drinkt en snuift. Ook autobiografisch. Het einde vind ik wel een beetje buiten de context van het boek vallen, maar het verklaart wel waarom hij stopt met drinken.

Ik vond zelf de boeken van Meggie de Jong (Help ik verzuip) en Mariette Wijnen (Nou nog eentje dan) het vlotst geschreven en aansluiten bij mezelf, hoewel Meggie het wel heel bont maakte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Weet niet of het al genoemd is het boek "De verslaving voorbij". door Jan Geurtz. Met dit boek kan ik echt wat. Het is een soort "zelfhulpboek" als je het zo mag noemen. Hij schrijft vanuit het Boeddhisme maar dat stoort niet. Hij heeft het daar in het hele boek niet over. Een aanrader wat mij betreft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 years later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Ik heb net het boek " hallo muur" uit de biep  gehaald. Een interview met de schrijver dat ik kort geleden las, sprak mij erg aan. Ben Benieuwd. 

De boeken van Meggie de Jong, Mariette Wijnen en Lois Bischop heb ik ooit zelf gekocht. Herkenbaar, confronterend en alle drie vlot geschreven. 

Ook las ik het boek van Ameisen ( het einde van mijn verslaving), over hoe deze arts zichzelf baclofen voorschreef om zijn alcoholverslaving te lijf te gaan. Op zich interessant, maar voor mijzelf niet helpend. 

Verder heb ik een aantal jaar geleden veel gehad aan " de grote verdoving" van Eric Stofferis. Hij gaf met verschillende medewerkers een soort driedaagse cursus die ik in 2006 volgde bij de helderheid. Bestaat inmiddels niet meer. Iemand anders heeft dit wel voortgezet maar het sprak me niet meer aan. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

So Herstel, dat een hele bieb :)

Ik heb nog in de aanbieding: Ruby Wax, Tem je geest

en Marnix Pauwels, Vrij.  Deze twee schrijven vooral over de kracht van MF in combinatie met verslaving.

en uiteraard de literatuur van AA. Die kan misschien wat 'belerend' overkomen...maar eerlijk gezegd heb ik daarin de meest duidelijke info gevonden....:blush:

 

'De grote verdoving' vond ik ook een fijn boek. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

Heel erg veel boeken in dit draadje gaan over de visie van de schrijver ten opzichte van de alcoholist / verslaafde, maar zelden vanuit de optiek van de verslaafde zelf. Nou treft het, ik ben zelf hobbyschrijver en alcoholist. Nou ik ben "opgedroogd" heb ik eindelijk een boek geschreven dat het ook waard is om uit te geven: Mijn naam is Peter, verslaafd. (Ook vertaald in het Engels: My name is Peter, addict). De bedoeling van dit boek is om zo veel mogelijk verslaafden te bereiken, en met name de nog lijdende verslaafde. Het is niet alleen om de actieve alcoholist wakker te schudden, maar ook om de familie, vrienden en kennissen van hem/haar EN de verslaafde zelf weer HOOP te kunnen geven tijdens de lijdensweg die alcoholisme heet. 
Het is verkrijgbaar op 's-werelds grootste online boekenwinkel, dus je kunt het vast wel vinden ;-) Een samenvatting staat ook op mijn website www.vanmunster.nu

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...